Analys Loomis
Loomis: Öppna plånboken för kontanthanteringsbolaget
Loomis (272,20 kr) är en aktie som tenderar att dela investerarkollektivet. Antingen oroar man sig över utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle som på sikt hotar utplåna bolagets affär.
Eller så tycker man att svenska investerare missförstår bolaget eftersom vår hemmamarknad är något av ett extremfall där utrotandet av kontanter kommit exceptionellt långt. På många andra håll i världen växer fortfarande kontantanvändningen.
Loomis har två huvudsakliga affärer. 60 procent av intäkterna kommer från de ca 8 000 värdetransportbilar som transporterar kontanter till och från butiker, banker och uttagsautomater. Säkerhet och effektiv ruttplanering är centralt för att nå god lönsamhet.
Kontanthanteringstjänster är den andra stora affären som står för 30 procent av intäkterna. Verksamheten inkluderar saker som uppräkning, kvalitetskontroll, förvaring och paketering av sedlar och mynt. Men även vissa tjänster inom analys och prognostisering av kontantflöden och lösningar som Safepoint (se faktaruta nedan).
Om Safepoint
Safepoint är en lösning för detaljhandeln som kan beskrivas ungefär som ett kassaskåp med integrerad sedel- och mynträknare. Handlaren kan deponera sin dagskassa i kassaskåpet och få motsvarande pengar på bankkontot redan nästa bankdag. Kontanthanteringen blir därmed säkrare för handlaren samtidigt som kassaflödet förbättras.
Varje Safepoint-enhet är dessutom uppkopplad vilket gör att Loomis själva kan avgöra hur ofta och när det är effektivt att tömma kassaskåpet. Exempelvis beroende på hur mycket pengar som finns där och när andra kundbesök i området ska göras. Det gör lättare att planera rutterna mer effektivt och minskar kostnaderna för hantering och transport. Dessutom tar Loomis betalt för tjänsten av handlaren.
Safepoint har varit en stor framgång i USA där totalt 25 000 enheter installerats senaste åren. I år siktar man på att installera ytterligare 5 000 enheter. Nu bygger bolaget infrastruktur och marknad för Safepoint även i Europa och tecknade i slutet av 2017 exempelvis avtal med Reitan (driver bland annat Pressbyrån och 7-Eleven) om 400 enheter.
Om försäljningen i Europa blir lika lyckosam som i USA skulle det kunna ge ny växtkraft till detta i övrigt stillastående segment.
Trots framgång i USA, mycket på grund av just Safepoint, blev resultatet i Europa en besvikelse under andra kvartalet. Hård konkurrens i Frankrike har lett till förlorade kontrakt. I Sverige blev intäkterna något lägre än föregående år då siffrorna stärktes av mynt- och sedelbytet i landet.
Att Europa växer dåligt trots att sydamerikanska tillväxtländer som Chile och Argentina är inkluderade här oroar.
Loomis Q2-rapport | Q2 2018 | Q2 2017 |
Intäkter | 4 808 Mkr | 4 346 Mkr |
Tillväxt | +11% | +5% |
– varav organiskt | +3% | +2% |
– organisk tillväxt USA | -1% | +1% |
– organisk tillväxt Europa | +7% | +5% |
Rörelseresultat (Ebita) | 509 Mkr | 517 Mkr |
Rörelsemarginal (Ebita) | 10,6% | 11,9% |
Trots att utvecklingen på lång sikt lär gå mot allt färre kontanter finns ändå anledning att tro på tillväxt för Loomis under kommande år.
I samhällen med hög kontantanvändning är efterfrågan på transporttjänster visserligen hög men det är också marknader där bankerna traditionellt haft rollen att hantera kontanter. I takt med att mängden kontanter minskar ökar ofta trycket på bankerna minska kostnaderna, fokusera på kärnverksamheten och outsourca kontanthanteringen till bolag som Loomis. Ökad outsourcing beskrivs som den enskilt viktigaste drivkraften för Loomis.
Ofta är det därför just när transport och hantering av kontanter börjar konsolideras och outsourcas som Loomis valt att ta steget in på en ny marknad. Generellt har det skett genom något mindre förvärv som sedan blir en bas att växa vidare på.
Än så länge finns bolaget bara i drygt 20 länder där USA och Frankrike lär stå för kring 60 procent av koncernens omsättning. Det finns alltså gott om tillväxtmarknader att slå sig in och växa på när hanteringen av kontanter luckras upp.
Det blir också en resa från enklare värdetransporter mot mer avancerade kontanthanteringstjänster. Tjänster som generellt har högre marginaler.
Loomis | |||
Börskurs: | 272,20 | ||
Antal aktier (miljoner): | 75,2 | ||
Börsvärde: | 20 469 Mkr | ||
Nettoskuld: | 4 584 Mkr | ||
VD | Patrik Andersson | ||
Styrelseordförande | Alf Göransson | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 19 000 | 20 330 | 21 347 |
– Tillväxt | 10% | 7% | 5% |
Rörelseresultat | 2 223 | 2 541 | 2 775 |
– Rörelsemarginal | 11,7% | 12,5% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 1 481 | 1 757 | 1 951 |
Vinst per aktie | 19,69 | 23,36 | 25,94 |
Utdelning per aktie | 10,00 | 11,00 | 12,00 |
Direktavkastning | 3,7% | 4,0% | 4,4% |
Operativt kapital/omsättning | 31% | 31% | 31% |
Nettoskuld/EBIT | 1,6 | 1,1 | 0,7 |
P/E | 13,8 | 11,7 | 10,5 |
EV/EBIT | 10,8 | 9,2 | 8,1 |
EV/Sales | 1,3 | 1,1 | 1,1 |
Ser man dessutom Sverige som en fallstudie i extremt kortanvändande tycks inte affären tagit större skada än så länge. Under 2008 till 2012 var omsättningen stabil strax under 800 Mkr och senaste åren har bolaget sålt för kring 900 Mkr årligen. Kanske ingen utveckling att jubla över men inte heller överdrivet oroande.
Med fina förutsättningar att expandera på befintliga såväl som nya marknader ser aktien lockande ut med en värdering på 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).
Chansen är dessutom god att mer avancerade tjänster successivt kan fortsätta höja lönsamheten i bolaget. Safepoint är ett bra exempel på det som dessutom, om det vill sig väl, kan ge en ny tillväxtskjuts i Europa framöver.
Ta den tillfälliga svackan i akt och köp Loomis.
Loomis marknad
Loomis marknader delas in i Europa, USA och ”International”. International sysslar med värdetransporter över nationella gränser. I Europa ingår också latinamerikanska tillväxtmarknader som Chile och Argentina.
Viljan till att använda kontanter skiljer stort mellan olika länder och drivs av en rad olika faktorer. Tilltro till teknologiska betaltjänster är en sådan. I Sverige sticker vi ut på denna punkt. Bara 20 procent av våra köp i fysiska affär skedde med kontantmedel 2015. Att Sverige är extremt i detta avseende kan säkert färga vår syn på kontanthantering som bransch.
Globalt sett är bilden fortsatt att kontanter är ett populärt betalningsmedel. 79 procent av betalningarna i Europa görs med fysiska pengar. I Tyskland är den procentsatsen ännu högre. Enligt undersökningar som gjorts på uppdrag av G4S beräknas kontantuttagen årligen växa med 6 procent 2016 – 2021 i tillväxtländer och med 0–1 procent på utvecklade marknader.
Konkurrenter
Bolaget siktar på att vara etta eller tvåa på de marknader där man är verksam. Viktiga konkurrenter är G4S, Brinks och Prosegur Cash. Samtliga erbjuder värdetransporter men också kontanthanteringssystem som verkar ha flera beröringspunkter med Loomis Safepoint-system. Ganska rak konkurrens alltså.
- G4S: Kontanthantering är en mindre affär och utgör 16 procent av försäljningen. 2017 växte man med drygt 2 procent. Precis som för Loomis verkar G4S ha mest lycka på den amerikanska marknaden där automatiserade lösningar som liknar Loomis Safepoint vinner mark.
- Brinks: Stort amerikanskt och globalt bolag. Intressant här är att Brinks nämner prispress i Frankrike, vilket varit något Loomis angett som stor anledning till varför det europeiska segmentet gått dåligt. I Brinks sydamerikanska verksamhet växer bolaget med 19 procent organiskt 2017. Här ingår bland annat god utveckling i Argentina, där också Loomis har verksamhet.
- Prosegur Cash: Spanskt företag som börsnoterades 2017 och till skillnad från övriga är man inte aktiva i USA. Precis som Brinks når man 19 procent organisk tillväxt i Sydamerika 2017. Det är ingen vild gissning att det är hitåt Loomis blickar när de pratar om nya förvärv på tillväxtmarknader.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2019E | EV / Ebit 2019E | EV / Sales 2019E | Ebit-marginal 2019E % | Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 % |
Loomis | -3,0 | 11,8 | 9,6 | 1,2 | 12,0 | 4,9 |
Prosegur Cash | 3,2 | 14,3 | 10,0 | 1,9 | 19,0 | 7,0 |
G4S | -14,2 | 12,9 | 10,6 | 0,7 | 6,7 | 4,2 |
Brink’s | 14,6 | 16,0 | 11,7 | 8,6 | ||
Genomsnitt | 0,1 | 13,7 | 10,1 | 1,3 | 12,4 | 6,2 |
Källa: SvD Börsplus / Factset | ||||||
Definition | Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2019E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E | Förväntad rörelsemarginal 2019E | Förväntad årlig tillväxt 2018-2020 |
Loomis strategi och mål
År 2021 ska Loomis nått följande mål:
- 24 miljarder kronor i intäkter. Hälften av tillväxten ska komma från förvärv. På rullande basis har Loomis en försäljning på cirka 17,9 miljarder kronor. Man behöver alltså växa med cirka 34 procent från dagens nivåer för att nå målet.
- Rörelsemarginal (Ebita) på 12 – 14 procent 2021. Om inga marginalutspädande förvärv görs ska man ligga i den övre delen av intervallet. På rullande basis är marginalen 11,7 procent.
Tillväxtmålet lär bli klart svårare att nå än lönsamhetsmålet. Strategin för att nå hela vägen är i linje med följande:
- Accelerera kärnaffären: Detta handlar mycket om att lansera beprövade koncept på marknader som står under utveckling och blir redo för mer avancerade system. Exempelvis Safepoint-systemet.
- Lansera nya närliggande tjänster: Här handlar det om tilläggsfunktioner till det redan etablerande erbjudandet. Till exempel hjälp med prognostisering och planering för kundernas behov av kontanter.
- Ta nya steg i värdekedjan: Bolaget siktar också på nya innovationer. På sikt kan man exempelvis tänka sig addera plattformar för nya, digitala betaltjänster.
- Förstärka geografisk och teknisk närvaro på befintliga marknader: Förvärvstaken ska öka. Man siktar i första hand på befintliga kärnmarknader och vissa tillväxtmarknader. I andra hand förvärv av nya teknologier.
- Utveckla Loomis-modellen: Loomis vill fortsätta med sin decentraliserade struktur men ska samtidigt satsa mer på samarbeten mellan marknader, innovation och ”intraprenörskap”.
Loomis aktie
Till dagens kurs om 272,20 kr har Loomis ett börsvärde på 20 469 Mkr. Loomis-aktien har haft en tråkig utveckling på börsen det senaste året med en nedgång på omkring 7 procent.
Styrelse och ledning äger omkring 125 000 aktier per den senaste årsrapporten. Det ger ett värde på omkring 34 Mkr till dagskurs.
Ägarlistan är dominerad av ett stort gäng kända institutionella ägare. Investeringsbolaget Latour är störst med 24 procent av rösterna (dock inte inte sett till kapital).
Värdering
Sektorn handlas i snitt till 10 gånger rörelsevinsten. Vi har inga skäl att tro att Loomis förtjänar något sämre än så.
På våra prognoser för 2020 ger samma multipel en avkastningspotential om 47 procent för Loomis. Det bygger på att bolaget faktiskt växer på i bra takt kommande år (5 – 10 procent) och att rörelsemarginalen letar sig upp mot 13 procent.
Utdelning
Policyn är att 40–60 procent av vinsten ska delas ut. I år skiftade man ut 9 kronor per aktie vilket motsvarar en direktavkastning på 3,3 procent givet dagskurs.
Loomis 10 största ägare | Röster | Kapital |
Latour | 23,82% | 3,36% |
SEB Fonder | 4,86% | 6,85% |
Fidelity | 3,31% | 4,66% |
Capital Group | 3,05% | 4,30% |
Swedbank Robur Fonder | 2,92% | 4,12% |
Didner & Gerge Fonder | 2,75% | 3,88% |
Vanguard | 2,30% | 3,25% |
Norges Bank | 1,66% | 2,34% |
Polaris | 1,61% | 2,27% |
Mawer Investment Management | 1,56% | 2,20% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.