Lammhults: Värderingen lockar

Lammhults historik imponerar inte särskilt. Värderingen lockar desto mer. Värde eller värdefälla?
Lammhults: Värderingen lockar - brand-ragnars
Lammhults
Börskurs: 39,80 kr Antal aktier: 8,4 m
Börsvärde: 336 Mkr Nettoskuld: 27 Mkr
VD: Daniel Tell Ordförande: Peter Conradsson

Lammhults (39,80 kr) designar, tillverkar och säljer inredning för kontor, offentliga miljöer och bibliotek.  Bolaget omsatte knappt 830 Mkr under fjolåret.

Största ägare är Scapa Capital som äger runt 21% av kapitalet. Bolaget kontrolleras av familjen Conradsson som för närvarande håller i ordförandeklubban. Peter Conradsson ska dock avgå som styrelseordförande och ersättas av Per Samuelsson. Conradsson ska kvarstå som styrelseledamot.

Lammhults leds av VD:n Daniel Tell som tidigare har varit CFO på Lammhults. Tell har en lång bakgrund som CFO och har bland annat haft tjänsten på Hafa Bathroom, Resurs samt Hedson Technologies. Tell äger ynka 1 000 aktier.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 828 869 895 922
 – Tillväxt +1,1% +5,0% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 39 43 49 51
 – Rörelsemarginal 4,8% 5,0% 5,5% 5,5%
Resultat efter skatt 28 30 37 39
Vinst per aktie 3,26 3,60 4,40 4,60
Utdelning per aktie 2,00 2,00 2,20 2,30
Direktavkastning 5,0% 5,0% 5,5% 5,8%
Avkastning på eget kapital 6% 6% 7% 7%
Avkastning på operativt kapital 19% 21% 22% 22%
Nettoskuld/EBIT 0,7 0,5 0,3 0,1
P/E 12,2 11,1 9,0 8,7
EV/EBIT 9,2 8,4 7,4 7,2
EV/Sales 0,4 0,4 0,4 0,4

Verksamhet

Lammhults säljer inredning till kontor och bibliotek. Det är premiumprodukter som saluförs med fokus på design. Lammhults har renodlats och avyttrat konsumentvarumärkena med svag lönsamhet. Bolaget delar in försäljningen i Office Interiors (kontor) och Library Interiors (bibliotek). Verksamheten bygger på förvärvade bolag som styrs decentraliserat. Det senaste förvärvet gjorde 2016. De åtta dotterbolagen omsätter tillsammans 828 Mkr.

Kontorsegmentet står för två tredjedelar av nettoomsättningen. Inom affärsområdet utvecklar, tillverkar och marknadsför Lammhults inredningsprodukter till kontorsmiljöer. Det innefattar allt från möbler till akustikprodukter och glaspartier. De klart största marknaderna är Sverige och Norge. Bolaget är även verksamma i övriga Europa och världen. Försäljningen är främst inriktad mot arkitekter och projektinredningsföretag men även direkt mot slutkund.

Bibliotekssegmentet står för en tredjedel av omsättningen. Inom segmentet utvecklar, marknadsför och säljer bolaget inredning och produktlösningar till bibliotek. Tillverkningen är outsourcad. Försäljningen består både av projektförsäljning och eftermarknadsförsäljning. Bolaget har tre dotterbolag inom affärsområdet. Inom segmentet tar Lammhults ofta ansvar för hela processen kring exempelvis ombyggnation av ett bibliotek. Den största geografiska marknaden är Europa exklusive Norden.

Ett axplock av de strategiska åtgärder som gjorts i bolaget

  • 2011: Efter tre år med sjunkande omsättning och imploderad vinst bestämmer sig Lammhults ledning för att koncentrera sitt erbjudande. Detta görs genom att gå från tre affärsområden till två. Lammhults Home och Lammhults Office blir Lammhults Office & Home. Lammhults Library blir Public Interior och breddar området till att även omfatta utbildning, vård och omsorg. Tillväxtmålet skruvas ned från 15% till 10% och lönsamhetsmålet skruvas ned från 10% till 8%.
  • 2012: Slår ihop Voice med Abstracta i syfte att effektivisera produktionen.
  • 2013: Förvärvar Fora Form som fokuserar på kontorsmöbler. Förvärvet kostar drygt 7x Ebit.
  • 2015: Fredrik Asplund tar över som VD. Asplund har tidigare varit VD på Lekolär.
  • 2015: Flyttar Ire till Lammhults Möbels produktionsanläggning. Sparar 7 mkr per år.
  • 2016: Förvärvar Ragnars Inredning AB – verksamma inom offentliga möbler. Ebit på 9 Mkr. EV/Ebit 5,5x.
  • 2016: Förvärvar S-Line för att stärka positionen inom akustik och arbetsmiljö. Ebit på 2,7 Mkr.
  • 2016: Bolagets VD tar över affärsområdet Office & Home Interior och den tidigare chefen och VD:n för Fora Form får gå.
  • 2016: Förvärvar möbelföretaget Morgana med Ebit på 6,9 Mkr till EV/Ebit 6,5x.
  •  2018: Sofia Svensson blir ny VD.
  •  2018: Ire Möbel med Ire och Voice avyttras för att renodla verksamheten. Benet mot privatmarknaden skalas därmed bort. Enkom fokus på företagsmarknaden och bibliotek.
  • 2021: Sofia Svensson avgår och CFO Daniel Tell tar över som VD.

Pandemin slog hårt

2020 blev ett svagt år på grund av pandemin. Omsättningen backade med 23% och rörelseresultatet vände från 76 Mkr till -8 Mkr. Den största delen av förlusten gjordes i Q2 då omsättningen minskade med över 40%. Omsättningen för kontorssegmentet backade med 24% medan bibliotekssegmentet kontrakterade med 22%.

Kikar vi på ett axplock av andra icke-noterade premiummöblertillverkare (Swedese, Fritz Hansen och Carl Hansen) har dessa växt omsättningen under pandemiåret 2020. De tjänade även 7-15% i rörelsemarginal. Även den förlusttyngda finska konkurrenten Martela lyckades växa omsättningen under 2020. Konkurrenten Kinnarp tappade drygt 10% av omsättningen. Den negativa utvecklingen sticker således ut. Vi noterar även att premiumvarumärkena har en betydligt högre lönsamhet och bruttomarginal än vad Lammhults har. Detta kan vara ett tecken på att bolagets premiumstämpel kanske inte står sig jämfört med danska mer utpräglade högkvalitativa varumärken. Omsättningstappet ser att bero på att företagsmarknaden är mer känslig än privatmarknaden, i alla fall i pandemitider.

Återhämtningen under 2021 blev ingen kioskvältare. Omsättningen växte med 1,1%. Rörelsemarginalen återhämtade sig dock till 4,8%. Det är i linje med det historiska genomsnittet. Under fjolåret var det främst det första halvåret som var segt. Under det andra halvåret visade bolaget på återhämtning. Under Q4 växte omsättningen med 7,5% och orderboken med 18%. Det är inte omöjligt att bolaget kan bli en sen pandemivinnare om företag i högre utsträckning bygger om sina arbetsplatser för att vara bättre lämpande till en personalstyrka som både jobbar hemifrån och på kontoret.

Kapitalallokering

Bolagets målsättning är att växa omsättningen med 10% per år. Det ska främst ske genom förvärv som står för 7 procentenheter av målet. Resterande del ska ske organiskt. Prislappen för förvärv har legat kring 5-7 gånger rörelseresultatet. De förvärvade enheterna drivs decentraliserat. Koncernen ska även nå en avkastning på det sysselsatta kapitalet kring 15% och en rörelsemarginal på 8%.

Bolagets avkastning på det sysselsatta kapitalet har legat kring 10% sedan 2016 om vi exkluderar förluståret 2020. Sist bolaget uppnådde målet var 2015. Inte heller lönsamhetsmålet har Lammhults lyckats nå. Den historiska rörelsemarginalen ligger kring 5,5% exklusive 2020.

Vi är inte överdrivet imponerade av bolagets förvärvsstrategi. Lammhults köper bolag med likvärdig lönsamhet och ofta med egen produktion. Det gör att produktionen blir utspridd och spretig. Vi tror att detta gör det svårt att nå skalfördelar. Förvärven borde alltså leda till en behov att slå ihop produktionsenheter för att nå kostnadssynergier avseende produktion. Inget av förvärven ser heller ut att ha dragit upp lönsamheten särskilt. Kanske vore det mer gynnsamt att fokusera på att öka lönsamheten på de nuvarande verksamheterna istället för att förvärva omsättning. Alternativt rikta in sig på att förvärva lönsammare bolag. Oavsett är nettoskulden låg och balansräkningen tillåter ytterligare förvärv.

Effektivitetssatsningar

Lammhults jobbar på att öka marginalerna. Koncernen har historiskt styrts decentraliserat vilket har gjort att potentiella synergier inte har realiserats. Ledningen har anställt en ny operativ chef som ska ta tag i detta. Det handlar både om att fokusera på korsförsäljning mellan varumärken samt att nå kostnadssynergier. Det handlar om allt från att nå en mer slimmad och samordnad produktion (exempelvis använda samma stommar i möblerna) till att minska antalet leverantörer för att nå skalfördelar i inköp. Utförs detta rätt tror vi att det kan ge utslag på marginalerna.

Värdering

Prislappen är inte särskilt häftig. Bakåtblickande har Lammhults värderats till EV/Ebit 10x. Det är inte särskilt dyrt. Sannolikt straffas bolaget av cykliska inslag och relativt svag lönsamhet. Sett till det egna kapitalet värderas bolaget till P/B 0,7x. Justerar vi för immateriella tillgångar värderas bolaget till P/B 2x.

Räknar vi på en långsam återhämtning till och med 2024 samt marginaler kring 5,5% landar uppsidan runt 60% givet en EV/Ebit-multipel på 10x. Räknar vi på att bolaget når 2019 års omsättning och strax under 2019 års rörelsemarginal överstiger uppsidan 100%. Vad gäller det pessimistiska scenariot ska värderingen ned kraftigt för att Lammhults ska gå riktigt dåligt.

Värdefälla eller köpläge?

Lammhults affär är inte överdrivet attraktiv. Prislappen lockar desto mer. Aktien går att räkna hem på defensiva estimat och det krävs inga stordåd från ledningen för att aktien ska gå bra. Når bolaget 2019 års nivåer finns god uppsida att hämta. Detta i kombination med en begränsad nedsida gör att risken kontra avkastningspotentialen i Lammhults ser intressant ut. Slutligen är direktavkastningen hygglig kring 5-6%. Rådet blir köp.

Tio största ägare i Lammhults Värde (Mkr) Kapital Röster
Anders Hultman & Yngve Conradsson 72 21,4% 28,7%
Sune Lundqvist (Input Interiör) 42 12,5% 5,8%
Avanza Pension 31 9,3% 4,3%
Jerry Fredriksson 18 5,5% 22,2%
Thomas Krishan 14 4,3% 2,0%
Spiltan Fonder 14 4,1% 1,9%
Nordnet Pensionsförsäkring 8 2,3% 1,1%
Patrik Enblad 7 2,1% 1,0%
Stefan Bozzao 5 1,5% 0,7%
Marie Louise Sjöberg 4 1,1% 2,7%
Källa: Holdings

 

Dotterbolagen

  • Abstracta säljer akustikprodukter med fokus på Norden och närliggande marknader. Försäljningen är inriktad på arkitekter, projektinredningsföretag samt företag och offentlig sektor. Omsättningen för 2020 ligger på 169 Mkr.
  • Fora Form säljer mötesplatskoncept i Norden och Japan. För 2020 landade omsättningen på 142 Mkr.
  • Lammhults Möbel riktar in försäljningen mot arkitekter, inredningsföretag och direkt mot slutkunder. Det handlar om kontorsmöbler. Omsatte 124 Mkr under 2020.
  • Morgrana säljer projektanpassade glaspartier. Bolaget omsätter 51 Mkr och riktar in sig mot arkitekter samt större och mindre byggbolag. Nyligen renodlats för att enbart fokusera på glaspartier. Omsatte 51 Mkr under 2020.
  • Ragnars fokuserar på kunder och arkitekter som efterfrågar premiumprodukter. Det handlar främst om kontorsmöbler. Bolaget omsatte drygt 63 Mkr under 2020.
  • BCI säljer lösningar för bibliotek och kulturhus samt universitet. Omsatte drygt 130 Mkr.
  • Eurobib säljer möbler till kulturhus och bibliotek. Omsatte drygt 50 Mkr under 2020.
  • Schulz Speyer säljer möbler till kulturhus och bibliotek. Omsatte drygt 91 Mkr under 2020.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Santander