Marginalförstärkning på lager

IT-distributören DistIT har klarat viruskrisen helt okej. Aktiemarknaden väntar på marginallyftet. Samtidigt fortsätter flera insynspersoner att köpa aktier.
Marginalförstärkning på lager - DistIT.deltaco
DistIT
Börskurs: 37,50 kr Antal aktier: 12,3 m
Börsvärde: 461 Mkr Nettoskuld: 178 Mkr ink leasingskuld 35,4 Mkr
VD: Robert Rosenzweig Ordförande: Stefan Charette

DistIT (37,50 kr) är en distributör inom IT-tillbehör och hemelektronik i Norden och Baltikum. DistIT:s kunder utgörs av hemelektronikkedjor, webbhandel, installatörer, teleoperatörer, dagligvaruhandel och fackhandel.

Några exempel är Dustin, Atea, Clas Ohlson, NetOnNet och Kjell & Company. Typiska produkter som DistIT säljer är tangentbord, nätverksprodukter, kablar och datorkomponenter. Koncernen erbjuder cirka 25 000 artiklar till cirka 5 000 kunder.

VD Robert Rosenzweig tillträdde hösten 2018 och har genomfört en rad förändringar i organisationen för att höja effektiviteten och lyfta lönsamheten. Bland annat ett besparingsprogram på 45 Mkr på årsbasis. DistIT fokuserar även alltmer på egna märkesvaror (EMV) som svarade för 25% av omsättningen de senaste tolv månaderna.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 2 331 2 334 2 404 2 453
 – Tillväxt +2,6% +0,2% +3,0% +2,0%
Rörelseresultat 16 68 84 93
 – Rörelsemarginal 0,7% 2,9% 3,5% 3,8%
Resultat efter skatt 38 46 59 66
Vinst per aktie 3,12 3,80 4,80 5,40
Utdelning per aktie 0,00 1,10 1,30 1,50
Direktavkastning 0,0% 2,9% 3,5% 4,0%
Avkastning på eget kapital 10% 11% 13% 13%
Avkastning på operativt kapital 3% 14% 16% 17%
Nettoskuld/EBIT 12,0 2,5 1,8 1,4
P/E 12,0 9,9 7,8 6,9
EV/EBIT 39,6 9,4 7,6 6,8
EV/Sales 0,3 0,3 0,3 0,3
Kommentar: Rörelseresultatet för 2019 är inklusive omstruktureringskostnader. Exklusive dessa var justerad Ebit 71,6 Mkr och rörelsemarginalen 3,0%. Vinst per aktie påverkas positivt 2019 till följd av DistIT fastighetsförsäljning (+44,5 Mkr).

Marknaden för IT-produkter är som bekant ganska konkurrensutsatt och det sker en kontinuerlig prispress. Mycket av DistIT:s värdeskapande handlar om ett brett sortiment, hög leveranssäkerhet och service samt effektiv logistik.

DistIT har parerat viruskrisen hyggligt. Bättre än vad vi initialt befarade. Årets nio första månader var nettoomsättningen i stort sett helt oförändrad. Klart godkänt. Bolaget har delvis gynnats av att människor arbetar hemifrån i större utsträckning. Men även påverkats negativt av exponering mot traditionell handel som haft en lägre efterfrågan på grund av pandemin.

Bruttomarginal minskade något till följd av sämre produktmix och valutaeffekter.

DistIT Q1-Q3 2020 Q1-Q3 2019
Omsättning 1610,3 Mkr 1613,6 Mkr
Tillväxt 0% 5%
Bruttomarginal 21,3% 21,8%
EMV 408,1 Mkr 356,0 Mkr
Andel EMV 25,3% 22,1%
Justerad Ebit 36,6 Mkr 33,6 Mkr
Justerad Ebit-marginal 2,3% 2,1%
Rörelseresultat (Ebit) 36,6 Mkr -21,9 Mkr
Rörelsemarginal 2,3% -1,4%

Egna märkesvaror fortsätter att öka och steg knappt 15% mot fjolåret och svarade totalt sett för drygt 25% av koncernens totala omsättning. Som brukligt är bruttomarginalen på egna produkter och märkesvaror högre (omkring 30-45%). Medan bruttomarginalen på A-brands (externa varumärken) är mellan 10-20%.

Under våren 2020 lanserade DistIT fem nya koncept inom egna märkesvaror som utvecklats under fjolåret. Det handlar om produkter för säkerhet, smarta hem, gaming, yteffektiva arbetsplatser och ladd-infrastruktur (för till exempel elbilar).

Rörelseresultatet under 2019 belastades av olika kostnader av engångskaraktär (omstrukturering och nedskrivningar). Rörelsemarginalen var 2,3% (-1,4) under första nio månaderna 2020. Rörelseresultatet påverkades positivt av statliga stöd på 8,4 Mkr.

KORT BESKRIVNING OM RESPEKTIVE DOTTERBOLAG 

Aurora –  Säljer och distribuerar egna och externa varumärken inom hemelektronik. Kunderna utgörs av detaljhandel, e-handel och B2B. Clas Ohlson, Mediamarkt, Elgiganten och Salling group är några exempel.

Deltaco – levererar produkter inom IT och hemelektronik. Bolaget har en relativt stor del egna varumärken. Några exempel på egna varumärken är Streetz™, DELTACO™, Nordic Home™ och DELTACO Gaming™. Kunder är exempelvis ATEA, Kjell & Company, Bauhaus och OKQ8.

Septondistribuerar ljud och bildutrustning till både den professionella marknaden och konsumenter. Välkända varumärken på den svenska marknaden är Harman Pro, Klipsch och Marantz. Dustin, Effektgruppen, SCAN AV och CDON.COM är exempel på några kunder.

Sominis är en distributör av tillbehör- och reservdelar av exempelvis datorer och telefoner. Kunderna utgörs av återförsäljare av hårdvaror, detaljhandeln, online-butiker, telekommunikationsföretag och hotellkedjor.

Ifjol genomförde DistIT en organisatorisk sammanslagning mellan dotterbolagen Aurora och Deltaco. Bolagen arbetar vidare med integrering och tanken är att kunna nyttja distributionskanalerna för att skapa korsförsäljning och merförsäljning till kunderna. Omorganisationen har även bidragit till kostnadsbesparingar.

Aurora har påverkats negativt omsättningsmässigt då affärer med vissa externa varumärken med låg marginal har avslutats samt negativ effekt från Covid-19. Deltaco har å andra sidan påverkats positivt av ökad försäljning mot e-handel, nätverksprodukter och “hemmakontor”. I somras anställdes Anders Lagerstedt som ny försäljningschef för Aurora/Deltaco.

Septon har påverkats en del av restriktionerna som hämmat försäljningen som vanligtvis är relaterat till event av olika slag. Bolaget har dock lyckats upprätthålla marginalen på en stabil nivå (3,1% jämfört med 4,0% 2019). Sominis har presterat bra under 2020 med god tillväxt och ökade marginaler till följd av gynnsamma marknadsförutsättningar.

För ett par veckor sedan lanserade Amazon sin svenska sajt. Amazon är som bekant en gigant i e-handelssammanhang. Den svenska lanseringen blev omskriven då många produkter på sajten var felöversatta. Vissa av DistIT:s egna produkter säljs på Amazon via återförsäljare. En risk är att Amazon tar marknadsandelar av DistIT:s B2B-kunder. Det kan pressa DistIT:s försäljning på sikt.

I Tyskland har Amazon exempelvis cirka hälften av marknaden för e-handel. Imponerande. Hur stor del av kakan bolaget tar i Sverige på sikt får framtiden utvisa. Amazon håller på att etablera logistikcenter i Eskilstuna. Amazons intog i Sverige innebär sannolikt också att prispressen på vissa typer av produkter sannolikt kommer öka. DistIT:s satsning på egna varumärken blir därför ännu viktigare som differentieringsfaktor.

Affärsvärldens huvudscenario

  • Tillväxt. I år räknar vi med att försäljningen är oförändrad. Därefter en tillväxttakt på 2-3% årligen. Drivet av att bolagets egna varumärken fortsätter växa samt att marknaden generellt normaliseras.
  • Marginal. Exkluderat engångskostnaderna ifjol har rörelsemarginalen varit 3,5% i snitt det senaste fem åren. Vi skissar med 3,5% nästa år och knappt 4,0% år 2022. DistIT har tidigare sagt att kostnadsbesparingarna till följd av de omorganisationer och personalförändringar som gjorts väntas uppgå till 45 Mkr på helårsbasis. Givet detta borde vinstförmågan alltså vara drygt 110 Mkr. I relation till detta så ter sig våra estimat vara konservativa.
  • Värdering. Använder vi en multipel på 8 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 40% på radarn. Det krävs alltså inte särskilt aggressiva antaganden för att räkna hem aktien.

I tabellen nedan visas hur några liknande bolag värderas. Notera att DistIT-estimaten nedan avser Factsets estimat (uppdragsanalys). Oavsett så sticker DistIT:s värdering ut som låg. Bolaget bör värderas till rabatt mot Dustin men kanske kan värderingsgapet minska något givet att marginalen når 4%. Uppsidan i vårt optimistiska scenario är stor. Risken är att prispressen tilltar och att marginalerna tar stryk (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV/Ebit 2021E EV/Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt 2020-2022 %
DistIT 10,6 6,6 6,4 0,3 4,0 6,2
Dustin -24,1 12,2 13,4 0,5 4,0 4,3
Atea -8,2 17,6 13,7 0,3 2,5 4,7
Verkkokauppa 63,9 17,4 12,1 0,4 3,4 3,5
Genomsnitt 10,5 13,5 11,4 0,4 3,5 4,7
Källa: Factset
Definition Inkl. utdelningar Börskurs delat med vinst per aktie 2021E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2021E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Årlig tillväxt omsättning 2020-2022

DistIT-aktien har länge sett billig ut utan att lyftet har kommit. Bolaget har dock genomfört en rad åtgärder som förhoppningsvis materialiseras och syns i räkenskaperna 2021. En viktig sak är satsningen på egna märkesvaror som exempelvis laddkablar för elbilar samt produkter inom gaming. Skuldsättningen har minskat under året och kanske kan DistIT komplettera verksamheten genom förvärv. Både distributörer och produktbolag skulle kunna vara aktuellt.

Ledning och huvudägare verkar i vart fall ha stor tro på att marginalen kan lyfta. Det senaste året har insynspersoner i DistIT totalt genomfört 32 stycken köp till ett sammanlagt värde om 42 Mkr. Ingen har sålt. VD Robert Rosensweig äger nu drygt 1% av aktierna i DistIT och ökade sitt innehav nyligen.

Konkurrensen från Amazon är en tydlig riskfaktor som på kort sikt är något svårbedömd. Å andra sidan är uppsidan i huvudscenariot attraktiv. Gillar man småbolag och kan leva med ovanstående risker så kan DistIT vara värt en chans.

DistIT tio största ägare Andel
Athanase Industrial Partners 26,22%
Anders Bladh 13,90%
Avanza Pension 8,00%
Humle Fonder 6,91%
Theodor Jeansson 6,57%
Carl Rosvall 2,92%
Måns Flodberg 1,70%
Jonas Mårtensson 1,63%
Kristoffer Jeansson 1,63%
Cecilia Jeansson 1,46%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser