Mag Interactive: Kräver ny spelmagi

Mobilspelsbolaget har förbättrat lönsamheten på imponerande vis och vänt till plus på sista raden. Tillväxtmotorn hackade förvisso till något i sista kvartalet men blir något av de nya spelen framgångsrika kan aktien vända.
Mag Interactive: Kräver ny spelmagi - Mag Interactive
Mag Interactives portfölj av mobilspel. Fokus ligger på ord- och pusselspel där spelare tävlar mot andra användare.
Mag Interactive
Börskurs: 21,00 kr Antal aktier: 28,0 m
Börsvärde: 588 Mkr Nettokassa: 4 Mkr
VD: Daniel Hasselberg Ordförande: Jonas Eriksson

Det är fortsatt svajigt i mobilspelsutvecklaren Mag Interactive (21 kr). För knappt ett år sedan handlades aktien över 40 kronor. Nu är kursen återigen halverad och aktien handlas en bra bit under de 44 kronor som aktien såldes för vid noteringen för fyra år sedan.

Operativt har bolaget ett antal starka rapporter i ryggen drivet främst av högre snittintäkt per användare. Den positiva trenden bröts dock i senaste kvartalet då omsättningen stod still jämfört kvartalet innan och antal användare föll mer än väntat. Aktien föll 14% på det beskedet.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 287 307 337 371
 – Tillväxt +31,7% +7,0% +10,0% +10,0%
Rörelseresultat 7 25 34 37
 – Rörelsemarginal 2,6% 8,0% 10,0% 10,0%
Resultat efter skatt 7 18 26 29
Vinst per aktie 0,27 0,64 0,94 1,03
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 2% 5% 7% 8%
Avkastning på operativt kapital 21% 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -6,8 -2,7 -2,7 -3,1
P/E 78,7 32,8 22,3 20,4
EV/EBIT 79,4 23,8 17,3 15,7
EV/Sales 2,0 1,9 1,7 1,6
Kommentar: nettoskuld inklusive tilläggsköpeskillingar (50 Mkr) och leasingskulder (43 Mkr). Bolaget har ingen övrig finansiell skuldsättning. Rörelseresultatet exkluderar avskrivningar på förvärvade immateriella tillgångar (cirka 10 Mkr på årsbasis). Mag Interactive har brutet räkenskapsår (september till augusti).

Nu med svarta siffror

Det är en ganska imponerande uppryckning som Mag Interactive mäktat med jämfört bottenåret 2018/2019. Sedan dess har omsättningen stigit med 70% – mest av allt drivet av kraftigt ökad monetisering. Det vill säga hur mycket intäkter som bolaget lyckas krama ur spelarkollektivet. För mobilspel mäts ofta monetisering per användare och dag och kallas då för ARPDAU. Sedan botten har det måttet stigit från omkring 2,2 cent till imponerande 5,7 cent i senaste kvartalet.

Som grafiken nedan visar har det dock skett på viss bekostnad av antalet användare. Delvis är det väntat eftersom det här finns ett motsatsförhållande som är sådant att ju hårdare ett spel monetiseras, desto fler kommer också lämna spelet för att de inte är villiga att betala eller stör sig på frekventa reklaminslag. Netto har utvecklingen ändå varit klart positiv för Mag Interactive och bolaget har senaste tre kvartalen visat positivt resultat på sista raden.

Nya spel och nya betalmodeller

Omvandlingen till detta nya Mag Interactive kan sägas ha startat någon gång under 2018 då bolaget tog beslutet att ta ett steg bort från spel man spelar ensam, för att satsa på multiplayerspel där användare i stället tävlar mot andra användare.

Ruzzle och Word Domination är exempel på multiplayerspel med några år på nacken som trots det är meningsfulla bidragsgivare i Mag Interactive. Det sistnämnda spelet har sedermera kompletterats med prenumerationsmodeller där användarna kan teckna ett löpande ”VIP-medlemskap” som mot månadsvis betalning ger vissa fördelar och tar bort all reklam i spelet. Utfallet verkar hyggligt och i senaste kvartalet stod VIP-spelarna för över 40% av köpen i Word Domination.

Under multiplayerkategorin faller även Quizkampen som förvärvades strax före börsnoteringen under 2017. Sedan dess har Mag Interactive migrerat över stora delar av kundbasen till det uppdaterade spelet Nya Quizkampen – som också har betydligt bättre monetisering än det gamla.

Här har dock delar av spelarkollektivet sparkat bakut och sedan åtminstone något år tillbaka översvämmas Nya Quizkampen av urusla betyg i appbutiker som App Store och Google Play. Befogat eller ej så är det ett stort problem eftersom appbutikerna också är viktiga marknadsföringskanaler mot nya spelare.

Förvärvsflopp

Ett experiment som än så länge inte fallit lika väl ut är förvärvet av bolaget bakom Primetime, en frågesportsapp som varje kväll live-sänder frågesport med riktiga pengar i potten. Efter att förvärvet slutfördes har livequiz integrerats som ett eget spelmoment inuti Nya Quizkampen. En lovande och unik idé som först lanserades på den viktiga tyska marknaden. Utfallet tycks dock inte lika bra som många hade hoppats på. Många av spelarna har ännu inte testat liveläget och det är oklart vad som hänt med den planerade expansionen av konceptet till Österrike och Schweiz som bolaget tidigare pratat om.

Sätter detta också i förlängningen ett frågetecken för bolagets förvärvskompetens? Vi skulle ändå inte luta åt det och kanske ska man se strukturen med låg initial köpeskilling (20 Mkr) och stor möjlig tilläggsköpeskilling (80 Mkr) som tecken på en osäkerhet i ledningen huruvida konceptet skulle flyga eller inte.

Vid senaste rapporten hade Mag Interactive inga finansiella skulder och nästan 100 Mkr i kassan så det kan finnas utrymme för ytterligare förvärv av mindre karaktär.

Nya lanseringar krävs

Vi noterar också att bolaget de senaste två kvartalen sett hårdare konkurrens och stigande marknadsföringskostnader som gjort det svårare att sysselsätta kapital i användarförvärv till vettig lönsamhet. Bolaget har därmed spenderat mindre på marknadsföring med lägre intäkter som följd.

I samband med det har också fokus i VD-orden förflyttats något – bort från goda möjligheter att växa befintliga spel till att i stället prata mer om nya spelsatsningar. Vår tolkning av allt detta är negativ då det verkar som att bolaget nu ser sämre möjligheter att växa nuvarande portfölj.

Vi räknar därför med relativt blygsamma 7% i tillväxt för innevarande år vilket skulle ta omsättningen till drygt 300 Mkr. Det är ingen dålig siffra givet att vi i detta inte tecknar in någon större framgång med nya lanseringar.

Det finns analytiker som räknar med betydligt högre tillväxt än så, omkring 30% gissar den mest optimistiske tyckaren. Dit tror vi inte bolaget når utan betydande framgång med ett eller flera nya spel. Det är dock inte omöjligt – i senaste kvartalet hade Mag Interactive sex nya spel under testning och ambitionen är att lansera minst ett spel i stor skala under året. Vi ser dock gärna tecken som pekar i rätt riktning innan vi skissar in något sådant i våra prognoser.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Mag Interactive -40,4 32,8 23,8 1,9 8,0 10,0
G5 Entertainment -26,6 9,6 8,1 1,7 20,3 10,5
Stillfront -52,7 11,1 9,0 2,8 31,4 14,6
Rovio 0,7 15,5 8,8 1,2 14,0 4,2
Genomsnitt -29,7 17,3 12,4 1,9 18,5 9,8
Källa: Affärsvärlden (Mag Interactive) och Factset (övriga).

Slutsats

Mag Interactive har förbättrat lönsamheten på ett imponerande vis. Vi har ändå svårt att räkna hem aktien i ett huvudscenario – även om man kan argumentera för att den underliggande lönsamheten i spelportföljen är högre, bara det att pengarna återinvesteras i utveckling av nya spel.

Senaste kvartalet var ett avbrott i den starka trenden och bolaget har haft svårare att sysselsätta kapital i marknadsföring till vettig lönsamhet. VD Daniel Hasselberg pratar nu mer om hoppet kring nya spel än möjligheten att skala upp befintliga. Det talar för att man ska vara lite mer försiktig kring tillväxten framöver. Minskat antal användare i senaste kvartalet och oroande kundbetyg för Nya Quizkampen är två andra tecken som pekar i samma riktning.

Säsongsmässigt bör vi ha två starkare kvartal framför oss. Det finns därmed en god chans att utvecklingen trots allt vänder till det bättre framöver. De sex nya spelen under testning är en joker som vi i dagsläget inte tecknat in i vårt huvudscenario. Den som köper aktien behöver sätta hoppet till ett optimistiskt scenario där något av dessa blir framgångsrika. Då finns en dubbling i aktien eller mer.

För oss är det lite för mycket chansning att köpa Mag Interactive i dagsläget. Vi stannar med ett neutralt råd men håller koll på aktien.

Tio största ägare i Mag Interactive Värde (Mkr) Andel
Daniel Hasselberg 64 12,1%
Kaj Nygren 62 11,7%
Avanza Pension 62 11,7%
Didner & Gerge Fonder 45 8,5%
Swedbank Robur Fonder 44 8,3%
Carl Anders Larsson 29 5,5%
Fredrik Stenh 27 5,1%
Johan Persson 24 4,5%
Martin Larsson (Chalex AB) 19 3,6%
Nordnet Pensionsförsäkring 18 3,5%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser