Analys Litium
Litet Litium siktar högt
Litiums devis är “e-handel från miljonen till miljarden”. Det syftar på att Litium vill sälja sin e-handelslösning till små och mellanstora bolag som vill ha en prisvärd plattform att växa på. Enligt Litium är detta en lite förbisedd kundgrupp både i Sverige och utomlands.
Litium är ett mycket litet bolag som i fjol endast omsatte 17 Mkr men som ändå har funnits i många år och hunnit samla på sig förluster på 37 Mkr. Verksamheten har haft ett par olika inriktningar men på senare år har strategin varit tydligt inriktad på att bygga en produktplattform för e-handel som Litium sålt till ett stort antal företagskunder, inte minst inom B2B (försäljning mellan företag).
Försäljningen sker via partners vilket är en attraktiv modell när man får den att funka som en god spiral av ömsesidig symbios.
I Litiums fall är det dock inte fullt så starkt. Flertalet partners har en bukett av leverantörer och är inte specialiserade på Litiums plattform.
Vårt allmänintryck av Litium som bolag är positivt. Ledningen ger ett gott intryck och strategin att öka inslaget av repetitiva intäkter och molntjänster är så klart intressant.
Däremot har vi svårt att se den stora uppsida som man gärna vill se för att ta den risk det innebär att köpa in sig i ett okänt mikrobolag utan börshistorik.
Redovisningsmässigt förlorade Litium pengar i fjol men ser man till rörelseresultat före avskrivningar är marginalen (Ebitda) hela 32 procent. Detta är dock en siffra som absolut inte lyfts fram av Litium utan det får man räkna ut själv från informationen i memorandumet.
I det perspektivet är det lite udda att Litium anger sitt långsiktiga marginalmål till 15 procent med “en vision” att nå 30 procents rörelseresultat Ebitda.
Vi kan inte påminna oss ett enda annat exempel någonsin där ett bolag inför börsnoteringen tonat ner en hög faktisk lönsamhet och istället satt ett långsiktigt mål som är hälften av det man faktiskt uppnår.
Vid samtal med bolagsledningen framkommer att förklaringen är att Litium kanske kommer sluta aktivera utvecklingskostnader vilket redovisningsmässigt kommer belasta resultatet under kommande år.
Det är lovvärt att inte aktivera så mycket utvecklingskostnader men sammantaget blir vi lite förvirrade. Gör Litium nollresultat eller tjänar man 30 procent redan nu? Det är en betraktelsefråga men det kan också vara en spegling av förändringar i den underliggande affären.
Från vår första version av denna analys har vi reviderat upp marginalprognosen något i takt med att vi kommit till bättre insikt men grundfakta kvarstår. Litium har historiskt inte tjänat pengar och hävstången i affärsmodellen är inte fullt så bra som i ett rent mjukvarubolag. Det underliggande utvecklingsbehovet förefaller vara fortsatt stort och partnermodellen innebär att man måste dela med sig av intäkterna.
I vårt huvudscenario räknar vi med att Litium växer med 20 procent per år, vilket är ganska högt för Litium jämfört med historien. Omsättningen når då 30 Mkr år 2018. Rörelsemarginalen tror vi landar på 18 procent men här är osäkerhetsfaktorn som sagt stor av flera skäl.
Att växa till 30 miljoner i omsättning med hög lönsamhet vore bra gjort av Litium men frågan är om det räcker för att motivera det börsvärde på 66 Mkr man begär vid noteringen idag.
Litium må vara ett bra bolag men det är ett mycket litet bolag på en konkurrensutsatt marknad där inget talar för att just Litium kommer “erövra världen”.
För bolag där lönsamheten kan pendla enormt beroende på affärsmodell eller val av redovisning är vinstmultiplar lite problematiska.
Vi värderar Litium utifrån försäljningen istället. Två gånger omsättningen framåt 2018 tycker vi är ganska lagom för Litium i vårt huvudscenario. Det kan tyckas lågt men det motsvarar relativt höga p/e-tal för ett mikrobolag som inte sitter på strukturvärden som motiverar någon Silicon Valley-värdering.
I ett optimistiskt scenario (som vi ser som fullt möjligt för Litium) blir alla siffror bättre och med en värderingsmultipel på 3 gånger omsättningen (EV/Sales) har aktien en rätt bra uppsida. Men vi tycker inte det räcker för att motivera att man ska äga aktien på lång sikt från dagens teckningskurs 10 kronor per aktie.
En kortsiktig bedömning av Litiums notering avstår vi från. Vi känner inget stort självförtroende i att gissa om Litium kommer rusa eller rasa första noteringsdagen. Men på lång sikt tycker vi oddsen känns lite för dåliga i aktien även om vi gillar bolaget och hoppas att de motbevisar oss.
Fördjupad analys Litium
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 17 | 21 | 25 | 30 |
– Tillväxt | 4,7% | 20,0% | 20,0% | 20,0% |
Rörelseresultat | -1 | 2 | 3 | 5 |
– Rörelsemarginal | -2,9% | 8,0% | 13,0% | 18,0% |
Resultat efter skatt | -2 | 1 | 3 | 4 |
Vinst per aktie | -0,26 | 0,17 | 0,49 | 0,63 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E | -38,3 | 57,9 | 20,6 | 15,9 |
EV/EBIT | -107,7 | 32,9 | 16,9 | 10,1 |
EV/Sales | 3,2 | 2,6 | 2,2 | 1,8 |
Litiums affärsmodell
Litium är idag ett renodlat produktbolag. Bolaget har utvecklat en nyckelfärdig e-handelsplattform för företag som snabbt vill sätta upp en e-handelslösning. Litium har över 250 kunder och riktar sig mot såväl tillverkande företag och grossister som detaljhandelsföretag och rena e-handelsföretag. Den typiske kunden omsätter mer än 10 Mkr över internet och vill investera någonstans mellan ett par hundra tusen kronor och 3 Mkr för att sätta upp sin e-handelslösning. Denna kund ska enligt Litium kunna använda deras plattform upp till en onlineförsäljning om några hundra miljoner kronor eller kanske en miljard.
Försäljning av plattformen sker genom partners så som IT-konsultbolag och webbyråer. Litium bidrar med viss expertis men det är partnerföretagen som implementerar Litiums lösning hos slutkunden. Det innebär att en stor del av kundens investering i en e-handelslösning hamnar i fickorna hos partnerbolagen som fungerar som leverantörer till Litium och minskar behovet av en egen säljstyrka. För detta betalar Litium också provision till sina partners.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa partners även säljer in lösningar från andra företag. Det är alltså av stor vikt både att kunden uppskattar slutprodukten och att partnern har incitament att sälja in just Litiums produkt. Få kunder har nämligen i förväg valt en specifik e-handelsplattform, vilket gör att partnern har en nyckelroll i och med möjligheten att styra kunden mot en specifik leverantör. Om partnern ska rekommendera Litium till sin kund måste givetvis produkten hålla måttet, men även storleken på den provision som Litium betalar är av betydelse för vissa partners. Det är här inte omöjligt att tänka sig att företag med konkurrerande e-handelslösningar skulle kunna bjuda över varandra i ett provisionskrig som drar ner lönsamheten för alla utom partnern.
Litium använder sig huvudsakligen av två olika intäktsmodeller. Dels erbjuder bolaget en molntjänst, inklusive teknisk drift av e-handelslösningen, där man tar betalt genom en månadsavgift. Kunden kan också drifta lösningen själva utanför molnet och då tar Litium en istället en initial licensavgift och en lite mindre årlig avgift. Utöver det har Litium en del konsultintäkter samt en mindre andel intäkter där Litium får provision för att sälja andra företags tjänster via sitt eget erbjudande.
Litium strävar själva efter att uppnå en hög andel repetitiva intäkter. Det årliga värdet av bolagets kontrakt ska växa över tid och ge upphov till en stadig förutsägbar intäktsström. Idag räknar bolaget med att 60-70 procent av nettoomsättningen är repetitiv och denna andel förväntas ligga kvar på åtminstone samma siffra eller växa något.
Litiums marknad
E-handeln växer och därmed även behovet och viljan för företag att finnas tillgängliga med webbutik på internet. För många företag finns alltid alternativet att själva bygga kanalen, men argumentet för en paketerad lösning är att man snabbare kommer till skott och får en rimligt bra lösning till lägre kostnad.
På den nordiska marknaden för e-handelslösningar finns idag totalt runt 15 aktörer. De huvudsakliga konkurrenterna är företag som Magento och Episerver, som jobbar mot kunder i samma storleksordning som de som Litium riktar sig till. Beroende på storlek på affären finns 8-10 andra lösningar som är potentiella konkurrenter, även om Litium ofta bara stöter på ett par av dessa åt gången.
Vissa konkurrerande produkter är open source-baserade och därmed gratis. Enligt Litium innebär dessa lösningar ofta mer kodning och webbutveckling vilket gör att kunden ändå ofta kan komma längre med en mer färdigpaketerad lösning.
Litiums strategi och mål
Litium planerar att utöka satsningarna på försäljning och marknadsföring framöver. Hälften av emissionslikviden om 21 Mkr efter kostnader ska användas till detta. Resterande ska gå till fortsatt produktutveckling och till att stärka rörelsekapitalet.
Majoriteten av de framtida affärerna beräknas vara baserade på Litiums molntjänst och detta ska hjälpa bolaget att utöka det årliga kontraktsvärdet med minst 25 procent per år. EBITDA-målet uppgår till 15 procent av nettoomsättningen.
Visionen är att Litium om tre år ska ha tre gånger så många säljpartners och mer än dubbelt så stor omsättning. Av de nya affärerna ska 80-90 procent utgöras av molntjänster och de repetitiva intäkterna ska stå för mer än 70 procent av nettoomsättningen. EBITDA-marginalen ska vara över 30 procent och bolaget etablerade även i Norden.
Noteringen av Litiums aktie
- Pris: 10 kronor per aktie.
- Tecknas via: Aqurat Fondkommision, Avanza eller Nordnet.
- Anmälningsperiod: 6 april- 27 april (Avanza fram till 26 april).
- Större befintliga aktieägare: Fastighetsbolaget Fastpartner.
- Antal aktier innan transaktionen: 4,2 miljoner.
- Antal nyemitterade aktier: 2,4 miljoner aktier och 0,6 miljoner teckningsoptioner.
- Garantiåtagande: Befintliga ägare tecknar knappt 60 procent av erbjudandet. Ingen ersättning utgår för detta.
- Lock-up: Storägaren Fastpartner samt styrelse och ledning i Litium får avyttra upp till 10 procent av sina respektive innehav men resterande innehav har 12 månaders lock-up.
- Listas på: Aktietorget.
Var fjärde aktie som tilldelas berättigar till en kostnadsfri teckningsoption. Teckningsoptionen ger rätten att under mars 2017 köpa ytterligare en nyemitterad aktie för 15 kr. I stundande emission kommer bolaget alltså att tillföras 24 Mkr (2,4 miljoner aktier för 10 kr/st) före emissionskostnader och om teckningsoptionerna utnyttjas i mars 2017 kommer bolaget då att tillföras ytterligare 9 Mkr (0,6 miljoner aktier för 15 kr/st).
För en investerare kommer teckningsoptionen att ha ett värde om Litium-aktien i mars 2017 handlas över 15 kr, eftersom man då kommer att kunna köpa aktier billigare genom optionen än via marknaden.
Det låter ju bra men värdet är begränsat i alla normala fall. Om vi antar att Litiums aktie handlas till 12 kronor kort efter noteringen. Då kanske teckningsoptionen värderas till max 1 krona. Eftersom man får en fjärdedels teckningsoption per tecknad aktie i Litium så är värdet av detta bara 25 öre, eller 2,5 procent av teckningskursen 10 kronor. Alltså ganska obetydligt.
Tidigare noteringar:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.