Mekonomen: Håller balansräkningen utan nya reservdelar?

Bildelsgrossisten går in i krisen med klena finanser och aktien har varit en stor förlorare i år. Budskapen från dagens rapportpresentation var dock positiva och om balansräkningen håller och lönsamheten återhämtar sig något är uppsidan stor.
Mekonomen: Håller balansräkningen utan nya reservdelar? - mekonomen-700_binary_6957209.jpg
Mekonomen säljer bildelar och andra fordonstillbehör. Genom ett omfattande butiksnätverk levereras varor till de 3 500 Mekonomen-anslutna verkstäderna men produkterna säljs också till andra verkstäder såväl som direkt till slutkonsument. Bolaget är verksamt i Sverige, Norge, Danmark och Polen. Foto: Mekonomen
Mekonomen
Börskurs: 60,30 kr Antal aktier: 56,3 m
Börsvärde: 3 397 Mkr Nettoskuld: 3 928 Mkr
VD: Pehr Oscarson Ordförande: John Quinn

Mekonomen (60,30 kr) är en av Nordens största bildelsgrossister. Via ett knappt 500 butiker starkt distributionsnät säljs bildelar och andra fordonstillbehör till omkring 3 600 Mekonomen-anslutna verkstäder. Bolaget har också viss försäljning direkt mot slutkonsument.

I Sverige, Norge och Danmark är Mekonomen marknadsledare med omkring dubbla storleken jämfört med närmsta konkurrent. Sedan stora förvärv 2018 är bolaget också fjärde störst på den fragmenterade polska marknaden.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 12 017 11 296 11 748 11 983
 – Tillväxt +51,1% -6,0% +4,0% +2,0%
Rörelseresultat 705 508 705 839
 – Rörelsemarginal 5,9% 4,5% 6,0% 7,0%
Resultat efter skatt 413 286 448 559
Vinst per aktie 7,33 5,10 7,90 9,90
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,50 3,50
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,8% 5,8%
Avkastning på eget kapital 10% 6% 9% 11%
Operativt kapital/omsättning 20% 20% 21% 22%
Nettoskuld/EBIT 5,3 7,0 4,7 3,5
P/E 8,2 11,8 7,6 6,1
EV/EBIT 10,4 14,4 10,4 8,7
EV/Sales 0,6 0,6 0,6 0,6
Kommentar: Siffrorna baseras på justerat rörelseresultat där förvärvsrelaterade avskrivningar exkluderas vilket vi anser bäst representerar intjäningsförmågan i bolaget. Nettoskulden är exklusive leasing (IFRS16). Omsättningen 2019 lyftes av förvärv.

Mekonomen har haft stora problem de senaste åren, som varit utan organisk tillväxt och med knackig lönsamhet. De stora förvärv som gjordes 2018 innebär dessutom att bolaget nu släpar ett ganska tungt lass i form av hög skuldsättning. Något man nu kör rakt in i krisen med.

Aktien har tappat nästan 40 procent i år och det finns ett par frågor som vi tror är extra viktiga just nu:

  1. Hur illa blir viruskrisen för bolaget?
  2. Hur hög är skuldsättningen?
  3. Hur billig är aktien?
Belopp i Mkr Q1-2019 Q2-2019 Q3-2019 Q4-2019 Q1-2020
Omsättning 2 909 3 100 2 879 2 954 2 874
Tillväxt +103% +90% +53% +1% -1%
Varav organisk +2% 0% +2% +1% -2%
Justerat rörelseresultat 214 280 231 149 98
Justerad rörelsemarginal 7,4% 9,0% 8,0% 5,0% 3,4%
Rörelseresultat 170 240 191 104 59
Rörelsemarginal 5,8% 7,7% 6,6% 3,5% 2,1%
Vinst per aktie (kr) 1,68 2,72 1,95 1,00 -0,29

Dagens kvartalsrapport gav en del svar i de ämnena. Omsättningen var någorlunda stabil i första kvartalet men resultatet blev som väntat åt det svaga hållet. Det beror till viss del på viruskrisen men också det dramatiska tappet för norska kronan samt effekten av det dataintrång som bolaget drabbats av, till råga på allt.

Omsättningen enbart i mars ska ha minskat 10 procent organiskt. I april var motsvarande siffra minus 17 procent. Därefter ska Mekonomen sett en märkbar återhämtning i maj på samtliga marknader utom Polen. Just nu verkar det alltså som att det värsta ligger bakom oss.

Effekten på det andra kvartalet som redovisas i augusti väntas dessutom bli mildare än väntat. Trots den svaga försäljningen i april väntas effekten av kraftiga kostnadsbesparingar, höjda priser i Norge och ersättning från bolagets cyberförsäkring leda till att rörelseresultatet är oförändrat jämfört med fjolåret. Det är i så fall ett starkt besked.

Efterfrågan på lite sikt hänger förstås på hur djup och långvarig lågkonjunkturen blir. Drygt halva Mekonomens omsättning kommer från företagskunder och fleetverksamhet där bolaget tar hand om större företagsflottor. Exempelvis för biluthyraren Avis, taxibolaget Uber och Postnord. Det är mer konjunkturkänslig verksamhet.

Hur hög är skuldsättningen?

Mycket är det korta svaret. Nettoskulden exklusive leasing är knappt fyra miljarder kronor. Det är 4,4 gånger bolagets rörelseresultat före avskrivningar (Ebitda) senaste tolv månaderna. Det bedöms förvisso vara inom ramen för bolagets lånevillkor men det finansiella målet är att ligga under 2,0 gånger.

Men även här gav bolaget smått lugnande besked, tycker vi. De för diskussioner med bankerna som justerat maxgränsen för lånevillkoren till Mekonomens fördel. Gissningsvis ligger gränsen på eller något över 5,0 gånger Ebitda. Det tror inte vi bolaget kommer överskrida för helåret 2020.

I slutet av mars fanns likvida medel och tillgängliga kreditfaciliteter om 655 Mkr. Bolaget ser inte något ytterligare likviditetsbehov utöver nuvarande finansiering.

Men att man ens pratar om saken innebär förstås att det hänger på gärdsgården. Och i ett pessimistiskt scenario ska man absolut räkna med att bolaget behöver ta in mer pengar från ägarna.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2020-2022 %
Mekonomen -32,7 6,6 11,9 0,8 6,5 3,4
Bilia (service märkesverkstäder) -20,6 10,2 11,9 0,4 3,7 7,5
LKQ Corp (reservdelar USA) -21,5 12,4 13,4 1,1 8,5 9,5
Inter Cars (reservdelar Polen) -4,7 10,1 11,3 0,4 3,7 8,2
Genomsnitt -19,9 9,8 12,1 0,7 5,6 7,1
Källa: Affärsvärlden / Factset

Hur billig är aktien?

Om balansräkningen håller och bolaget om något år eller två når en rörelsemarginal kring 6-7 procent så bör aktien stå närmre hundralappen. Det är vårt huvudscenario där vi värderat bolaget till 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Det är en låg multipel men kanske vad bolaget förtjänar givet den svajiga utvecklingen.

Just nu känns caset med förvärvssynergier, effektiviseringar och hoppet om bättrad lönsamhet i Polen ganska stendött. Men skulle dessa idéer vakna till liv och marknaden börja hoppas på rörelsemarginaler kring 8,5 procent så kan aktien ge tre gånger pengarna från de här nivåerna. Detta är vårt optimistiska scenario som kräver en rejäl portion fantasi att föreställa sig i dagsläget.

I ett pessimistiskt scenario där krisen blir utdragen räknar vi med att Mekonomen behöver ta in mer pengar. Om skuldsättningen ska tillbaka till dräglig nivå rör det sig sannolikt om en miljard eller mer. Säg 20-25 kronor per aktie slarvigt räknat. Kommer bolaget på fötterna efter det behöver inte nedsidan vara överdrivet stor. Att förlora 20-30 procent av kapitalet är dock fullt möjligt och aktien skulle åtminstone tillfälligt mycket väl kunna handlas lägre än så.

Affärsvärldens slutsats

Mekonomen är inget kvalitativt företag. Balansräkningen är svag, tillväxten låg och bolaget har länge haft svårt att omsätta höga marknadsandelar i fina och stabila vinster. Den underliggande efterfrågan är dock förhållandevis stabil och bilar lär behöva repareras även i framtiden.

Dagens rapport var ett steg bort från ett pessimistiskt scenario och nyemission. Och ett steg närmre vårt huvudscenario med stor uppsida i aktien. VD Pehr Oscarson har köpt för 6 Mkr i raset vilket är positivt även om han knappast varit någon vidare bra indikator historiskt.

Vi har åkt på en del snytingar i Mekonomen som också finns i Affärsvärldens portfölj. Tålamodet håller på att ta slut men från den här pressade kursnivån tror vi ändå det finns mer att hämta. Skulle aktien fortsätta stiga från dagens nivå är det dock möjligt att vi byter fot.

Tio största ägare i Mekonomen Värde (Mkr) Kapital Röster
LKQ Corporation 855 26,6% 26,6%
Fjärde AP-fonden 282 8,8% 8,8%
Didner & Gerge Fonder 236 7,3% 7,3%
Eva Fraim Påhlman 110 3,4% 3,4%
Swedbank Robur Fonder 97 3,0% 3,0%
AFA Försäkring 96 3,0% 3,0%
Dimensional Fund Advisors 93 2,9% 2,9%
Avanza Pension 93 2,9% 2,9%
Centerstone Investors LLC 69 2,1% 2,1%
Wipunen varainhallinta Oy 68 2,1% 2,1%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF