Lockande tillväxt i norska Link Mobility

Tillväxt till ett rimligt pris. Det är vad man får i det norska IT-bolaget Link Mobility som växer starkt på marknaden för digital företagskommunikation. Börsplus tar en chansning och köper in aktien till vår portfölj.
Lockande tillväxt i norska Link Mobility - 11986f9b-649e-4f13-81a6-2b925d5638c8fitcroph450q80upscaletruew800sd3658a9e9520f8dcbdb2e11c9f86b1e84fd9aae4

Link Mobility (dagskurs 129 norska kronor 24/3-2017) är ett tillväxtbolag inom meddelandetjänster som liknar det svenska börsbolaget CLX. Båda företagen erbjuder sina kunder, främst företag, en komplett lösning för att skicka stora mängder meddelanden till deras kunder, användare eller medarbetare främst via SMS men även via andra slags av kanaler.

Alla känner säkert igen den här typen av SMS. Påminnelser om läkartider, att paket kommit till utlämningsstället eller erbjudanden från klädbutiken. Tydligen får vi svenskar 12 sådana SMS per person och månad. I Norge är de ännu värre med 22 stycken. Aktörer som Link och CLX erbjuder en lösning för att skapa och hantera sådana meddelanden, system som ser till att de levereras tillförlitligt via alla relevanta kanaler till ett bra pris.

Varje gång ett meddelande passerar Links eller CLX:s system så får bolagen en liten peng. Det handlar bara om ören men volymerna är så stora, och växande, att det är en högintressant affär – Link omsatte inklusive förvärv en miljard svenska kronor i fjol och växte 35 procent organiskt. Rörelsevinsten låg kring 135 Mkr före avskrivningar.

Här tittar vi lite extra på det norska företaget som i alla fall på ytan ser ut att vara ett par snäpp billigare än CLX utan att prestera sämre siffror rent finansiellt.

Link Mobility NOK
Börskurs: 129,00
Antal aktier (miljoner): 15,2*
Börsvärde: 1 953 miljoner VD Arild Hustad
Nettoskuld: 230 miljoner* Styrelseordförande Jens Rugseth
SvD Börsplus förväntningar
2016 2017E* 2018E 2019E
Omsättning 622 1 500 1 800 2 160
– Tillväxt 72,0% 141,3% 20,0% 20,0%
Rörelseresultat 13 165 189 227
– Rörelsemarginal 2,1% 11,0% 10,5% 10,5%
Resultat efter skatt 5 115 132 160
Vinst per aktie 0,48 7,50 8,70 10,60
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 1% 18% 16% 17%
Operativt kapital/omsättning -13% 6% 12% 4%
Nettoskuld/EBIT 8,4 1,0 0,8 -0,6
P/E 266,5 17,2 14,8 12,2
EV/EBIT 165,6 13,2 11,6 9,6
EV/Sales 3,5 1,5 1,2 1,0
* Inklusive kända förvärv

Gräver man lite djupare i Links marknad, som ofta kallas Application to Person-communication (A2P), så finns det olika slags tjänster. Alltifrån enklare för att sända begränsade mängder SMS till kunder i ett enskilt land till avancerade lösningar för stora meddelandevolymer som måste nå kunder över hela världen tillförlitligt. Ovanpå själva meddelartjänsten kan olika former av tillämpningar byggas, vilket vissa specialiserar sig på. Exempel på det är mobil fakturering eller en tjänst för budgivning.

Links strategi byggs kring två ledstjärnor: regionalt marknadsledarskap och förädlade tjänster.

Marknadsledare. Till skillnad från CLX försöker inte Link bygga upp ett globalt kommunikationsnätverk med hundratals operatörer i olika länder. Istället satsar man på att bli störst i Europa. Framför allt jobbar bolaget med förvärv för att nå den positionen. I dagsläget är Link Mobility nummer ett i termer av antal levererade meddelanden (inom A2P) i hela Norden samt Tyskland och Spanien. Marknadsledarskap är viktigt för att skapa skalfördelar. Ett exempel är att höga volymer inköpa SMS ger bättre villkor hos operatörerna.

Förädlade tjänster. Link lägger stora resurser på att ta fram tillämpningar ovanpå den rena meddelandetjänsten. Av bolagets 200 anställda jobbar 75 med sådan utveckling. Det kan röra sig om mobil faktura eller en tjänst specialanpassad för fastighetsmäklare som vill ha budgivning via SMS, för att nämna ett avancerat och ett enklare exempel. Bolaget tar bättre betalt för den typen av förädlade tjänster, vilket stöder marginalerna.  Ungefär en fjärdedel av bolagets intäkter kommer från affärsområdet Solutions som sysslar med detta.

Link Mobility har satt upp ambitiösa mål att nå 2,7 miljarder norska kronor i intäkter med 400 miljoner i resultat redan 2018 – genom organisk tillväxt samt att fortsätta köpa upp mindre SMS-bolag och introducera sitt tjänsteutbud för deras kundbas. Man tänker sig att det som fungerar i Norge, som ihop med England är världens mest avancerade marknad på området, med tiden också ska fungera på andra håll som i Tyskland.

Höga ambitioner – Links mål för 2018 (miljoner NOK)
Utfall 2016* Mål 2018 Kommentar
Intäkter 924 2700 Ska växa 25-30% organisk och även göra förvärv
Ebitda 110 400 Marginal ska öka från 11,9 till 14,8 procent.
* Pro forma inklusive genomförda förvärv under 2016

Intäktsmässigt ser detta inte omöjligt ut. Marknaden växer snabbt och det finns gott om mindre företag att förvärva. Link har hittills betalat runt 6 gånger rörelsevinsten (ebitda) för sina objekt – vilket ger ett multipelarbitage. Nyligen skaffade sig bolaget expansionsutrymme genom att sälja en obligation på 50 miljoner euro som kan utökas till 175 miljoner euro vid behov. Redan har två bolag förvärvats under 2017 och sannolikt står fler på tur.

Däremot är det mindre uppenbart att Link kan prestera de höga marginaler på 15 procent som ligger i målbilden. När vi talar med ledningen pekar de särskilt ut att en ökad andel intäkter från förädlade tjänster ska lyfta marginalen. Det är möjligt, men inte självklart givet hård konkurrens på det här området. Vi tycker också att marginalen var något svag i fjärde kvartalet. I Börsplus prognoser skissar vi därför inte in några 15 procent i dagsläget.

Sammanfattningsvis tar vi med oss följande bild av Link:

  • Verkar på en tillväxtmarknad som ökar 10-30 procent (varierar i olika länder) tack vare nya användarbeteenden.
  • Mycket goda marknadsandelar. Stora volymer ger skalfördelar och förmåga att finansiera en ambitiös produktutveckling
  • Beprövade lösningar från den välutvecklade norska marknaden som kan lanseras i mindre mogna marknader som Spanien och Tyskland
  • Förvärvsmöjligheter som på kort sikt ger multipelarbitrage och längre sikt synergier inom teknik, bemanning och inköp.

Allt detta är ju bra saker. Faktum är att när vi ställer detta mot värderingen av bolaget, med ett p/e som faller ned mot 12 under vår prognosperiod, och Links egna mål (som, om de slår in, gör aktien ännu billigare), så får man lite ”för bra för att vara sant”-känsla.

Det finns dock några faktorer som kan förklara den synbart låga värderingen. En är att på lång sikt är det oklart vilken roll SMS och nya ip-baserade kommunikationstjänster kommer att spela. Kommunikation kan alltmer hamna i appar och ske gratis utanför telekomsystemet. Men under överskådlig tid är ändå SMS en nödvändig kanal att finnas i tack vare tillförlitlighet och genomslag. Branschen brukar lyfta fram att nio av tio SMS blir läst inom 3 minuter från det att det tags emot.

En annan osäkerhetsfaktor är att värdeskapandet inom meddelandeaffären är lite av en svart låda. Den nettointäkt Link lyckas realisera per SMS är helt avgörande för intjäningsförmågan. Det är inte fullständigt klart för att marginalen i den affären endast handlar om intern kostnadseffektivitet och stora inköpsvolymer. Det verkar förekomma en del ”trading” och andra initiativ också (läs mer om detta under fördjupningsavsnittet ”Affärsmodell” nedan).

Den typen av riskfaktorer gör att vi väljer en något försiktig multipel för värderingen av bolaget, nämligen Ev/ebit 12 respektive p/e 18. Andra tillväxtbolag med liknade egenskaper som Link har betydligt högre värderingar än så. Trots det ser aktien klart prisvärd ut i vårt basscenario med en avkastningspotential på 45 procent. Då har vi inte räknat in några förvärv i bilden heller.

Allt som allt är Link en köpvärd aktie. Vi köper in en post till Börsplusportföljen.

Läs fördjupad analys

Affärsmodell

Link Mobility bedriver sina affärer i tre affärsområden:

Mobile Messaging (75 procent av intäkterna). Detta är baserbjudandet för kunder som vill kommunicera digitalt med sina kunder eller användare. Det finns i några olika utförande beroende till exempel på om man vill nå mottagare internationellt eller önskar lösningar för två-vägs-kommunikation.

Intäktsmodellen bygger på en fast avgift per skickat meddelande (såväl SMS som OTT-tjänster typ Facebook Messager). Kostnaderna utgörs främst av trafikvolymer som upphandlas av mobiloperatörer. Link har så kallade direktkopplingar till cirka 20 operatörer i de länder där man bedriver försäljning.

Messaging kan delvis ses som en ”återförsäljar-affär” i att aggregera SMS-volymer som sedan upphandlas effektivt från operatörerna.

Det finns inslag i affären som är svåra att förstå för en lekman. Så här skriver CLX i sin halvårsrapport i fjol apropå en svag bruttomarginal i kvartalet:

Faktorer som påverkat utvecklingen av bruttomarginaler och bruttoresultat under perioden är:

  • Vissa trafikvägar mellan olika operatörer, som temporärt haft högre marginaler, har stängts (…) Den här typen av temporära möjligheter inträffar kontinuerligt på marknaden och utnyttjas av aktörer som CLX som har god marknadskännedom.
  • På flera geografiska marknader existerar en generell prispress som till stor del drivs av att ett antal mindre leverantörer använder tvivelaktiga metoder för att skicka meddelanden till en i princip obefintlig kostnad.

Det verkar alltså förekomma trading-liknade aktiviteter för att skapa lönsamhet och finnas en del fula trick i branschen. Detta kan påverka även Link i framtiden.

Mobile Solutions (25 procent av intäkterna). Här erbjuder Link mer eller mindre färdiga tillämpningar av digital kommunikation ovanpå meddelandetjänsten. Det kan röra sig om branschlösningar. Ett exempel är en produkt för inkassobolag som behöver nå många låntagare. Ett annat exempel är en färdig tjänst för fastighetsmäklare som erbjuder budgivning via SMS, Det kan även handla om mer generiska tillämpningar som mobil fakturering – en tjänst som Link tror mycket på.

Intäktsmodellen bygger på en årlig licensavgift som kunderna betalar för att bruka Links lösningar samt på en transaktionsavgift per SMS/meddelande som tjänsten genererar. Kostnaderna består i högre grad av personallöner här än inom Mobile Messaging. Av 200 anställda arbetar 75 med produktutveckling inom detta område.

Marginalmässigt är Solutions-affären bättre än Messaging enligt Link. Bolaget har som mål att öka dess andel av intäkterna till 35 procent 2018.

Mobile Intelligence (inga intäkter). Ett satsningsområde för att erbjuda råd och produkter till kunderna utifrån kunskap kring användningen av Links system och tjänster.

Link själva lyfter gärna fram sin affärsmodell som attraktiv – särskilt att den är skalbar och inte kräver mycket kapital.

Börsplus reflektion är att skalbarheten är svår att säga så mycket om på grund av alla förvärv som påverkar siffrorna. Den var inte briljant i Q4 till exempel (marginalen oförändrad trots stark tillväxt) men vi kan köpa bolagets förklaring att de förvärv som gjorts späder ut marginalen under kvartalet.

I teorin är det naturligt att tänka sig att ökad användning av bolagets tjänster inte är förknippade med mycket kostnadsökningar förutom själva SMS-kostnaden. I den grad fler meddelanden sänds via gratiskanaler som Facebook blir bidraget ännu högre.

Däremot syns bolagets kapitalsnåla sida tydligare i siffrorna. Om man till exempel tittar på operativt kapital i relation till omsättningen, vilket är negativt.

Mål och strategier

Förra året satte bolaget upp en målbild för 2018 med följande huvudpunkter:

  • Nå intäkter på 2,7 miljarder norska kronor genom förvärv av bolag som adderar 450 miljoner kronor både 2017 och 2018 samt organisk tillväxt på 25-30 procent.
  • Nå ett rörelseresultat före avskrivningar (Ebitda) på 400 miljoner norska kronor vilket motsvarar en marginal på knappt 15 procent.
  • Vara verksamt i 10 länder där Links marknadsandel är 40 procent eller mer.

Under 2016 låg intäkterna på 926 miljoner norska kronor, inklusive årets förvärvade enheter. Den organiska tillväxten var kring 30 procent. Förvärven bidrog med cirka 400 miljoner i årsintäkter. Rörelseresultatet före avskrivningar blev 110 miljoner kronor, vilket motsvarar en marginal på 11,9 procent.

På tillväxtfronten utvecklades alltså Link i linje med sin målbild under 2016. Däremot ligger marginalen en bit under den nivå man ser framför sig om två år. Budskapet från bolaget är att skalfördelar och innovation (tillväxt för affärsområdet Solutions) ska bidra till att marginalen stiger framöver.

Strategi

Etablera sig i länder som inte har lika hög användning av mobile messaging där Links erfarenheter från den avancerade norska marknaden kommer väl till pass.

Begränsa sig till ett urval länder i Europa. Detta skiljer Link från CLX som har globala ambitioner och stor verksamhet i USA.

Nå hög marknadsandel på gärna mer än 40 procent i sina länder. Detta för att gynnas av stordriftsfördelar till exempel i upphandling av SMS-trafik (större volymer ger större rabatter).

Investera i produktutveckling av mer avancerade lösningar och tillämpningar av mobile messaging. Cirka 75 av 200 anställda jobbar med detta. Exempel som Link lyfter fram är deras tjänst för inkassobolag och för mobil fakturering.

Bolagets största ägare per 1 mars 2017
Ägare Andel av Kapital & röster, % Kommentar
RUGZ & RUGZ II 15,84 Jens Rugseth,styrelseordförande
SUNDAHL APS 10,00 Ex-ägare av ett danskt bolag Link köpt.
SEVENCS AS 5,77 Rune Syversen
STOREBRAND VEKST VER JPMORGAN EUROPE LTD, 5,51 Aktiefond
SPARK CONSULT GMBH 4,75 Ägare av tyskt bolag som Link förvärvat
VERDIPAPIRFONDET DNB 4,70 Aktiefond
JPMorgan Chase Bank, JPMCB RE HB SWED FUN 3,78 Aktiefond
PRESTTUN AS 2,43 Ägare av Pswincom som Link förvärvat
Källa: Link Mobilitys hemsida och Börsplus

Om aktien

Link-aktien är sedan i fjol noterad på Oslo Börs huvudlista och har till dagskursen 129 kronor (24/3–2017) ett börsvärde på 1,9 miljarder kronor.

Kursutvecklingen har varit mycket stark de senaste åren vilket sammanfaller med att Link ökat takten i sin förvärvsstrategi.

Bolagets största ägare finns i tabellen ovan. Jens Rugseth och Rune Syversen tillhörde en grupp IT-entreprenörer som köpte ut verksamheten ur Telenor 2007 och sedan dess varit huvudägare. Både Rugseth och Syversen sitter i styrelsen, den förstnämnda som ordförande. De är även kända som duon bakom ett IT-bolag som heter Crayon som sysslar med mjukvarulicenshantering.

I övrigt finns fonder i ägarlistan och personer som blivit storägare efter att Link förvärvat deras företag och betalat med aktier.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase