Lohilo – aktien som lever upp till sitt namn

Lohilo har snart varit noterade under ett år. Kursresan påminner om namnet (Low High Low). Aktien toppade med en uppgång på 180% och har sedan rasat till att handlas några kronor över teckningskursen. Finns det fog för raset?
Lohilo – aktien som lever upp till sitt namn - Lohilo
Lohilos funktionella drycker. Foto: Lohilo
Lohilo Foods
Börskurs: 25,00 kr Antal aktier: 15,1 m
Börsvärde: 377 Mkr Nettoskuld: 18 Mkr
VD: Tyrone Andersson Ordförande: Hans Jacobsson

Växjöbaserade Lohilo (25 kr) producerar och säljer glass, energidryck och proteinbars med hälso- och funktionsprägel.  Namnet är en förkorting av Low Calories, High Functionality och Low Additives.

Största ägare är MF30 Holding AB som kontrolleras av medgrundarna Richard Hertvig och Dan Isaksson som båda sitter i styrelsen. I ägarlistan hittar vi även Erik Selin och hans parhäst Sharam Rahi.

Hertvig var tidigare VD men har under 2021 klivit av VD-posten för att verka som operativ styrelseledamot med fokus på produkt- och affärsutveckling. Tidigare Vice VD Tyrone Andersson styr sedan februari 2021 skutan. Andersson har tidigare jobbat på Red Bull och Unilever som försäljningschef.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 247 284 326 375
 – Tillväxt +77,8% +15,0% +15,0% +15,0%
Rörelseresultat -21 -32 -26 0
 – Rörelsemarginal -8,5% -11,2% -8,0% 0,0%
Resultat efter skatt -18 -25 -21 -1
Vinst per aktie -1,24 -1,64 -1,36 -0,09
EV/Sales 1,6 1,4 1,2 1,1
Kommentar: År 2020 växte egna varumärken med 13%. Distribuerade varumärken växte med 250% under 2020 till följd av nya distributionsavtal

Lohilos försäljning sker via egna varumärken och distribuerade varumärken. Bolagets egna varumärken säljs under flaggorna Lohilo, Alvesta Glass och Järnaglass. De distribuerade varumärkena är Bubbies, Häagen-Dazs, Halo Top och till och med nyligen Nick’s. Grovt skattat gör bolaget en bruttomarginal på de egna varumärkena runt 40%. För de distribuerade varumärkena ligger bruttomarginalen runt 25%. Försäljningen är jämnt fördelad mellan de två kategorierna. Nästan 80% av omsättningen sker genom försäljning i Sverige och resterande del genom export. Bolaget säljer även sina egna varumärken online.

Förra veckan informerade Lohilo marknaden om att bolaget stämmer Nick’s (Luthman Backlund Foods AB) för avtalsbrott. I pressmeddelandet går det att utläsa att avtalet sades upp av Nick’s per den första januari 2021. Sedan slutet på Q1 distribuerar inte längre Nick’s via Lohilo och säljer inte heller några produkter till bolaget. Nick’s utgjorde 12% av omsättningen för 2020 och 16% för Q1-2021. Ändå har det dröjt över ett halvår för Lohilo att informera marknaden om försäljningstappet.

Den försenade informationsgivningen är illavarslande och tyder på dålig transparens. Själva uppsägningen visar även på bräcklighet i distributionsmodellen. Skulle bolaget ha ytterligare uppsägningar kommer det med stora problem.

Q1 2021 blev även något av en besvikelse. Både försäljningen av egna varumärken och distribuerade varumärken växte med 6%. Det är för lite. Samtidigt pekar bolaget på att exporten låg bolaget till last på grund av pandemirelaterade restriktioner som tyngde försäljningen. Det gäller framförallt bolagets energidryck.

Lohilo har under kvartalet även lanserat sina egna varumärken på Alibaba-ägda e-handelsplattformen Taobao. Det finns dock över en miljard produkter på plattformen så någon framgång är inte garanterad. Intrycket är att det kan bli svårt att stå ut i vimlet av produkter.

Under kvartalet förvärvades även det svenska bolaget Superfruit. Superfruit säljer över 120 hälsosamma produkter. Allt ifrån olika typer av hälsosamma pulver till jordnötssmör. Bolaget grundades 2017 och har lyckats nå en omsättning på 30 Mkr med en Ebitda-marginal kring 5%. Lohilos VD pekar på synergier inom inköp, försäljning (bland annat mot apotek) och produktion (ny pulverfabrik). Runt 40 Mkr kostade bolaget. Det motsvarar en EV/Sales-värdering på 1,3x och en EV/Ebitda-multipel på 27x. Förvärvet ökar bredden för Lohilo men gör även bolaget mer spretigt.

Med bolagets stora kostnadskostym krävs fortsatt tillväxt för att växa in i kostymen. I årstakt får vi de fasta kostnaderna till att landa runt 120 Mkr. För att vända till vinst år 2023 krävs det att omsättningen växer runt 15% per år samtidigt som de fasta kostnaderna växer sakta. Både det avslutade avtalet med Nick’s samt den svaga tillväxten under 2021 talar emot detta.

Å andra sidan är både Q4 och Q1 två säsongsmässigt svaga kvartal och skördesäsongen ligger alltså i de två nästkommande kvartal. Kanske får Lohilo utväxling på sin Kina-satsning? Utöver detta bör exporten trappa upp i takt med att restriktionerna minskar.

Ser vi till marknaden i sin helhet växer den runt 10% och det finns ett stort intresse för hälsosamma och funktionella livsmedelsprodukter. Afv:s intryck är att konkurrensen är stenhård. Lohilo har lyckats bygga upp en stark distributionsmodell i Sverige och fått in sina produkter på en mängd affärer. Sannolikt mycket tack vare en portfölj av starka distributionsvarumärken. Vad gäller energidryckerna tror vi dock att bolaget i mycket större utsträckning behöver en kyl i närheten av kassan, likt konkurrenten Nocco, för att försäljningen i Sverige ska växa kraftigt. Det är sannolikt lättare sagt än gjort.

Ser vi till onlinesatsningen var sökintresset som störst i samband med noteringen. Idag är sökintresset en bråkdel av dessa toppnivåer. Vi tror att försäljningen avgörs i butik, både i Sverige och på exportmarknaderna, snarare än online. Det är dock inte positivt med ett avtagande sökintresse.

Ser vi till balansräkningen börjar kassan sina. Runt 1,4 Mkr finns kvar. Det kan ställas mot ett operativt kassaflöde på -7 Mkr för Q1 i sin helhet. För att säkra bolagets fortlevnad krävs ytterligare finansiering, antingen genom tillskott från aktieägare eller ökad skuldsättning.

I huvudscenariot skissar vi enligt följande:

  • Tillväxt: Vi räknar med att bolaget växer drygt 15% organiskt. Det är en bit över marknadstillväxten på 10%. Vi räknar även med att förvärvet av Superfruit tar ut den minskade omsättningen vad gäller det uppsagda distributionsavtalet med Nick’s.
  • Lönsamhet: Bolaget tjänar inte pengar idag. Givet att de lyckas växa runt 15% per år tror vi att Lohilo kan nå break-even 2023. Det förutsätter att de fasta kostnaderna växer sakta. 
  •  Multipel: I brist på lönsamhet blir värderingsansatsen EV/Sales. Stora peers som Cloetta, Midsona och Orkla värderas till 1,4-2,0x i EV/Sales. Lohilo är mindre men har växt snabbare. Tidigare har vi använt oss av 1,2x som multipel. Vi fortsätter med det.

Huvudscenariot bjuder på en begränsad uppsida. Med en tillväxt som viker, svag transparens och en kassa som håller på att sina ser läget osäkert ut för Lohilo. Kursreaktionen upplever vi som befogad. Lyckas bolaget att öka sin tillväxt finns  sannolikt ordentlig uppsida i aktien. Tryter tillväxten ytterligare är även nedsidan betydlig. Detta representeras i det optimistiska respektive det pessimistiska scenariot.

Allt som allt ser läget osäkert ut och vi landar i ett neutralt råd för Lohilo.

Tio största ägare i Lohilo Foods Värde (Mkr) Kapital Röster
Richard Hertvig och Dan Isaksson via MF30 Holding AB 176 46,6% 46,6%
Santhe Dahl 43 11,0% 11,0%
Sharam Rahi 20 5,2% 5,2%
Erik Selin 17 4,4% 4,4%
Pepins Group AB (publ) 10 2,6% 2,6%
Nordnet Pensionsförsäkring 8 2,1% 2,1%
Hans Jacobsson 6 1,6% 1,6%
Johan Baskin 6 1,5% 1,5%
Mathias Ackermand 4 0,9% 0,9%
Avanza Pension 3 0,7% 0,7%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET