Analys IPO-guiden Medhelp
Medhelp: Digital företagshälsa med viss beroendeproblematik

Medhelp | |
Teckningskurs: 9,20 kr | Antal aktier: 30,4 m |
Börsvärde: 280 Mkr | Nettokassa: 36 Mkr efter IPO |
VD: Tobias Ekros | Ordförande: Thomas Nygren |
Medhelp (teckningskurs 9,20 kr) är ett Stockholmsföretag med 37 anställda som hjälper arbetsgivare att hantera sina medarbetares sjuk- och frånvaroanmälningar.
Förutom funktioner för anmälan, statistik och liknande så erbjuds vårdrådgivning av legitimerade sjuksköterskor.
Bolaget omsätter något under 70 Mkr, gick break-even under första delen av 2021 och siktar på stark tillväxt. Nu sker en IPO och nyemission på 50 Mkr vilket ska finansiera produktutveckling, ökad marknadsföring och satsningar i Norge och Danmark.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 67 | 72 | 81 | 91 |
– Tillväxt | i.u. | +8,0% | +12,0% | +12,0% |
Rörelseresultat | 7 | 2 | 6 | 9 |
– Rörelsemarginal | 9,7% | 3,0% | 7,5% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 3 | 2 | 5 | 7 |
Vinst per aktie | 0,12 | 0,05 | 0,15 | 0,23 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 59% | 11% | 23% | 27% |
Avkastning på operativt kapital | i.u. | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | 0,6 | -11,7 | -4,8 | -4,1 |
P/E | 78,5 | 184,0 | 61,3 | 40,0 |
EV/EBIT | 37,5 | 112,2 | 40,1 | 26,8 |
EV/Sales | 3,6 | 3,4 | 3,0 | 2,7 |
Huvudägare i bolaget är Mark Hauschildt med knappt 84% av aktierna inför IPO. Hauschildt är en känd entreprenör inom telekom och bland annat storägare i Bredband2.
VD för Medhelp är sedan 2019 Tobias Ekros med bakgrund som chef inom Apoteket Hjärtat. Han äger 5% av aktierna. Befintliga ägare säljer inga aktier.
Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Medhelp |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 68 Mkr |
Antal anställda | 37 |
Teckningskurs | 9,20 kr |
Rådgivare | Eminova |
Storlek på erbjudande | 50 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 280 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 4 Mkr (8,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 80% |
Investerare som ska teckna i IPO | Invium Partners, John Fällström, Polynom Investment, Tass, Ej namngivna (80% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Tre flaggor |
Sista teckningsdag | 2021-10-11 |
Beräknad första handelsdag | 2021-10-26 (15 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Tre flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 367 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar tre flaggor i Medhelp
# Lång väntetid
Att teckna IPO-er innebär extra risker och risken ökar om man måste vänta länge från att aktier tecknas till att de börjar handlas. Av administrativa skäl tar det ofta 1-2 veckor eller mer innan småbolag börjar handlas. Om väntetiden är längre än 10 dagar så hissar Affärsvärlden varningsflagg för de IPO-er som är i den sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
Medhelp-aktien börjas handla 15 dagar efter sista anmälningsdag.
# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
“Medhelp har många mellanhavanden med dess huvudägare. Under 2020 lånade huvudägaren ut 6,5 Mkr till bolaget. Lånet ska Medhelp börja betala tillbaka på ett par månader efter noteringen. Därtill har huvudägaren en månad före IPO:n köpt verksamhet från Medhelp för en miljon och fakturerat Medhelp för köp av tjänster för motsvarande runt en tredjedel av Medhelps nettoomsättning. IPO-guiden hissar en flagga.
VD Tobias Ekros kommenterar:
– Som framgår av prospektet genomförs de löpande transaktionerna med systerbolaget MedHelp Sjukvårdsrådgivning AB på marknadsmässiga villkor enligt ingångna uppdragsavtal. Lånet till huvudägaren är hänförligt till förvärvet av nuvarande plattform, som fram till december 2019 utvecklades inom systerföretaget MedHelp Sjukvårdsrådgivning AB. Avyttringen av dotterbolaget MedInfo ApS genomfördes som en del av omstruktureringen av koncernen inför noteringen på Nasdaq First North Growth Market då detta bolags verksamhet följer en annan affärslogik och således inte utgör en naturlig del av MedHelp Care AB.”
# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.
“Det framgår inte av Medhelps prospekt om någon nyckelperson har konkurs i bagaget. Den finansiella informationen i prospektet är också kort, bara två år. Av teckningsåtagandena på 40 Mkr namnges bara fyra de största, vilket gör att man inte vet vilka som står bakom mer än hälften av volymen. Prospektet i fråga är ett så kallat EU-tillväxtprospekt och sådana är begränsade gällande innehållet, men det brukar finnas vägar att ändå kunna delge informationen. IPO-guiden hissar en flagga.
VD Tobias Ekros kommenterar:
– Vi har FI:s avprickningslistor tillika informationskrav att förhålla oss till vid upprättandet av EU-tillväxtprospektet och har följt de anvisningar som FI givit oss och har begränsade möjligheter att ha med mer information än vad som tillåts enligt avprickningslistorna.”
Bolagets tjänst & marknad
Så fungerar tjänsten
1 Medarbetare gör sjukanmälan
Sker hos Medhelp via webb, mobil-app eller telefon, öppet dygnet runt.
2 Medarbetare får sjukvårdsrådgivning
Valbart tillval som de flesta kunder har. Innebär att en sjuksköterska ringer upp, ställer frågor om symtom och ger vårdförslag till medarbetaren. Denna rådgivning upphandlar Medhelp externt –från systerbolaget Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB.
3 Medhelp meddelar de som berörs av sjukfrånvaron
Chefer eller HR kan meddelas via e-post, SMS etc automatiskt om frånvaron.
4 Återkoppling från sjuksköterska
Dag tre under sjukfrånvaron ringer sköterska medarbetaren för att höra hur han eller hon mår och ge fortsatta vårdrelaterade råd. Statusuppdateringar meddelas berörda parter på företaget. Denna funktion är också ett tillval. Den sjuke påminns om att läkarintyg måste lämnas från dag åtta.
5 Påminnelse om läkarintyg
Den sjunde dagen påminner Medhelp medarbetare och chef om att läkarintyg måste lämnas från dag åtta.
6 Kontakt Försäkringskassan
Efter 14 dagars sjukfrånvaro kontaktar Medhelp Försäkringskassan och informerar medarbetare och chef om detta.
7 Friskanmälan
När medarbetaren är frisk anmäls det online eller via telefon. Medarbetaren får då även möjlighet till ytterligare medicinsk rådgivning vid behov. Arbetsgivaren får i detta steg även relevant information om frånvaroperioden.
Medhelp erbjuder också statistik om sjukfrånvaron, rehabiliteringsstöd (tillval), bemanningsplanering (tillval) och integrationer till olika HR-system.
En kort beskrivning av tjänsten finns i faktarutan här intill. Lite grovt sorterat finns dels IT-funktioner för anmälan, statistik, GDPR-följsamhet med mera. Detta produceras med bolagets egna IT-plattform. Dels finns sjukvårdsrådgivningen. Alltså att sjuka medarbetare blir uppringda och får råd av legitimerade sjuksköterskor. Detta producerar inte Medhelp själva utan köper in från en underleverantör.
Medhelp har kunder både i privat och offentlig sektor. Exempel är Saab, Epiroc och Lycksele kommun. Totalt består kundbasen av 500 kunder med tillsammans 200 000 medarbetare. Antalet medarbetare är relevant eftersom prissättningen tar sin grund i det. Listpriset för tjänsten är 59 kr per anställd och månad.
Intäkten per medarbetare är dock 32 kr, vilket kan bero på rabatter för storkunder men också på att Medhelp agerar underleverantör till flera större bolag inom företagshälsovård som Feelgood och Avonova. Cirka två tredjedelar av användarbasen kommer via sådana partners.
Bolaget är etablerat i Sverige sedan länge och har enligt egen uppgift 40% av marknaden. Huvudkonkurrenten är Previa som är landets största företagshälsa. De har en egen lösning för sjuk- och frånvaroanmälan.
På börsen finns konkurrenten Aino Health som erbjuder en liknande tjänst i Finland. Medhelp finns inte där ännu utan siktar i första hand på expansion i Danmark (liten befintlig verksamhet) och Norge (helt ny marknad). I båda fallen är förutsättningarna liknande de i Sverige med ekonomiska incitament för arbetsgivare att förkorta och undvika sjukskrivningar.
Från moderbolag till underleverantör
Det finns en komplicerad förhistoria till bolagets nuvarande form. Medhelp-verksamheten ingick tidigare i det bolag som idag sköter själva sjukvårdsrådgivningen. Det bolaget heter Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB. Även detta ägs av Mark Hauschildt.
Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB har varit i blåsväder då känslig information från uppdraget att sköta 1177 i Stockholm inte hanterats rätt. De fick en bot på 12 Mkr för detta.
I början av året fanns planer på att sälja bolaget (Sjukvårdsrådgivning) till Kry. Detta fick Region Stockholm att se rött, och hota säga upp det stora 1177-avtalet. Affären blåstes av.
Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB är alltså en underleverantör till Medhelp som inte påverkas direkt av dessa turer. Under 2019 köpte Medhelt loss IT-plattformen från Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB (för 34 Mkr) och migrerade över kunderna till denna.
Tillväxt, lönsamhet och mål
Den nuvarande strukturen där Medhelp drivs fristående från sjukvårdsrådgivningen är ny. Endast siffrorna från år 2020 är relevanta. En sammanfattning finns i tabellen.
Siffrorna sedan 2020 | |||
(Mkr) | 1HÅ 2021 | 1HÅ 2020 | 2020 |
Omsättning | 41,2 | 40,1 | 67 |
Tillväxt | 3% | i.u. | i.u. |
– Övriga externa kostnader | 21,5 | 17,4 | 33,6 |
– Personalkostnader | 14,9 | 12,1 | 15,5 |
– Avskrivningar | 6,4 | 6,1 | 11,5 |
Rörelseresultat | -0,5 | 4,4 | 6,5 |
Rörelsemarginal | -1,2% | 11,0% | 9,7% |
Kassaflöde efter investeringar | -0,1 | -0,9 | i.u. |
Eget kapital* | 8 | 10 | 9 |
Kommentar: *Före IPO. i.u.= ingen uppgift. |
Det var alltså ett ganska bra resultat för år 2020 men bolaget flaggar för att det fanns en positiv Covid-19-relaterad effekt under första halvåret. Den uppskattas till 2 Mkr i resultatet. Under 2021 har kostnaderna ökat samtidigt som tillväxten varit låg, endast 3%. Rörelseresultatet ligger kring noll.
Ledningen pekar på utgifter för VD-byte i Danmark och ökad marknadsföring som orsaker och lyfter istället fram rörelsevinst före avskrivningar på 5,9 Mkr (10,6). Afv tycker det är ett mindre relevant resultatmått, eftersom bolaget har stora avskrivningar/investeringar i sitt IT-system som då exkluderas.
Fokus framöver ligger på tillväxt vilken främst drivs av användarbasen. Historiskt har användarbasen ökat 15% per år 2014-2020, enlig ledningen. Under Covid-19-krisen sa dock kunder upp personal och 2020 sjönk tillväxten till runt 5%. Den trenden ser Medhelp nu har vänt. Det finansiella målet är att växa omsättningen 30-40% i snitt per år, inklusive förvärv.
Det låter ambitiöst men Medhelp pekar på att bara 10% av de svenska arbetstagarna har en tjänst för frånvaroanmälan idag och att etableringarna i Norge och Danmark ihop med återhämtning efter Covid gör hög tillväxt realistiskt.
Några finansiella mål kring lönsamheten finns inte. Medhelp marknadsför sig mot investerare som en SaaS-leverantör med potential till stark skalbarhet. Den rörliga kostnaden för rådgivning tycks ligga kring 30% av omsättningen. I övrigt bör merparten av kostnadsbasen vara fast. Det ger bra förutsättningar för hög lönsamhet på sikt. Fokus ligger dock tydligt på tillväxt. Ingen utdelning är exempelvis aktuell.
Värdering & reflektioner
Givet de nuvarande siffrorna säljs Medhelp ut till en värdering motsvarande cirka 3 gånger omsättningen (EV/Sales 3) räknat på balansräkningen efter IPO och på teckningskurs. Det kan vara rimligt om bolaget hittar tillbaka till de tillväxtsiffror Medhelp haft förr och samtidigt visar tecken på skalbarhet. Här och nu är det mer tveksamt, särskilt som Afv ser en del beroendeproblematik kring bolaget.
- Sjukvårdsrådgivning, en central del i erbjudandet, kommer från en enda leverantör som dessutom varit i blåsväder. Hur svårt det vore att ersätta denna med alternativ är oklart för Afv, men vi tror inte det vore trivialt. Att huvudägaren äger båda företagen ökar komplexiteten.
- Vi gissar att Feelgood och Avonova står för en stor del av användarbasen. Totalt svarar partners för två tredjedelar. Feelgood är under uppköp och får ny finsk ägare. Avtalet med Avonova ska förnyas innan 2022. Inget av dessa saker behöver medföra negativa förändringar för Medhelp (kanske tvärtom?) men storkundsberoende är också en riskfaktor som inte bör underskattas.
Stort beroende av enskilda leverantörer, kunder, nyckelpersoner är minus i denna IPO. Afv ser inte att investerare får någon större rabatt får detta i IPO-priset heller. Snarare ska vi betala lite extra för en tillväxt som inte syns än. Medhelp får plus för beprövad produkt, stark ställning i Sverige och tillväxtmöjligheter, men rådet blir att inte teckna IPO:n.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser