LifeClean – virusfri notering med hög värdering

Börsnotering av ett bolag med ett unikt desinfektionsmedel mitt under Covid-19-krisen. Det känns opportunt. Men LifeClean är bättre än vi trott. Bra nog att teckna?
LifeClean – virusfri notering med hög värdering - LifeClean
Spraya eller torka ytor med LifeClean och på två minuter är ytan fri från de mest tuffa bakterier, virus, sporer, svampar och andra icke önskvärda mikrober. Så säger reklamen i alla fall. En klar förbättring jämfört med alkoholbaserade medel som dunstar innan de verkat fullt ut och därför kan kräva flera strykningar.
LifeClean September 2020
VD: Thomas Lööw
Styrelseordförande: Anders Rydberg
Antal anställda: Ingen uppgift
Nyckelpersoners ägande: Cirka 22 %
Lista: First North
Aktiekurs: 10,70 kr
Antal aktier ink. utspädn: 41,1 miljoner
Börsvärde: 440 Mkr
Nettokassa: 47 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka +12 Mkr
Källa: Affärsvärlden / Bolaget Räknat på max antal aktier.

LifeClean (teckningskurs 10,70 kr) är ett bolag baserat i Uddevalla som säljer ett egenutvecklat desinfektionsmedel. Varumärket heter som bolaget, LifeClean. Produkten togs fram i samverkan med forskare från Örebro Universitetssjukhus och säljs på marknaden sedan 2016.

Ursprungligen var tanken att ta fram ett desinfektionsmedel som rår på en av de tuffaste bakterierna (och dess sporer) som skapar problem i sjukhusmiljö, Clostridium difficile. För att lyckas med det användes en egen formulering baserad på klordioxid. Denna är patenterad i 27 länder till 2034.

Medlet ger stora fördelar jämfört med andra ytdesinfektionsmedel, enligt Life Clean. Framför allt lyfter man fram tester som visar på så kallad maximal antimikrobiell effektivitet. I korthet dödar medlet de tuffaste sporer, virus och bakterier. De finns även andra fördelar som att LifeClean verkar snabbt, är milt mot miljö och mot människa.

Efter några år med försäljning på 1-2 Mkr och kring 10 Mkr i rörelseförlust har efterfrågan exploderat under Covid-19-krisens 2020. Första halvåret omsatte LifeClean 25 Mkr (1,0) och tjänade 6 Mkr (-5,5) i rörelsen. Kunderna är främst sjukhus och städbolag.

Nu söker man notering och gör en nyemission på 40 Mkr före kostnader. Pengarna ska gå till regulatoriska processer som ska ge grönt ljus för försäljning i fler länder än idag. En mindre del ska användas för utveckling av nya applikationer som wipes och etableringar i USA och England.

Läs mer om LifeClean och andra noteringar på IPO-Guiden

IPO-GUIDE LifeClean
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 27 Mkr
Antal anställda Ingen uppgift
Teckningskurs 10,70 kr
Rådgivare Eminova
Storlek på erbjudande 40 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 439 Mkr
Emissionskostnad Cirka 5 Mkr (11,3% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 76%
Investerare som ska teckna i IPO John Fällström, Daniel Sandberg, Liftraser, Polynom Investment, Petra Sas, m.fl. (76% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2020-09-16
Beräknad första handelsdag 2020-10-01 (15 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 240 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 4,1 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i LifeClean

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.

Prospektet saknar tabell över aktiekapitalets utveckling vilken behövs för att kunna få en bild av tidigare gjorda nyemissioner i bolaget. På Lifecleans hemsida framgår dock att en riktad emission om 21 MSEK gjordes under våren 2020. Efter omräkning av split motsvarar den emissionskursen 8,34 kronor per aktie. Det är 78 procent av teckningskursen i aktuell emission. Vi har övervägt en flagga här men väljer att stanna vid att upplysa om emissionen.

# Bristfällig information

Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.

LifeCleans omsättning ökade till 25 MSEK första halvåret i år, vilket kan jämföras med 1 MSEK förra året. För ökad förståelse hade det inte varit fel om försäljningen brutits ned på branscher och marknader.

I prospektet anges att det finns utgivna teckningsoptioner som berättigar VD till teckning av totalt 50 000 aktier, men det framgår varken löptid eller lösenpris.

Prospektet saknar också information om antalet anställda, tabell över aktiekapitalets utveckling samt uppgift om styrelseledamöter och ledningspersoner har konkurser i bagaget.

För ovanstående utdelar vi en flagga.

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett “bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella “plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

Så som framgår av flaggan Bristfällig information framgår det inte av prospektet om någon person i ledning eller styrelse varit engagerad i bolag som försatts i konkurs. Vi hissar ingen flagga men vill upplysa om detta.

Affärsvärldens syn på LifeClean

Även om LifeClean kommit förbi förhoppningsfasen i sin utveckling och har både försäljning och vinst i nuläget så väljer Afv att analysera bolaget enligt den mall vi använder för utvecklingsbolag. Detta då det är svårt att sätta prognoser för de närmaste åren och bolaget ännu är långt ifrån moget.

1. Incitament nyckelpersoner

Till nyckelpersonerna bakom LifeClean hör medgrundare och styrelseledamoten Ragnar Krefting som alltså varit med sedan start 2012 och Thomas Lööw som har varit VD sedan 2015. Krefting är den enskilt största ägaren i bolaget med cirka 17% av aktierna efter noteringen.

Styrelsemedlemmar har knappt 4% eller aktier för 17 Mkr. VD har en post värd 1,5 Mkr inklusive optioner på 50 000 aktier. Villkoren är oklara vilket för övrigt bidrog till en flagga i IPO-guidens granskning (se ovan). Totalt har nyckelpersoner 22% av aktierna.

Ägandet förefallet ganska spritt. Endast två ägare har mer än 5%. Förutom Krefting rör det sig om det Cypernbaserade bolaget Varakani med advokaten Jan Litborn. De äger knappt 16%. Noterbart är att deras lock-up endast omfattar 90% av aktierna. Det finns lock-up på 1 år avseende totalt 49% av aktierna i bolaget.

2. Track record nyckelpersoner

Ragnar Krefting beskriver sig som entreprenör och sysslar bland annat med affärer inom idrottsområdet. VD har tidigare varit Sverigechef på Handicare. I styrelsen är Anders Rydberg ordförande. Han var Sverige-VD på teknikkonsulten Cowi i 24 år. Där finns även Jan Sjöwall som varit verksam inom MTG och grundat TV-Shop.

3. Trovärdighet produkt och strategi

Den aktiva ingrediensen i LifeClean är klordioxid. Det är en förening av syre och klor som länge använts i reningssammanhang. Till exempel av badvatten i badhus. Men LifeClean har en vidareutveckling av molekylen som ger deras preparat en rad viktiga fördelar, menar man.

Viktigast är att LifeClean helt enkelt tar kål på bakterier, virus med mera väldigt effektivt. Det man särskilt lyfter fram är resultat från ett institut i Danmark, Statens Serum Institut. De har klassat LifeClean som ”high level” vilket innebär att det klarar de hårdaste testerna och dödar de tuffaste sporerna, virusen etc. Medlet är inte testat på Covid-19 men klarar bevisat virus av tuffare konstruktion. Därför är det säkert att anta att det dödar även Covid, enligt LifeClean.

LifeClean är den enda färdigblandade produkten som fått denna ”high level”-klassning. Bolaget använder detta som ett argument särskilt mot alkoholbaserade desinfektionsmedel som är vanliga på marknaden. Enligt LifeClean får alltfler aktörer upp ögonen för att alkoholbaserade medel inte räcker till.

Det finns också andra fördelar. LifeClean innehåller endast 0,2% av det aktiva ämnet. Därför är det inte hälsovådligt för städpersonal till skillnad från till exempel klorin och påverkar inte de ytor som behandlas negativt.

De nackdelar Afv snappat upp handlar om att produkten är dyrare än alkoholbaserade alternativ med ett rekommenderat utpris på 99 kr/liter. Dessutom är inte hållbarheten lika lång. LifeClean menar att totalkostnaden är konkurrenskraftigt då mindre medel gör samma eller bättre jobb än konkurrerande preparat.

Det är få saker som bygger trovärdighet för en produkt så mycket som betalande kunder. LifeClean säljs sedan 2013. Efter en start som präglades av tester och produktutveckling och låg försäljning har det lossnat i år. Bolaget går mot 50-75 Mkr i årsomsättning. Hittills sker försäljning i de nordiska länderna samt i Saudiarabien, Sydkorea och Dubai.

Försäljningen går via grossistledet. LifeClean har fått in sin produkt hos aktörer som Procurator i Sverige och Partnermed i Norge. Slutkunderna är ofta sjukhus, veterinärer och städfirmor som jobbar med offentliga miljöer. Bolaget ger inte någon bra information om hur försäljningen fördelar sig geografiskt eller branschmässigt. Det är en brist. En viktig fråga är om preparatet kan få bred användning i många branscher eller om det endast blir en nischtillämpning i de mest krävande miljöerna.

I juli tecknade bolaget ett avtal med stor potential med I-Team från Holland. De finns i 70 länder och levererar städprodukter åt bolag som ISS och McDonalds. I-Team tar in LifeClean i sitt sortiment på desinfektionssidan. Avtalet gäller avrop på minst 1 miljon liter. Detta kan räknas om till ett slutkundvärde närmare 100 Mkr. Hur fördelningen mellan LifeClean och deras distributörer ser ut vet vi dock inget om så vad det betyder i kronor och ören för LifeClean är oklart.

Strategin framöver är att bredda marknaden:

  • Geografiskt. Det kräver vissa myndighetsgodkännanden att börja sälja på nya marknader. En stor del av nyemissionspengarna ska gå till sådana aktiviteter. Högt på agendan står USA och England.
  • Till nya branscher. Kärnkunderna finns i sjukvården där man tampas med multiresistenta bakterier och långlivade sporer som orsakar sjukdomar. En annan intressant marknad är norsk laxproduktion där man vill komma bort från klor. LifeClean kan vara ett bra alternativ. Nischen är värd 5 miljarder.
  • Med nya produkter. Exempel är våtservetter med LifeClean för konsumentmarknaden.

Bolaget har inga uttalade finansiella mål mer än att man inte avser betala utdelning utan satsa på tillväxt.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Här är de saker som mer eller mindre måste inträffa för att Affärsvärldens optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.

  • Bred användning av produkten i många branscher
  • Fortsatt stark försäljningstillväxt

Det är centralt att LifeClean bevisar att lyftet under 2020 inte enbart eller ens mestadels beror på Covid-19-effekter och således är av tillfällig natur.

Optimistiskt scenario

LifeClean Idag Tänkbart 2022
Avklarad milstolpe Etablera produkt, nå försäljning och lönsamhet 400 Mkr omsättning @ +20% marginal
Kommande värdedrivare (i) Godkännanden USA och fler marknader Breddad användning av LifeClean
Värderingsmodell (ii) P/e-tal P/e-tal 20
Resultatnivå, årstakt Cirka 12 Mkr 80 Mkr
Börsvärde, Mkr (iii) 440 Mkr 1 600 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 260%

Tabellförklaring Optimistiskt scenario

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärlden huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna. LifeClean har dock kommit en bit längre i sin utveckling än de bolag vi vanligen studerar på detta vis.

(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärldens (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Tanken bakom ett optimistiskt scenario i den här stilen är att Covid-19 förändrar desinfektionsmarknaden långsiktigt. Efterfrågan ökar på skarpare medel av LifeCleans kaliber, inte bara i sjukvården utan även i andra sektorer. Man går också alltmer över till förebyggande insatser och använder produkten även om det inte finns aktuella problem med vinterkräksjuka etc.

Att bolaget skulle gå från dagens årstakt på 50-75 Mkr till 400 Mkr i omsättning till 2022 är i så fall inte orealistiskt. Skulle I-Team-avtalet ge god utdelning är det kanske rentav i underkant? Bolaget har första halvåret rörelsemarginal på 24%. Givet att det inte kommer ut kopior på marknaden borde man kunna försvara det. Det ger en vinstförmåga på 80 Mkr före skatt 2022. P/e 20 på det ger miljardvärdering och stor uppsida.

Värderingen av LifeClean är i nivå med Clemondo som har 420 Mkr i börsvärde efter ett kursrally på över 300% i år. Helsingborgsbolaget växer 55% i andra kvartalet och går i takt för att tjäna 50 Mkr i år (Q2x4). Det antyder en väsentligt lägre vinstvärdering på EV/Ebit 9 än LifeClean har.

Clemondo säljer dock standardprodukter så jämförelsen haltar betänkligt. Men den visar att börsen inte sätter ett stort värde på vinster som kan misstänkas vara uppblåsta av Covid-19-krisen.

Pessimistiskt scenario

En konkret risk är att efterfrågan som gett fina försäljningssiffror hittills under 2020 faller när Covid-situationen ljusnar. Kanske har kunderna tagit in LifeClean när det varit slut på andra, billigare, desinfektionsmedel? Kanske bedöms mer konventionella medel vara tillräckligt bra framöver när minnet av viruskrisens härjningar flagnar?

I så fall kan man tänka sig att omsättningen faller tillbaka, kanske mot 30-40 Mkr  eller ännu mycket lägre än så. Bolaget skulle nog kunna tjänar lite pengar även då men inte för att försvara ett börsvärde på över 400 Mkr. Med en försäljningsmultipel på 4 skulle nedsidan vara massiv. Runt 60%.

Affärsvärldens slutsats

Att notera ett bolag inom desinfektion under Covid-19-krisen ger ett mer än lovligt opportunt intryck. Men LifeClean är ingen dagslända utan har funnits sedan 2012, har en unik produkt och lovande nya återförsäljare. Det finns internationell potential. Det ser kort sagt bättre ut än vi hade trott.

Huvudfrågan är hur stor användning deras produkt kan få i en normal marknad. Kommer den finnas på allt från gym till kontor och i industrin? Eller endast bli en utpräglad nischprodukt för sjukvård superkrävande miljöer?

Bolaget ger dålig vägledning kring detta genom att inte berätta något om sina kunder. Man ska nog inte lita alltför mycket på de goda försäljningssiffrorna i år heller. Varken priser, efterfrågan eller utbud är normalt på marknaden. Det som talar en mer positiv tolkning är avtalet med I-Team.

Ska man teckna? Vi vill inte direkt avråda men stannar i en fyra på vår tärningsskala.

Så ser Affärsvärlden på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

  1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
  2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
  3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
  4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Affärsvärldens slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

  • 1 eller 2 = Sälj
  • 3 eller 4 = Neutral
  • 5 eller 6 = Köp
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group