MQ bekämpar sommarrean och Sportamore imponerar till högt pris

MQ: Klädbolaget lyckades hålla emot den starka trend av sommarreor som plågat branschen. Det gav resultat för MQ i form av en överraskande stark bruttomarginal. Aktien är billig och direktavkastningen lockar, men e-handeln pressar butikskedjor så tillväxten lär förbli klen under överskådlig framtid. Vi passar på aktien.—SPORTAMORE: E-handlaren fortsätter växa med god fart på en intressant marknad. På kort sikt ser vi dock en liten risk i bolagets lagerflytt. På lång sikt är konkurrensen inom e-handel ett stort hot. Samtidigt är aktien, tillsammans med de övriga i sektorn, högt värderad. Vi tar därför hem vinsten och slopar köprådet.
MQ bekämpar sommarrean och Sportamore imponerar till högt pris - d9b0d7d8-fef1-415f-9a8a-60f9f1a50457fitcroph450q80upscaletruew800sc4680575199f223887f319538241e3045b686027

Updates är Börsplus format för korta kommentarer om en eller flera aktier. Update om en aktie kan vara drivet av en aktuell händelse. Updates kan också ge åsikter om ett bolag där Börsplus inte gjort en mer komplett analys.

MQ bekämpar sommarkampanjerna

Under torsdagen kom MQ (börskurs 32 kronor 5/10) med bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2016/2017. På vissa punkter var den siffermässigt något av en besvikelse – åtminstone jämfört med vad analytikerna hade skissat på i förväg:

  • Omsättningen backade 4,1 procent under kvartalet. Mätt över antalet jämförbara butiker (de som varit öppna minst ett år) minskade koncernens försäljning med 2,7 procent vilket kan jämföras 2,4 procent för marknaden i stort.
  • Rörelseresultatet landade på 33 Mkr motsvarande en marginal på 7,0 procent (6,4 samma kvartal föregående år). Analytikerna hoppades snarare att den skulle nå 7,5 procent.

Gräver man lite under ytan finns det dock flera tecken som visar att bolaget snarare är på rätt väg.

I MQ-kedjan (70 procent av koncernens butiker) har bolaget jobbat med att minska på lagernivåerna och anpassa sortimentet för att kunna hålla uppe andelen ordinarie försäljning till icke-rabatterade priser. Bolaget går därmed emot den starka reatrend som präglat siffrorna i många andra klädbolag under sommaren och lyckas leverera en bruttomarginal på 54 procent vilket var hela 4 procentenheter bättre än vad analytikerna hade räknat med.

Men strategin innebär också att man tappar försäljning (med låg marginal) till konkurrenterna. Nettoeffekten blev ändå en bruttovinst som var klart bättre än väntat, vilket är starkt. Frågan är om man kan behålla kunderna på sikt när konkurrenterna kör hårt med stora kampanjer till skarpt rabatterade priser.

I Joy (30 procent av koncernens butiker) som förvärvades våren 2016 är problematiken en annan. Här är försäljningen för låg per kvadratmeter för att kunna nå ordentlig lönsamhet. Att få ordning på detta är en viktig sak för bolaget och aktien. Här jobbar vd Christina Ståhl och kollegorna hårt med att stärka kunderbjudandet, utveckla de egna varumärkena, förbättra sortimentet och ändra kommunikationen. Det finns alltså en rad olika fundamentala problem att hantera i kedjan.

Än så länge verkar dock arbetet bära frukt. I jämförbart butiksbestånd ökade Joy försäljningen med 5,8 procent under kvartalet, klart bättre än både MQ-kedjan och marknaden i stort. Siffrorna tyngdes tyvärr av tillfälliga varuförsörjningsproblem på grund av hamnkonflikten i Göteborg. Men utan den hade siffrorna alltså varit ännu starkare.

Rörelseresultatet i Joy är inte riktigt på gång än och under kvartalet gjorde kedjan förlust på rörelsenivå. För helåret ska dock resultatet i kedjan vara bättre än föregående år och bolaget beskriver det som att ”i princip allt gått enligt plan” med förvärvet av Joy.

Målet är att nå likartad rörelsemarginal som i MQ-kedjan (8–10 procent). Dit är det dock långt kvar och hela marknaden kämpar i motvind.

MQ
Börskurs: 32,00 kr
Antal aktier (miljoner): 35,2
Börsvärde: 1 125 Mkr VD Christina Ståhl
Nettoskuld: 156 Mkr Styrelseordförande Claes-Göran Sylvén
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 1 837 1 837 1 837 1 837
– Tillväxt 8,7% 0,0% 0,0% 0,0%
Rörelseresultat 124 138 147 147
– Rörelsemarginal 6,8% 7,5% 8,0% 8,0%
Resultat efter skatt 94 102 110 112
Vinst per aktie 2,67 2,89 3,10 3,20
Utdelning per aktie 1,75 1,75 2,00 2,00
Direktavkastning 5,5% 6,3% 6,3%
Avkastning på eget kapital 9% 9% 10% 9%
Operativt kapital/omsättning -2% -2% -2% -2%
Nettoskuld/EBIT 1,3 0,8 0,4 0,1
P/E 12,0 11,1 10,3 10,0
EV/EBIT 10,3 9,3 8,7 8,7
EV/Sales 0,7 0,7 0,7 0,7

Även om bolaget utvecklas förhållandevis väl är det inte uppenbart att man ska köpa aktien.

Tillväxten lär bli låg framöver – särskilt om man ska hålla uppe de allt högre bruttomarginalerna i MQ. Utöver det finns det ständiga e-handelshotet som dagligen knaprar andelar från butikshandeln. Den tunga kampanjsommar som varit kanske bara är början på en trend där pressade butikskedjor i allt större utsträckning kommer behöva ta till realisationstricket för att klara livhanken.

Bolag Börsvärde P/E 2018E EV / EBIT 2018E EV / Sales 2018E EBIT-marginal 2018E % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 % Direktavkastning %
MQ 1,2 mdr kr 10,0 8,3 0,7 8,0 1,6 5,3
Kappahl 4,1 mdr kr 12,0 8,7 0,8 9,1 2,0 2,4
H&M 359,6 mdr kr 18,1 14,0 1,7 11,9 7,0 4,5
Inditex 95,5 mdr euro 24,8 18,0 3,1 17,4 9,8 1,8
Genomsnitt 30,7 21,8 1,5 8,2 12,8 2,4
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 018E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 018E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 018E Förväntad rörelsemarginal 2018 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019 Senaste utdelning delat med dagens börskurs

Vill man köpa ett i princip stillastående bolag för 10 gånger vinsten? Det behöver inte vara fel och direktavkastningen är hyfsad kring 5-6 procent och högst i klädbolagsklassen.

Det finns dessutom en uppsida i våra estimat om det är så att MQ:s självförbättringscase i Joy-kedjan fortsätter. Vi tror vd Christina Ståhl är en högst lämpad person för det uppdraget.

Samtidigt är det oroväckande att den jämförbara försäljningen i MQ-kedjan minskar med nästan 3 procent under helåret trots att bolagets (förhoppningsvis) växande e-handel räknas in i den siffran. Det innebär att butiksbeståndet tappar försäljning i ännu högre takt.

Även om det än så länge fortfarande finns 85 procent av den fysiska klädhandeln kvar att slåss om kan det bli knepigt att tjäna pengar om butiksmarknaden hamnar i ett semikroniskt tillstånd av överetablering.

Vi avstår därför från MQ i nuläget även om aktien visuellt ser attraktiv ut.

Sportamore imponerar men till högt pris

Sportamore (börskurs 141 kronor 5/10) är ett välskött tillväxtbolag som säljer sportprodukter via egen hemsida på internet. Bolaget riktar sig lite extra mot kvinnor och är särskilt stora inom skor, kläder och sportutrustning.

Vi skrev gillande om bolaget i april och rekommenderade då att köpa aktien. Sedan dess har utvecklingen varit god.

Operationellt har bolaget fortsatt på den inslagna vägen under första halvåret 2017:

  • Tillväxt. Under första halvåret ökade Sportamore omsättningen med 14 procent vilket också är ungefär den tillväxt vi räknar med att bolaget når för helåret 2017. Antalet besök på bolagets hemsida har utvecklats starkt (+19 procent) och nyckeltalen för antalet ordrar per aktiv kund (knappt 2 per år) och värde per order (strax under 500 kronor) är stabila. Tillväxttakten har dock varit avtagande över tid, särskilt efter att bolaget minskat på marknadsföringsutgifterna under senaste dryga året. Under andra kvartalet ökade man återigen på marknadsföringstakten marginellt – troligtvis i ett försök att återigen få ny fart på omsättningen.
  • Lönsamhet. Sportamores lagerflytt till ny robotiserad lokal i Eskilstuna drar kostnader och rörelsemarginalen landade på -2 procent under andra kvartalet jämfört med nollresultat samma kvartal förra året. Det här är helt väntat och bolaget har sedan tidigare flaggat för att man väntas ta engångskostnader på 20-25 Mkr främst under tredje kvartalet. Men vi ser det nog tyvärr som osannolikt att kostnaderna för flytten skulle bli mindre än beräknat. Däremot finns säkert en risk för högre kostnader om något skulle strula. Lagersatsningen är rätt och riktig och troligtvis nödvändig på sikt, men här och nu är den mer av ett riskmoment.
Sportamore
Börskurs: 141,00 kr
Antal aktier (miljoner): 9,4
Börsvärde: 1 324 Mkr VD Johan Ryding
Nettokassa: 102 Mkr Styrelseordförande Jan Friedman
SvD Börsplus huvudscenario
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 710 817 939 1 080
– Tillväxt 29,1% 15,0% 15,0% 15,0%
Rörelseresultat 18 16 33 54
– Rörelsemarginal 2,6% 2,0% 3,5% 5,0%
Resultat efter skatt 40 13 25 42
Vinst per aktie 4,68 1,36 2,71 4,40
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 35% 7% 11% 15%
Operativt kapital/omsättning 11% 12% 14% 15%
Nettoskuld/EBIT -3,2 -7,7 -3,7 -2,4
P/E 30,1 103,7 52,0 32,0
EV/EBIT 67,2 74,8 37,2 22,6
EV/Sales 1,7 1,5 1,3 1,1

Vi räknar med betydligt lägre tillväxt än historiskt. Samtidigt är det på sitt sätt generösa siffror där bolaget växer omsättningen samtidigt som lönsamheten stiger.

Verkligheten kan mycket väl bli helt annorlunda. Lönsamheten kan lätt bli lägre om större investeringar i marknadsföring krävs för att hålla uppe tillväxttakten (eller helt andra investeringar blir nödvändiga för att hålla ett konkurrenskraftigt erbjudande). Alternativt kanske tillväxten blir lägre om man i stället väljer att dra ned på kostnaderna.

Bolagets mål är att 2020 nå en positiv rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (Ebitda) i Norden och 5-10 procent i Sverige. Sportamore blickar alltså ut ett antal år innan man vågar prata om eventuella framtida vinster.

Bolag Börsvärde Omsättning 2017E EV / Sales 2017E EBIT-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Sportamore 1,3 mdr kr 820 Mkr 1,5 5,4 20,2
Boozt 3,7 mdr kr 1 948 Mkr 2,0 6,0 28,8
Zalando 11,0 mdr euro 4 485 MEUR 2,1 5,9 21,0
Asos 4,9 mdr pund 1 935 MGBP 2,5 4,3 24,1
Genomsnitt 2 297,0 2,0 5,4 23,5
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Förväntad omsättning 017E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 017E Förväntad rörelsemarginal 2019 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

Värderingen på aktien är hög kring 1,5 gånger försäljningen (EV/Sales). Särskilt om man delar marknadens syn att rörelsemarginaler kring 5 procent är det man kan hoppas på för e-handlarna på några års sikt. Sportamore är visserligen lägst värderat, men är också det minsta bolaget vilket inte är någon fördel när man konkurrerar med bolag som Amazon och Zalando.

Vi gillar Sportamore som är ett klart välskött bolag i en intressant sektor. Värderingsmässigt är dock bågen hårt spänd. Vi tar hem köprådet på Sportamore och ställer oss vid sidlinjen efter den goda utveckling som varit.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Stock Market