Mekonomen: Stabila resultat bör reparera förtroendet

Reservdelskedjan levererar stabila siffror för tredje rapporten i rad. Om aktiemarknaden tar fasta på att det värsta tycks ligga bakom oss bör aktien få förnyat förtroende. Då är uppsidan stor.
Mekonomen Analys
Mekonomen säljer bildelar och andra fordonstillbehör. Genom ett omfattande butiksnätverk levereras varor till de 4 400 Mekonomen-anslutna verkstäderna men produkterna säljs också till andra verkstäder såväl som direkt till slutkonsument. Bolaget är verksamt i Norden, Polen och Baltikum. Foto: Mekonomen

Mekonomen

Börskurs: 83,50 kr Antal aktier: 56,3 m
Börsvärde: 4 704 Mkr Nettoskuld: 3 814 Mkr
VD: Pehr Oscarson Styrelseordförande: John Quinn

I Mekonomens aktie (83,50 kr) syns fortfarande sviterna av ett minst sagt turbulent fjolår. Efter förvärv i Danmark och Polen som dubblerade koncernens storlek fick bolaget lönsamhetsproblem vilket parat med svag balansräkning fått aktien att falla rejält.

Dagens kvartalsrapport från reservdelskedjan var den tredje stabila rapporten i rad från bolaget. Aktien – som handlats upp något inför rapporten – faller dock tillbaka några par procent.

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 7 874 11 850 12 206 12 450
 – Tillväxt +31,2% +50,5% +3,0% +2,0%
Rörelseresultat 510 948 1 001 1 058
 – Rörelsemarginal 6,5% 8,0% 8,2% 8,5%
Resultat efter skatt 260 620 676 739
Vinst per aktie 6,55 11,00 12,00 13,10
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 7,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 8,4%
Avkastning på eget kapital 8% 15% 14% 13%
Operativt kapital/omsättning 19% 19% 19% 20%
Nettoskuld/EBIT 8,1 3,8 3,0 2,2
P/E 12,8 7,6 7,0 6,4
EV/EBIT 16,7 9,0 8,5 8,0
EV/Sales 1,1 0,7 0,7 0,7
Kommentar: rörelseresultat exklusive avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar.

Det är framför allt tre saker som är extra viktiga just nu i Mekonomen:

  1. Verksamheten måste stabiliseras. Det vill säga inga större engångskostnader och inget strul varken i gamla Mekonomen eller i de förvärvade bolagen FTZ och Inter-Team. Detta tycker vi oss se i Mekonomen. Dagens kvartalsrapport var den tredje i ordningen utan väsentliga jämförelsestörande poster och med stabil lönsamhet i samtliga affärsområden.
  2. Kostnadsbesparingar och förvärvssynergier kan realiseras och höja lönsamheten. Det handlar om kostnadsprogram (65 Mkr årligen med full effekt nästa kvartal), sammanslagning av två lager (50 Mkr årligen från 2020) samt inköpssynergier från förvärven (100 Mkr årligen från 2021).
  3. Nettoskulden ska minska. Det rapporterade kassaflödet var starkt och nettoskulden sjönk från drygt 4,0 miljarder i andra kvartalet till 3,8 miljarder i tredje. Så hoppas vi det kan fortsätta framöver.

Absolut mest oroande är att Mekonomen nu pratar om mer tilltagande prispress på vissa håll och då särskilt den fragmenterade polska marknaden.

Detta tillsammans med negativ effekt på inköpspriser från svag krona och polsk zloty sänkte bruttomarginalen med 1 procentenhet i kvartalet. 0,5 procent av detta återtog dock Mekonomen tack vare inköpssynergier och skalfördelar.

Prishöjningar planeras mot slutet av fjärde kvartalet men det är svårt att se hur det ska genomföras smärtfritt på en marknad som är hårt prispressad. Risk finns att bolaget kan tappa volym eller i värsta fall behöva backa från de planerade prishöjningarna.

Ser man till hur den polsknoterade konkurrenten Inter Cars handlas är det dock inget som lokala investerare och analytiker verkar oroa sig överdrivet för.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2020E EV / Ebit 2020E EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Mekonomen -16,7 7,0 8,5 0,7 8,2 2,5
Inter Cars (Polen) -19,1 9,8 11,1 0,4 4,0 8,1
LKQ (USA, största ägare Mekonomen) 23,6 13,6 14,5 1,3 8,7 1,8
Genomsnitt -4,1 10,1 11,4 0,8 7,0 4,1
Källa: Börsplus (Mekonomen) och Factset (övriga)

Som investerare sitter man lite med hjärtat i halsgropen över farhågan att Mekonomen är en tickande bomb som på nytt ska brisera. Bolaget ger inte alls ett särskilt välskött intryck. Därav den låga värderingen.

Men för varje kvartal som Mekonomen ”bara” presterar i linje med förväntningarna borde bolaget och aktien återvinna en del av det förlorade förtroendet. Vi är lite förvånade över att aktien inte handlats upp mer givet tre hyggligt stabila kvartalsrapporter i år utan större engångskostnader eller andra motgångar.

Ser man till Mekonomens justerade rörelsemarginal som (rättvist enligt oss) exkluderar avskrivningar på immateriella förvärvstillgångar så tjänar bolaget närmre 8 procent i dagsläget. Det ger ett P/E-tal kring 8 motsvarande 9 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).

Historiskt har Mekonomen värderats omkring 12 gånger rörelseresultatet. Det vore inget orimligt sett till hur andra bildelsföretag värderas. Använder vi en hygglig rabatt och värderar Mekonomen till 10 gånger så är uppsidan ändå maffiga 75 procent på några års sikt.

Det finns mycket att oroa sig över i Mekonomen men om aktiemarknaden börjar ta fasta på att det värsta tycks ligga bakom oss bör aktien kunna uppvärderas. Vi håller kvar vid Mekonomen i Börsplus portfölj.

 

Tio största ägare i Mekonomen Värde (Mkr) Kapital Röster
LKQ Corporation 1 253 26,6% 26,6%
Didner & Gerge Fonder 421 8,9% 8,9%
Fjärde AP-fonden 396 8,4% 8,4%
Swedbank Robur Fonder 199 4,2% 4,2%
Eva Fraim Påhlman 161 3,4% 3,4%
AFA Försäkring 148 3,1% 3,1%
Dimensional Fund Advisors 120 2,5% 2,5%
Avanza Pension 111 2,4% 2,4%
Centerstone Investors LLC 101 2,1% 2,1%
Vanguard 94 2,0% 2,0%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.