Ljus start för Plejd

På Aktietorget har det formats en liten grupp bolag som alla jobbar med produkter för det smarta hemmet. Börsplus har tidigare skrivit om Compare-IT och Vadsbo Switchtech. Göteborgsbolaget Plejd, som fokuserar på smart belysning, är ett annat. Här imponeras vi över förmågan att få fram en produkt som säljer bra här och nu. Det är en start som inspirerar.
Ljus start för Plejd - 18b79eb8-e2bb-4794-87be-73bc2d9b03d9fitcroph450q80upscaletruew800s37aa4a2e51fc9b9783a9cb146741855b0daad54f

Göteborgsföretaget Plejd (dagskurs 16,50 kronor 22/6-2017) utvecklar produkter för smart belysning. Den första var en universaldimmer som styrs trådlöst från mobil eller tryckknapp via Bluetooth. Dimmern lanserades på marknaden 2016 och sålde sina första tre månader i 12 000 exemplar, vilket är en bra start.

PLEJD Juni 2017
VD: Babak Esfahani
Styrelseordförande: Pär Källeskog
Antal anställda: 12
Nyckelpersoners ägande: Cirka 17 %
Lista: Aktietorget
Aktiekurs: 16,50 kr
Antal aktier ink. utspädn: 7,3 miljoner
Börsvärde: 120 Mkr
Nettokassa: 24 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -4 Mkr i resultat. Kassaflöde -10 Mkr.
Källa: SvD Börsplus /Bolaget Räknat på max antal aktier.

Poängen med Plejds produkter är den trådlösa fjärrstyrningen och möjligheten att skapa scenarion för belysningen – till exempel ett ”Hej då”-läge när man lämnar hemmet.

Bolaget startades 2009 av Erik Calissendorff med bakgrund som teknisk chef på flera av världens större lyxyachter. Inom den nischen byggde Plejd kompletta system för smart styrning av AC, TV, gardiner, lampor med mera. Yachtaffären överläts 2015 till ett externt bolag och genererar fortfarande intäkter för Plejd.

Ambitionen sedan dess är att slå sig in på konsumentmarknaden för smarta produkter och det är alltså belysning som gäller. Den tekniska lösningen bygger på kommunikationstekniken Bluetooth som finns i de flesta mobiltelefoner. Det är en ny teknik som är billig, energieffektiv, mer driftsäker än alternativ som WIFI eller Zigbee och den förutsätter inte uppkoppling mot internet för att fungera.

Att det inte krävs internetåtkomst är en stor fördel då elektrikern, som installerar den typ av produkter Plejd säljer, sällan har enkel tillgång till kundens hemmanätverk och istället enkelt kan sätta upp hela systemet med sin egen mobil.

Så vitt Börsplus förstår har inte Plejd någon unik teknologi i botten på sina lösningar utan nyttjar standardkomponenter. Man är tidigt ute med lösningar baserat på den nya versionen av Bluetooth men vi noterar att också Vadsbo Switchtech jobbar med denna teknik. Det unika ligger i utförande och användarvänlighet för både slutkonsument och elektrikern som är den som installerar, och ofta även rekommenderar, den här typen av produkter.

Planerna framåt kan i korthet sammanfattas så här:

  • Bredda produktutbudet. Inom belysning har redan vridbar dimmer och kontrollenhet lanserats och fler produkter står på tur. På längre sikt även inom andra delar av hemautomationsegmentet än belysning. Efter en nyemission i april är kassan påfylld och en stor del av pengarna investeras i detta arbete.
  • Bredda erbjudandet. Efter hemmet ska Plejd bearbeta lokalsegmentet. För butiker och kontor finns stora möjligheter till energibesparingar genom optimerad styrning av belysningen.
  • Geografisk expansion. Målet är att etablera produkterna i övriga Norden och då Norge samt Finland i första steget. Plejd säljer via elgrossisterna och finns hos alla de stora i Sverige, som Ahlsell, Rexel och Elektroskandia.
  • Bygga en OEM-affär. Förhoppningen är att armaturtillverkare köper Plejds chip som integreras direkt i deras armatur – vilket ger möjligheter till trådlös styrning och andra fördelar.

Siktet är inställt på att växa 80 procent per år och Plejd ser framför sig att belysningsaffären kan ge en marginal på cirka 20 procent när den är mogen. På rullande 12 månader var nettoomsättningen 9,8 Mkr och rörelseresultatet minus 3,8 Mkr.

Börsplus syn på Plejd

Även om Plejd har produkter på marknaden och intäkter så bör man se detta som en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med små intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.

———

1. Incitament nyckelpersoner

Plejd startades av Erik Calissendorff 2009 som jobbar vidare i bolaget. Vd:n Babak Esfahani är har också varit med länge, började 2010. De är bägge större ägare med 7,6 respektive 7,0 procent av aktierna i bolaget. I övrigt var ALMI en tidig finansiär liksom olika affärsänglar.

ALMI är i dag största ägare med 14 procent av aktierna. Ägarbilden är ganska spridd. Flera av de anställda har aktier i Plejd även om det inte rör sig om stora belopp i kronor och ören. Ett mindre optionsprogram löper och omfattar styrelseordföranden, som även äger drygt 4 procent, och en anställd mjukvaruutvecklare.

Sammantaget hittar vi inte inte mycket att invända mot på incitaments-fronten.

2. Track record nyckelpersoner

De två främsta nyckelpersonerna Eric Callisendorff och Babak Esfahani är bägge relativt unga, födda 1980 respektive 1982. De har inte byggt upp varumärken inom elektronikindustrin tidigare.

Plejds erbjudande bygger vidare på de lösningar som bolagets grundare byggt för lyxyachter. Det verkar gjorts med hyggligt stor framgång eftersom den affären lever kvar i extern regi och väntas generera 7 Mkr i intäkter i år.

Bland personerna omkring Plejd noterar vi styrelseledamoten Bengt Nilsson som länge var börs-vd på IFS – ett bolag han även var med att starta på 80-talet.

Allt som allt inget enormt track record för ledningen men hittills har de i alla fall hållit sina löften under Plejds tid som noterat bolag.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

Plejds produkter ska installeras av elektriker och säljs därför via andra kanaler än de som vänder sig direkt till konsument som IKEA. En central sak är därför att skapa ett erbjudande som tilltalar installatörsledet. Det verkar Plejd lyckats bra med. Att alla stora elgrossister har Plejd-produkterna i sitt sortiment och den goda säljstarten tyder på det.

En annan del i strategin handlar om priset. Plejd väljer att sälja sina produkter till prisnivåer endast något över vad som gäller för traditionella, icke-uppkopplade, motsvarigheter. Jämfört med mer direkta konkurrenter, som Vadsbo, ligger man långt under prismässigt. Det innebär att elektrikern kan erbjuda sin kund en fräsig smart, mobilstyrd, belysning från Plejd utan att det kostar märkbart extra.

Den här delen av strategin är mer obevisad. Tillverkare av traditionella produkter, som Schneider Electric, har troligen tillverkningsvolymer i 100 000-tal och använder enklare komponenter. Kan Plejd ligga bara något över deras prisnivå med mindre volymer, och dyrare komponenter, och ändå få ut de marginaler man hoppas på? Går det ens att få ut lönsamhet ur intäkterna?

Ambitionen att lyckas ta sig in även på kontor, butiker och liknade lokaler är det inget fel på. Samtidigt är framgångar på hemmarknaden ingen garanti för att lyckas på den kommersiella. Här tenderar kunderna installera fastighetsstyrning i form av systemlösningar. Där är vi mindre säkra på att Plejds nuvarande upplägg med fokus på enskilda produkter passar lika bra.

Teknikrisken ska inte underskattas i snabbrörliga nischer som den för smarta hem. Dels finns tekniska vägval som kan visa sig vanskliga. Dels finns stora ekosystem-aktörer som man behöver ta hänsyn till – som de användargränssnitt Google, Amazon och Apple tar fram på området. Plejds teknikval i form av Bluetooth ger möjligheter att utveckla en billig och lättinstallerad produkt. Det ser ut som en perfekt instegsprodukt på marknaden. Men det är inte givet att deras produkter fungerar bra ihop med andra om ett år eller två, vilket kan skapa problem. Detta är dock något ledningen är mycket medveten om.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Med ett börsvärde över 100 Mkr och årsintäkter kring 10 Mkr så krävs att Plejd visar att man kan skala upp försäljningen snabbt. De första produkterna är på plats liksom bästa möjliga försäljningskanaler i Sverige. Några saker som behöver falla på plats framöver är:

  • Snabbt ökande försäljning av dimmers och kontrollenheter i Sverige.
  • Grossistavtal även för Norge och Finland och acceptans för produkten bland elektriker där.
  • Kontinuerlig lansering av nya produkter som breddar intäktsbasen, på lång sikt även utanför belysningssegmentet.
  • Tecken på att försäljningspriserna medger rimliga marginaler.

Här följer Börsplus syn på potentialen i ett optimistiskt scenario. Värdedrivaren är ökande intäkter och nya produktlanseringar.

Tabellförklaring

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för att förstå bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i ”förhoppningsbolag” är genombrottsorder, kundintag, nya marknader, licensavtal, regulatoriska godkännanden eller nya produktlanseringar.

(ii) Värderingsmodell avser börsvärde i förhållande till värdedrivaren. Idag är värderingen implicit, alltså vad börsvärdet ger för värdering jämfört med den uppnådda nivån av värdedrivaren. I en tänkbar framtid bedömer Börsplus vad som kan vara en rimlig värdering givet att värdedrivaren utvecklats till en högre uppnådd nivå.

(iii) Börsvärde idag respektive ett tänkbart framtida börsvärde givet optimistiska antaganden om utvecklingen för värdedrivaren samt en rimlig värdering av bolaget i en sådan framtid.

(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Optimistiskt scenario

I ett optimistiskt scenario utvecklas Plejd till ett starkt varumärke med en bred produktportfölj inom smart belysning inte bara i Sverige utan också i Norge och Finland. Vad detta kan motsvara i termer av intäkter är svårt att säga givet att marknaden för smart belysning är i sin linda. Vi laborerar i exemplet ovan med en försäljningsnivå på 80 Mkr om några år, vilket förutsätter volymer kring 280 000 enheter om man räknar med 285 kronor per enhet.

Det låter som en väldigt hög nivå. Under våren såldes drygt 50 000 enheter uppräknat i årstakt vilket motsvarar intäkter kring 16 Mkr. Detta avser mestadels en enda produkt och bara i Sverige, vilket antyder att sådana nivåer ändå inte är helt orimliga. Dock bör man minnas att försäljningen sker till grossister vars lagernivåer vi inte känner till. Kanske fyllde de upp sin lager under våren?

Om vi tänker oss att en portfölj med ett 10-tal produkter över tre länder kan leverera intäkter runt 80 Mkr om några år, så tror vi värderingen av Plejd kan vara hög vid det laget. Plejd skulle vara ett etablerat varumärke i en tydlig tillväxtnisch. En multipel på EV/Sales 4 ger en kurspotential på 170 procent.

Om man även skulle lyckas skapa en OEM-affär och få en royalty per armatur som integrerat deras teknik så är potentialen ännu större.

Pessimistiskt scenario

Ett rimligt pessimistiskt scenario vore att Plejd försäljningsnivå stannar kring 10–15 Mkr i Sverige med dålig lönsamhet som följd av misslyckade försök att etablera nya produkter. I det läget är kan man tänka sig att bolaget justerar priserna och finner en mindre delmarknad där deras produkter är bästa lösningen.

Troligen skulle ägarna inte förlora hela insatsen i så fall, men sannolikt finns ett par nyemissioner med under resans gång och aktien skulle inte bli bra.

Börsplus slutsats

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Plejd har tagit fram en bra instegsprodukt för sin nisch som gillas av viktiga intressentgrupper, som grossister och installatörer. Det är en riktigt bra start. Med nya produktlanseringar i pipeline, nyheter kring inbrytningar i Norge, Finland och på marknaden för kontor och lokaler så är det dessutom upplagt för fortsatt fint nyhetsflöde i Plejd.

Svagheten i caset är att veta vilken roll lågprislinjen har för den tidiga framgången och om det är hållbart med så låga priser i längden. Dessutom tycker vi man får ta i ganska häftigt för att se en potential som matchar riskerna i bolaget (det vill säga det optimistiska scenariot).

Något som raskt kan göra bilden mer positiv vore framgångar inom OEM-segmentet där skalbarheten bör vara mycket god. Men det återstår att se.

Plejd är bättre än det genomsnittliga förhoppningsbolaget vi synar och en köpkandidat för den som inte drar sig för risken att investera i bolag i tidig fas.

Så ser Börsplus på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Börsplus slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj

3 eller 4 = Neutral

5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från AMF