Analys Mag Interactive
MAG Interactive: Inte läge spela än

Spelföretaget Mag Interactive (15 kr) ligger bakom ett antal välkända spel till mobiltelefonen som Ruzzle, Wordbrain och Quizkampen. Vi har tidigare skrivit en del om aktien som havererat efter bolagets börsnotering för snart ett år sedan.
Mag Interactive är i ett läge där man desperat försöker kompensera effekten av gamla spel som tappar intäkter med nya lanseringar som tids nog kommer utgöra kärnan i bolaget framöver. Att Mag stod inför en sådan övergångsfas var tydligt redan vid noteringen men problemets omfattning har visat sig betydligt värre än de flesta räknat med.
Tabellen nedan visar hur utvecklingen sett ut kvartal för kvartal senaste två åren.
* Justerat för engångskostnader relaterat till börsnoteringen och förvärvet av FEO Media. |
Antalet användare har växt under perioden men främst på grund av förvärvet av FEO Media som slutfördes i Q1 17/18. Trots förvärvet har omsättningen backat under perioden och bolaget har gjort förlust sex kvartal i rad.
Några slutsatser av tabellen:
- Bolaget växte visserligen omsättningen marginellt från förra kvartalets bottennotering. Men med nya intäkter från Paint Hit och kraftig valutamedvind var detta ett kvartal som hade potential att visa kraftig tillväxt. Intäkterna från Paint Hit tycks inte blivit så stora som vi hade räknat med och spelet (som är något av en dagslända) har förmodligen redan passerat sin topp intäktsmässigt. Från och med nästa kvartal kommer dessutom det avslutade Backpacker-samarbetet slå allt hårdare mot siffrorna.
- Den svaga omsättningen ska dessutom ställas i relation till att bolaget dubblerade marknadsföringskostnaderna under kvartalet. Kanske bådar det gott för kommande kvartal och bolaget är ju i något av en återuppbyggnadsfas. Men en del av pengarna har spenderats på Paint Hit där effekten borde kommit här och nu snarare än i framtiden.
- Intäkten per användare (ARPDAU) ligger fortsatt på en låg nivå kring 20 öre per dag. Att siffran fallit från kring 40 till 20 öre beror mycket på förvärvet av FEO Media – men ett viktigt argument vid börsnoteringen var just att Mag skulle kunna använda tidigare erfarenheter och data för att höja snittintäkten i FEO Media till samma nivå som Mags övriga spel. Den tanken måste man nog avskriva efter ett år utan någon framgång på den punkten.
Så vart bottnar intäkterna för Mag Interactive? Framför allt verkar problemen finnas i spelen Wordbrain och Wordbrain 2 som är två stora spel med fallande intäkter som måste ersättas på något sätt.
Vd Daniel Hasselberg tycker förstås man ska fokusera på den friska kärna (exklusive Wordbrain 1 och 2) som faktiskt finns i bolaget och uppger i dagens rapport att den omsätter ungefär 140 Mkr senaste tolv månaderna. Positivt är att den har växt i storlek senaste kvartalen. Men negativt är att 35 procent av omsättningen fortfarande består av spel i förfall.
Mag Interactive | |||
Börskurs: | 15,00 | ||
Antal aktier (miljoner): | 26,8 | ||
Börsvärde: | 402 Mkr | ||
Nettokassa: | 197 Mkr | ||
VD | Daniel Hasselberg | ||
Styrelseordförande | Walter Masalin | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 200 | 204 | 220 |
– Tillväxt | -8% | 2% | 8% |
Rörelseresultat | 0 | 12 | 26 |
– Rörelsemarginal | 0,0% | 6,0% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 0 | 9 | 20 |
Vinst per aktie | 0,00 | 0,35 | 0,75 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Operativt kapital/omsättning | 32% | 32% | 32% |
P/E | e.m. | 43,2 | 20,0 |
EV/EBIT | e.m. | 15,6 | 6,7 |
EV/Sales | 1,0 | 0,9 | 0,8 |
Det är hopplöst svårt att skissa på utvecklingen i detalj men här tänker vi oss lite schablonartat att Wordbrain 1 och 2 halverar omsättningen varje år för att om tre år vara en ganska obetydlig del av bolaget.
Den friska kärnan tänker vi oss kan växa med ungefär 15 procent årligen inklusive nya spel som lanseras längs vägen.
Bilden blir att även nästa räkenskapsår riskerar bli en tråkig historia då spel i nedgång fortfarande står för en alltför stor del av verksamheten. När balansen i spelportföljen rättar till sig kan det komma en vändning i aktien men vi tror inte riktigt vi är där än.
Kvar finns hoppet om helt nya spellanseringar eller kanske intressanta förvärv. Bägge metoder kan vara klart värdeskapande och vår grundtes är fortfarande att Mag Interactive utgörs av ett gäng skickliga entreprenörer inom mobilspel.
Tyvärr räcker inte det om utmaningen består i att försöka återupprepa en tidigare lyckträff som var osannolik redan från första början.
Mag Interactives 10 största ägare | Andel |
Daniel Hasselberg | 11,55% |
Kaj Nygren | 11,48% |
Swedbank Robur Fonder | 9,37% |
Didner & Gerge Fonder | 8,11% |
Handelsbanken Fonder | 6,44% |
Johan Anders Persson | 5,24% |
Johan Persson | 5,20% |
Carl Anders Larsson | 5,20% |
Roger Skagerwall | 4,92% |
Fredrik Stenh | 4,86% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.