Analys IPO-guiden CTEK
Ladda depån med CTEK
CTEK | |
Teckningskurs: 69 kr | Antal aktier: 49,3 m |
Börsvärde: 3 401 Mkr | Nettoskuld: 442 Mkr |
VD: Jon Lind | Ordförande: Hans Stråberg |
CTEK (teckningskurs 69 kr) tillverkar utrustning för batteriladdning. Ursprunget finns i 12Vbatteriladdare för bilar, MC, husbilar med mera. Detta är den stora delen av bolaget och svarar för drygt 80% av omsättningen.
Resterande knappa 20% av omsättningen kommer från elfordonsladdare och tillbehör. Detta är en snabbt växande nisch tack vare ökningen av elbilar. CTEK har 25-30% av den svenska marknaden.
Företaget har huvudkontor i Vikmanshyttan i Dalarna. Huvudägare är sedan 2011 riskkapitalbolaget Altor med 84% av aktierna. Sedan 2013 är Jon Lind VD som äger aktier i bolaget för 20 Mkr. Nu vill Altor minska ägandet och därför väntar en börsnotering.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 706 | 897 | 1 005 | 1 125 |
– Tillväxt | +11,2% | +27,0% | +12,0% | +12,0% |
Rörelseresultat | 143 | 188 | 191 | 225 |
– Rörelsemarginal | 20,2% | 21,0% | 19,0% | 20,0% |
Resultat efter skatt | 37 | 123 | 134 | 162 |
Vinst per aktie | 0,88 | 2,50 | 2,72 | 3,30 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,75 | 0,90 | 1,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 1,1% | 1,3% | 1,4% |
Avkastning på eget kapital | 15% | 27% | 19% | 20% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBIT | 5,2 | 2,0 | 1,4 | 0,7 |
P/E | 78,8 | 27,6 | 25,4 | 20,9 |
EV/EBIT | 26,9 | 20,4 | 20,1 | 17,1 |
EV/Sales | 5,4 | 4,3 | 3,8 | 3,4 |
Altor säljer 62-73% av sina aktier, beroende på om övertilldelningsoptionen nyttjas eller ej. Därtill sker en nyemission på 300 Mkr. Det nya kapitalet går till att sänka skuldsättningen.
Det är redan klart att investmentbolaget Latour blir ny huvudägare. De köper aktier för drygt 1 miljard i erbjudandet och kommer att äga 31%. Altor förblir näst störst med 28-20%, återigen beroende på hur mycket aktier som säljs.
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | CTEK |
Lista | Nasdaq Stockholm |
Omsättning rullande tolv månader | 871 Mkr |
Antal anställda | 170 |
Teckningskurs | 69,00 kr |
Rådgivare | Carnegie |
Storlek på erbjudande | 2 113 Mkr (varav 14% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 3 401 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 55 Mkr (2,6% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 50% |
Investerare som ska teckna i IPO | Latour (50% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2021-09-23 |
Beräknad första handelsdag | 2021-09-24 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 358 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 3,0 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i CTEK
# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
Huvudrådgivare i CTEKs IPO är Carnegie. Carneige ägs till mer än två tredjedelar av Altor. Merparten av de aktier som säljs ut CTEKs IPO ägs av Altor. Utan att göra några andra liknelser i övrigt vill vi flika in att det här är samma kombination som låg bakom OW Bunkers notering i Danmark. IPO-guiden hissar en flagga.
Historik och nuvarande lönsamhet
CTEK är ett bolag med stabilt hög lönsamhet efter 2013. Rörelsemarginalen har snittat 19,1% under de senaste fem åren, exklusive större engångseffekter. Den organiska tillväxten var 6% 2018-2020. Total tillväxt ligger på drygt 10% per år sedan 2012 men då ingår ett par förvärv.
Både tillväxt och lönsamhet har ökat när bolaget gått ur Covid-19-krisen. På rullande 12 månader är marginalen 21,5% och första halvan 2021 växer CTEK hela 64% (-5%). Såväl nylanserade produkter, hög efterfrågan på elbilsladdare och viss hemestereffekt ligger troligen i dessa ovanligt höga tillväxttal.
Affärerna bedrivs i tre divisioner och som framgår i diagrammet är den stora saken eftermarknadsintäkter (Aftermarket) medan tillväxten är högst i Energy & Facilities.
Höglönsam basaffär
Laddare till konventionella batterier är en mogen affär med normalt sett BNP-liknande tillväxt. CTEK är mycket starka i sitt segment som de kallar premiumladdare. Marknadsandelen är 25-30% i Europa och 10% globalt. Merparten av försäljningen går till konsument via 200 återförsäljare som Mekonomen, Clas Ohlson, BRL och Amazon. Tillverkning sker i Shenzen, Kina.
Ständig innovation är ett kännetecken för CTEK och 36% av bolagets 170 anställda jobbar med FoU. Nya produkten CS Free är ett exempel. Den behöver inte strömförsörjning för att ladda vilket gör den bra för så kallad underhållsladdning. CS Free har även teknik för att ladda upp ett urladdat bilbatteri så fort att bilen kan startas inom 15 minuter.
Divisionen Aftermarket stoltserar med marginaler kring 40% före avskrivningar och koncernkostnader och en tillväxt som nog är ett par snäpp högre än de 3% som marknaden har.
Elladdat för tillväxt
Det stora intresset i CTEK lär dock ligga på elsidan. Här erbjuds växelströmsladdare för elfordon samt tillbehör och applikationer för lastbalansering med mera. I takt med att antalet elbilar ökar byggs sådan infrastruktur. Europamarknaden spås växa 27% årligen till 2025 och då omsätta 25 miljarder kr.
Det var i maj 2018 som CTEK etablerade sig genom förvärvet av Norrköpingsbolaget Chargestorm som sedan 2009 utvecklat sådana produkter. Prislappen var 179 Mkr och Chargestorm omsatte vid detta tillfälle knappt 40 Mkr. Idag säljer CTEK elladdare och tillbehör för ungefär 150 Mkr i årstakt (75,5 Mkr första halvåret 2021). Det är 16-17% av koncernens totala omsättning.
Merparten av elprodukterna säljs i affärsenheten Energy & Facilities. Kunderna är främst operatörer av laddningsinfrastruktur. Vattenfall är en kund. CTEK förser energibolaget med hårdvara för deras satsning Incharge, ett nätverk av laddstolpar som i nuläget omfattar 4 000 punkter i Sverige. Även i Vattenfalls erbjudande för BRF:er och privatpersoner är det CTEK som står för produkterna.
Affärsområdet är dock inte lönsamt ännu utan visar tilltagande förlust trots sin tillväxt. Första halvåret 2021 var rörelseförlusten 9 Mkr före avskrivningar och koncernkostnader, på 75,5 Mkr i omsättning.
Det finns ett par andra leverantörer på marknaden som är börsnoterade, nämligen Garo och norska Zaptec. CTEK är mindre än dessa.
Omsättning | Tillväxt | Resultat | Elprodukter/total omsättning | EV/sales | EV/Ebit | |
Zaptec | 165 | 79% | +17 Mkr | 100% | 10 | 84 |
Garo | 209 | 88% | Okänt | 33% | 5 | 50 |
CTEK | 75,5 | 100% | -9 Mkr | 17% | 4 | 20 |
Kommentar: Omsättning, tillväxt och resultat (ebitda) avser bolagens verksamheter inom elladdning första halvåret 2021. Värdering avser 2022E (Factset exk CTEK (AFV)). |
Mål & medel
Målsättningen för CTEK är att ”på medellång” sikt öka omsättningen från dagens nivå kring 900 Mkr till 2 miljarder kr. Vid den storleken ska en majoritet av omsättningen komma från el-produkterna.
Bolaget målsätter en marginal på 25% (justerad ebita), men flaggar för att tillväxten inom Energy & Facilites kan pressa lönsamheten kortsiktigt. Den trenden ska dock vända i takt med att volymerna skalas upp, nya produkter lanseras och komponentpriserna pressas.
En viktig sak för CTEK blir nu att få ut sina elfordonsladdare i divisionen Aftermarkets etablerade säljkanaler. Hittills har dessa endast sålts i Norden men avsikten är att bredda sig till alla de stora länderna i Europa där CTEK redan är starka inom 12V-laddare. Även geografisk expansion för Energy & Facilities är viktigt och partners finns i England och Holland.
Om förvärv kommer spela en viktig roll får vi se. Det kan bli så för antalet lokala tillverkare av växelströmsladdare är stort, 100-300 st i Europa.
Ska man teckna aktien?
Det finns skönhetsfläckar. En återvunnen tilläggsköpeskilling på 50 Mkr indikerar att utvecklingen för Chargestorm inte varit riktigt så god som bolaget tagit höjd för, även om Afv inte direkt skulle anmärka på tillväxten i alla fall.
Det finns också en risk att försäljning och lönsamhet är tillfälligt uppumpade av hemester och efterfrågan från fritidsfordon inom divisionen Aftermarket. I så fall finns risken för ett bakslag under nästa år.
Men inget av detta lär hindra att aktien flyger initialt. Att investera i ett tillväxtområde på samma villkor som Latour är nog inte fel. Afv tycker också att värderingen är låg vilket i och för sig bygger på att ovan nämnda risk för pyspunka 2022 inte materialiserar sig. Tar vi vårt huvudscenario och värderar den mogna affären utanför elfordonsladdarna till EV/Ebit 17x och samtidigt sätter en multipel på 8 gånger för intäkterna från elprodukter, så blir avkastningspotentialen 30%.
Det skulle inte alls förvåna om aktien går upp mycket mer än så. Men en sak i taget. Rådet blir att teckna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser