Analys IPO-guiden Kvix
Kvix: Streamingplattform för träning
Umeåbolaget Kvix (teckningskurs 7 kr) har utvecklat en streamingplattform som används för att livesända exempelvis träningspass eller yogapass. Fokus är på träning och hälsa.
Via bolagets app/webbplattform kan kunderna, i form av privatpersoner, se och deltaga i träningsövningar. På Kvix plattform finns ett femtiotal så kallade streamers – personerna som instruerar och visar träningsuppläggen.
Två medlemsnivåer
Det finns två olika medlemstyper dels Kvix Free som är gratisversionen då får man tillgång att se träningspassen/övningen live. Dels Kvix Premium som kostar 149 kronor per månad. Som premiumkund får man tillgång till alla livesända pass men också tillgång att se dem i efterhand samt en rad andra funktioner. Den 30 september hade Kvix 43 000 personer ansluta till plattformen varav drygt 1800 premiummedlemmar. Den typiska kunden är en kvinna mellan 25 och 50 år.
Kvix erhåller intäkterna från premiumabonnemangen. Därutöver finns möjlighet till intäkter via donationer från kunderna och samarbetspartners. Donationsintäkterna delas med instruktören/inspiratören (även kallad streamer). Fördelningen på intäktsdelning av donationer varierar mellan 20 – 80%. Sedan Q2 2021 finns Kvix tillgänglig via Android och AppStore.
Bolaget grundades år 2019 av Johan Thomasson som fortsatt är VD och huvudägare. Kvix har idag 12 anställda varav sju personer arbetar med utveckling av plattformen. Huvudkontoret ligger i Umeå. År 2020 omsatte Kvix 0,3 Mkr. Första nio månaderna 2021 uppgick omsättningen till 1,5 Mkr. Rörelseresultatet (Ebit) var -9,5 Mkr.
Brygglån kvittas mot aktier
Erbjudandet uppgår till 26 Mkr. 11 Mkr avser brygglån som har betalts in under juni 2021. Samtliga långivare har åtagit sig att kvitta lånet inklusive en ränta på 10% mot aktier till teckningskurs 7 kronor vid emissionen. Givet att emissionen blir fulltecknad kommer Kvix att tillföras 13,9 Mkr före emissionskostnader (1,5 Mkr).
Kvix | Enligt Kvix | Justerat för brygglån |
Värdering (före pengarna) | 35 Mkr | 47 Mkr (35 Mkr + 12 Mkr) |
Emissionslikvid | 26 Mkr | 14 Mkr (12,4 Mkr + 1,5 Mkr) |
Teckningsförbindelser | 19,0 Mkr | 8 Mkr |
Säkrad andel | 73,1% | 57,1% |
Värdering (efter emission) | 61 Mkr | 61 Mkr |
Emissionslikviden på 12,4 Mkr skall främst användas till vidareutveckling av plattformen (45%) samt marknadsföring (45%). Resterande 10% avser rörelsekapital. Före pengarna (pre money) värderas Kvix till 35 Mkr. Justerat för brygglånet som redan inbetalts är värderingen 47 Mkr innan pengarna.
19,0 Mkr av emissionen på 26 Mkr är på förhand säkrad av teckningsåtagare. Då är teckningsgraden 73%. Räknar vi på den faktiska emissionslikviden som Kvix kommer tillföras (cirka 14 Mkr) är teckningsgraden drygt 57% (19 Mkr minus 11 Mkr (brygglån) = 8 Mkr).
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Kvix |
Lista | NGM SME |
Omsättning rullande tolv månader | 2 Mkr |
Antal anställda | 12 |
Teckningskurs | 7,00 kr |
Rådgivare | Augment Partners |
Storlek på erbjudande | 26 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 61 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 3 Mkr (10,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 73% |
Investerare som ska teckna i IPO | UM Invest, Partnerinvest övre Norrland, Eco Group i Umeå, Nybergs Fastigheter & Förvaltning, Mikael Vistrand, m.fl. (73% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2021-11-25 |
Beräknad första handelsdag | 2021-12-06 (11 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 391 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Kvix
# Framtida kapitalbehov
Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.
Det ges ingen information i prospektet om det långsiktiga finansieringsbehovet. IPO-guiden hissar en flagga.
Grundläggande granskning av alla noteringar via Affärsvärldens IPO-guide. IPO-guiden fokuserar på prospektet, villkoren, alla aktörerna och eventuella ”varningsflaggor” kopplade till själva erbjudandet.
Aktieanalyser som går direkt till Affärsvärldens prenumeranter med råd om man bör teckna aktien eller ej. Analyserna fokuserar på bolagsanalys och aktievärdering. Det här är en sådan analys men i en extremt förenklad form. Flödet av nya bolag är så skiftande att det ibland blir orimligt att göra ”fullskaliga” analyser. Så är fallet här. Nedan följer istället Affärsvärldens reflektioner och magkänsla efter en första genomläsning av prospektet.
Grundare och VD är storägare
VD Johan Thomasson, född 1979, kommer äga cirka 55% av bolaget efter IPO. Thomasson beskrivs som en framgångsrik serieentreprenör i prospektet. Thomasson är större ägare och tidigare VD för bolaget Bro och Tak som är ett entreprenadbolag inom tak och isoleringsarbeten.
Jan Benjaminsson, född 1958, är ordförande sedan 2021. Benjaminsson sitter för tillfället i Starbreeze styrelse och har tidigare varit VD och CFO för TargetEveryOne samt suttit i styrelsen för Sozap. Benjaminsson äger 15 800 aktier och 20 000 optioner i Kvix.
Totalt kommer insiders äga 58% av aktierna efter IPO.
Siktar på 10 000 premiummedlemmar 2022
Antal användare har ökat till över 43 000 stycken och Kvix har knutit till sig cirka femtio streamers/influcers som använder plattformen.
Kvix målgrupp är personer mellan 20 – 70 år. På den svenska marknaden är målsättningen att nå 5% av den primära målgruppen under 2022. Det motsvarar 100 000 medlemmar. Vidare är målsättningen att nå 10 000 premiummedlemmar som betalar 149 kr per månad.
Talangjakt med 1 miljon i potten
Kvix kommer anordna en årligt återkommande talangjakt för wellness-streamers under namnet Wellstar. Tävlingen skall fungera som en slags marknadsföringskanal för att attrahera både nya streamers och slutkunder.
Utbetalningar och vinstdelning kommer attrahera nya streamers som engagerar sina följare vilket kommer leda till nya målgrupper, menar Kvix.
Tanken är att genomföra konceptet Wellstar i ytterligare länder på sikt när bolaget väl siktar på utlandsexpansion. Tillväxtstrategin går i korthet ut på att fokusera på att attrahera streamers (inspiratörer/instruktörer) som i sin tur ska generera fler medlemmar.
Utmaningarna för Kvix är dels att attrahera medlemmar som använder plattformen. Men framförallt att konvertera medlemmarna till betalande abonnemangskunder. Som synes i bilden ovan till höger har antalet premiummedlemmar inte följt med utvecklingen av totala antalet medlemmar. Kvix förklarade det med att marknadsföringen minskades under sommaren. Kundtappet (churn) verkar också ökat under sommaren.
Ökat intresse för hemmaträning
Pandemin har ökat intresset för att träna hemifrån. Marknaden för live-streaming spås enligt branschbedömare att växa med hela 28% årligen de kommande åren. Sverige är det land i Europa med högst penetrationsgrad av antal gymmedlemskap. Friskis & Svettis har tidigare uppgett att deras genomsnittliga medlem tränar en gång varannan vecka i snitt. En rapport från Garmin visar att 19% av svenskarna tränar med hjälp av digitala lösningar. Bland kvinnor är andelen 30%.
Konkurrenter
Konkurrenterna som Kvix framhäver är stora globala spelare som Twitch, YouTube, Facebook, Sweat och Peloton. Många svenska gymkedjor som exempelvis Sats, Friskis & Svettis och Nordic Wellness erbjuder liveträning. Dessutom finns nischade aktörer som Ygo Live och Wellnesstudio. Fördelen Kvix har mot gymkedjorna är att tjänsten är gratis i liveformat. De stora gymkedjorna har å andra sidan hundratusentals medlemmar.
Andra noteringar med fokus på streaming och träning under 2021
Under året har det noterats ett antal andra mindre bolag som är exponerad mot streaming och träning. Streamify fokuserade initialt på livestreaming av sport men har nu övergått mer mot streaming av live-shopping. Varken Twiik eller Trainimal har varit någon succé och aktierna har halverats eller mer sedan IPO.
Bolag | Inriktning | Omsättning Q1-Q3 2021 | Börsvärde vid IPO | Utveckling sedan IPO |
Streamify | Plattform för livestreaming av sport | 0,8 Mkr | 34 Mkr | 80% |
Twiik | Försäljning av träningsupplägg via app | 5 Mkr (Q1-Q2 2021) | 41 Mkr | -52% |
Trainimal | Träning och kostrådgivning via app | Cirka 18 Mkr | 77 Mkr | -61% |
Slutsats
Kvix är ett relativt nystartat bolag och tillväxten på deras plattform verkar vara god för tillfället. Att antalet gratismedlemmar kontinuerligt ökar är centralt. Utmaningen blir att konvertera dem till fullt betalande kunder. Målet om 10 000 betalande kunder 2022 känns utmanande att nå.
Värderingen på 61 Mkr efter pengarna sticker inte ut som låg. Cirka 43,5 Mkr har investerats i bolaget inklusive den förestående emissionen jämförelsevis. Efter att ha tittat översiktligt på prospektet blir vi inte särskilt lockade av Kvix.
AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser