Litium: Med e-handelstillväxt på agendan

2019 var ett händelserikt år för mjukvarubolaget Litium med flera ledningsbyten. Kan tillväxten hålla i sig finns möjligheten att bolaget når målsättningen om att bli lönsamt nästa år. Potentialen lockar. Men innan dess behöver Litium fylla på kassan.
Litium: Med e-handelstillväxt på agendan - Litium1
Spotlightbolaget Litium har utvecklat en molnbaserad e-handelsplattform som gör det lättare för kunder att sätta upp en egen e-handel. Exempel på välkända kunder är Jollyroom, Teknikmagasinet och Lindex.
Litium
Börskurs: 11,50 kr Antal aktier: 10,0 m
Börsvärde: 113 Mkr Nettoskuld: 0 Mkr
VD: Patrik Settlin Styrelseordförande: Johan Rutgersson
Börsplus huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 41 53 66 81
 – Tillväxt +28,6% +30,0% +25,0% +22,0%
Rörelseresultat -16 -7 -1 8
 – Rörelsemarginal -40,2% -14,0% -2,3% 9,5%
Resultat efter skatt -17 -6 -1 6
Vinst per aktie -1,68 -0,57 -0,13 0,57
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -40% -19% -5% 20%
Operativt kapital/omsättning -9% -8% -8% -8%
Nettoskuld/EBIT 0,0 e.m e.m e.m
P/E e.m e.m e.m 20,2
EV/EBIT e.m e.m e.m 14,7
EV/Sales 2,8 2,1 1,7 1,4

Litium (11,50 kr) utvecklar och säljer e-handelslösningar till små och medelstora företag. Bolagets huvudsakliga produkt är en molnbaserad e-handelsplattform som gör det lättare för kunder att sätta upp en egen e-handel. Litium har idag cirka 230 kunder. Några välkända namn är Jollyroom, Nordic Feel, Lindex, ÖoB och Hafa.

Över 95 procent av intäkterna är av återkommande karaktär (SaaS-modell). Bruttomarginalen är omkring 75 procent. På sikt finns alltså möjligheten till fina marginaler.

Litium har varit noterade på Spotlight Stock Market sedan våren 2016 och har idag 30 anställda. Bolaget grundades 1998 som ett konsultbolag men fick sin nuvarande form 2013.

Vi på Börsplus har skrivit om Litium ett par gånger tidigare. Senast för drygt ett år sedan då vi satte ett köpråd. Aktien utvecklades starkt och vi tog ned rådet i somras då aktien dubblerats. Mycket har hänt sedan dess. Bolaget har bland annat bytt både VD och CFO. Även kassan har börjat sinat. Litiums målsättning om att nå lönsamhet 2021 står fast. Hur ska man se på aktien framöver?

Det finns en del bolag som tillhandahåller e-handelsplattformar. Några välkända konkurrenter är Episerver, Storm Commerce och Magento. Även giganten Salesforce som säljer system för säljstöd (CRM) tillhandahåller en e-handelsplattform som heter Commerce Cloud. Men Salesforce är ingen direkt konkurrent. Via denna länk finns en jämförelse mellan Litium och några konkurrenter.

Kunderna abonnerar på bolagets digitala handelsplattform. Litium tar betalt per månad och  förskottsfakturerar 6 månader åt gången. Avtalens löptid är normalt 12-24 mån. Plattformen finns i olika varianter och kostar vanligtvis mellan 15 000 till 50 000 kronor per månad.

Hälften av kunderna är B2B-företag och den andra hälften är B2C-företag. En viktig konkurrensfördel är flexibiliteten i plattformen. All kundanpassning utförs däremot av partners till Litium. Behovet av kundanpassningar varierar från fall till fall.

Handeln på nätet växer som bekant fort. 2019 var e-handelstillväxten i Sverige 13 procent mot 2018 och handeln på nätet uppgick till 87 miljarder kronor. Prognosen för 2020 är 96,6 miljarder motsvarande en tillväxt på 11 procent. Litium har med andra ord marknadstillväxten i ryggen.

E-handelstillväxt per bransch

Branscher Omsättning (miljarder kr) Tillväxt E-handelsandel
Hemelektronik 17,8 14% 33%
Kläder och skor 13,0 12% 20%
Böcker och media 4,6 1% 59%
Byggvaror 5,1 9% 12%
Möbler och heminredning 4,2 14% 7%
Sport och fritid 3,7 13% 14%
Barnartiklar och leksaker 2,6 3%
Dagligvaror 7,1 22% 2%
Apoteksvaror 5,0 36% 11%
Källa: E-handelsbarometer 2019

Via denna länk finns e-handelsbarometer att ladda ned i sin helhet för den som är extra intresserad.

 

Kort historik. Våren 2018 genomförde Litium en kapitalanskaffning och tog in 32 Mkr. Samtidigt framfördes målsättningen om att gå från att vara en svensk aktör med nordiska ambitioner till att vara en nordisk aktör med europeiska ambitioner. Litium har representation i både Danmark och Norge.

Att bolaget har nordiska och europeiska planer är ambitiöst. Samtidigt är den svenska marknaden stor. Den adresserbara marknaden i Sverige är 7000 företag enligt ledningen. Fokus är viktigt. Se bara på mjukvarubolaget Fortnox som säljer bokföringssystem. Det är dominerande i Sverige som också är den enda marknaden de satsar på. Börskollegan Upsales som säljer system för säljstöd satsar på expansion i tyskspråkiga länder, vilket hitintills inte varit någon succé.

Under 2019 lämnade finanschefen Daniel Drambo och blev istället VD på spelutvecklingsbolaget Beyond Frames noterat på Spotlight. VD Henrik Lundin beslutade efter dialog med styrelsen att lämna VD-posten hastigt i augusti. Lundin har dock arbetat kvar på Litium till och med januari 2020. Partnerchef Peder Holmberg har varit tillförordnad VD under hösten. I mitten på februari tillträdde nuvarande VD Patrik Settlin på posten. Settlin kommer närmast som Chief Product Officer från mjukvarubolaget Visma, som säljer bokföringssystem.

Intäkterna under 2019 landade på 41 Mkr. Det motsvarar en tillväxt på 29 procent mot 2018. De återkommande intäkterna stod för 95 procent. ARR-tillväxten var 30 procent vilket är i nivå med bolagets målsättning. ARR-värdet (Annual Recurring Revenue) som motsvarar fasta och rörliga avtalsintäkter från existerande kunder för de kommande 12 månaderna var 41,7 Mkr vid årskiftet. ARR-värdet kan alltså ses som miniminivå på intäkterna under de kommande tolv månader givet att inga kunder lämnar eller tillkommer.

Litium vill inte uppge hur stor “churnen” (kunder som lämnar) är och inte heller om någon enskild kund utgör mer än 10 procent av omsättningen. Framöver hade vi gärna sett att bolaget redovisade dessa nyckeltal.

Längre ned i resultaträkningen var läsningen inte lika rolig. Rörelsekostnaderna exklusive avskrivningar ökade med 60 procent under fjolåret. Ebitda-resultatet, som Litium själva lyfter fram, blev -9 Mkr jämfört med en vinst på knappt 1 Mkr året innan. Rörelsemarginal (Ebit) var minus 40 procent. Å andra sidan har Litium varit tydliga med att tillväxtsatsningarna belastar resultatet.

Litiums målsättning är att vara lönsamma 2021. I bokslutet meddelade bolaget att de kommer se över de operationella och finansiella målen. Detta är en process som väntas slutföras under våren. Kanske presenterar alltså Litium nya finansiella mål i samband med kvartalsrapporten i slutet på april?

Vid årsskiftet hade Litium en kassa på 1 Mkr och nettoskulden var ett par hundratusen kronor. Litium har därefter tagit upp ett lån hos Swedbank på 6 Mkr. Det är dock tydligt att Litium på något sätt behöver stärka balansräkningen. Givet de tillväxtambitioner bolaget har så tror vi att någon form av emission kommer bli aktuell i närtid (riktad eller företrädesemission).

I samband med den förra emissionen våren 2018 tecknade bland annat det finska fondbolaget Aktia aktier i emissionen. Även kasinoleverantören Evolution Gamings grundare Fredrik Österberg tecknade aktier. Vi noterar dock att Österberg verkar ha sålt sina aktier vid årsskiftet. Kanske kan största ägaren Fastpartner ställa upp med nya pengar?

Vid ett strömavbrott i Stockholm i mitten på november drabbades Litium av driftstörningar. Litiums kunder fick problem under det efterföljande dygnet men avbrottet skall inte ledningen inte ha gett några materiella finansiella konsekvenser. Det skrevs en del om det i media men varumärket har sannolikt inte tagit någon betydande skada av detta. Inga kunder har lämnat på grund av detta enligt ledningen.

Vid en extra bolagsstämma i mitten på januari klubbades ett nytt incitamentsprogram igenom. Programmet omfattar 200 000 optioner som kan konverteras till aktier av VD och CFO.

I mitten på februari valde Eleiko som säljer gymutrustning Litium som e-handelspartner. Framöver räknar vi med att Litium upprätthåller en fin tillväxttakt på omkring 25-30 procent. Givet bolagets höga bruttomarginaler torde skalbarheten kunna bli god. Vi räknar med att Litium blir lönsamma först 2022.

Med tanke på att bolaget är litet så bör Litium handlas med rabatt mot större mjukvarubolag. Å andra sidan har Litium en stor andel återkommande intäkter. Lime Technologies återkommande intäkter står exempelvis för 58 procent av deras omsättning.

Använder vi en multipel på 2 gånger omsättningen (EV/Sales) finns en uppsida på 40 procent på radarn ett par år ut. Beakta dock att man som aktieägarna då sannolikt kommer att få skjuta till pengar för att försvara sin andel av bolaget. Å andra sidan är inte otänkbart att multipel kan vara högre än så. Se peer-gruppen nedan.

Kan Litium upprätthålla en tillväxttakt kring 30 procent så är potentialen stor (optimistiskt scenario). Risken att tillväxten saktar in och att skalbarheten blir klen (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Litium 9,0 23,3 14,0 1,3 9,3 38,3
Upsales Noterades april 2019 34,6 23,0 3,2 13,9 27,0
Lime Technologies 101,0 38,9 33,3 6,9 20,8 16,6
Fortnox 114,7 46,2 26,3 11,8 34,8 30,0
Admicom 127,0 38,5 21,9 12,6 44,1 30,6
Genomsnitt 87,9 36,3 23,7 7,2 24,6 28,5
Källa: Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Börsplus slutsats

Handeln på nätet växer fort och Litium verkar ha ett ganska bra erbjudande. Inom spelsektorn har operatörerna haft det betydligt tuffare jämfört med leverantörer. Kasinoleverantören Evolution Gaming är möjligen unik men vår poäng är att det sannolikt är bättre att äga bolagen som säljer “spadarna”. Alltså bolag likt Litium snarare än renodlade e-handelsbolag som Sportamore.

Är man intresserad av e-handel och småbolag så kan Litium vara ett alternativ. Samtidigt får man sannolikt även vara beredd på att skjuta till mer pengar för att försvara sin andel. Vi landar i ett neutralt råd och inväntar information kring hur den långsiktiga finansieringen i bolaget löses.

Litium tio största ägare Värde (Mkr) Andel
FastPartner AB 24,6 19,3%
Avanza Pension 9,73 7,63%
Swedbank Försäkring 9,32 7,31%
Tagehus Holding AB 7,25 5,69%
Mikael Lindblom 7,00 5,49%
Lars Karlsson 5,68 4,46%
Aktia Asset Management 5,51 4,32%
Allan Engström 3,06 2,40%
Clas Göran Johnsson 2,50 1,96%
Henrik Lundin 2,18 1,71%
Källa: Holdings per den 31 december 2019

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold