Analys Kabe
Man ska ha husvagn

Kabe | |
Börskurs: 153,00 kr | Antal aktier: 9,0 m |
Börsvärde: 1 377 Mkr | Nettokassa: 220 Mkr |
VD: Alf Ekström | Ordförande: Nils-Erik Danielsson |
Kabe (153 kr) utvecklar, tillverkar och säljer husvagnar och husbilar. Verksamheten startade 1957. Huvudkontor och produktionsanläggning finns i småländska Tenhult.
Bolaget importerar och säljer även husvagnar och husbilar för det slovenska varumärket Adria Mobils produktprogram i Sverige, Norge och Finland. Kabe-koncernen har dessutom försäljning av tillbehör till husvagnar, husbilar och campingtillbehör genom grossistbolaget Kama Fritid.
Kabe har en stark position med 42% marknadsandel i Sverige, Norge och Finland för husvagnar samt 17% för husbilar. Försäljning sker genom ett hundratal återförsäljare. Ungefär 32% av försäljningen går på export. Målsättningen är 50% exportförsäljning på sikt.
Affärsvärldens huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 2 358 | 2 028 | 2 109 | 2 151 |
– Tillväxt | -14,3% | -14,0% | +4,0% | +2,0% |
Rörelseresultat | 137 | 71 | 105 | 140 |
– Rörelsemarginal | 5,8% | 3,5% | 5,0% | 6,5% |
Resultat efter skatt | 118 | 51 | 80 | 106 |
Vinst per aktie | 13,11 | 5,70 | 8,90 | 11,80 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 2,00 | 3,00 | 3,50 |
Direktavkastning | 0,0% | 1,3% | 2,0% | 2,3% |
Avkastning på eget kapital | 11% | 5% | 7% | 8% |
Avkastning på operativt kapital | 12% | 7% | 11% | 14% |
Nettoskuld/EBIT | 0,6 | -3,0 | -2,3 | -2,2 |
P/E | 11,7 | 26,8 | 17,2 | 13,0 |
EV/EBIT | 8,4 | 16,3 | 11,0 | 8,3 |
EV/Sales | 0,5 | 0,6 | 0,5 | 0,5 |
Kabe har några bra år i ryggen även om både 2019 och 2020 har varit utmanande för bolaget. Efter rekordåret 2018 då försäljningen steg med hela 19%, minskade omsättningen med 14% ifjol. Försäljningstappet beror till stor del på de skatteregler, Bonus-Malus som infördes 1 juli 2018.
Bonus Malus-systemet innebär kortfattat att bilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som tagits i trafik efter halvårsskiftet 2018 har fått högre fordonsskatt. Skatten blir högre under de tre första åren. Det har drabbat husbilsförsäljningen negativt.
Men det finns också ljuspunkter gällande skattefrågan. Regeringen har gett Skatteverket uppdrag att utreda förmånliga villkor för husbilar. Förslaget innebär kortare karenstid för avställning av fordon (minskning från 15 dagar till 4 dagar). De nya reglerna väntas träda i kraft under våren 2021. Troligtvis innebär det att efterfrågan på nya husbilar kommer öka.
Sett över tid har Kabe uppvisat relativt stabila rörelsemarginaler. De senaste fem åren har rörelsemarginalen varit knappt 7% i snitt. VD Alf Ekström har huserat på posten sedan 1995 och bolaget har historiskt sett varit skickliga på att parera kostnaderna beroende på volymerna.
En annan fördel är bolagets produktionssätt kallat Flexline. Det innebär i korthet att samma typ av moduler kan användas i olika typer av husvagnar och husbilar. Kabe kan därmed kundanpassa produkterna i hög grad.
Första nio månaderna i år minskade omsättningen med 18%. Rörelsemarginalen föll till 3,6% jämfört med 7,0% samma period 2019. Kabe har påverkats negativt av leveransstörningar och komponentbrist på grund av covid-19.
Kabe | Q1-Q3 2020 | Q1-Q3 2019 |
Omsättning | 1564 Mkr | 1911 |
Tillväxt | -18% | -7% |
Bruttomarginal | 11,1% | 13,8% |
Rörelseresultat | 57 Mkr | 134 |
Rörelsemarginal | 3,6% | 7,0% |
Pandemin har å andra sidan inneburit att många människor semestrat på hemmaplan. Frilufts- och campingtrenden har ökat generellt i samhället de senaste åren. Statistik från branschorganisationen Svensk Camping visar att beläggningen under 2019 ökade och slog övernattningsrekord. Statistiken för 2020 har inte presenterats ännu.
“Hemester”-trenden har påverkat efterfrågan av husvagnar och husbilar positivt 2020. Till en början ökade efterfrågan på begagnade och billigare husvagnar och husbilar. Intresset för premiumkategorin som Kabe främst inriktar sig mot, har därefter också ökat uppger bolaget. Nyregistreringen av nya husbilar har däremot minskat med 2% i Sverige.
Samtidigt har viruskrisen inneburit en ökad osäkerhet. I våras genomförde Kabe stora åtgärder för att anpassa verksamheten på grund av osäkerheten. Kabe sa upp personal och använde sig av permitteringar.
Under året har orderingången för både Kabe och Adrias produkter ökat. I samband med Q3-rapporten i november meddelades att Kabe kommer öka produktionsvolymerna igen för att möta den stigande efterfrågan. Samtliga av de 60 personer som varslades i våras har erbjudits återanställning. Kabe uppger också att de söker aktivt efter nya medarbetare.
Marknadsutsikterna är alltså blandade. Vår bästa gissning är att omsättningen stiger något kommande år. Vi räknar med 2-4% tillväxt framöver. Stigande arbetslöshet och konjunkturnedgång är riskfaktorer.
Vid finanskrisen 2008-2009 bottnade rörelsemarginalen kring 5,5%. Vi räknar med en marginal på knappt 7% på sikt. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 25%, givet våra antaganden.
Om skattelättnaderna blir verklighet och tillväxttakten kan stiga något ytterligare så är uppsidan i aktien stor (optimistiskt scenario). Risken är att efterfrågan viker ned (pessimistiskt scenario). Kabe har en solid finansiell ställning med en nettokassa på drygt 200 Mkr.
I tabellen nedan finns översikt kring hur andra bolag som har exponering mot camping och/eller friluftstrenden. Thule som säljer takboxar och cykelhållare har fina marginaler och värderas högst. Franska Trigano äger varumärket Adria.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2021E | EV/Ebit 2021E | EV/Sales 2021E | Ebit-marginal 2021E % | Årlig tillväxt 2020-2022 % |
Kabe | 6,6 | 17,2 | 11,0 | 0,5 | 5,0 | 3,0 |
Dometic | 18,0 | 18,2 | 15,0 | 2,1 | 14,3 | 9,9 |
Thule | 35,1 | 26,3 | 19,7 | 3,8 | 19,4 | 4,8 |
Fenix Outdoor | 3,9 | 16,4 | 13,2 | 2,1 | 15,9 | 8,0 |
Thor Industries | 38,3 | 12,5 | 10,6 | 0,6 | 6,0 | 14,8 |
Trigano | 48,8 | 14,2 | 11,1 | 1,1 | 9,6 | 10,3 |
Genomsnitt | 25,1 | 17,5 | 13,4 | 1,7 | 11,7 | 8,5 |
Källa: Affärsvärlden / Factset | ||||||
Definition | Inkl. utdelningar | Börskurs delat med vinst per aktie 2021E | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2021E | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2021E | Förväntad rörelsemarginal 2021E | Årlig tillväxt omsättning 2020-2022 |
Affärsvärldens slutsats
Kabe har uppvisat stabila marginaler över tid och har historiskt sett varit skickliga på att parera kostnaderna efter förändring av efterfrågan. Koncernen har en solid balansräkning och stark marknadsposition.
Uppsidan i huvudscenariot är helt okej men kanske inte tillräckligt bra för att kompensera för risken av alla dess slag. Vi stannar vid ett neutralt råd.
Kabe tio största ägare | Kapital | Röster |
Maud Blomqvist | 26,8% | 46,9% |
Anita Svensson | 22,4% | 14,0% |
Nordea Fonder | 12,5% | 7,84% |
Fidelity Investments (FMR) | 4,01% | 2,51% |
Bengt Karlsson | 3,79% | 2,37% |
Stig-Olof Simonsson | 2,52% | 1,57% |
Alf Ekström | 1,95% | 3,67% |
Reino Sigonius | 1,35% | 0,84% |
Peter Blomqvist | 1,10% | 3,13% |
Mikael Blomqvist | 1,07% | 3,12% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser