Analys LumenRadio
LumenRadio: Hur ljus blir framtiden?

LumenRadio | |
Börskurs: 76,30 kr | Antal aktier: 12,6 m |
Börsvärde: 961 Mkr | Nettokassa: 89 Mkr* |
VD: Hans Larsson | Ordförande: Magnus Terrvik |
*Inklusive tilläggsköpeskilling |
LumenRadio (76,30 kr) utvecklar trådlösa lösningar som gör det möjligt att styra apparater utan att använda kablar. Bolaget fick sitt genombrott inom ljusstyrning för filmproduktion, evenemang och konserter. Verksamheten har sedan breddats till gatubelysning och fastighetsautomation.
Bolaget grundades 2008 i Göteborg och har också huvudkontor i stan. Omsättningen uppgår till knappt 250 Mkr och antalet anställda är drygt 70 st.
Chalmers Tekniska Högskola investerade tidigt i bolaget via sin såddinvesterarfond och äger 12% av aktierna.
Grenspecialisten med Martin Gren i spetsen äger 10% av aktierna. Martin Gren är grundare av Axis som sysslar med tekniska lösningar för kameraövervakning.
Nicolas Hassbjer äger 6,4% av kapitalet och har grundat industrikommunikationsbolaget HMS Networks. Han sitter även i styrelsen för IAR Systems som säljer programmeringsverktyg för elektronik.
Det är en fördel att LumenRadio har framgångsrika entreprenörer inom närliggande tekniska områden i sin ägarlista.
Ny VD sedan augusti är Hans Larsson som tidigare var kommersiell chef för HMS Networks. Han äger aktier för 0,3 Mkr. Magnus Terrvik är ordförande sedan 2010, då han också gick in som investerare. Idag har han aktier värda 28 Mkr.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 245 | 306 | 361 | 426 |
– Tillväxt | -3,1% | 25,0% | 18,0% | 18,0% |
Rörelseresultat | 29 | 43 | 58 | 68 |
– Rörelsemarginal | 11,7% | 14,0% | 16,0% | 16,0% |
Resultat efter skatt | 28 | 32 | 44 | 51 |
Vinst per aktie | 2,21 | 2,55 | 3,50 | 4,10 |
Avkastning på eget kapital | 13% | 13% | 15% | 15% |
Nettoskuld/Ebit | -3,9x | -3,3x | -3,1x | -3,3x |
P/E | 34,5x | 29,9x | 21,8x | 18,6x |
EV/Ebit | 30,5x | 20,4x | 15,1x | 12,8x |
EV/Sales | 3,6x | 2,9x | 2,4x | 2,0x |
LumenRadios mål är att eliminera kabeln genom att erbjuda trådlös kommunikation för belysning och fasigthetsautomation. När för många apparater kommunicerar i samma område blir det för “trångt” i frekvensutrymmet som dessa trådlösa signaler färdas med och signalerna kommer inte fram. Problemet kallas interferens.
Detta har LumenRadios löst med en modul som kontinuerligt skannar av lediga kanaler och byter frekvens vid behov. Det finns inget annat bolag som löser problemet på samma sätt. Fördelen med LumenRadios teknik är den höga funktionssäkerheten. Bolaget bedömer att tekniken har starkt patentskydd inom överskådlig framtid.
Integreras i kundernas produkter
Design wins
En viktig stomme i bolagets affär är försäljning som genereras via Design Wins. En Design Win är ett ramavtal som ger kunden rätten att använda bolagets teknologi i sin slutprodukt. LumenRadio får sedan betalt per tillverkad eller såld slutprodukt.
Ungefär 70% av försäljningen kommer från Design Wins. På så sätt slipper LumenRadio säljarbete mot slutkund och kan behålla en mindre säljstyrka. Idag har bolaget exempelvis ARRI (belysning till filmproduktion) och Swegon (ventilation) som stora kunder.
Tekniken säljs vanligen som en hårdvarumodul som designas in i kundernas egna produkter. LumenRadio använder sig av kontraktstillverkare för produktion.
Bolaget har tre olika erbjudanden:
- En produkt som helt enkelt ersätter kabeln och används direkt av slutkund. Priset varierar men kan kosta i storleksordning 250-300 Euro.
- En modul tillverkad av LumenRadio som integreras direkt i kundens produkt, exempelvis i en lampa eller fläkt. Detta kräver en mindre mängd utvecklingsarbete hos kund. Snittpriset blir betydligt lägre, 25-40 Euro. Detta är största andelen av LumenRadios försäljning.
- Kunden licensierar LumenRadios teknologi och betalar sedan royalty vid såld produkt. Detta kräver en större initial kostnad för kunden men är mer kostnadseffektivt vid stora volymer.
Försäljningen är uppdelad i två affärsområden, Lighting & Smart Cities och Building & Infrastructure Control Systems.
Exponering mot evenemang och film
Affärsområdet Lighting & Smart Cities (L&CS) står för ungefär 60% av försäljningen och innefattar trådlös ljusstyrning för filmproduktion, evenemang, arkitektur- och gatubelysning. Tekniken slog igenom på festivalen Coachella och har sedan spridits till andra användningsområden.
Eftersom det är flera led mellan LumenRadio och slutkund är fördelning mellan slutmarknaderna inte helt tydlig. Det vi vet är att LumenRadios lösningar är branschstandard inom filmbelysning och att beroendet av branschen ofta lyfts fram. Vår bedömning är att arkitektur- och gatubelysning utgör en nästintill obetydlig andel av försäljningen samt att fördelningen mellan evenemang och film är ganska jämn.
Tillväxten har varit 14% i snitt senaste tre åren men med stora variationer. 2024 påverkades kraftigt negativt av förseningar inom filmindustrin. Förseningarna berodde på att manusförfattare strejkade i fem månaders tid under 2023.
Bolaget bedömer att marknaden för ljussättning inom film växer med ungefär 10% per år. Utöver detta är målet att ta marknadsandelar inom övriga segment. Vi gissar att tillväxten på sikt inom detta segment är 15% om allt går vägen.
Bruttomarginalen är kring 70%. Den har klättrat några procent senaste åren. Inget annat lönsamhetsmått bryts ut på affärsområdesnivå.
AI:s påverkan på filmbelysning?
Ett frågetecken är hur AI kan förändra ljussättning inom filmindustrin. Vi har redan sett hur fotobelysning exempelvis drabbats hos Profoto. Dels genom att AI används för att ljussätta bilder i efterhand, men också att bilderna genereras direkt av AI, vilket minskar efterfrågan på fotografering i sin helhet.
AI-verktyg som optimerar ljusförhållanden i efterbearbetningen blir bara bättre och bättre. Man kan ifrågasätta om den komplexa, professionella ljussättningen alltid kommer förbli nödvändig. Om film går samma öde tillmötes som foto kommer det bli betydligt enklare att åstadkomma tillräckligt bra bildkvalitet. Då framstår komplex ljussättning som ett kostsamt och tidskrävande alternativ.
Satsar på fastighetsstyrning
Affärsområdet Building & Infrastructure Control Systems (B&ICS) står för 40% av försäljningen och erbjuder lösningar för byggnadsautomation. Främst övervakning av infrastruktur, styrning av inomhusklimat och energimätning. Erbjudandet lanserades 2015 och försäljningen uppgår idag till 94 Mkr. Av dessa kommer cirka 40 Mkr från norska RadioCrafts som förvärvades 2023.
Senaste åren har organisk tillväxt varit cirka 30% i snitt, dock från väldigt låga nivåer. Byggmarknaden har under denna period inte varit särskilt gynnsam. Marknadspenetrationen är låg och därför bör segmentet kunna växa i liknande takt framöver. 25% organisk tillväxt per år verkar rimligt. Bolaget är även öppna för ytterligare förvärv och lyfter nya marknader och protokoll som fokusområde.
Förvärv adderar en extra risk i en relativt obeprövad förvärvare. I Q4 flaggade RadioCrafts för minskad efterfrågan hos sina slutkunder. Inte ett gott tecken för ett nytt förvärv. Det är dock för tidigt att utläsa om förvärvet varit lyckosamt.
Lägre marginaler
Bruttomarginalerna i B&ICS är något lägre, runt 45-50%, men stigande. Möjliga förklaringar till skillnaden är: Nyare affärssegment med lägre produktionsvolym, i en marknad med strukturellt lägre marginaler. På sikt kan marginalerna troligen komma upp ytterligare, men kommer inte nå samma nivåer som L&CS i närtid.
Nya standarder på ingång
Det sker en teknisk utveckling inom fastighetsmarknaden som kan bli ett hot mot LumenRadio på sikt. Matter och Thread är exempel på öppna standarder som just nu får fäste inom smarta hem. De är bland annat designade för att undvika interferens. LumenRadio hjälper snarare gamla, trådade standarder att fungera bättre. Det borde vara en tidsfråga innan en trådlös standard tar fäste även i fastighetssektorn. Då skulle behovet av LumenRadios teknik riskera att minska.
Ambitiösa mål
Q4 2024 | Q4 2023 | |
Omsättning | 68,2 Mkr | 55,7 Mkr |
-tillväxt | 22,5% | -19,7% |
Rörelseresultat | 5,8 Mkr | 4,3 Mkr |
-marginal | 14,0% | 14,7% |
Vinst per aktie | 0,69 kr | 0,24 kr |
Bolagets mål är att växa 25% organiskt per år i snitt över en konjunkturcykel med en Ebitda-marginal överstigande 20%. Detta motsvarar en ungefärlig rörelsemarginal på 16%.
Jämförelsevis har bolaget de senaste tre åren uppvisat en rörelsemarginal mellan 12-24% och en organisk tillväxt kring 17%. Hög bruttomarginal kombinerat med en affärsmodell som inte kräver en stor säljstyrka bör utgöra god grund för en hög rörelsemarginal.
Vi räknar med viss förbättring framöver då effekterna av strejken avtar och ger enkla jämförelsesiffror. Bevis på detta syns i fjärde kvartalet då tillväxten var 23% mot förra årets -20%.
Finansiell ställning är god och nettokassan uppgår till ungefär 90 Mkr (justerat för tilläggsköpeskilling).
Prognos och värdering
Det är lätt att tänka sig både en ljus och mörk framtid för LumenRadio.
I ett optimistiskt scenario skissar vi in bolagets egna högt ställda mål på 25% organisk tillväxt, främst drivet av andra områden än filmbelysning. Enkla jämförelsetal för L&SC men motvind i B&ICS gör att vi landar något högre i tillväxt för 2025. Detta görs med en marginal på 20% i snitt. Med en minskad exponering mot filmindustrin kan marknaden sätta en hög multipel. Vi använder 20x rörelseresultatet, men det skulle kunna vara ännu högre. Då finns mer än en dubbling i korten.
I ett pessimistiskt scenario uppstår strukturella problem för filmbelysning inom en snar framtid. Samtidigt har bolaget svårt att få fäste i inom bygg och fastighet. Här sätter vi 8% i tillväxt och en marginal i linje med 2024, dvs 12%. Med rädsla för hot från AI inom L&CS och nya standarder inom B&ICS, värderar marknaden bolaget till 10x rörelseresultatet. Då kan aktien nästan halveras.
Huvudscenariot blir ett mellanting mellan dessa scenarion. 18% tillväxt, 16% Ebit-marginal och 15x EV/Ebit. Uppsidan blir i detta fall cirka 30%.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
LumenRadio (Afv) | -30% | 21,8x | 15,1x | 2,4x | 16,0% | 18,0% |
Profoto | -49% | 10,9x | 9,2x | 2,1x | 23,2% | 8,0% |
HMS Networks | 1% | 27,9x | 24,1x | 5,9x | 24,6% | 13,7% |
Plejd | 164% | 26,6x | 19,2x | 4,9x | 25,5% | 17,3% |
Shelly Group | 8% | 16,3x | 12,8x | 3,2x | 24,9% | 35,4% |
Ependion | 33% | 14,8x | 11,8x | 1,6x | 13,8% | 11,7% |
Fagerhult | -41% | 12,8x | 11,4x | 1,1x | 9,7% | 6,5% |
Genomsnitt | 12% | 18,2x | 14,7x | 3,1x | 20,3% | 15,4% |
Slutsats
Så agerar insiders
Det senaste året har aktieköp gjorts för 1,1 Mkr, bland annat av VD som har köpt sina första aktier för 0,3 Mkr. Inköpen har gjorts mellan 90 och 102 kr varav senaste köpen gjorts efter Q4-rapporten. Inga försäljningar har registrerats.
Svårigheten att bedöma filmindustrins framtid gör oss osäkra på aktien på lång sikt. Trots tapp i aktiekurs sedan kvartalsrapporten är värderingen sådan att framgång inom båda affärsområdena förväntas.
Det blir viktigt att följa breddningen mot bygg- och fastighetssektorn. Att minska mängden kablar är en given fördel. Frågan är om det kommer göras med LumenRadios teknik eller med nya standarder.
Bevisbördan ligger på bolaget när det gäller huruvida deras lösningar kommer att slå inom nya områden. Tills dess förhåller vi oss neutrala till aktien, trots en okej uppsida.
Tio största ägare i LumenRadio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Chalmers Tekniska Högskola | 117,9 | 12,3% | 12,3% |
Martin Gren (Grenspecialisten) | 96,1 | 10,0% | 10,0% |
SEB Investment Management | 94,1 | 9,8% | 9,8% |
Avanza Pension | 77,5 | 8,1% | 8,1% |
Fjärde AP-fonden | 66,5 | 6,9% | 6,9% |
Andra AP-fonden | 63,6 | 6,6% | 6,6% |
Nicolas Hassbjer | 61,6 | 6,4% | 6,4% |
Hans Lau | 49,3 | 5,1% | 5,1% |
Bo Niclas Norlén | 28,5 | 3,0% | 3,0% |
Magnus Terrvik | 28,4 | 3,0% | 3,0% |
Tre största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Peder Martin Evjen | 7,6 | 0,8% | 0,8% |
Sabina Lindén | 1,2 | 0,1% | 0,1% |
Sanna Svensson | 0,8 | 0,1% | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 20,6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser