Laddat Garo lockar med lågspänning

Garo är ett litet Gnosjöföretag som säljer produkter för elinstallation. Tillväxtutsikterna är goda och lönsamheten bör vara hög och kanske stigande i bostadsbristens Sverige. Garo ska nu börsnoteras. Det lär inte bli någon högspänningsaktie utan snarare en stabil sparaktie.

Gnosjö är inte bara en liten ort i Småland. Det är också ett begrepp. För Garo är det relevant i båda bemärkelserna. Företaget har sitt huvudkontor i Gnosjö och är också besjälat av Gnosjöandans fokus på företagsamhet, enkelhet, uppfinnarglädje och kundfokus.

Garo utvecklar, tillverkar och säljer elinstallationsprodukter i huvudsakligen Sverige. Tillväxten har varit god och lönsamheten hälsosam och stigande. Garo själva menar att nyckeln är fokus på att ständigt utveckla bättre produkter som ger elinstallatörer och byggbolag mer nytta för pengarna.
Företaget grundades 1939 och har idag 260 anställda.

**Garo går nu till börsen **med sista teckningsdag på måndag.

Till teckningskursen 73 kronor per aktie blir börsvärdet 730 Mkr. Det motsvarar exakt 10 gånger årets förväntade rörelseresultat, borträknat engångskostnader för noteringen.

För ett bolag med goda tillväxtutsikter är det billigt. Kruxet är att Garo också är ett typiskt småbolag. Fjolårsomsättningen var bara 554 Mkr. Det man kan fundera på är om Garo om några år har slumrat in på börsens småbolagslista eller om man kan hålla uppe tillväxten och därmed intresset för aktien.

Men vill man investera i att Sverige måste lösa den skriande bostadsbristen så är Garo en intressant aktie. Lejonparten av efterfrågan går till bostadsbyggande eller områden med relaterade drivkrafter.

Det är inte riskfritt men vi lutar åt att aktien är värd att teckna i lagom portion. Antingen som en spekulation i att Garo kortsiktigt stiger upp mot 80 kronor eller som en långsiktig investering som på några års sikt bör bli värd uppemot 100 kronor inklusive utdelningar.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Garos

Garos affärsmodell

Tillverkningen sker huvudsakligen i Garos två egna fabriker i Gnosjö och Polen. Produkterna säljs sedan till grossister inom elinstallation med namn som Ahlsell, Solar, Elektroskandia med flera. Garo säljer också direkt till större installationsföretag.

Garos upplägg är att sälja lösningar där man kombinerar en standardiserad produktplattform, exempelvis Garos kabelskåp, med en stort urval av anpassade eller standardiserade komponenter. Tillsammans ger det en installationslösning som enligt Garo sänker slutkundens kostnad eftersom installatören spar tid och kan förenkla installationen.

Garo har bruttomarginaler på nära 50 procent vilket är rätt bra för relativt standardiserade produkter som säljs till starka kunder som stora grossistföretag. Rörelsemarginalen har klättrat på senare år från cirka 6 procent upp till nu 11 procent. Garo har en väldigt prydlig balansräkning ren från stora goodwillposter eller banklån.

Garos marknad

Marknaden för Garos produkter växer med cirka 6 procent per år enligt bolaget och Garo är ett litet bolag med goda möjligheter att ta marknadsandelar.

Konkurrensen är fragmenterad med allt från aktörer som ABB och franska Schneider till lokala märken som El-Björn.

Den stora drivkrafter under kommande år är bostadssektorn. Särskilt i Sverige är bostadsbehovet skriande och vare sig det byggs småhus, välbelägna bostadsrätter eller barracker åt nyanlända invandrare så är behovet av elinstallationsprodukter likartat.

En annan tillväxtmotor är Garos lyckosamma satsning på laddstationer för elfordon. Garo har även lovande initiativ inom solceller och även multimediacentraler.

SvD:s förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 557 607 656 695
– Tillväxt 25.8% 9.0% 8.0% 6.0%
Rörelseresultat 62 61 72 76
– Rörelsemarginal 11.2% 10.0% 11.0% 11.0%
Resultat efter skatt 46 42 50 53
Vinst per aktie 4.58 4.20 5.00 5.30
Utdelning per aktie 2.00 2.25 2.50 2.75
P/E 15.9 17.4 14.6 13.8
EV/EBIT 11.7 12.0 10.1 9.5
EV/Sales 1.3 1.2 1.1 1.0

Garos strategi och mål

Lönsamhetsmålet är att ha en rörelsemarginal på minst 10 procent över en konjunkturcykel. Med högkonjunktur i byggbranschen borde det innebära att de kommande åren ligger en bit över 10 procent för Garos del. Misslyckas Garo med detta så skulle det vara oroande.

Tillväxtmålet är att växa minst 10 procent organiskt över tid. Detta är ett oväntat aggressivt mål eftersom det är klart högre än marknaden.

Avkastningsmålet är att avkasta 20 procent eller mer på eget kapital vilket inte är några som helst problem om man är i närheten av lönsamhetsmålet.

Garo vill ha en soliditet på minst 30 procent och målet är att över tid dela ut cirka halva nettovinsten till ägarna.

Garos ledning pratar om att man gärna gör förvärv framöver. Det är ett stort avsteg eftersom Garo tidigare inte förvärvat och istället satsat på 100 procent egna produkter under eget varumärke.

Garos strategi är att lägga mycket kraft på produktutveckling och att alltid komma med nya smarta lösningar som ökar värdet för kunderna.

Garos aktie och börsnotering

Börsnoteringen av Garo genomförs av Carnegie men aktier kan även tecknas via Avanza och Nordnet med sista anmälningsdag på måndag den 14 mars. Bolaget gör ingen nyemission utan det är befintliga ägare som säljer ut knappt halva bolagets aktier.

Att vd Stefan Jonsson säljer en stor del av sitt ägande är särskilt synd men han sitter ändå kvar med drygt 6 procent av bolaget. Ett plus i kanten är att styrelsen tecknar aktier för nära 20 Mkr i börsnoteringen. Ett minus i kanten är å andra sidan att befintliga ägare passar på att plocka åt sig en aktieutdelning på 2 kronor mellan bokslutet och noteringen. Det är inget fel med det i sig men sättet det görs på stör bilden eftersom utdelningen innebär att prospektets balansräkning är onödigt inaktuell och uppsminkad.

Nya storägare i Garo blir två investmentbolag, familjen Jönssons bolag Vätterleden, kända som storägare till Gunnebo (halvflopp) och Kopparbergs Bryggeri (totalsuccé) samt börsnoterade Svolder, med aktiefantomen Mats Qviberg som indirekt storägare.

Tidigare aktieanalyser:

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET
Annons från Spotlight Stock Market
Annons från Archelon