Luxbright – börsnotering inom röntgen

Bättre röntgenbilder och röntgenapparater. Det tror Göteborgsbolaget Luxbright att man kan erbjuda marknaden och de första produkterna har nyss lanserats. Aktien ska nu noteras på First North.
Luxbright – börsnotering inom röntgen - Luxbright
Den första produktgenerationen röntegenrör från Luxbright ska ge bättre bildupplösning än motsvarande produkter på marknaden idag.
Luxbright Oktober 2020
VD: Mats Alm
Styrelseordförande: Anders Brännström
Antal anställda: 6
Nyckelpersoners ägande: Cirka 8 %
Lista: First North
Aktiekurs: 2,75 kr
Antal aktier ink. utspädn: 27,9 miljoner
Börsvärde: 77 Mkr
Nettokassa: 33 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -10 Mkr
Källa: Affärsvärlden / Bolaget Räknat på max antal aktier.

Luxbright (teckningskurs 2,75 kr) är ett företag från Göteborg som utvecklar röntgenrör. Röntgenrör är den del i en röntgenapparat som alstrar strålningen vid exempelvis en undersökning.

Bolaget startade 2012 och har varit i utvecklingsfas. Den första produktserien är nu färdig. Den kallas M-serien. Den första försäljningen gjordes sent 2019. Poängen med M-serien är att dessa rör ger bättre bildupplösning än vanliga rör. Luxbright har sålt M-serie-rör för ungefär 0,5 Mkr.

Parallellt med att lansera M-serien arbetar Luxbright med att färdigställa nästa produktgeneration. Denna kallas FM-serien. Här är innovationen mer disruptiv. FM-rören använder en teknologi som inte alstrar stora mängder värme – till skillnad från dagens rör. Det öppnar möjligheter att konstruera mycket mindre röntgensystem. Kanske så de får plats i en ambulans.

Det finns även andra fördelar med FM-serien som ska vara redo för marknaden om 1-2 år.

Båda produkterna är baserade på patenterad och unik Luxbright-teknologi. Hjärnan bakom innovationen är Chalmersforskaren Qiu-Hong Hu. Han är idag Luxbrights vetenskapliga chef.

Företaget söker nu notering på First North. Units är till salu för 2,75 kr styck. Detta tillför bolaget 25 Mkr i första skedet. Kapitalet ska gå till rörelsekapital och investeringar för att kunna skala upp tillverkning av M-serien och slutföra utvecklingen av FM-serien.

En unit innehåller även en teckningsoption. Tre optioner ger rätt att teckna en ny aktie i februari 2022. Teckningskursen sätts med 30% rabatt mot börskursen vid den tiden, dock som lägst till 2 kr och som högst till 4 kr.

LÄS MER OM LUXBRIGHT OCH ANDRA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN

IPO-GUIDE Luxbright
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 1 Mkr
Antal anställda 6
Teckningskurs 2,75 kr
Rådgivare Skills Corp.
Storlek på erbjudande 30 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 77 Mkr
Emissionskostnad Cirka 5 Mkr (16,9% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 91%
Investerare som ska teckna i IPO Lindeblad Venture, Quiq Distribution Holding, Övriga ospecificerade (91% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Tre flaggor
Sista teckningsdag 2020-11-05
Beräknad första handelsdag 2020-11-19 (14 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Tre flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 248 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 4,0 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar tre flaggor i Luxbright

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar flagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Luxbright betalar cirka 5 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 16,9 procent av erbjudandet.

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.

Av prospektet kan vi utläsa att antalet aktier ökat med 60% under första halvåret i år. I kvartalsrapport som prospektet hänvisar till framgår att en företrädesemission på 13 mkr genomförts under våren. Vi är i kontakt med bolaget om detta och utvärderar för närvarande denna flagga.

Bolaget har återkommit med information om att det var en företrädesemission som genomfördes i början av april till teckningskursen var 2 kronor. Kursen motsvarar 73% av aktuell IPO-kurs. Sedan dess har börsen dock stigit kraftigt. Vi hissar ingen flagga.

# Bristfällig information

Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.

I Luxbrights prospekt specificeras bara de två största teckningsåtagarna. Gruppen ”Övriga” (som alltså inte är specificerade) står för 56% av teckningsåtagandena. Eftersom så mycket som nio tiondelar av erbjudandet i Luxbrights IPO omfattas av teckningsåtaganden hade det varit extra viktigt att få veta vilka dessa är.

Det framgår av prospektet att 12 av bolagets större ägare, styrelseledamöter och ledning ingått lock up avtal. Men eftersom de inte namnges är det inte klart vilka som ingått sådant avtal.

Bolaget har under granskningen återkommit med information om att det är de åtta största aktieägarna samt hela styrelsen och ledningen som omfattas av lock up. Det är bra klargörande. Men informationen om teckningsåtagare är fortsatt bristfällig varför vi ändå landar i en flagga.

# Val av rådgivare

IPO-bolag har oftast de rådgivare som är motiverat av deras storlek och kvalitet. Avvikelser från mönstret kan vara ett varningstecken. Farligast är när ingen rådgivare alls vill skylta med sitt namn.

Bolagets rådgivare Skills Corporate Finance har så vitt vi kan se bara medverkat i en IPO tidigare och det bolaget (Realtid) har flera månader efter avslutad emission ännu inte noterats.

Affärsvärldens syn Luxbright

Det här är ett forskningsdrivet utvecklingsbolag med små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.

1. Incitament nyckelpersoner

Nyckelpersoner äger bara 8% inför noteringen. Qiu-Hong Hu har 2,9%. Han är grundare och personen bakom uppfinningen bolaget byggs kring. Luxbrights VD Mats Alm äger 0,6% av aktierna. I båda fallen är det poster värda under 1 Mkr.

Just inför noteringen beslutas om ett nytt optionsprogram för nyckelpersoner. Totalt kan de köpa optioner som ger rätt att teckna 830 000 nya aktier under kommande tre år. Teckningskursen är 3,60 kr, ca 30% över IPO-kursen. Programmet motsvarar ungefär 3% av aktierna i bolaget.

Bolagets större ägare

  • ALMI Invest 8,1%
  • Quiq Distribution 6,4%
  • GU Ventures 6,2%
  • Lindeblad Ventures 5,9%

Ägarandel inför IPO

Luxbright startades 2012 och har tagit in kapital flera gånger. Senaste emissionen var i våras då 13 Mkr togs in till kursen 2 kr per aktie. Vad Afv förstår har ägare tidigare gått in i bolaget till högre värderingar än den nu rådande.

Företaget saknar huvudägare. Fyra ägare har mer än 5% av aktierna inför noteringen (se tabell). Ca 73% av bolaget ägs av investerare med mindre innehav.

Av befintliga ägare är det känt att Quiq och Lindeblad Ventures åtagit sig att teckna aktier i nyemissionen. Beloppen är 4,6 respektive 5,9 Mkr.

Företaget anger inte mer information om teckningsåtagare. Även informationen kring den lock-up som befintliga ägare till 44,5% av aktierna åtagit sig är knapphändig. Detta har renderat i en varningsflagga i IPO-guidens granskning.

2. Track record nyckelpersoner

Teknologin i Luxbrights produkter baseras på uppfinningar av bolagets grundare och vetenskaplige chef Dr Qiu-Hong Hu. Han har en doktorsexamen i materialvetenskap från Chalmers, över 20 års erfarenhet av forskning och innehar mer än 15 patent inom materialvetenskap.

Innan Qiu-Hong Hu startade Luxbright, ihop med GU Ventures, var han 11 år på Lightlab. Där i rollen som utvecklingschef. Lightlab var noterat på börsen men köptes ut av huvudägarna 2019 för 130 Mkr.

Mats Alm är VD sedan 2018. Innan den rollen jobbade han drygt 20 år på ett bolag kallat Unfors Raysafe som säljer utrustning för stråldoskontroll till bland annat sjukhuspersonal. Unfors Raysafe omsätter kring 250 Mkr och har växt kraftigt med hög lönsamhet under de senaste 10 åren. Alm var VD under de sista tre åren på bolaget.

Både finanschefen och den operativa chefen har tidigare jobbat i samma befattningar på börsnoterade Heliospectra som sysslar med belysning för inomhusodling av växter.

Som ordförande i styrelsen finns sedan 2016 Anders Brännström som bland annat varit VD för Volvo Technology Transfer.

3. Trovärdighet produkt och strategi

Det säljs ungefär 1,5 miljoner röntgenrör globalt varje år. Detta kan vara dyr komponent med prisnivåer upp till 1 Mkr. Men mer normalt är 10 000-70 000 kr för den typ av produkter som Luxbright riktar in sig på. Bolaget uppger att rör är en komponent som har höga bruttomarginaler.

Den marknad som Luxbright riktar in sig på i första skedet är 0,2 miljoner rör stor per år. Det handlar inte om system för tandvård eller sjukvård i första hand. För att introducera en ny produkt i den marknaden krävs certifieringar som gör vägen till intäkter lång och kostsam. Luxbright har istället valt att satsa på tillämpningar för inspektion inom industrin och på säkerhetsbranschen.

Rent konkret kan det vara system för röntgen av bagage vid en säkerhetskontroll på en flygplats eller av produkter i en batterifabrik. Detta är nischer som köper röntgenrör för 200-400 miljoner euro per år så det rör sig fortfarande om en betydande marknad.

Luxbright avser sälja sina produkter till andra komponenttillverkare eller till systemintegratörer. Företaget nämner två kunder i prospektet. Dels Mars Bioimaging som är en start-up från Nya Zeeland som utvecklat en 3D-färgröntgen för vården. Det är alltså egentligen utanför det nuvarande fokusområdet. Dels VJ Technologies som är en företagsgrupp som bland annat tillverkar subsystem (generatorer) inklusive rör som sedan säljs till systemtillverkare. VJ är etablerade på marknaden med försäljning till kunder på cirka 15 000 system (rör) per år.

Antalet aktörer i branschen är relativt litet. I de nischer Luxbright riktar in sig på är det 10 stycken som står för halva marknaden, alltså 100 000 rör. En av dessa är VJ Technologies. Luxbright anser att man med egen personal kan bearbeta dessa potentiella kunder.

Försäljning av rör är att se som utrustningsförsäljning av engångskaraktär. Det finns ingen utbytesmarknad att tala om.

Styrelsen har satt upp operativa mål under de kommande 24 månaderna:

  • Uppnå positivt kassaflöde på månadsbasis genom försäljning av M-serien
  • Lansera en prototyp (MVP) inom kallkatod-rör (FM-serien)
  • Bli största leverantör hos befintliga kunder
  • Erbjuda en första version av en egen röntgengenerator

Följande finansiella målsättning finns:

  • Omsätta över 15 Mkr 2021
  • Omsätta över 100 Mkr 2023 med 20% i rörelsemarginal
  • Positivt kassaflöde på månadsbasis under fjärde kvartalet 2022

I första skedet ska Luxbright alltså fokusera på M-serien där så kallad mikrofokus och hög bildkvalitet är försäljningsargument. Dessa rör kan integreras smidigt i de röntgenmaskiner som säljs på marknaden idag. Själva funktionen med mikrofokus är inget unikt för Luxbright. Det är att bolagets teknologi möjliggör billigare och mindre komplexa designer. Det som tidigare mest varit möjligt i labb-miljö blir nu möjligt i alla slags röntgensystem, hävdar man.

Hur stor efterfrågan är på mikrofokus på marknaden har Afv svårt att bedöma. På säkerhetsområdet känns det lite långsökt att kundernas skulle betala extra för detta då misstänkta väskor etc packas upp och kontrolleras manuellt. Luxbright menar dock att exempelvis detaljer i bombkonstruktioner blir möjliga att upptäcka på ett nytt vis.

På den industriella sidan har vi lättare att föreställa oss nyttan.

I ett senare skede är alltså förhoppningen att Luxbright ska kunna lansera röntgenrör som möjliggör mer genomgripande fördelar för branschen, alltså FM-serien.

Det är bara 1% av den energi som tillförs ett konventionellt röntgenrör som blir strålning, resten blir värme som måste kylas bort. Inne i ett konventionellt rör är det 2000 grader hett. Luxbrights FM-serie använder så kallad kall katod och tekniken bygger inte på att en metalltråd hettas upp. Därmed slipper man hantera spillvärme. Andra fördelar finns också som att stråldoser kan sänkas.

Att lyckas med kallkatod-spåret är något av en helig graal för branschen. Det pågår en hel del forskning. En satsning med extra hög profil som vi funnit är ett företag från Israel som heter Nanox. De påstår sig utvecklat fungerande röntgensystem med kall katod. De är noterade på Nasdaq i USA med drygt 10 miljarder kr i börsvärde, 2 miljarder i kassan men ännu inga intäkter. Aktien har varit ett spekulationsobjekt och även dragit till sig blankare.

Denna och andra satsningar på området visar att teknologin anses intressant. Hur Luxbrights lösning står sig kan vi inte bedöma. Det är intressant att bolaget tror produkterna blir klara redan 2021.

Överlag tycker Afv att Luxbright har en trovärdig strategi för att nå framgång. Företaget gjorde ett försök att kommersialisera sin teknik 2016. Det misslyckades. Nu har man dragit ned ambitionerna i hur stor del av marknaden som adresseras och separera M- och FM-serierna som två skilda produkter. Detta låter vettigt.

Bolaget lyfter fram att det rör sig om patenterade uppfinningar. Vi har svårt att tolka informationen i prospektet på den punkten, till exempel kring hur länge patenten löper.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Fler order och betydande försäljning för M-serien
  • Lansering av FM-produkten 2021/22

För bolagets trovärdighet är det viktigt att den första produktserien verkligen hittar en nisch på marknaden och genererar försäljning. Det behöver inte vara väldigt stora pengar initialt men över 10 Mkr krävs nog 2021. Samtidigt behöver utvecklingen av FM-produkten gå som planerat och ge upphov till en lansering kommande år.

Optimistiskt scenario

Luxbright Idag Tänkbart 2023/24
Avklarad milstolpe M-serien lanserad. Försäljning. 45 Mkr omsättning från M- & FM-serien
Kommande värdedrivare (i) Intäktstillväxt. Lansering FM-serien Nya tillämpningar baserade på FM
Värderingsmodell (ii) P/S-tal
Resultatnivå, årstakt Cirka -10 Mkr 10 Mkr
Börsvärde, Mkr (iii) 87 Mkr 400 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 360%

Tabellförklaring Optimistiskt scenario

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärldens (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

I ett positivt scenario tänker vi oss att bolaget får tillskott från teckningsoptionerna och att det då utspädda börsvärdet är knappt 90 Mkr. Då bör utvecklingen av FM-produkten vara fullt finansierad. Hur stor produkt F-serien med mikrofokus kan bli är osäkert. Räknar man med att Luxbright får tre kunder av VJ:s kaliber och når 10% marknadsandel på dessa kan omsättningen bli 45 Mkr givet ett enhetspris på 10 000 kr. Detta är mest ett räkneexempel.

Värdet i en fungerande kallkatod-produkt kan vara mycket stort. Ett börsvärde på en 400-500 Mkr skulle definitivt finnas på radarn om allt går bra. Det ger en stor möjlig uppsida.

Pessimistiskt scenario

Bolaget har utvecklat sin teknik sedan 2012 och av de stora planerna från 2016 blev det ingenting. Då hette det att omsättningen skulle nå 15 miljoner euro i år 2020. Det visar att projektet är tekniskt och kommersiellt komplicerat. Det är en klar möjlighet att mikrofokuslösningen aldrig blir mer än en liten nischprodukt och att FM-serien inte når marknaden. Då bör investerare räkna med att så gott som allt kapital man satsar går förlorat.

Affärsvärldens slutsats

Satsningen verkar trovärdig, marknaden är attraktiv men det är ännu en öppen fråga vilken marknadsacceptans bolagets produkter får. Relationen med VJ Technologies är dock lovande. Intrycket är att röntgenindustrin är rätt konservativ. Att en viktig kundgrupp i form av flygplatser är i kris nu på grund av Covid-19 kan försvåra försäljning där.

Ägarbilden är ett minus. Lågt insiderägande. Gott om ägare som varit inlåsta i bolaget under längre tid som nu blir fria att sälja. Endast 44% av aktierna är under lock-up. Man ska inte heller underskatta att börsen och särskilt IPO-marknaden kylts av rätt häftigt de senaste veckorna.

På vår tärning ger vi 3 i betyg. Inget råd att teckna, alltså men heller ingen stark avrådan.

Så ser Affärsvärlden på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

  1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
  2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
  3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
  4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Affärsvärldens slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

  • 1 eller 2 = Sälj
  • 3 eller 4 = Neutral
  • 5 eller 6 = Köp
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser