Loomis en värdeaktie med uppsida

Kontanthanteringsbolaget kommer kanske aldrig kommer bli riktigt älskat av marknaden. Det är dock inget hinder för att se värde i aktien.
I en analys av Loomis ser Affärsvärlden köpläge om marginalerna fortsätter återhämta sig efter covidkrisen
Loomis verksamhet har sin bas i två huvudsakliga tjänster. Dels värdetransport av kontanter till och från butiker, banker och uttagsautomater. Dels kontanthantering med tjänster som uppräkning, analys och prognostisering av kontantflöden.
Loomis
Börskurs: 240,00 kr Antal aktier: 75,2 m
Börsvärde: 18 048 Mkr Nettoskuld: 3 980 Mkr
VD: Patrik Andersson Ordförande: Alf Göransson

Loomis (240 kr) har ett par tuffa kvartal i ryggen – inte minst på börsen.

Kontanthanteringsbolaget pekades tidigt ut som en av de större förlorarna på covid-19. Oro över tomställda butiker och minskat kontantanvändande fick aktien att halveras. Den har inte återhämtat sig som börsen i övrigt sedan dess.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 18 813 19 700 21 276 21 914
 – Tillväxt -10,6% +4,7% +8,0% +3,0%
Rörelseresultat 1 718 1 872 2 340 2 630
 – Rörelsemarginal 9,1% 9,5% 11,0% 12,0%
Resultat efter skatt 716 1 286 1 656 1 864
Vinst per aktie 9,51 17,10 22,00 24,80
Utdelning per aktie 6,00 8,00 11,00 12,00
Direktavkastning 2,5% 3,4% 4,6% 5,1%
Avkastning på eget kapital 8% 14% 16% 17%
Avkastning på operativt kapital 30% 36% 41% 43%
Nettoskuld/EBIT 2,3 2,0 1,4 1,0
P/E 24,9 13,9 10,8 9,6
EV/EBIT 12,7 11,6 9,3 8,3
EV/Sales 1,2 1,1 1,0 1,0
Kommentar: exklusive IFRS 16 Leasing.

Starka siffror trots covid

Med facit i hand har dock inte utvecklingen blivit så blodig som man kanske först kunde anat. Undantaget ett riktigt svagt Q2-resultat i fjol så har intäkterna bara fallit omkring 10% organiskt. Däremot har intäkterna fallit ytterligare nästan lika mycket till av negativa valutaeffekter. Svagt – men ingen katastrof.

Rörelsemarginalerna ligger omkring 2 procentenheter lägre än före viruskrisen. Inte heller det särskilt alarmerande givet förutsättningarna. Loomis tycks ha lyckats hyggligt väl med att parera de lägre intäkterna med kostnadsbesparingar.

Påskyndad kontantdöd?

Värst för aktien är nog snarare idén att covid-19 har påskyndat digitaliseringen och därmed övergången från kontanter till mer digitala betalningslösningar. Detta stämmer nog – och var dessutom redan innan krisen en känslig fråga för börsens syn på bolaget.

Loomis själva påpekar dock gärna att kontanter globalt sett fortfarande är det dominerande betalmedlet. Europeiska centralbanken uttrycker starkt stöd för att kontanter fortsatt ska fungera som accepterat betalmedel hos handlare i euroområdet. Även Riksbanken hyser likartade idéer.

Samtidigt menar bolaget också att minskat kontantanvändande på sikt tenderar öka trycket på banker och andra aktörer att outsourca kontanthanteringen till specialister som Loomis.

Som vi var inne på i vår senaste analys av bolaget verkar det finnas ett sorts sweet spot där kontantanvändandet fortfarande är högt – men fallande.

Då finns en hälsosam basaffär inom pengatransport som kan expanderas när mer avancerade tjänster som uppräkning, analys och prognostisering av kontantflöden börjar outsourcas. USA är Loomis enskilt största marknad och exempel på en sådan geografi.

Rekordsiffror i USA

Bolagets amerikanska affär har gått riktigt stark genom hela krisen. Verksamheten är nu tillbaka på omsättning i nivå med före krisen och har dessutom redovisat rekordmarginaler flera kvartal i rad, undantaget gårdagens Q3-siffror som var något svagare. Svackan bedöms dock vara tillfällig och beror på utmaningar på den amerikanska arbetsmarknaden som gjort det svårt att hitta personal med ökat övertidsuttag som följd.

Att USA gått starkt under krisen beror delvis på en något annorlunda affärsmix. Loomis har här en relativt stor verksamhet inom drift av uttagsautomater som är stabil och lönsam. Dessutom utgör kassaskåpslösningen Safepoint nu 18% av intäkterna i divisionen.

Totalt har bolaget installerat närmre 40 000 Safepointenheter vilket är riktigt bra. Installationstakten sägs vara rekordhög just nu och Safepointintäkterna växte 20% i tredje kvartalet. Bolaget siktar här på 10-15% årligen över tid. Ambitionen är att expandera Safepoint även i Europa. Men Loomis lär ha försökt för några år sedan utan framgång.

Svagt Europa lyfts av förvärv

I Europa är utvecklingen något svagare. Omsättningen är alltjämt omkring 10% lägre än före krisen, trots att ett par förvärv gjorts. I fjol köptes finska Automatia (inom uttagsautomater) och svenska Nokas (inom värdehantering). Dessa verksamheter tillför omkring 630 Mkr i omsättning på årsbasis.

I år har Loomis köpt SecurePost – den schweiziska postens värdehanteringsverksamhet. Vid övertagandet drevs SecurePost med förlust men redan nu efter ett halvår sägs verksamheten göra nollresultat. Inom två år ska förvärvet vara fullt integrerat och på det resultatet väntar sig Loomis att prislappen på drygt 160 Mkr ska motsvara låga 4x Ebita. Affärer av det här slaget visar också vilka förvärvs- och konsolideringsmöjligheter som finns i branschen.

Totalt sett är marginalerna i Europa fortfarande ett par procentenheter under nivåerna före covid-19. Men gapet börjar stängas och Q3-siffrorna var bättre än väntat. Före gårdagens rapport räknade analytikerna med att Loomis når 10,7% rörelsemarginal i Europa 2023 att jämföra med omkring 12,0% före viruskrisen. VD Patrik Andersson verkar dock säker på att bolaget ska nå tillbaka till tidigare lönsamhet och menar att när samhället öppnar upp kommer volymerna tillbaka – och med det även marginalerna tack vare den nu betydligt lägre kostnadsbasen.

“Loomis Pay” ett frågetecken

Tjänsten lanserades med buller och bång hösten 2020 med start i Danmark och finns sedan början av 2021 även i Sverige. Loomis Pay är en komplett betalningsplattform för detaljhandlare som hanterar samtliga former av betalningar. Det handlar alltså om hårdvara som kassasystem och kortterminaler tillsammans med kortinlösenavtal och hantering av lokala betalningsalternativ – och förstås kontanter. Fördelen för handlaren är att bolaget kan ha en enda leverantör för alla sorters betalningar och får in pengar på kontot efter någon bankdag oavsett hur kunden betalat.

Loomis Pay redovisas från och med i år som ett eget segment. Men även om vi applåderar transparensen kanske det var ett misstag att blotta siffrorna om inte försäljningen snart börjar röra på sig. Snart ett år efter lansering omsätter affärsområdet nämligen bara 3 Mkr i kvartalet med en förlust på 36 Mkr. Enligt plan, säger ledningen. Men helt klart en väldigt lång bit från ambitionen att nå nollresultat 2023 och omsätta 3 miljarder om fyra år.

Strategin för att nå dit är att bland annat att nyttja den kontakt som bolagets värdetransportörer redan har dagligen med mängder av handlare. Ingen dum idé – även om vi tror det kan finnas utmaningar i att få förarna att driva effektivt säljarbete. Idag har Loomis avtal med hela 85 000 handelskunder bara i Norden så visst finns det kunder att bearbeta här. Affärsmodellen för Loomis Pay ska enligt vår förståelse bygga på månadsavgift plus en procentsats på alla transaktioner som hanteras.

Låga värderingar på kontanthanteringsjättarna

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Loomis 12,7 10,9 9,7 1,1 10,9 5,2
Brink’s 49,5 11,9 10,2 1,3 12,4 7,6
Prosegur Cash -9,4 8,3 7,0 1,0 13,6 7,2
Genomsnitt 17,6 10,4 9,0 1,1 12,3 6,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

Loomis en värdeaktie

Loomis har klarat covid-19 bättre än väntat och det syns redan i siffrorna att marginalerna börjar återhämta sig. När samhällena på allvar öppnar upp, aktiviteten ökar och turismen kommer i gång bör volymerna stiga ytterligare med ännu bättre marginaler som följd.

I vårt huvudscenario räknar vi med att Loomis till 2023 åter lyckas nå 2019 års rörelsemarginaler kring 12%. Värderas aktien då som idag kring 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) så finns närmre 40% uppsida i aktien. Utöver det tillkommer eventuellt värdeskapande från ytterligare förvärv. Det lockar tillräckligt för ett köpråd.

Hotet av minskat kontantanvändande lär dock fortsatt hänga över aktien även om Loomis inte enbart är förlorare på den utvecklingen. Aktien kommer kanske aldrig bli riktigt älskad av marknaden. Med det sagt ser vi ändå värde i Loomis på sikt drivet av återhämtning, fortsatt konsolidering och ökad outsourcing.

Tio största ägare i Loomis Värde (Mkr) Andel
SEB Fonder 1 140 6,3%
Polaris Capital Management 926 5,1%
Invesco 906 5,0%
Vanguard 682 3,8%
BNP Paribas Asset Management 604 3,3%
Tredje AP-fonden 530 2,9%
Norges Bank 436 2,4%
American Century Investment Management 376 2,1%
Harris Associates 370 2,0%
Dimensional Fund Advisors 365 2,0%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Stock Market