Analys Loomis
Loomis: Rekordlåg värdering
Loomis | |
Börskurs: 255,00 kr | Antal aktier: 71,2 m |
Börsvärde: 18 156 Mkr | Nettoskuld: 5 096 Mkr |
VD: Aritz Larrea | Ordförande: Alf Göransson |
Loomis (255 kr) är ett av världens största företag inom kontanthantering. Knappt 60% av intäkterna kommer från värdetransport där bolaget flyttar kontanter till och från butiker, banker och uttagsautomater.
Närmare 20% av intäkterna kommer från mer avancerade kontanthanteringstjänster så som uppräkning, kvalitetskontroll, förvaring och paketering av sedlar och mynt. Ytterligare dryga 15% kommer från automatiserade lösningar så som kassaskåpslösningen Safepoint, som hjälper handlare att handskas med kontanter på ett säkrare och mer effektivt sätt.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 28 707 | 30 429 | 31 342 | 32 283 |
– Tillväxt | +13,4% | +6,0% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 2 972 | 3 286 | 3 510 | 3 712 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 10,4% | 10,8% | 11,2% | 11,5% |
Resultat efter skatt | 1 495 | 1 985 | 2 350 | 2 522 |
Vinst per aktie | 21,00 | 27,90 | 33,00 | 35,40 |
Utdelning per aktie | 12,50 | 13,00 | 14,50 | 16,00 |
Direktavkastning | 4,9% | 5,1% | 5,7% | 6,3% |
Avkastning på eget kapital | 12% | 14% | 15% | 15% |
Avkastning på operativt kapital | 43% | 42% | 41% | 42% |
Nettoskuld/Ebita | 1,7 | 1,4 | 1,0 | 0,6 |
P/E | 12,1 | 9,1 | 7,7 | 7,2 |
EV/Ebita | 7,8 | 7,1 | 6,6 | 6,3 |
EV/Sales | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,7 |
Kommentar: rörelseresultat och nettoskuld exklusive IFRS 16 (Leasing). |
Vinnare på krympande marknad?
På de flesta utvecklade marknader har användandet av kontanter minskat under lång tid till förmån för andra betalsätt, som kort eller mobilbetalningar. Det är också huvudskäl till att aktien värderas lågt, nu cirka 7 gånger rörelseresultatet.
Tesen är dock att krympande volymer gör det allt svårare för bankerna – som traditionellt transporterat kontanter – att hantera detta kostnadseffektivt. Det driver konsolidering på marknaden och outsourcing till specialister som Loomis. Som exempel är Loomis i Sverige sedan 2020 års förvärv av Nokas monopolist på kontanttransporter och här verkar man fortsatt tjäna bra med pengar trots en historik av fallande omsättning.
Stöd åt idén om Loomis som en vinnare på krympande marknad är också bolagets organiska tillväxt (flik 2 nedan) som varit positiv samtliga år under 2014-2023 med undantag för pandemiåret 2020. Under tiden har lönsamheten varit hög med rörelsemarginaler norr om 10% de flesta år (flik 1). Bolaget har gjort en mindre mängd förvärv, delar ut runt halva vinsten och gör även lite aktieåterköp.
Problem i Europa
USA, som numera är Loomis största segment med 52% av intäkterna, har gått starkt. Där har omsättningen ökat kraftigt bland annat genom automatiserade lösningar så som kassaskåpstjänsten Safepoint som nu står för över 20% av USA-segmentets omsättning, vilket också ger stöd åt marginalerna som återigen håller på att närma sig 15% på årsbasis.
Trots det har Loomis-aktien gått svagt senaste året. Mycket hänger det ihop med en sämre utveckling i segmentet för Europa och Latinamerika. I fjol minns vi att bolaget hade problem i Tyskland där man gjorde förlust bland annat efter Loomis förvärv av Ziemann stoppades av konkurrensmyndigheter. Det var huvudskäl till att man för ungefär ett år sedan inledde en omstrukturering i segmentet.
Senaste kvartalen verkar läget försämrats igen i Europa och nu i första kvartalet nämns att det finns strukturella problem som kommer kräva nya åtgärder. Vissa sådana åtgärder har redan inletts men fler kommer att följa under året, vilket tyder på att problemen kan ta tid att få bukt med.
Tyskland pekas fortsatt ut som en förlustverksamhet vilket kan vara svårt att få bukt med givet att Loomis redan försökt banta sig till lönsamhet genom att kapa kostnader, men inte lyckats. Samtidigt verkar konkurrensmyndigheter stoppa samgåenden bland de tre stora på marknaden (Prosegur Cash, Ziemann och Loomis). Loomis är minst av dessa vilket är en tydlig konkurrensnackdel.
International-affär tynger
Om Loomis International
Inom International erbjuder Loomis helhetslösningar för säker transport, hantering och förvaring av kontanter, ädelmetaller och andra värdeföremål. Erbjudandet inkluderar upphämtning, koordinering av internationell transport inklusive administration av tullar, förvaring och slutleverans.
Nytt är också att Loomis under de senaste kvartalen pekat ut International-affären (se faktaruta bredvid) som ett problemområde, trots att den bara utgör cirka 6% av koncernens omsättning. Här talas om en konjunkturrelaterad minskning till följd av de högre räntorna. Bolaget släpar också fortfarande efter med vissa prishöjningar som ska kompensera för tidigare kostnadsinflation.
Loomis har också en verksamhet inom handel av guld (och även transport och lagring) som verkar drabbats av att priset på guld rusat senaste månaderna.
Bolaget har tidigare haft som mål att nå 12-14% rörelsemarginal (Ebita) under 2024. VD Aritz Larrea menar att det fortfarande är möjligt – men kommer bli svårt att nå. Vi räknar försiktigt med drygt 11% rörelsemarginal så som bolaget redovisar – eller 10,8% med några tiondelars avdrag för leasing.
Så värderas kontanthanteringsjättarna
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Loomis | -16 | 7,6 | 6,2 | 0,7 | 12,0 | 3,1 |
Brink’s | 44 | 9,3 | 8,2 | 1,2 | 14,9 | 5,7 |
Prosegur Cash | -16 | 6,5 | 6,2 | 0,8 | 13,6 | 3,7 |
Genomsnitt | 4 | 7,8 | 6,9 | 0,9 | 13,5 | 4,2 |
Källa: Factset |
Slutsats
Hela sektorn verkar värderats ned rejält och Loomis har dessutom omvärderats från att tidigare handlats mer som amerikanska Brink’s till att nu värderas mer som spanska Prosegur Cash.
Det tycker vi är lite orättvist. Prosegur Cash drivs med hög skuld, verkar haft större problem efter pandemin än Loomis och har framför allt en betydligt större exponering mot Latinamerika med 60% av intäkterna. Exempelvis redovisade Prosegur Cash under 2023 en organisk tillväxt på 51% men en valutapåverkan om -53% vilket säger något om exponeringen mot länder som Argentina exempelvis. Även Loomis, med sin mer begränsade exponering, tog i fjol 45 Mkr i rörelsekostnader som följd av devalveringen av den argentinska peson i december.
Loomis påminner betydligt mer om Brink’s och dagens värdering kring 6-7 gånger rörelseresultatet tycks vara kring de lägsta nivåerna sedan bolaget knoppades av från Securitas och särnoterades i slutet av 2008. Problemen som Loomis nu har är delvis strukturella men verkar inte i första hand bero på minskat kontantanvändande. Däremot kan de ta tid att rätta till. Delvis är problemen också konjunkturella men de verksamheterna tror vi kan vända till det bättre redan under nästa år.
Vi landar i att rörelsemarginalen exklusive leasing landar en bit under 11,0% i år för att sedan stiga till 11,5% några år ut. Även när vi antar en fortsatt blygsam multipel om 7 gånger rörelseresultatet (EV/Ebita) blir uppsidan över 40%. Det räcker för ett köpråd, även om vi tycker man ska hålla koll på utvecklingen i Europa framöver.
Tio största ägare i Loomis | Värde (Mkr) | Andel |
Loomis AB | 1 269 | 6,5% |
Global Alpha Capital Management Ltd. | 978 | 5,0% |
Polaris Capital Management | 970 | 5,0% |
SEB Fonder | 733 | 3,8% |
Vanguard | 686 | 3,5% |
American Century Investment Management | 623 | 3,2% |
Dimensional Fund Advisors | 567 | 2,9% |
Handelsbanken Fonder | 538 | 2,8% |
Teacher Retirement System of Texas | 508 | 2,6% |
Lannebo Fonder | 466 | 2,4% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Lars Blecko | 13,4 | 0,1% |
Aritz Larrea Uribiarte | 11,0 | 0,1% |
Georges López Periago | 7,6 | 0,0% |
Björn Züger | 2,8 | 0,0% |
Santiago Galaz | 2,4 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 0,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser