Analys MEKO
Mekonomen kör i rätt riktning

Mekonomen (börskurs 149 kronor 12/2) var fram till 2013 ett riktigt tillväxtbolag som ökade omsättningen både organiskt och genom förvärv. Sedermera har det blivit mindre av den varan och aktien har i spåren av detta värderats ned ordentligt. I dag handlas Mekonomen till under 12 gånger vinsten (p/e) på börsen.
I höstas, efter Mekonomens Q3-rapport, tappade aktien närmare 20 procent när bolaget redovisade en oväntat svag rörelsemarginal. Vi köpte då in en post till Börsplus portfölj (sök på Mekonomen i Analysarkivet för att se tidigare analyser).
Det är nog fel att kalla Mekonomen för ett turn-around-case men klart är att det finns utrymme till förbättringar. Dels har marknaden varit svag. Dels i Sverige men kanske särskilt i Norge. På många håll har bolaget också haft problem med kompetensförsörjningen då det är svårt att hitta utbildade fordonsmekaniker. Dessutom har koncernen haft problem inom säljorganisationen efter en dålig omorganisering som man nu fått backa kring.
Allt detta har solkat siffrorna i en annars rätt så stabil och relativt konjunktursäker verksamhet. Både tillväxt och resultat har tagit stryk även om bolaget fortfarande når en rörelsemarginal strax under 9 procent.
Nu har Mekonomen återigen gått tillbaka till en mer decentraliserad säljorganisation. Från januari 2018 har bolaget också omdanat koncernledningen som nu består av vd, säljbolagens vd:ar (som jobbar mot kunderna) och chefer för de koncerngemensamma funktionerna.
Utöver denna nya organisationsstruktur är det kostnadsnedskärningar och sparprogram som väntas stå för en stor del av resultatförbättringen framöver. Mekonomen har bland annat genomfört ett kostnadsbesparingsprogram som ska spara 45 Mkr årligen från och med tredje kvartalet 2017. En annan större och sedan länge aviserad plan är att automatisera bolagets centrallager vilket väntas spara 50 Mkr årligen från 2020.
Får man fason på den nya organisationsstrukturen och levererar på kostnadsbesparingsprogrammen är chansen god att rörelsemarginalen på sikt kan nå över målet på 10 procent. Det är vad vi skissar på i vårt huvudscenario.
Mekonomen | ||||
Börskurs: | 149,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 35,9 | |||
Börsvärde: | 5 349 Mkr | VD | Pehr Oscarson | |
Nettoskuld: | 1 454 Mkr | Styrelseordförande | John S. Quinn | |
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2017 | 2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 6 000 | 6 120 | 6 242 | 6 367 |
– Tillväxt | 1,1% | 2,0% | 2,0% | 2,0% |
Rörelseresultat | 522 | 551 | 562 | 637 |
– Rörelsemarginal | 8,7% | 9,0% | 9,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 361 | 356 | 373 | 435 |
Vinst per aktie | 10,05 | 9,90 | 10,40 | 12,10 |
Utdelning per aktie | 7,00 | 7,00 | 7,00 | 7,00 |
Direktavkastning | 4,7% | 4,7% | 4,7% | 4,7% |
Avkastning på eget kapital | 15% | 15% | 15% | 16% |
Operativt kapital/omsättning | 19% | 19% | 19% | 18% |
Nettoskuld/EBIT | 2,8 | 2,5 | 2,2 | 1,7 |
P/E | 14,8 | 15,1 | 14,3 | 12,3 |
EV/EBIT | 13,0 | 12,4 | 12,1 | 10,7 |
EV/Sales | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
I förra veckan presenterade Mekonomen bokslutet för 2017. Eftersom marginalen föll ordentligt i tredje kvartalet höll vi nu särskild koll på utvecklingen i det fjärde. Mardrömsscenariot vore om marginalen fortsatte falla kraftigt.
Så blev det som tur var inte. Rörelseresultatet steg i stället från 74 till 96 Mkr. Tar man hänsyn till jämförelsestörande poster, valutaeffekter och avyttringen av den danska exportverksamheten blev rörelsemarginalen visserligen marginellt sämre än föregående år med ett tapp från 7,5 till 7,2 procent (se grafik nedan). Men vi ser det ändå som något lugnande att fallet inte blev större än så.
Fjärde kvartalet är säsongsmässigt lite svagare än övriga. Inräknat lite kostnadsbesparingar är en rörelsemarginal på 9 procent tänkbart för 2018 om marknaden är stabil i övrigt.
Vi noterar också att den underliggande organiska tillväxten är förvånansvärt stark i samtliga affärsområden även om det motverkas av en svagare norsk krona och färre arbetsdagar i kvartalet. Totalt i koncernen var den organiska tillväxten 4 procent och det tidigare svaga Norge imponerade särskilt med över 8 procents organisk tillväxt.
Mekonomen fortsätter också beblanda sig allt mer med huvudägaren LKQ, en branschjätte med verksamhet i både USA och Europa. I bokslutet meddelades att Mekonomen ingått avtal med LKQ för att finna gemensamma inköpsavtal med nyckelleverantörer.
Vi har tidigare noterat att den logistikunderleverantör (TGW) som ska användas för Mekonomens nya centrallager i Strängnäs är samma som byggt LKQ:s nya lager i Europa. Det framstår nu allt mindre som ett sammanträffande när bolagen nu ska göra gemensam sak i inköpen och förhoppningsvis vinna stordriftsfördelar i detta.
Avtalet ska inte vara särskilt betydande för Mekonomen i dagsläget men det går åtminstone inte i strid i med tesen att Mekonomen kan vara en intressant uppköpskandidat för LKQ (se vår tidigare analys här).
Det är kanske inget man ska räkna med inom kort men ger åtminstone lite extra skydd på nedsidan. Om kursen i Mekonomen pressas allt för hårt är det möjligt att LKQ lägger bud på bolaget.
Aktien är lågt värderad men det som möjligtvis saknas i Mekonomen är en tydlig trigger (bortsett från uppköpsmöjligheten) i form av tillväxt eller kraftig marginalexpansion som kan få aktien att värderas upp. I stället ser vi det som ett lite mer defensivt innehav med relativt begränsad nedsida.
Blickar man bort mot 2020 kan Mekonomen dock stå betydligt bättre riggat med nytt automatiserat centrallager, bättre effektivitet och en reparationsmarknad som lär gynnas av senaste årens starka nybilsförsäljning. Medan man väntar får man en direktavkastning strax under 5 procent vilket inte är så tokigt.
Vi upprepar köprådet.
Mekonomens 10 största ägare | Andel |
LKQ Corporation | 26,51% |
Fjärde AP-fonden | 8,02% |
Eva Fraim Påhlman | 5,60% |
Didner & Gerge Fonder | 4,56% |
Swedbank Robur Fonder | 4,43% |
Burgundy Asset Management | 4,37% |
Svolder | 2,79% |
Ing-Marie Fraim | 2,79% |
Catella Fonder | 2,32% |
Kempen Capital Management | 1,83% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.