MQ: Kris i klädbutiken

Klädbolaget visar stor förlust under kvartalet och tvingas till nyemission med rejäl utspädning. Aktien rasar 30 procent. Finns det något ljus i den mörka tunneln för MQ:s aktieägare?
MQ: Kris i klädbutiken - 10202315-2022-4149-a8c9-586defab3687fitcroph450q80upscaletruew800sf78adec6c8cb77bb918e15bf680f75c8b7d37876

Vi har inte skrivit särskilt positivt om MQ (5,92 kr) senaste året och periodvis haft säljråd på aktien. När vi sist skrev om den krisande klädkedjan konstaterade vi ungefär att:

  • MQ:s förutsättning att nå vettig lönsamhet med nuvarande koncern- och butiksstruktur är mycket dålig givet växande e-handel och minskande butiksförsäljning. Detaljhandeln påminner mer om ett slagfält där rabatter och kampanjerbjudanden är ammunition och vem som överlever är fortfarande oklart.
  • Att olönsamma butiker måste stängas är ett faktum. Men det innebär samtidigt att det blir svårare att få täckning för centrala kostnader – som alltså måste bantas i ännu snabbare takt.
  • Vd Ingvar Larsson behöver komma till krisinsikt och större strukturgrepp krävs. Kanske massnedstängning av butiker och hårdbantning av huvudkontoret. Kanske ett samgående med någon annan spelare. Någon lösning behöver också hittas för Joy-kedjan.
MQ Q2 2018/19 Q2 2017/18
Omsättning 424 Mkr 448 Mkr
– tillväxt -5,4% -9,7%
Rörelseresultat (exkl. goodwillnedskrivning 500 Mkr) – 28 Mkr – 4 Mkr
– rörelsemarginal -6,6% -0,9%

Utvecklingen under senaste kvartalet går knappast på tvären med vår dystopiska bild:

  • MQ ökar förlusten rejält från -4 till -28 Mkr motsvarande en rörelsemarginal om -6,6 procent. En orsak är mycket kampanjer som leder minskad fullprisförsäljning och sämre bruttomarginal. Som tidigare är det den betydligt mindre Joy-kedjan som står för merparten av förlusten (-22 Mkr).
  • Till detta ska läggas en nedskrivning av goodwill på en halv miljard kronor som meddelades i början av mars. På balansräkningen finns fortfarande gamla rester från bolagsbildandet i form av varumärken bokförda till drygt 750 Mkr vilket är mer än hela bolagets egna kapital (571 Mkr) och långt mer än börsvärdet (200 Mkr).
  • I en uppgörelse med långivaren DNB tvingas MQ till nyemission om 176 Mkr. Pengarna går helt till att minska belåningen. Det är en företrädesemission garanterad av Öresund och familjen Qviberg som sker till låg kurs (2,50 kronor per aktie). Utöver dagens 35 miljoner aktier kommer 70 miljoner nya aktier emitteras.

Den som köper aktien i dag för 5,92 kronor får rätt att köpa ytterligare två nya aktier i emissionen för 2,50 kronor styck. Snittpriset blir då 3,64 kronor per aktie vilket vi räknar med nedan.

Observera att tabellen nedan inte är vår prognos för huvudscenariot – utan snarare det man behöver tro på som investerare för att MQ ska vara en attraktiv aktieplacering.

MQ
Börskurs: 3,64 *
Antal aktier (miljoner): 105,5 **
Börsvärde: 384 Mkr **
Nettoskuld: 46 Mkr **
VD Ingvar Larsson
Styrelseordförande Claes-Göran Sylvén
Detta krävs för att räkna hem MQ
2019E 2020E 2021E
Omsättning 1 667 1 617 1 568
– Tillväxt -4% -3% -3%
Rörelseresultat -50 0 71
– Rörelsemarginal -3,0% 0,0% 4,5%
Resultat efter skatt -41 -3 52
Vinst per aktie -0,39 -0,03 0,49
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Operativt kapital/omsättning 0% 0% 0%
Nettoskuld/EBIT e.m. e.m. 0,5
P/E neg. neg. 7,4
EV/EBIT neg. e.m. 6,0
EV/Sales 0,3 0,3 0,3
* Givet deltagande i företrädesemissionen.
** Efter genomförd företrädesemission.

MQ behöver vända resultatet från skenande förluster till en rörelsemarginal kring 4-5 procent. Det är förstås inte omöjligt att fantisera om – bolaget tjänade ju 10 procent 2015 och 7 procent så sent som 2017. Men att nå dit när allt fler butiker kommer behöva stängas och omsättningen troligen fortsätta falla, känns svårt.

Faktarutan sammanfattar de viktigaste åtgärderna som bolaget menar att man gjort för att nu vända utvecklingen. Listan är lång men vi saknar mer ordentliga ingrepp.

Räcker det för att vända MQ?

  • Sänka kostnaderna med 50 Mkr årligen bland annat genom att flytta huvudkontoret för Joy till MQs befintliga lokaler samt stänga en fjärdedel av Joy-butikerna.
  • Omdaning av marknadsföringsarbetet med syfte att synkronisera marknadsföringskanalerna.
  • Optimering av försäljningsmixen genom att lyfta fram bolagets nyckelvarumärken och varukategorier. Ett starkare fokus på egna varumärken (idag ca 70 procent av försäljningen).
  • Fler varukategorier med ett bredare prisintervall samt utökade kringförsäljningsmöjligheter genom nya kategorier såsom accessoarer och kompletterande tillbehör.
  • Investering i kompetenshöjande åtgärder för att erbjuda en mer inspirerande och personlig kundupplevelse.
  • Omstöpning av befintlig kundklubb (idag ca 1 miljon medlemmar) till ett värdebaserat lojalitetsprogram med aktiviteter och erbjudanden baserade på kundkännedom.
  • Förkortning av ledtid mellan inköp och försäljning med större tyngd på säsongspecifika plagg med större förutsättning för fullprisförsäljningar.
  • Differentiering av utbud i butik för att fånga lokala variationer i efterfrågan mellan exempelvis storstad och landsort.
  • Ökade investeringar i bolagets digitala plattform för att tillgodose kundens behov av ett harmoniserat utbud i alla försäljningskanaler.

Skulle resultatet vända i rätt riktning och marknaden få för sig att en marginal bortåt 6 procent är möjlig att nå kan aktien mer än dubbleras (se optimistiskt scenario).

Vi tror fortfarande det krävs större strukturåtgärder än att skruva lite på erbjudandet, stänga några butiker och minska lite på kostnaderna för att få bukt med MQ:s problem. Trots kursslakten tror vi det finns mer fallhöjd.

MQ:s 10 största ägare Andel
Swedbank Robur Fonder 9,7%
Bengt Jaller 8,7%
Anna Engebretsen 5,9%
Investment AB Öresund 5,3%
Eva Qviberg 4,4%
Unionen 3,1%
Avanza Pension 3,0%
Dimensional Fund Advisors 2,5%
Astrid Ohlin 2,2%
Magnus Nilsson 2,0%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från AMF