Analys Mips
Mips: Hjälmen säkrare än aktien
Mips | |
Börskurs: 490,00 kr | Antal aktier: 26,5 m |
Börsvärde: 12 981 Mkr | Nettokassa: 286 Mkr |
VD: Max Strandwitz | Ordförande: Magnus Welander |
Mips (490 kr) är marknadsledande inom produkter för hjälmbaserad säkerhet och så kallat rotationsskydd. Bolagets teknologi Brain Protection System (BPS) skyddar mot rotationsrörelser och sneda träffar mot användarens huvud.
Produkten säljs som ett co-brand, likt Gore-Tex, och integreras i befintliga hjälmar och kan användas av sportutövare samt i hjälmar för yrkesmässigt bruk. Största målgruppen är cyklister och motorcyklister.
Bolaget startade 1996 och har idag cirka 110 anställda. Aktien noterades våren 2017 (teckningskurs 46 kr) och har stigit drygt 1000% sedan dess. Mips har ingen tydlig huvudägare utan ägarlistan domineras av fonder och institutioner. Störst är Handelsbanken Fonder med 5,4%. Max Strandwitz har varit VD sedan 2019 och äger 0,3% av aktierna värda 37 Mkr. Thules tidigare VD Magnus Welander är ordförande och har 0,2% av aktierna, ett innehav värt 24 Mkr.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 357 | 482 | 675 | 877 |
– Tillväxt | -36,6% | 35,0% | 40,0% | 30,0% |
Rörelseresultat | 70 | 169 | 283 | 421 |
– Rörelsemarginal | 19,6% | 35,0% | 42,0% | 48,0% |
Resultat efter skatt | 64 | 135 | 225 | 323 |
Vinst per aktie | 2,43 | 5,10 | 8,50 | 12,20 |
Utdelning per aktie | 6,00 | 6,00 | 7,00 | 9,00 |
Direktavkastning | 1,2% | 1,2% | 1,4% | 1,8% |
Avkastning på eget kapital | 10% | 21% | 35% | 43% |
Kapitalbindning | 54% | 48% | 30% | 25% |
Nettoskuld/Ebit | -5,6x | -1,9x | -1,5x | -1,3x |
P/E | 201,6x | 96,1x | 57,6x | 40,2x |
EV/Ebit | 181,4x | 75,3x | 44,8x | 30,2x |
EV/Sales | 35,6x | 26,3x | 18,8x | 14,5x |
Kommentar: Q1-Q3 2024 var den organiska tillväxten +29% |
Mips har uppvisat stark tillväxt över tid. Från noteringen 2017 fram till 2021 steg försäljningen från 87 Mkr till 608 Mkr motsvarande 48% organisk tillväxt per år i snitt. Intresset för friluftsaktiviteter accelererade under pandemin. 2020 och 2021 var den organiska tillväxten hela 43% respektive 72%. Rörelsemarginalen toppade på nästan 54% år 2021.
Dopad efterfrågan under pandemin
Problemen för Mips började sommaren 2022 då lagernivåerna av cyklar och cykeltillbehör hos återförsäljarna var höga. Dessutom tog inflationen fart under 2022 vilket påverkade köpkraften negativt. Försäljningen under andra halvåret 2022 mer än halverades och totalt sett föll omsättningen 19% organiskt under 2022.
Under 2023 minskade försäljningen 39% organiskt. Både till följd av lagerproblematiken samt makroekonomiska faktorer med svagare köpkraft. Rörelsemarginalen sjönk till 20% (41) år 2023.
Mips | Q1-Q3 2024 | Q1-Q3 2023 |
Omsättning | 339 Mkr | 266 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 27% | -42% |
Organisk tillväxt | 29% | -44% |
Bruttomarginal | 72,3% | 71,1% |
Rörelsekostnader | 132 Mkr | 137 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -4% | 11% |
Rörelseresultat | 113 Mkr | 53 Mkr |
Ebit-marginal | 33,3% | 20,0% |
Resultat per aktie | 3,33 kr | 1,83 kr |
Efter sju kvartal i rad med negativ organisk tillväxt lyckades Mips vända utvecklingen och växte med 31% under andra kvartalet 2024. I det tredje kvartalet var tillväxten 69%. Rörelsemarginalen under både Q2 och Q3 var runt 39%. Mips bruttomarginal ligger på drygt 70%. Affärsmodellen är väldigt skalbar i takt med stigande volymer.
Första nio månaderna 2024 var tillväxten 27% och rörelsemarginalen 33% (20).
I juni 2022, strax innan problemen med lageruppbyggnaden började, presenterade Mips nya finansiella mål. Ambitionen är att omsätta mer än 2 miljarder med över 50% rörelsemarginal år 2027. Samt att dela ut mer än hälften av vinsten.
Nya mål på gång?
Med tanke på den svaga utvecklingen de senaste åren så känns målet orealistiskt att nå. Aktiemarknaden verkar inte heller fästa någon större vikt vid målet. Det blir intressant att se om, eller snarare när, Mips uppdaterar och/eller senarelägger målet. Tidigare var Mips finansiella mål att omsätta 1 miljard med över 40% rörelsemarginal år 2025.
Kategori (miljoner) | Totalmarknad | Mips fokusmarknad |
Cykel | 50 | 35 |
Snö | 6 | 6 |
Ridsport | 3 | 2 |
Lagsport | 2 | 1 |
Övrigt | 4 | 1 |
Sport totalt | 65 | 45 |
Landsväg | 78 | 34 |
Motocross | 7 | 6 |
Motorcykel totalt | 85 | 40 |
Industri | 390 | 100 |
LEAF (militär, polis, räddningstjänst) | 10 | 10 |
Säkerhet totalt | 400 | 110 |
Totalt | 550 | 195 |
Den globala marknaden för hjälmar är mycket stor. Dock saknas det global aggregerad data. Mips uppskattar att den totala marknaden som finns tillgänglig uppgår till cirka 550 miljoner hjälmar per år.
Mips ambition är att erbjuda sin lösning till så många hjälmanvändare som möjligt. Antal hjälmmodeller begränsas dels av att Mips arbetar utifrån principen att det ska vara vetenskapligt bevisat att bolagets teknologi faktiskt förbättrar säkerheten i hjälmen som lösningen implementeras i. Dels finns det en lägsta nivå vad gäller priset på hjälmar där Mips säkerhetssystem erbjuds. Idag är nivån 25 dollar.
Historiskt sett har Mips lösningar främst implementerats i hjälmar med högre prispunkter. Mips adresserbara fokusmarknad uppgår till cirka 195 miljoner hjälmar i dagsläget. I tabellen intill visas fördelningen per kategori nämligen Sport, Motorcykel och Säkerhet. I volym väntas marknaden växa med cirka 3-5% per år enligt branschbedömare.
50 kr i intäkt per hjälm
Fram till och med år 2021 redovisade Mips antal sålda hjälmar mer år. Under 2021 sålde Mips sin teknologi till 12,6 miljoner hjälmar. Det är 6,5% penetration relativt den totala fokusmarknaden på 195 miljoner. Att Mips inte längre redovisar antal sålda hjälmar kan bero på konkurrensskäl. Lösningen var under år 2021 implementerad i 883 stycken olika hjälmmodeller hos 143 olika kunder. Det innebär en snittintäkt på runt 50 kronor per hjälm.
Mips arbetar med fasta prisnivåer eftersom det blir enklare för alla parter menar bolaget. Mips har höjt priserna senaste åren då kostnader för insatsvaror ökat. Sammantaget har bruttomarginalen varit stabil kring drygt 70% senaste åren.
Under 2023 stod Mips största kund för 15% av omsättningen. De fem största kunderna stod tillsammans för 44% av omsättningen (48).
Cykel störst
Kategori Sport som mestadels består av cykelhjälmar (80% av kategorin) står fortsatt för den absoluta majoriteten av Mips totala intäkter. Sedan några år tillbaka arbetar Mips med att bredda användningen till nya produktkategorier. Exempelvis säkerhetshjälmar som används på byggarbetsplatser och liknande. Fokus är på USA och Europa.
Bolagets tillväxtstrategi baseras på tre byggstenar.
- Växa det befintliga erbjudandet, genom att skapa tillväxt för nuvarande kunder och utöka sortimentet.
- Öppna nya försäljningskanaler och marknader. Ett exempel är på lågkostnadslösningar som kan implementeras i cykelhjälmar i prispunkter ner till 25 USD.
- Tillvarata nya möjligheter inom hjälmsäkerhet. Exempelvis adressera lösningar för att optimera hjälmprestanda. Exempelvis tillhandahålla eftermarknadsprodukter för att förlänga hjälmars livslängd. Detta är ny obruten mark för Mips.
Geografiskt sett är Nordamerika bolagets klart största marknad (57% av intäkterna R12M per Q3 2024). Mips ambition är att satsa 7% av omsättningen på marknadsföringsaktiviteter för att stärka varumärken och öka kännedomen om bolaget. Vidare är målsättningen att årligen investera 5% av försäljningen på forskning och utveckling för att stärka erbjudandet.
Det finns ett par konkurrenter till Mips. Bland annat WaveCel som har lanserat genom varumärket Bontrager. Här är en artikel som jämför Wavecel och Mips lösningar.
En annan konkurrerande lösning är Brainguard, de verkar inte haft några kommersiella framgångar ännu. Konkurrenterna på marknaden säljer tillsammans mindre än 10% av Mips totala volymer. Mips har således fortsatt en stark marknadsposition.
Svenska POC säljer exempelvis skidhjälmar utrustade med teknik från Mips. POC har själva också utvecklat en egen teknologi kallad POC Spin som är en konkurrerande lösning för rotationsskydd.
Risken är att konkurrensen kommer öka på sikt och att hjälmtillverkarna utvecklar egna lösningar. Några av Mips viktigaste patent löper ut år 2030. Mips framhäver å andra sidan att varumärket är centralt och Mips har många patent som skyddar. Ökad konkurrens är tudelat. Dels kan det leda till ökad prispress på marknaden. Dels driver det troligen också på implementeringen av rotationsskydd.
Prognoser och värdering
I fjärde kvartalet räknar vi med fortsatt återhämtning och att Mips växte 57% vilket innebär 35% tillväxt på helårsbasis 2024. För 2025 skissar vi på 40% vilket är i linje med analytikerkollektivet. 2026 räknar vi med 30% tillväxt.
För 2024 penslar vi in en rörelsemarginal på 35% samt 48% år 2026. Mips har historiskt sett uppvisat riktigt fin skalbarhet i takt med stigande omsättning.
Värderingssnitt | 2 år | 3 år | 5 år | Sedan 2017 |
EV/Ebit FY2 | 38,3x | 36,2x | 41,2x | 34,5x |
Under de senaste tre åren har Mips värderats till drygt 36x den framåtblickande rörelsevinsten. Det är högt. Använder vi en multipel på 33x (cirka 10% rabatt) finns cirka 15% uppsida.
Kan Mips behålla en hög värdering och få fart på tillväxten finns fortsatt uppsida (optimistiskt scenario). De största riskerna i det pessimistiska scenariot är framför allt ökad konkurrens och prispress. Men också att aktiens stjärnglans och höga värdering inte är långsiktigt hållbar.
I tabellen nedan visas hur ett antal andra snabbväxande bolag som har höga marginaler och/eller starka marknadspositioner värderas.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Mips | 53% | 57,6x | 44,8x | 18,8x | 42,0% | 34,5% |
CellaVision | -1% | 25,2x | 19,8x | 5,6x | 28,4% | 14,4% |
Evolution | -28% | 12,0x | 9,9x | 6,2x | 62,9% | 13,1% |
Fortnox | 28% | 47,0x | 37,0x | 16,9x | 45,5% | 22,1% |
Invisio | 43% | 38,6x | 29,7x | 6,8x | 22,9% | 12,9% |
Thule | 22% | 21,6x | 15,9x | 3,1x | 19,7% | 13,6% |
Xvivo | 51% | 80,8x | 69,8x | 13,9x | 19,9% | 34,3% |
Genomsnitt | 24% | 40,4x | 32,4x | 10,2x | 34,5% | 20,7% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Mips har en uppvisat en imponerande tillväxt över tid. De senaste åren har dock varit mer utmanade. Penetrationen av hjälmar utrustade med rotationsskydd är fortsatt låg (under 10%) i relation till den adresserbara marknaden.
Att bolaget är beroende av ett fåtal större kunder är en tydlig risk. Likaså att konkurrensen och/eller prispressen i marknaden ökar på sikt. Mips har inte heller någon tydlig huvudägare, utan ägarlistan domineras i princip helt av fonder och institutioner. Det ger inga pluspoäng.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 0,15 Mkr. Köpen gjordes av Jonas Söderqvist som är affärsutvecklare. I höstas sålde styrelseledamot Thomas Bräutigam aktier för 2,4 Mkr (kurs 540 kr). Bräutigam äger aktier för cirka 3 Mkr.
Marknaden har varit svag senaste åren med sämre köpkraft bland konsumenterna. Kommande år väntas marknaden normaliseras vilket borgar för stark försäljnings- och resultattillväxt. Mips-aktien är upp drygt 50% senaste året och värderas nu till cirka 19x omsättningen (EV/Sales) och en bit över 40x rörelsevinsten för 2025E. Samtidigt är vinsten fortsatt en bra bit under toppnivåerna (326 Mkr i Ebit) år 2021.
Det blir intressant att se om Mips förändrar sina finansiella mål under 2025. I skrivande stund är 4,7% av kapitalet i Mips blankat. Blankningsnivån toppade på 17,6% i början av 2023.
Majoriteten av analytikerna som följer Mips har köpråd för tillfället. Vi har svårare att lockas av Mips på nuvarande kursnivåer. För att äga aktien behöver man våga lyfter blicken rejält och tro att bolaget behåller sin starka marknadsposition.
Tio största ägare i Mips | Värde (Mkr) | Andel |
Handelsbanken Fonder | 708,5 | 5,4% |
Baillie Gifford & Co | 637,8 | 4,9% |
Brown Capital Management, LLC | 620,1 | 4,8% |
Vanguard | 493,5 | 3,8% |
Invesco | 490,5 | 3,8% |
SEB Investment Management | 389,0 | 3,0% |
Nissay Asset Management Corporation | 375,8 | 2,9% |
Swedbank Robur Fonder | 358,9 | 2,8% |
Spiltan Fonder | 335,2 | 2,6% |
Capital Group | 267,2 | 2,1% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Max Strandwitz | 38,4 | 0,3% |
Magnus Welander | 24,8 | 0,2% |
Jonas Rahmn | 16,5 | 0,1% |
Thomas Bräutigam | 3,0 | 0,0% |
Jenny Rosberg | 0,8 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 0,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser