Mips: Cyklisk efterfrågan

Hjälmbolaget Mips tvingas vinstvarna på grund av höga lagernivåer hos återförsäljarna och minskad köpkraft bland konsumenterna. Två tredjedelar av börsvärdet är nu utraderat sedan årsskiftet.
Mips: Cyklisk efterfrågan - mips 1
Foto: Tobias Ohls
Mips
Börskurs: 415,00 kr Antal aktier: 26,4 m
Börsvärde: 10 974 Mkr Nettokassa: 382 Mkr
VD: Max Strandwitz Ordförande: Magnus Welander

Mips (415 kr) är marknadsledande inom produkter för hjälmbaserad säkerhet och så kallat rotationsskydd. Bolagets teknologi Brain Protection System (BPS) skyddar mot rotationsrörelser och sneda träffar mot användarens huvud.

Produkten säljs, som ett co-brand likt Gore-Tex, och integreras i befintliga hjälmar och kan användas av sportutövare samt i hjälmar för yrkesmässigt bruk. Största målgruppen är cyklister och motorcyklister.

Mips noterades på börsen våren 2017 (teckningskurs 46 kr). Max Strandwitz har varit VD sedan maj 2019 och var dessförinnan CFO på Mips sedan juli 2016. Strandwitz äger 0,5% av aktierna värda 50 Mkr. Ordförande Magnus Welander (VD på Thule) äger 0,2% av aktierna värda 20 Mkr. Totalt äger ledning och styrelse 1,6% av aktierna. Mips har ingen tydlig huvudägare. Ägarlistan domineras av fonder och institutioner.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 608 730 891 1 069
 – Tillväxt +66,6% +20,1% +22,0% +20,0%
Rörelseresultat 326 365 468 572
 – Rörelsemarginal 53,6% 50,0% 52,5% 53,5%
Resultat efter skatt 255 291 355 434
Vinst per aktie 9,74 11,00 13,40 16,40
Utdelning per aktie 5,00 5,70 7,00 9,00
Direktavkastning 1,2% 1,4% 1,7% 2,2%
Avkastning på eget kapital 51% 45% 44% 42%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -1,4 -1,4 -1,5 -1,5
P/E 42,6 37,7 31,0 25,3
EV/Ebit 32,5 29,0 22,7 18,5
EV/Sales 17,4 14,5 11,9 9,9

Höga lagernivåer

Redan vid halvårsrapporten flaggade Mips för att lagernivåerna i återförsäljarledet var höga. Igår kväll meddelade Mips att omsättning och resultat kommer påverkas negativt under andra halvåret i år och inledningen av 2023. Höga lagernivåer av cyklar och cykeltillbehör hos återförsäljarna samt minskad köpkraft hos konsumenterna ges som förklaring.

Mips-aktien föll cirka 10% igår då börskollegan Thule vinstvarnande. Aktien faller ytterligare 5% idag och är sedan årsskiftet ned omkring 66%.

Minskad köpkraft

Mips framhäver att den osäkra marknadssituationen inom cykelbranschen har fortsatt under det tredje kvartalet. Butiksleden är mer avvaktande samtidigt som allmänt minskad köpkraft hos konsumenter har haft större påverkan på Mips försäljning jämfört med vad bolaget tidigare kunnat förutse. Strandwitz lyfter också fram att jämförelsetalen för Q3 2021 var starka (+82% organisk tillväxt). Bolaget bedömer att det rör sig om en kortsiktig negativ trend inom cykelbranschen som väntas kvarstå under första delen av 2023 och tills lagernivåerna balanserats.

Mips försäljning till hjälmvarumärken inom cykelbranschen har under tidigare år främst skett under Q3 och Q4. Mips kvantifierar inte hur stor effekten väntas vara varken avseende omsättning eller resultat. Osäkerheten är stor.

Börskollegan Thule meddelade i deras vinstvarning att cykelhandlare världen över generellt har mycket höga lager. I kombination med oro bland konsumenter har återförsäljarna varit extremt återhållsamma med nya beställningar. Inte heller Thule kvantifierar hur stor effekten väntas vara. Men att den väntas påverka omsättning och lönsamhet negativt under de närmsta nio månaderna.

Tar marknadsandelar

Samtidigt tar Mips fortsatt marknadsandelar inom alla kategorier. Långsiktiga trender så som ökat fokus på friluftsaktiviteter väntas kvarstå. Mips uppger att målen som kommunicerades på bolagets kapitalmarknadsdag i juni i år är intakta.

Finansiella mål Nya mål år 2027 Tidigare mål år 2025
Omsättning >2000 Mkr 1000 Mkr
Rörelseresultat 1000 Mkr 400 Mkr
Rörelsemarginal >50% >40%

Mips siktar nu på att nå över 2 miljarder i omsättning 2027. Implicit motsvarar det en årlig tillväxt på cirka 27% per år. Vidare är målsättningen att upprätthålla en underliggande rörelsemarginal på över 50% Samtidigt som 50% av nettoresultatet skall delas ut. Bolagets tidigare mål finns i tabellen intill. Utdelningsmålet var oförändrat. Presentationen från kapitalmarknadsdagen finns via denna länk.

Tillväxtstrategin baseras på tre strategiska byggstenar.

  •  Växa det befintliga erbjudandet
  • Öppna nya försäljningskanaler och marknader
  • Tillvarata nya möjligheter inom hjälmsäkerhet

Den stora nyheten var att Mips kommer skifta fokus från att endast adressera skydd mot rotationsrörelser till att även adressera lösningar för att optimera hjälmprestanda. Exempelvis tillhandahålla eftermarknadsprodukter för att förlänga hjälmars livslängd. Detta är ny obruten mark för Mips vilket ökar risknivån.

Mips kommer även fortsättningsvis fokusera på tre huvudsakliga hjälmkategorier. Nämligen Sport, Motorcykel och Säkerhet. Bolagets adresserbara marknad har ökat från 410 miljoner till 550 miljoner hjälmar. Den marknad som Mips fokuserar på uppgår till 195 miljoner hjälmar per år. Tidigare var fokusmarknaden 130 miljoner. I volym väntas marknaden växa med cirka 3-5% per år enligt branschbedömare. Skulle konjunkturen nu bromsa in så riskerar tillväxten att sakta in.

6,5% AV FOKUSMARKNADEN

Under 2021 sålde Mips sin teknologi till totalt 12,6 miljoner hjälmar jämfört med 7,2 miljoner året innan. Mips teknologi var implementerad i 883 stycken olika hjälmmodeller under 2021 (729).

Under 2021 levererade Mips produkter till 143 kunder. Den största kunden stod för 16% av omsättningen (17). Fem största kunderna utgjorde 49% av intäkterna (52). Att vara beroende av ett par enskilda större kunder är alltid en risk. Mips får i snitt drygt 50 kronor per såld enhet. Prispress kan vara ett orosmoln på sikt.

VD Max Strandwitz har i tidigare kontakt med Affärsvärlden sagt att bolaget inte upplever någon större prispress på marknaden idag.

Kunderna vill såklart alltid ha ett lägre pris. Mips arbetar med fasta prisnivåer eftersom det blir enklare för alla parter menar bolaget. Mips har höjt priserna då kostnader för insatsvaror ökat. Sammantaget har bruttomarginalen varit stabil kring 73% senaste åren.

Kategori Sport som mestadels består av cykelhjälmar står fortsatt för den absoluta majoriteten av Mips totala intäkter. Men bolaget arbetar sedan några år tillbaka med att bredda användningen till nya produktkategorier. Exempelvis motorcykel samt säkerhetshjälmar.

Geografiskt sett är Nordamerika bolagets klart största marknad. Där är kännedomen inom segmentet för Mips 45%. I Europa är motsvarande andel 35%.

Enligt Mips är huvudkonkurrenten de hjälmar som inte är utrustade med något rotationsskydd alls. Alltså cirka 93,5% av marknaden då bolaget idag har en penetration på 6,5% inom fokusmarknaderna.

WaveCel är en konkurrent. Enligt Mips har de 1-2% marknadsandel av den adresserbara marknaden inom sport och runt 0,3% av Mips totala marknad. WaveCel har lanserat genom varumärket Bontrager. En annan konkurrerande lösning är Brainguard, de verkar inte haft några kommersiella framgångar ännu. Konkurrenterna på marknaden säljer tillsammans mindre än 10% av Mips totala volymer.

Risken är att konkurrensen kommer öka på sikt. Några av Mips viktigaste patent löper ut år 2030. Mips framhäver å andra sidan att varumärket är centralt. Mer konkurrens riskerar att öka prispressen. Samtidigt driver det troligen också på implementeringen av rotationsskydd.

I tabellen nedan visas tillväxttakten för en rad bolag med exponering mot friluftstrenden. Många av bolagen fick ett tillväxtmässigt uppsving under pandemin. Under 2022 har tillväxttakten saktat in.

Mips H1 2022 H1 2021
Omsättning 343 Mkr 225 Mkr
Tillväxt 53% 84%
Organisk tillväxt 33% 107%
Bruttoresultat 73,0% 73,3%
Rörelseresultat 168 Mkr 111 Mkr
Rörelsemarginal 49,1% 49,5%
Vinst per aktie 4,87 kr 3,33 kr

33% organisk tillväxt

Mips växte med 33% organiskt under årets först halvår. Bruttomarginalen minskade marginellt och rörelsemarginalen föll också något jämfört med fjolåret. Jämförelsetalen för Q3 (+82%) och Q4 (+35%) är relativt tuffa.

Innan dagens vinstvarning räknade konsensus med en omsättning på 830 Mkr för helåret 2022. De prognoserna kommer behöva kapas rejält. Vi skissar på att omsättningen under andra halvåret i år är i princip oförändrad mot fjolåret vilket skulle innebär 20% tillväxt på helåret (730 Mkr). Inledningen på 2023 kommer säkerligen också vara utmanande tills lagernivåerna är normaliserade. Vi räknar med 20-22% tillväxt kommande år.

Mips har en mycket attraktiv affärsmodell och höga bruttomarginaler. Vi räknar med en rörelsemarginal på 51% i år och drygt 53% år 2024. Aktien var riktigt dyr vid årsskiftet och då värderades varje försäljningskrona till omkring femtio gånger. Värderingen har kommit ned en hel del. Använder vi en multipel på 22 gånger rörelsevinsten finns cirka 25% uppsida på sikt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
Mips -55,6 22,7 22,7 11,9 52,5 23,0
Thule -52,3 16,8 14,1 2,7 19,1 1,3
Dometic -58,0 8,4 10,1 1,2 11,7 0,4
Nimbus -45,5 5,9 4,6 0,5 10,6 -4,8
RevolutionRace -72,4 9,6 6,8 1,5 22,6 11,5
Polygiene -57,0 9,2 5,1 1,3 25,3 19,5
Fortnox -9,7 57,6 43,8 17,7 40,3 32,0
Evolution -33,8 18,2 16,3 10,7 65,5 22,4
Genomsnitt -56,8 12,1 10,6 3,2 23,6 8,5
Källa: Affärsvärlden / Factset

Mips har varit ett av börsens absolut bästa tillväxtbolag senaste åren. Värderingen är inte låg. Samtidigt har Mips en unik marknadsposition. Penetrationen kring 6-7% är fortsatt låg i relation till den långsiktiga potentialen. Legala tvister, ökad konkurrens och prispress samt beroende av ett fåtal storkunder är ständiga orosmoln. Att Mips inte har någon tydlig huvudägare ger inte heller några pluspoäng.

På kort sikt är osäkerheten stor. Det är tydligt att många bolag haft medvind av cykel- och friluftstrenden under pandemin. Lagernivåerna är höga hos återförsäljarna. Risken är att det tar tid innan situationen normaliseras. Å andra sidan är den långsiktiga potentialen lockande. Skulle Mips nå sina finansiella mål år 2027 värderas aktien till 10 gånger rörelsevinsten, oaktat kassaflödet som ackumuleras fram tills dess.

På insynsfronten noterar vi att styreledamot Thomas Bräutigam köpt aktier för cirka 2,2 Mkr sedan årsskiftet. I övrigt lyser betydande insynsköp med sin frånvaro. Mips tillhör en av de mest blankade aktierna på Stockholmsbörsen. I skrivande stund är drygt 12% av kapitalet blankat.

Långsiktiga investerare som inte räds ovan nämnda risker och som vågar lyfta blicken kan möjligen överväga en post. Sammantaget blir rådet neutral.

Tio största ägare i Mips Värde (Mkr) Andel
Swedbank Robur Fonder 626,2 5,8%
Columbia Threadneedle 310,6 2,9%
Vanguard 300,1 2,8%
Invesco 294,6 2,7%
Montanaro 282,8 2,6%
AMF Pension & Fonder 281,6 2,6%
Capital Group 271,8 2,5%
Spiltan Fonder 259,3 2,4%
C WorldWide Asset Management 214,1 2,0%
Brown Capital Management, LLC 212,2 2,0%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Peter Halldin 69,2 0,6%
Max Strandwitz 50,5 0,5%
Magnus Welander 20,7 0,2%
Jonas Rahmn 13,7 0,1%
Shuyi Isaksson 10,3 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  1,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser