Lockpris på Kappahl efter utdelningen

Klädbolagets aktie har tillfälligt lättat under hösten men faller nu tungt tillbaka till verkligheten efter gårdagens vinstvarning. Men trots att aktiekursen blinkar rött med 20 procents rabatt jämfört med i fredags känner vi ingen stark dragningskraft till aktien på sikt. Däremot ger den kommande saftiga extrautdelningen en spekulativ anledning att tro på en uppvärdering under kommande månader.
Lockpris på Kappahl efter utdelningen - d04f72fb-7c7e-49c4-b810-8860044dc932fitcroph450q80upscaletruew800saf8a9e0b6b66ff519b8cefa344dd6a5a22036ca8

Updates är Börsplus format för korta kommentarer om en eller flera aktier. Update om en aktie kan vara drivet av en aktuell händelse. Updates kan också ge åsikter om ett bolag där Börsplus inte gjort en mer komplett analys.

Lockpris på Kappahl efter utdelningen

Det är ett kortfattat pressmeddelande som ligger bakom gårdagens kraftiga tapp i Kappahl:

”Kvartalets försäljning har inte levt upp till förväntningarna. En generellt avvaktande konsumtion under en varm höst har medfört minskad trafik och lägre konvertering.

– Med dessa insikter ser vi att vi inte anpassat vår pris- och kampanjsstrategi, vars syfte är att öka fullprisförsäljningen, tillräckligt snabbt. Framåt kommer vi utveckla vår pris- och kampanjstrategi i en takt som i högre grad anpassas till marknaden och vi fortsätter hålla en god kostnadskontroll, säger Danny Feltmann.”

Det är alltså en fortsatt trög och framför allt priskänslig marknad som ställer till problem för klädbolagen. Att ”anpassa pris- och kampanjsstrategi” är såklart ett mångfacetterat hantverk men ska nog i mångt och mycket läsas som att bjuda en allt mer krävande publik på precis rätt mängd rabatterbjudanden för att locka trafik utan att samtidigt urholka de egna marginalerna.

Det är alltså en hårfin balansgång som Kappahl hittills under kvartalet verkar ha misslyckats med. Som ett brev på posten följer förstås frågetecken kring lagernivåer och kommande utförsäljningar för att hantera detta. Storleken på lagret sägs vara under kontroll men den här typen av missar brukar sällan gå helt ostraffade.

Effekten är att omsättningen nu spås backa under nästa kvartal medan rörelseresultatet väntas falla till cirka 100 Mkr, jämfört med 145 Mkr samma period föregående år. Det innebär att rörelsemarginalen under ett av årets viktigare kvartal lär falla från förra årets starka 11,4 procent till snarare kring 8,4 procent.

För helåret skissar vi på att rörelsemarginalen hamnar kring 8 procent. På lite sikt är vi lite generösa och räknar med att Kappahl åter når 9 procents marginal, trots att e-handeln knaprar marknadsandelar och konkurrensen i butiksledet är stenhård.

Kappahl
Börskurs: 49,00 kr
Antal aktier (miljoner): 76,8
Börsvärde: 3 764 Mkr VD Danny Feltmann
Nettokassa: 168 Mkr Styrelseordförande Anders Bülow
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 4 916 4 769 4 769 4 769
– Tillväxt 4,1% -3,0% 0,0% 0,0%
Rörelseresultat 448 381 405 429
– Rörelsemarginal 9,1% 8,0% 8,5% 9,0%
Resultat efter skatt 364 276 288 309
Vinst per aktie 4,74 3,60 3,80 4,00
Utdelning per aktie 8,50 2,00 2,00 2,25
Direktavkastning 17,3% 4,1% 4,1% 4,6%
Avkastning på eget kapital 19% 15% 17% 16%
Operativt kapital/omsättning 10% 11% 11% 12%
Nettoskuld/EBIT -0,4 0,6 0,3 -0,1
P/E 10,3 13,6 12,9 12,3
EV/EBIT 8,0 9,4 8,9 8,4
EV/Sales 0,7 0,8 0,8 0,8

Kappahl har gjort en imponerande turn-around och nått fin lönsamhet under senare år. Balansräkningen är stark och därför föreslog styrelsen nyligen både höjd ordinarie utdelning (från 1,25 till 2,00 kronor) och en extrautdelning via inlösen om 6,50 kronor per aktie. Utdelningarna avskiljs i december respektive januari och tillsammans blir överföringen till aktieägarna drygt 17 procent av nuvarande aktiekurs.

Det är något som kan locka investerare.

Ägarna får alltså 8,50 kronor per aktie direkt i fickan. I anslutning till det lär aktiekursen som brukligt falla med motsvarande belopp till dryga 40-lappen, allt annat lika.

Givet en intjäning kring 4 kronor per aktie kommer Kappahl rent optiskt då alltså vara en aktie som handlas till ungefär 10 gånger vinsten (p/e) några år ut. Det är lågt och möjligheten finns att bolaget över tid kan värderas upp till säg p/e 12 igen. Det skulle i så fall bli en rätt bra affär för den som köper aktien.

Det är dessutom bara två veckor kvar på kvartalet så nästa rapport borde inte bjuda på några större överraskningar eftersom bolaget precis har vinstvarnat. Att utdelningen skulle dras tillbaka eller sänkas på grund av det sämre resultatet ser vi inte heller som troligt med tanke på den låga skuldsättningen och stabile Rune Andersson som storägare.

För oss som oftast föredrar skuldjusterade värderingsmultiplar som EV/Ebit spelar förstås utdelningen i sig ingen roll. På sikt är det vinstgenerering (snarare än hur vinsten distribueras) som avgör vilka värden som skapas i bolaget.

Det är också svårt att bli överdrivet upphetsad av aktien givet den strukturella motvind med e-handel som tynger branschen. Och det kan fortfarande bli betydligt värre än i dag.

Prislappen är låg men befogad givet utmaningarna. Även om vi ser en potential på närmre 30 procent ser vi det bara som på gränsen till köpvärt.

Däremot ser vi möjligheten till ett spekulativt köp för den som vill spekulera i att börspsykologin kring låga p/e-tal åter lyfter Kappahl efter att utdelningarna avskiljs. Om aktiemarknaden är så enkelspårig kan avkastningen under kommande månader bli bra.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2018E EV / EBIT 2018E EV / Sales 2018E EBIT-marginal 2018E % Årlig tillväxt 2017-2019 %
Kappahl 12,9 10,6 8,1 0,8 9,3 1,2
MQ -10,9 9,4 8,1 0,6 8,0 1,2
H&M -15,7 16,8 12,9 1,5 11,8 6,7
Genomsnitt -4,6 12,3 9,7 1,0 9,7 3,0
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2018E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2018E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2018E Förväntad rörelsemarginal 2018E Förväntad årlig tillväxt i omsättning 2017-2019

Läs gärna tidigare analys av Kappahl inklusive fördjupningsanalys av bolagets affärsmodell, marknad och strategi.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET