Många siffror saknas innan det blir bingo för Ahaworld

Det lilla spelföretaget Ahaworld har tio år på nacken men gör nu en nystart med ny vd och planer på expansion till Sydamerika. Bolagets strategi påminner om bingospelarens. Båda lider av överoptimism. Aktien är inte något för oss.
Många siffror saknas innan det blir bingo för Ahaworld - 6f62a6ee-3eac-474c-ac59-016c7cbb9193fitcroph450q80upscaletruew800sfb809459b14106b5557e362b61bded5b22b4eb7b

Ahaworld är ett spelföretag med fokus inom bingo och kasino på nätet. Kändisar som bingonummeruppläsare är ett exempel på den aha-upplevelse som man vill ge kunderna.

Bolaget har funnits i snart 10 år men förlusterna är mycket stora och planerna är oerhört ambitiösa trots att bolaget är ytterst litet med endast en handfull anställda. Så trots att Ahaworld omsätter strax under 20 Mkr i år så ser vi bolaget snarare som en ”start-up” i riskprofilen.

Bolagets nygamla profil förstärks av att man i Krister Bergström har en helt ny vd sedan den 1 december. Krister Bergström är dock en riktig veteran inom spel och underhållning med oerhört lång erfarenhet. En imponerande rekrytering för ett litet bolag som Ahaworld. Till börskursen 4,95 kronor är börsvärdet cirka 60 Mkr.

En tredje faktor som gör att Ahaworld är ett ”nytt bolag” är att man den 25 november tecknade en avsiktsförklaring om att i tre steg över 24 månader förvärva ett sydamerikanskt bolag inom sportvadslagning.

Affären är komplicerad och långt ifrån i hamn men om de väldigt preliminära siffrorna stämmer så är det en väldigt bra affär. I artikeln bredvid finns en längre filmpresentation av Ahaworld.

Så ser Börsplus på utvecklingsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man lägga ner researchen redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer är helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

5. Väsentliga frågor

Vilka centrala pusselbitar saknas? Detta ska vara frågor där man har goda skäl att tro att svaret kan göra skillnad på vilken slutsats man landar i. Det handlar alltså inte om att lägga ett 1000-bitars pussel utan om att identifiera vilka bitar som är nycklar till att komma fram till rätt slutsats om vad helhetsbilden visar.

Ofta kan man inte få fram svaren här och nu men det har ett egenvärde att försöka identifiera vilka som är de viktiga frågorna att hålla koll på framöver.

Börsplus syn på Ahaworld

———

1. Incitament nyckelpersoner

Vd Krister Bergström har inget jättestort ägande. Vi noterar också att det är huggsexa om duktiga människor i spelbranschen och Ahaworld har begränsade resurser och en mycket liten marknadsandel.

2. Track record nyckelpersoner

Vd Krister Bergström har ett imponerande cv. Inte minst tiden på forna börsraketen Boss Media gör att man associerar till succé. Men kunskap och nätverk är ibland en färskvara och vi tycker inte man ska ta ut ”segern i förskott” beträffande Ahaworlds ledning.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

  • Aha Bingo har via kändisar som Arga snickaren och Maria Montazami en egen profil som verkar funka för en viss publik.
  • Kasinoverksamheten verkar vara mer av en ”standardlösning från hyllan”.
  • Den sydamerikanska sportsbettingsatsningen känns strategiskt helkonstig.
  • Ny geografisk marknad och nytt produktområde på samma gång innebär ett risktagande i kubik.
  • Att göra detta samtidigt som man har allvarliga problem i befintlig verksamhet är också en varningssignal.
  • Ahaworlds löfte om positivt rörelseresultat för helåret 2017 känns också ganska orealistiskt. Hur ska det gå till när dagens förlusttakt är över 50 procent av omsättningen hittills i år?
  • Konkurrensen på marknaden ökar också och Ahaworlds ökade spelomsättning ger högst marginellt genomslag i spelöverskott. Den rimligaste bedömningen är att man gjort sig beroende av kampanjer och gratisprover för att driva in trafik.
  • I branschen finns en solid övertygelse om att trenden går mot konsolidering där stora aktörer tar marknadsandelar från de små. Det är mönstret från omregleringen av marknader som Storbritannien och Danmark och detsamma bör man vänta sig i Sverige. Ahaworld är en mycket liten aktör så tiden är med andra ord en fiende.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Hela spelbranschen har fel i att en omreglering av den svenska spelmarknaden leder till konsolidering till de stora aktörerna.
  • Förvärvet i Sydamerika går igenom.
  • Förvärvet i Sydamerika är så bra som det låter.
  • Befintlig verksamhet går att vända till lönsamhet innan kassan tar slut.

5. Väsentliga frågor

Varför vill ägarna till ett enligt Ahaworld växande och höglönsamt spelbolag sälja sig till Ahaworld för en låg multipel och mot betalning i Ahaworldaktier?

Hur stora och dyra tekniksatsningar måste Ahaworld göra för att vara konkurrenskraftiga på en marknad där kampen om kunderna hårdnar?

Här följer Börsplus syn på potentialen i ett optimistiskt scenario. Värdedrivaren är omsättningen, och så får man hoppas att det på sikt kan översättas till vinster.

Ahaworld Idag Tänkbart om ett år
Värdedrivare (i) Tillväxt i Sverige och att förvärv i Sydamerika blir verklighet. Tillväxt och lönsamhet.
Uppnådd nivå Värdedrivare Omsätter i år max 20 Mkr 50 Mkr proforma
Värderingsmultipel (ii) Price/Sales cirka 3,0 Price/Sales cirka 3,0
Resultatnivå, cirka Förlust Över noll
Värdering, Mkr (iii) 60 Mkr @ börskurs 4,80 kr / aktie 150 Mkr (efter nyemissioner)
Värdeutväxling, “fulbrutto” (iv) cirka 2 x

Tabellförklaring

(i) Värdedrivaren är det enligt Börsplus enskilt viktigaste måttet för att förstå bolagets utveckling.

(ii) Värderingen avser börsvärde i förhållande till värdedrivaren. Idag är värderingen implicit, alltså vad börsvärdet ger för värdering per enhet. I en tänkbar framtid bedömer Börsplus vad som kan vara en rimlig värdering per enhet av värdedrivaren.

(iii) Dagens börsvärde respektive ett tänkbart framtida börsvärde givet antaganden om utvecklingen för värdedrivaren samt en rimlig värdering per enhet.

(iv) Värdeutveckling “fulbrutto” är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt uttryckt som att investeraren kan få “X gånger insatsen tillbaka”.

Hänsyn tas inte till kassa eller eventuella framtida finansieringsbehov, därav benämningen “fulbrutto”.

Optimistiskt scenario

Det blir oerhört grova antaganden eftersom vi inte vet mycket om det sydamerikanska förvärvet som nu diskuteras men inklusive Sydamerika kanske bolaget kan omsätta cirka 50 Mkr proforma nästa år. En för branschen halvhög multipel på 3 gånger omsättningen ger ett börsvärde på 150 Mkr. Från det ska dras nyemissioner och kapital som behövs för att finansiera förvärvet. Med det sagt kan grovt avrundat se en möjlighet att Ahaworlds aktie dubblas på ett års sikt. Detta under förutsättning att förvärvet i Sydamerika genomförs och blir framgångsrikt samt att den nordiska verksamheten växer och går mot lönsamhet.

Pessimistiskt scenario

Det är av mindre intresse att i detalj resonera i mer detalj kring hur Ahaworld utvecklas i diverse pessimistiska scenarion. Det övergripande temat är att aktieägarna då sitter med en högriskinvestering som slagit fel och att man då bara har smulor kvar av värdet.

Börsplus slutsats

På något års sikt måste vi sätta sälj på Ahaworld. Det är alldeles mycket som är oklart och osäkert och vi tror helt enkelt inte på att bolaget tjänar pengar nästa år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.