Analys Litium
Litium: Laddar för ökad e-handelstillväxt
Sammanfattning investeringscaset (lästid <1 minut)
- Litium erbjuder en e-handelsplattform till små och medelstora bolag. På kundlistan finns Lindex och RevolutionRace
- SaaS-modell med hög andel återkommande intäkter (~82% Q1-Q3 2024)
- Insiders äger 23% av aktierna (3% exklusive Fastpartners innehav)
- CAGR 2019-2023 17% omsättningstillväxt
- Solid balansräkning (9 Mkr nettokassa)
- Mål om positivt rörelseresultat (Ebit) för helåret 2024
- EV/ARR 1,6x. Värderas till tydlig rabatt mot liknande SaaS-bolag
Litium | |
Börskurs: 7,50 kr | Antal aktier: 16,6 m |
Börsvärde: 124 Mkr | Nettokassa: 9 Mkr |
VD: Patrik Settlin | Ordförande: Håkan Nylander |
Litium (7,50 kr) utvecklar och säljer e-handelslösningar till små och medelstora företag.
Konkret erbjuder Litium en molnbaserad e-handelsplattform som gör det lättare för företag att sätta upp egen e-handel. I dag har bolaget ett hundratal kunder. Några exempel är Lindex, Tingstad och Jollyroom som tillsammans omsätter över 20 miljarder kronor årligen online.
22 anställda
Litium grundades 1998 som ett konsultbolag och drivs i sin nuvarande form sedan 2013. Bolaget har idag 22 anställda.
Största ägare är fastighetsbolaget FastPartner med 19,5% av aktierna. Swedbank Robur Fonder äger 8,5% och finska Aktia Asset Management äger 5,0%.
Patrik Settlin har varit VD sedan februari 2020 och äger 0,4% av aktierna (värda knappt 0,5 Mkr). Settlin arbetade tidigare som produktchef på mjukvarubolaget Visma, som säljer affärssystem. Håkan Nylander har varit ordförande sedan 2023 (styrelsen sedan 2022) men äger inga aktier.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 69 | 72 | 79 | 87 |
– Tillväxt | +6,1% | +4,5% | +10,0% | +10,0% |
Rörelseresultat | -3 | 0 | 2 | 5 |
– Rörelsemarginal | -4,9% | 0,2% | 3,0% | 6,0% |
Resultat efter skatt | -3 | 0 | 2 | 4 |
Vinst per aktie | -0,21 | 0,00 | 0,11 | 0,24 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | -4% | 0% | 2% | 4% |
Kapitalbindning | -3% | -4% | -4% | -4% |
Nettoskuld/Ebit | 3,0 | e.m | -4,5 | -2,9 |
P/E | neg | e.m. | 68,2 | 31,3 |
EV/Ebit | neg | e.m | 48,5 | 22,1 |
EV/Sales | 1,7 | 1,6 | 1,5 | 1,3 |
Litium är ett tillväxtbolag. De senaste fem åren (2019-2023) har bolaget vuxit med knappt 17% per år i snitt. Bolagets målmarknad är medelstora och stora företag som vill öka försäljningen och kundlojaliteten samt öka sin närvaro i digitala kanaler.
År 2017-2019 växte den totala e-handelsmarknaden 13-16% per år. När pandemin bröt ut år 2020 steg marknadstillväxten till hela 40% och år 2021 följdes upp med ytterligare 20% tillväxt. De senaste två åren har marknadstillväxten varit negativ med 7% tapp år 2022. Ifjol var tillväxten -2%.
Litiums e-handelsplattform är anpassad både för försäljning till konsument (B2C) och försäljning mellan företag (B2B). Ungefär hälften av kunderna är inom B2C och hälften inom B2B. Några B2C-kunder är Lindex, Jollyroom, Nordic Feel och RevolutionRace. Exempel på kunder inom B2B är PostNord, Strålfors, BE group och Tingstad.
Levereras via molnet
Plattformen levereras primärt via molnet. Första nio månaderna i år stod abonnemangsintäkterna för 84% av omsättningen. En viktig konkurrensfördel är flexibiliteten i plattformen. Det går exempelvis snabbt att skala upp om kunderna vill agera på affärsmöjligheter och expandera till fler marknader. All kundanpassning utförs däremot av partners till Litium. Behovet av kundanpassningar varierar från fall till fall.
Några exempel på implementationspartners är IT-konsultbolag, e-handelsspecialiserade webbyråer och olika typer av digitala kommunikationsbyråer. Viktiga partners är Columbus, Consid, Existec och KnowIT. Att Litiums partners har rätt kompetens och servicenivå är centralt. Litium bedömer att fler än 1000 personer idag jobbar med bolagets plattform i Norden.
Exempel på teknologipartners till Litiums plattform är Klarna, Nosto, Loop54 och Voyado. Litium erhåller intäkter via olika typer av intäktsdelningsmodeller. Vanligast är att kunderna betalar en abonnemangsavgift för att nyttja plattformen.
Litiums plattform har även en dynamisk prissättning som gör det möjligt för kunderna att betala baserat på volym och behov. Det innebär en lägre initial investering för kunderna men gör också det möjligt för Litium att öka sin försäljning (ökade rörliga intäkter) i takt med att kundernas försäljning ökar.
Konkurrenter är bolag som Episerver, Norce Commerce och Magento. Även giganten Salesforce som säljer system för säljstöd (CRM) tillhandahåller en e-handelsplattform som heter Commerce Cloud. Men Salesforce är ingen direkt konkurrent. Via denna länk finns en jämförelse mellan Litium och några konkurrenter.
Positivt rörelseresultat
Inför 2024 satte Litium upp ett mål att om att redovisa positivt rörelseresultat (Ebit) för helåret 2024.
Litium | Q1-Q3 2024 | Q1-Q3 2023 |
Omsättning | 52,9 Mkr | 50,3 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 5,0% | 6,4% |
Bruttomarginal | 68,0% | 68,7% |
Rörelsekostnader | 23,5 Mkr | 27,7 Mkr |
Ebitda | 12,5 Mkr | 6,9 Mkr |
Ebitda-marginal | 23,6% | 13,7% |
Investeringar (Capex) | 14,6 Mkr | 16,5 Mkr |
Ebitda-Capex | -2,1 Mkr | -9,6 Mkr |
Ebitda-Capex-marginal | -4,0% | -19,1% |
Ebit | -0,1 Mkr | -4,2 Mkr |
Ebit-marginal | -0,2% | -8,3% |
Vinst per aktie | -0,01 kr | -0,26 kr |
Under de första nio månaderna 2024 har Litium ökat omsättningen med 5% till 52,9 Mkr (50,3). Bruttomarginalen var 68,0% (68,7). Bolagets intäkter består huvudsakligen av återkommande avtalsintäkter som under perioden stod för 84% av försäljningen. Därutöver tillkommer rörliga intäkter (licensförsäljning samt konsult- och utbildningsintäkter).
Ebitda uppgick till 12,5 Mkr (6,9). Medan Ebit uppgår till -0,1 Mkr (-4,2). Litium ligger med andra ord nära målet om att nå positivt rörelseresultat för helåret.
Vid Q3-rapporten uppgav VD Patrik Settlin att Litium upplever allt tydligare att affärsklimatet på marknaden håller på att förbättras.
Under tredje kvartalet stängde Litium mer affärer än året innan och bolagets affärspipeline är bra. I sitt VD-ord skrev Settlin att det bäddar för en “positiv avslutning på året och ökat tillväxt framåt” för bolaget.
Likt andra mjukvarubolag är värdet av bolagets årligt återkommande intäkter (ARR-värdet) ett viktigt nyckeltal att följa.
I grafiken nedan visas hur bolagets kassa utvecklats senaste åren. Vid utgången av det tredje kvartalet hade bolaget en nettokassa på 9 Mkr.
Prognoser och värdering
För 2024 räknar vi med 4,5% tillväxt. Det är ungefär i linje med utvecklingen under första nio månaderna. Kommande år skissar vi på att tillväxttakten accelererar till cirka 10% per år. Drivet av att starkare köpkraft hos konsumenterna samt att Litiums intäktsmodell där de erhåller rörlig andel intäkter från kunderna ökar.
Marginalmässigt skissar vi på en marginal kring nollan i år. I slutet av prognoshorisonten räknar vi med 6%. På lite längre sikt givet högre volymer och fortsatt tillväxt borde betydligt högre marginaler finnas på radarn.
I och med att försäljningsutvecklingen fortsatt är det viktigaste nyckeltalet, i det skede Litium befinner sig, så värderar vi aktien utifrån omsättningsmultiplar (EV/Sales).
Bolag | EV/ARR | ARR-tillväxt 1 år |
Lime | 10,3x | 27,5% |
Opter | 8,4x | 19,5% |
Carasent | 4,4x | 18,0% |
Upsales | 3,5x | -2,0% |
BIMobject | 3,1x | 3,4% |
Litium | 1,6x | 5,2% |
QBNK | 1,4x | 5,2% |
Snitt: | 4,7x | 11,0% |
Använder vi en multipel på 1,8x omsättningen (EV/Sales) finns cirka 40% uppsida på radarn. I tabellen intill visas hur ett antal andra mjukvarubolag värderas i förhållande till deras ARR-värde. Även bolagets tillväxt i ARR senaste året visas. CRM-bolaget Lime Technologies har vuxit ARR-värdet klart fortast, är betydligt större, har höga marginaler och värderas till drygt 10x EV/ARR. Carasent som ingår i Afv-portföljen värderas till tydlig rabatt mot såväl Lime som Opter.
Nyligen slopade vi vårt säljråd på Upsales efter att aktien tappat 40% sedan i våras. Kan Litium accelerera sin tillväxt så finns tydlig potential till multipelexpansion.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Litium | -6% | 68,2x | 48,5x | 1,5x | 3,0% | 10,1% |
Carasent | 90% | 63,0x | 47,4x | 3,3x | 7,0% | 21,8% |
Lime | 17% | 36,2x | 27,7x | 6,0x | 21,6% | 13,9% |
Upsales | -33% | 20,7x | 16,1x | 3,0x | 18,4% | 15,7% |
Genomsnitt | 17% | 47,0x | 34,9x | 3,4x | 12,5% | 15,4% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Litium har uppvisat fin försäljningstillväxt över tid. Bolaget börjar nu närma sig svarta siffror. E-handeln växer som bekant strukturellt i takt med digitaliseringen. Plattformen verkar uppskattad av kunderna.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 85 Tkr. Inga försäljningar finns registrerade.
Balansräkningen är i helt okej skick med en nettokassa på knappt 10 Mkr. Stenen i skon är den relativt blygsamma insynsägandet (3% av aktierna, bortsett från Fastpartners innehav som har representation i styrelsen). Likviditeten i aktien är också rätt klen (det omsätts aktier för 0,17 Mkr per dag jämfört med 1,1 Mkr för snittbolaget på First North).
Kan Litium accelerera tillväxten kommande år finns potential till multipelexpansion. Uppsidan i huvudscenariot är 40%. Värderingsrabatten mot andra mjukvarubolag är stor.
Vi sätter ett köpråd för investerare som gillar småbolag och vill ha exponering mot den växande e-handel.
Tio största ägare i Litium | Värde (Mkr) | Andel |
FastPartner AB | 24,3 | 19,5% |
Avanza Pension | 11,0 | 8,9% |
Swedbank Robur Fonder | 10,6 | 8,6% |
Tagehus Holding AB | 6,6 | 5,3% |
Aktia Asset Management | 6,2 | 5,0% |
Swedbank Försäkring | 5,4 | 4,4% |
Jörgen Persson med bolag | 4,9 | 3,9% |
Jens Kristian Jepsen | 3,6 | 2,9% |
Göran Nordlund (Fore C Investments) | 3,2 | 2,5% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 3,1 | 2,5% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Johan Rutgersson | 1,8 | 1,4% |
Adrian Nelje | 1,0 | 0,8% |
Patrik Settlin | 0,5 | 0,4% |
Catrin Wirfalk | 0,2 | 0,2% |
Ludvig Block | 0,2 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 22,6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser