Man ska ha husvagn

Småländska Kabe har en stark position på marknaden och det underliggande intresset för husbilar och husvagnar är växande. Bolaget har drabbats negativt de senaste åren på grund av höjda skatter och reformen Bonus-Malus.
Kabe analys
Verksamheten startade Kabe 1957. Huvudkontor och produktionsanläggning finns i småländska Tenhult.
Kabe
Börskurs: 153,00 kr Antal aktier: 9,0 m
Börsvärde: 1 377 Mkr Nettokassa: 220 Mkr
VD: Alf Ekström Ordförande: Nils-Erik Danielsson

Kabe (153 kr) utvecklar, tillverkar och säljer husvagnar och husbilar. Verksamheten startade 1957. Huvudkontor och produktionsanläggning finns i småländska Tenhult.

Bolaget importerar och säljer även husvagnar och husbilar för det slovenska varumärket Adria Mobils produktprogram i Sverige, Norge och Finland. Kabe-koncernen har dessutom försäljning av tillbehör till husvagnar, husbilar och campingtillbehör genom grossistbolaget Kama Fritid.

Kabe har en stark position med 42% marknadsandel i Sverige, Norge och Finland för husvagnar samt 17% för husbilar. Försäljning sker genom ett hundratal återförsäljare. Ungefär 32% av försäljningen går på export. Målsättningen är 50% exportförsäljning på sikt.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 2 358 2 028 2 109 2 151
 – Tillväxt -14,3% -14,0% +4,0% +2,0%
Rörelseresultat 137 71 105 140
 – Rörelsemarginal 5,8% 3,5% 5,0% 6,5%
Resultat efter skatt 118 51 80 106
Vinst per aktie 13,11 5,70 8,90 11,80
Utdelning per aktie 0,00 2,00 3,00 3,50
Direktavkastning 0,0% 1,3% 2,0% 2,3%
Avkastning på eget kapital 11% 5% 7% 8%
Avkastning på operativt kapital 12% 7% 11% 14%
Nettoskuld/EBIT 0,6 -3,0 -2,3 -2,2
P/E 11,7 26,8 17,2 13,0
EV/EBIT 8,4 16,3 11,0 8,3
EV/Sales 0,5 0,6 0,5 0,5

Kabe har några bra år i ryggen även om både 2019 och 2020 har varit utmanande för bolaget. Efter rekordåret 2018 då försäljningen steg med hela 19%, minskade omsättningen med 14% ifjol. Försäljningstappet beror till stor del på de skatteregler, Bonus-Malus som infördes 1 juli 2018.

Bonus Malus-systemet innebär kortfattat att bilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som tagits i trafik efter halvårsskiftet 2018 har fått högre fordonsskatt. Skatten blir högre under de tre första åren. Det har drabbat husbilsförsäljningen negativt.

Men det finns också ljuspunkter gällande skattefrågan. Regeringen har gett Skatteverket uppdrag att utreda förmånliga villkor för husbilar. Förslaget innebär kortare karenstid för avställning av fordon (minskning från 15 dagar till 4 dagar). De nya reglerna väntas träda i kraft under våren 2021. Troligtvis innebär det att efterfrågan på nya husbilar kommer öka.

Sett över tid har Kabe uppvisat relativt stabila rörelsemarginaler. De senaste fem åren har rörelsemarginalen varit knappt 7% i snitt. VD Alf Ekström har huserat på posten sedan 1995 och bolaget har historiskt sett varit skickliga på att parera kostnaderna beroende på volymerna.

En annan fördel är bolagets produktionssätt kallat Flexline. Det innebär i korthet att samma typ av moduler kan användas i olika typer av husvagnar och husbilar. Kabe kan därmed kundanpassa produkterna i hög grad.

Första nio månaderna i år minskade omsättningen med 18%. Rörelsemarginalen föll till 3,6% jämfört med 7,0% samma period 2019. Kabe har påverkats negativt av leveransstörningar och komponentbrist på grund av covid-19.

Kabe Q1-Q3 2020 Q1-Q3 2019
Omsättning 1564 Mkr 1911
Tillväxt -18% -7%
Bruttomarginal 11,1% 13,8%
Rörelseresultat 57 Mkr 134
Rörelsemarginal 3,6% 7,0%

Pandemin har å andra sidan inneburit att många människor semestrat på hemmaplan. Frilufts- och campingtrenden har ökat generellt i samhället de senaste åren. Statistik från branschorganisationen Svensk Camping visar att beläggningen under 2019 ökade och slog övernattningsrekord. Statistiken för 2020 har inte presenterats ännu.

“Hemester”-trenden har påverkat efterfrågan av husvagnar och husbilar positivt 2020. Till en början ökade efterfrågan på begagnade och billigare husvagnar och husbilar. Intresset för premiumkategorin som Kabe främst inriktar sig mot, har därefter också ökat uppger bolaget. Nyregistreringen av nya husbilar har däremot minskat med 2% i Sverige.

Samtidigt har viruskrisen inneburit en ökad osäkerhet. I våras genomförde Kabe stora åtgärder för att anpassa verksamheten på grund av osäkerheten. Kabe sa upp personal och använde sig av permitteringar.

Under året har orderingången för både Kabe och Adrias produkter ökat. I samband med Q3-rapporten i november meddelades att Kabe kommer öka produktionsvolymerna igen för att möta den stigande efterfrågan. Samtliga av de 60 personer som varslades i våras har erbjudits återanställning. Kabe uppger också att de söker aktivt efter nya medarbetare.

Marknadsutsikterna är alltså blandade. Vår bästa gissning är att omsättningen stiger något kommande år. Vi räknar med 2-4% tillväxt framöver. Stigande arbetslöshet och konjunkturnedgång är riskfaktorer.

Vid finanskrisen 2008-2009 bottnade rörelsemarginalen kring 5,5%. Vi räknar med en marginal på knappt 7% på sikt. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 25%, givet våra antaganden.

Om skattelättnaderna blir verklighet och tillväxttakten kan stiga något ytterligare så är uppsidan i aktien stor (optimistiskt scenario). Risken är att efterfrågan viker ned (pessimistiskt scenario). Kabe har en solid finansiell ställning med en nettokassa på drygt 200 Mkr.

I tabellen nedan finns översikt kring hur andra bolag som har exponering mot camping och/eller friluftstrenden. Thule som säljer takboxar och cykelhållare har fina marginaler och värderas högst. Franska Trigano äger varumärket Adria.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV/Ebit 2021E EV/Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt 2020-2022 %
Kabe 6,6 17,2 11,0 0,5 5,0 3,0
Dometic 18,0 18,2 15,0 2,1 14,3 9,9
Thule 35,1 26,3 19,7 3,8 19,4 4,8
Fenix Outdoor 3,9 16,4 13,2 2,1 15,9 8,0
Thor Industries 38,3 12,5 10,6 0,6 6,0 14,8
Trigano 48,8 14,2 11,1 1,1 9,6 10,3
Genomsnitt 25,1 17,5 13,4 1,7 11,7 8,5
Källa: Affärsvärlden / Factset
Definition Inkl. utdelningar Börskurs delat med vinst per aktie 2021E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2021E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Årlig tillväxt omsättning 2020-2022

Affärsvärldens slutsats

Kabe har uppvisat stabila marginaler över tid och har historiskt sett varit skickliga på att parera kostnaderna efter förändring av efterfrågan. Koncernen har en solid balansräkning och stark marknadsposition.

Uppsidan i huvudscenariot är helt okej men kanske inte tillräckligt bra för att kompensera för risken av alla dess slag. Vi stannar vid ett neutralt råd.

Kabe tio största ägare Kapital Röster
Maud Blomqvist 26,8% 46,9%
Anita Svensson 22,4% 14,0%
Nordea Fonder 12,5% 7,84%
Fidelity Investments (FMR) 4,01% 2,51%
Bengt Karlsson 3,79% 2,37%
Stig-Olof Simonsson 2,52% 1,57%
Alf Ekström 1,95% 3,67%
Reino Sigonius 1,35% 0,84%
Peter Blomqvist 1,10% 3,13%
Mikael Blomqvist 1,07% 3,12%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser