MOBA Network: Sätter hoppet till nätverkseffekter

Ett nytt bolag på väg till börsen som driver ett antal väletablerade webbsidor för datorspelsintresserade. Har växt kraftigt senaste året – men så behöver det också fortsätta om den tilltagna prislappen ska motiveras.
MOBA Network: Sätter hoppet till nätverkseffekter - MOBA Network
MOBA Network driver nio webbsidor där användare av populära datorspel som till exempel League of Legends eller DOTA 2 kan mötas och utväxla erfarenheter, diskutera strategi eller hitta statistik. Bolagets huvudsakliga intäkter kommer från annonser.

MOBA Network

Börskurs: 176,50 kr Antal aktier: 1,7 m
Börsvärde: 301 Mkr Nettokassa: 19 Mkr
VD: Björn Mannerqvist Ordförande: Henrik Henriksson

MOBA Network (teckningskurs 176,50 kr) driver nio webbsidor där användare av populära datorspel som till exempel League of Legends eller DOTA 2 kan mötas och utväxla erfarenheter, diskutera strategi eller hitta statistik.

Det är ett relativt nybildat bolag vars enda operativa verksamhet finns i det kanadensiska dotterbolaget CriticalClick som förvärvades för drygt ett år sedan. CriticalClick har sedan 2009 utvecklat och drivit webbplatserna.

MOBA Network uppger att den totala besökstrafiken vissa månader uppgår till mer än 30 miljoner besök som genererar över 300 miljoner sidvisningar. Den huvudsakliga intäktsmodellen består i försäljning av annonsutrymme där intäkterna står i direkt relation till antalet visningar.

Bolaget ska nu noteras på First North och tar i samband med det in 23 Mkr som ska användas till bland annat vidareutveckling och lansering av nya sidor samt till förvärv. TIN Fonder med förvaltarna Carl Armfelt och Erik Sprinchorn tecknar närmre 40 procent av erbjudandet.

IPO-GUIDE MOBA Network
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 23 Mkr
Antal anställda 17
Teckningskurs 176,50 kr
Rådgivare Redeye
Storlek på erbjudande 26 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 301 Mkr
Emissionskostnad Cirka 2 Mkr (8,6% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 39%
Investerare som ska teckna i IPO TIN Fonder (39% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2019-11-21
Beräknad första handelsdag 2019-12-12 (21 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Börsplus / bolaget

Två flaggor enligt Börsplus IPO-guide

Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 204 granskade börsnoteringar är 1,8 flaggor för miljardbolag, 3,2 för småbolag och 4,4 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Börsplus IPO-guide hittar två flaggor i MOBA Network

# Lång väntetid

Att teckna IPO-er innebär extra risker och risken ökar om man måste vänta länge från att aktier tecknas till att de börjar handlas. Av administrativa skäl tar det ofta 1-2 veckor eller mer innan småbolag börjar handlas. Om väntetiden är 10 dagar eller mer så hissar Börsplus flagg för de IPO-er som är i den sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

MOBA Network-aktien börjas handla 21 dagar efter sista anmälningsdag.

# Bristfällig information

Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.

Det hade varit snyggt om de fysiska ägarna bakom ägarbolagen hade förklarats i memorandumet. Det hade gett en ökad förståelse. Här följer ett exempel. Den största ägaren med drygt 28% av aktierna post IPO utgörs av Spotlightnoterade New Equity Venture, där Thomas Jansson är vd och största ägare. Samtidigt är den tredje största ägaren B21 Invest med 13% av aktierna efter IPO. B21 Invest har en ledamot, Thomas Jansson. Om Jansson är storägare i båda bolagen kan han vid noteringen i praktiken kontrollera drygt 40% av aktierna. Vi stannar vid att konstatera att det hade varit önskvärt med den här informationen och utdelar ingen flagga.

# Täta personkopplingar

Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten.

Styrelseledamoten Jonas Bertilsson är sambo med ekonomichef Anna Jansson. Anna Jansson är syster till Thomas Jansson som är en av storägarna i bolaget.

MOBA Networks webbsidor riktar sig mot några av de mest populära datorspelen i e-sportsammanhang. Enligt streamingtjänsten Twitch.tv har det exempelvis streamats drygt 100 miljoner timmar av spelet League of Legends bara senaste månaden.

Bolagets absolut största sida Mobafire.com riktar sig mot just League of Legends och vår bedömning är att många som aktivt spelar spelet känner till hemsidan. Mobafire står sannolikt för en stor del av intäkterna i MOBA Networks och är också bolagets äldsta sida. Det oroar dock att man inte nått i närheten av samma framgång med någon av de sidor lanserats därefter.

Webbsida (lanseringsår) Spel Besökare per månad*
Mobafire.com (2009) League of Legends 20 miljoner
Dotafire.com (2011) DOTA 2 300 tusen
Smitefire.com (2012) Smite 1 miljon
Heroesfire.com (2014) Heroes of the Storm 150 tusen
Vaingloryfire.com (2014) Vainglory 50 tusen
Counterstats.net (2017) League of Legends 1 miljon
Owfire.com (2016) Overwatch Ej tillräcklig statistik
Leaguespy.gg (2017) League of Legends 200 tusen
Artifactfire.com (2018) Artifact Ej tillräcklig statistik
*Ungefärligt enligt Similarweb.com

Intäktsmodellen baserad på försäljning av annonsutrymme känner vi igen från det lilla och på många sätt likartade bolaget Everysport som vi skrivit om tidigare (sök i Analysarkivet). Det bolaget driver ett antal webbsidor inom bland annat fotboll och ishockey men har länge kämpat med att nå lönsamhet i sin annonsaffär.

Ett intryck är att Everysports sidor har betydligt mer redaktionellt material än MOBA Networks. Bra redaktionellt material kan förstås vara en konkurrensfördel. Å andra sidan är det billigare att som MOBA låta användarna själva skapa innehållet utan ersättning. Och riktigt populära sidor som Mobafire kan även skyddas av nätverkseffekter. Kanske är det delförklaringar till att MOBA:s webbsidor visat god lönsamhet under många år.

Som synes har omsättningen dubblerats senaste två åren. I prospektet anges ingen konkret förklaring och på direkt fråga från Börsplus är svaret kryptiskt annat än att det handlar om “digital marknadsföring” och “intäktsoptimering”.

Även kostnaderna har ökat kraftigt. Försäljningskostnader på 7 Mkr har uppstått senaste året och övriga kostnader har ökat med 2 Mkr. Dessutom har MOBA aktiverat utvecklingskostnader på ytterligare 2 Mkr. För ett bolag med totala kostnader på omkring 15 Mkr är det stora belopp men inget av detta kommenteras i prospektet.

Börsplus gissning är att bolaget lagt ordentligt med krut på marknadsföring för att driva trafik till webbsidorna och därmed tillväxt. Att bolagets VD Björn Mannerqvist har 20 års erfarenhet från digital marknadsföring och sökordsoptimering är förstås en bra merit, men stödjer också den teorin.

Tyvärr är det inte lika uppenbart att det skett med lönsamhet eftersom årets rörelseresultat (9,2 Mkr exkl. aktiverat arbete) faller jämfört med fjolårets (9,9 Mkr) trots 50 procents omsättningstillväxt.

Ägarbilden ger inte heller något plus i kanten. Störst med närmre 30 procent av aktierna är Spotlight-noterade New Equity Venture (NEVI) som äger ett antal mindre kvalitativa bolag noterade på First North och Spotlight. Näst största ägare är Henrik Kvick som bland annat är största ägare och ordförande i Net Gaming.

Börsplus slutsats

Fortsätter tillväxten i hög takt är det möjligt att aktien kan bli bra. Men informationen är tunn och det är svårt att bedöma vad som ligger bakom tillväxten.

Bolagets enda operativa tillgång (dotterbolaget CriticalClick) förvärvades för drygt ett år sedan för knappt 90 Mkr. Nu vill MOBA värderas till 300 Mkr eller motsvarande dryga 30 (!) gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).

Vi ser inget som motiverar den prislappen och skulle under inga omständigheter teckna aktien.

 

MOBA Networks fem största ägare Värde (Mkr) Andel (efter nyemission)
New Equity Venture 86 Mkr 28,5%
Henrik Kvick 67 Mkr 22,4%
Thomas Jansson 39 Mkr 12,8%
Jonas Bertilsson 28 Mkr 9,2%
CloverHill Holdings Ltd 28 Mkr 9,2%
Källa: Börsplus IPO-guide
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.