Mekonomen kör i rätt riktning

Reservdelskedjan har klarat vårens utmaningar oväntat väl vilket lyft aktien. Finns det mer uppsida?
Mekonomen Analys
Mekonomen säljer bildelar och andra fordonstillbehör. Genom ett omfattande butiksnätverk levereras varor till de 4 400 Mekonomen-anslutna verkstäderna men produkterna säljs också till andra verkstäder såväl som direkt till slutkonsument. Bolaget är verksamt i Norden, Polen och Baltikum. Foto: Mekonomen
Mekonomen
Börskurs: 90,00 kr Antal aktier: 56,3 m
Börsvärde: 5 070 Mkr Nettoskuld: 4 652 Mkr
VD: Pehr Oscarson Ordförande: John Quinn

Mekonomen (90 kr) har haft stora lönsamhetsproblem sedan några år tillbaka och dragits med hög skuldsättning efter två stora förvärv i Danmark respektive Polen under 2018.

Aktien straffades hårt i våras och handlades som lägst en bit under 40 kronor. Sedan dess har den dock återhämtat sig och verksamheten har drabbats mindre än väntat av covid-19.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 11 842 11 605 11 953 12 192
 – Tillväxt +52,2% -2,0% +3,0% +2,0%
Rörelseresultat 862 754 896 975
 – Rörelsemarginal 7,3% 6,5% 7,5% 8,0%
Resultat efter skatt 413 374 541 616
Vinst per aktie 7,33 6,60 9,60 10,90
Utdelning per aktie 0,00 0,00 2,00 4,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 2,2% 4,4%
Avkastning på eget kapital 10% 8% 11% 11%
Avkastning på operativt kapital 27% 19% 23% 26%
Nettoskuld/EBIT 6,4 6,4 4,7 3,7
P/E 12,3 13,6 9,4 8,3
EV/EBIT 11,3 12,9 10,8 10,0
EV/Sales 0,8 0,8 0,8 0,8
Kommentar: till rörelseresultatet har vi adderat cirka 150 Mkr i årliga avskrivningar på förvärvade immateriella tillgångar som inte speglar det framtida kassaflödet. Detta motsvarar ungefär Mekonomens “justerade rörelsemarginal”.

Den underliggande efterfrågan var förhållandevis stabil även under det svåra andra kvartalet med ett försäljningstapp på bara 7%.

I det mer nyligen redovisade tredje kvartalet var verksamheten nästan tillbaka på normala nivåer igen. Resultatet var till och med bättre än i fjol tack vare kostnadsbesparingar och effektiviseringar.

Nästan hela årets väntade resultattapp finns inom affärsområdet MECA/Mekonomen som främst driver grossist-, butiks- och verkstadsverksamhet i Sverige, Norge och Finland. De förvärvade enheterna i Danmark (FTZ) och Polen (Inter-Team) samt verksamheten inom norska Sørensen og Balchen har alla ökat resultatet i år.

På sitt sätt får man nog också betrakta varje kvartal utan nya bakslag som ett framsteg. En betydande del av caset för aktien ligger nämligen i att återvinna förtroendet på marknaden och börja leva upp till bilden som stabil kassako.

Utöver det kan man hoppas på ytterligare kostnadsbesparingar och effektiviseringar. Det handlar dels om en sammanslagning av två lager till ett nytt i Strängnäs. Lagerflytten pågår för fullt nu under fjärde kvartalet och ska spara 50 Mkr årligen från 2021. Vi räknar dock med vissa extrakostnader i fjärde kvartalet relaterat till detta.

Mekonomen har också pratat om 100 Mkr i årliga inköpssynergier tack vare den ökade storlek som bolaget fick i och med de dubbla förvärven 2018. Av detta ska merparten redan vara på plats men motverkas sannolikt av att volymerna minskat något i år.

I ett optimistiskt scenario där bolaget lyckas stabilisera rörelsemarginalen kring 8,5% och får en multipel som speglar detta på 12 gånger rörelseresultatet så finns fortfarande nästan en dubblering i aktien.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV/Ebit 2021E EV/Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt 2020-2022 %
Mekonomen -0,1 8,1 10,9 0,8 7,6 2,4
Bilia (service märkesverkstäder) -10,5 9,4 8,5 0,4 4,5 3,0
Inter Cars (reservdelar Polen) 22,3 12,2 11,4 0,5 4,5 6,2
LKQ Corp (reservdelar USA) 3,3 13,5 12,7 1,3 9,9 4,9
Genomsnitt 3,7 10,8 10,9 0,7 6,6 4,1
Källa: Affärsvärlden / Factset

Å andra sidan är det inte ett särskilt kvalitativt bolag. Så fort vägen svänger det minsta tenderar Mekonomen hamna i diket. Och utan krockkudde i form av en stark balansräkning blir det hela en ganska obekväm resa. Nettoskulden på 3,3 gånger Ebitda ligger fortfarande en bra bit över målet på maximalt 2,0 gånger.

Frågan är också om Mekonomen kommer tillåtas bli den högutdelande kassako som många svenska aktieägare nog hoppas på. Risken finns att det i den amerikanska huvudägaren LKQ:s vision finns andra tänkbara investeringar som passar bättre in i deras europeiska expansionsagenda. Utöver de två LKQ-ledamöterna ger styrelsen ett ganska svagt intryck.

Allt som allt har vi ändå skruvat upp förväntningarna något i vårt huvudscenario givet årets relativt starka utveckling. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) finns en uppsida på knappt 25% i aktien på några års sikt. Mycket kommer dock från det löpande kassaflödet som främst kommer ägarna till godo i form av amorterade skulder.

Mekonomen är på väg i rätt riktning men så har aktien också återhämtat sig till en mer rimlig nivå. Vi tar tillfälligt i akt, slopar köprådet och intar en neutral hållning.

Tio största ägare i Mekonomen Värde (Mkr) Kapital Röster
LKQ Corporation 1 363 26,6% 26,6%
Fjärde AP-fonden 438 8,5% 8,5%
Didner & Gerge Fonder 342 6,7% 6,7%
Swedbank Robur Fonder 175 3,4% 3,4%
Eva Fraim Påhlman 175 3,4% 3,4%
AFA Försäkring 152 3,0% 3,0%
Dimensional Fund Advisors 128 2,5% 2,5%
Avanza Pension 103 2,0% 2,0%
Vanguard 98 1,9% 1,9%
Ing-Marie Fraim 91 1,8% 1,8%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser