Kortsiktigt osäkra utsikter

Hjälmbolaget Mips påverkades mer än väntat av viruskrisen i andra kvartalet. Under andra halvåret behöver tillväxten återvända. Värderingen ger inget vidare skydd på nedsidan om så inte skulle bli fallet.
Kortsiktigt osäkra utsikter -
MIPS lösning skyddar hjärnan från rotationsskador vid sneda islag. Teknologin säljs som en slags ingrediens till hjälmtillverkare runt om i världen. Fram till och med 2019 har bolaget sålt mer än 14,2 miljoner MIPS BPS enheter till cykel, motorcykel, snösport, ridsport och klättring. Foto: Mips/Jonas Kullman
Mips
Börskurs: 327,00 kr Antal aktier: 26,2 m
Börsvärde: 8 560 Mkr Nettokassa: 199 Mkr
VD: Max Strandwitz Ordförande: Magnus Welander

Mips (327 kr) utvecklar och säljer produkter för hjälmbaserad säkerhet. Bolaget är marknadsledande inom lösningar för rotationsskydd. Mips teknologi Brain Protection System (BPS) skyddar mot rotationsrörelser och sneda träffar mot användarens huvud.

Produkten säljs, som ett co-brand likt Gore-Tex, och integreras i befintliga hjälmar och kan användas av sportutövare samt i hjälmar för yrkesmässigt bruk. Största målgruppen är cyklister och motorcyklister.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 268 327 464 575
 – Tillväxt +39,1% +22,0% +42,0% +24,0%
Rörelseresultat 108 137 202 259
 – Rörelsemarginal 40,3% 42,0% 43,5% 45,0%
Resultat efter skatt 85 107 153 196
Vinst per aktie 3,35 4,10 5,90 7,50
Utdelning per aktie 3,00 3,50 4,50 5,50
Direktavkastning 0,9% 1,1% 1,4% 1,7%
Avkastning på eget kapital 30% 32% 38% 41%
Operativt kapital/omsättning 19% 19% 19% 19%
Nettoskuld/EBIT -1,8 -1,9 -1,4 -1,3
P/E 97,5 79,8 55,4 43,6
EV/EBIT 77,4 60,9 41,4 32,3
EV/Sales 31,2 25,6 18,0 14,5

Mips har sedan noteringen våren 2017 (teckningskurs 46 kronor) varit ett av börsens absolut snabbast växande bolag. De senaste tre åren har den genomsnittliga försäljningstillväxten varit drygt 45 procent per år. I höstas lanserade Mips nya finansiella mål. Bolaget siktar nu på att omsätta 1 miljard kronor år 2025 med en rörelsemarginal på minst 40 procent.

Med bruttomarginaler på drygt 70 procent blir skalbarheten vid ökad försäljning god. Redan under fjolåret passerade Mips rörelsemarginalmålet. Tidigare var målsättningen att omsätta 400 Mkr år 2020 med motsvarande marginalmål det vill säga minst 40 procent rörelsemarginal.

Idag presenterar bolaget halvårsrapporten. Försäljningen i andra kvartalet minskade med 19 procent organiskt och landade på 66 Mkr (83). Det var cirka 30 procent lägre än analytikerkonsensus prognoser. Aktien är ned ungefär 10 procent på beskedet. Omsättningstappet beror på att Mips kunder, i form av hjälmtillverkarna “drog i handbromsen” i början på kvartalet till följd av viruskrisen och dess osäkerheter.

Tidigare år har Mips leveranser i det andra kvartalet främst utgjorts av lösningar för snöhjälmar inför den kommande skidsäsongen. Försäljningen av både snöhjälmar och motorcykelhjälmar minskade kraftigt under kvartalet.

I juni såg Mips en kraftigt förbättring generellt sett. Hur stark återhämtningen var under juni månad framgår dock inte. Viruskrisen har inneburit ett ökat intresse för cykling. Dels på grund av att folk i allmänhet hellre kör bil eller cyklar till jobbet istället för att åka kollektivt. Dessutom semestrar allt fler människor på hemmaplan vilket också drivit intresset för cykling.

Gällande motorcykelhjälmar väntar sig Mips en återhämtning kommande kvartal. Inom hjälmkategorin säkerhet har Mips under andra kvartalet levererat hjälmar till både den svenska räddningstjänsten och militära förband.

Bruttomarginalen under kvartalet minskade med 0,4 procentenheter till 74,2 procent jämfört med föregående år. Rörelsemarginalen sjönk till 29,7 procent (44,5) på grund av lägre omsättning samt ökade kostnader för marknadsföring och organisationen som helhet. Mips adderade två nya varumärken under kvartalet.

Första halvåret 2020 minskade omsättningen totalt sett med 5 procent varav 7 procent organiskt. Rörelsemaginalen var 29,4 procent (38,1). Trots en utmanade inledning på året ser VD Max Strandwitz positivt på andra halvan av året. Viktigt att ha i bakhuvudet är att Mips omsättning genereras när hjälmarna produceras och inte när de faktiskt säljs i butik.

Vid halvårsskiftet hade Mips 107 kunder i form av köpande varumärken. Den absoluta majoriteten finns inom sportkategorin som omfattar cykel, snö, ridning, lagsport samt övrigt. 2019 levererade Mips 5,0 miljoner (3,8) BPS-enheter till 583 (448) olika hjälmmodeller.

Hjälmtyp Antal per år
Sport Cirka 50 miljoner
Motorcykel Cirka 50 miljoner
Säkerhet Cirka 310 miljoner

Bolaget tre huvudsakliga kategorier är sporthjälmar, motorcykelhjälmar samt säkerhetshjälmar (för industriellt bruk, exempelvis bygghjälmar). I takt med det utökade produktsortimentet har den adresserbara marknaden ökat från 43 miljoner till 130 miljoner hjälmar. Den totala marknaden uppfattar totalt sett 410 miljoner hjälmar enligt branschbedömare.

För tillfället är Mips den helt marknadsledande och dominerande aktören inom lösningar för rotationsskydd. Det finns dock ett par aktörer på med konkurrerande lösningar. En är WaveCel och de har lanserat genom varumärket Bontrager. Den som är extra intresserad av deras teknologi kan läsa denna artikel. Mips menar att de är en nischspelare som adresserar dyrare hjälmar. En annan lösning är Brainguard, de har inte lanserat någon produkt på marknaden ännu.

Att det kommer konkurrenrande lösningar som når marknaden behöver nödvändigtvis inte vara negativt. Då det samtidigt driver på utvecklingen och implementeringen av rotationsskydd. Ledningen i Mips menar fortsatt att den största konkurrenten är de hjälmar som inte använder Mips teknologi.

Ledningen väntar sig som sagt ett starkare andra halvår. Vi räknar generöst med att tillväxten återvänder rejält under andra halvåret. Och att försäljningen på helårsbasis stiger med drygt 20 procent. Nästa år är det upp till bevis då tillväxten inom säkerhetshjälmar skall ta fart. Vi skissar på 40 procent tillväxt 2021 och 24 procent 2022.

Mips har en attraktiv affärsmodell med höga bruttomarginaler. På sikt räknar vi med en rörelsemarginal på 45 procent. Använder vi en multipel på 35 gånger rörelsevinsten, i linje med peer-gruppen nedan, finns en uppsida på drygt 10 procent på radarn. Klent. Men det är något i den stilen man behöver tro på för att se ytterligare uppsida i aktien på kort sikt.

Skulle tillväxten accelerera ytterligare finns stor potential (optimistiskt scenario). Den stora risken är ökad konkurrens och att prispress gör sig påmind (pessimistiskt scenario).

Nedan följer hur några andra av börsens snabbväxande bolag värderas. First North-bolaget Hövding säljer visserligen cykelhjälmar men har en helt annan affärsmodell och marginalstruktur och är av de skälet inte särskilt jämförbart.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2020-2022 %
Mips 52,6 46,5 35,6 15,8 44,5 30,7
Evolution Gaming 104,4 35,3 33,2 17,2 51,8 22,4
Fortnox 35,1 63,6 47,9 17,5 36,5 22,0
CellaVision -13,5 50,4 39,6 11,7 29,5 15,3
Invisio 16,6 42,9 32,8 9,8 29,8 23,1
Genomsnitt 39,0 47,8 37,8 14,4 38,4 22,7
Källa: Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Förväntad årlig tillväxt 2020-2022

Mips har uppvisat en fantastisk utveckling sedan notering för några år sedan. Aktien är upp 65 procent under 2020. De långsiktiga tillväxtmöjligheterna är fortsatt spännande och bolaget har fått en stor fördel genom sitt first-mover advantage.

Aktien är inget för den som har ständig huvudbry kring den höga värderingen. Efter den starka kursuppgången och de kortsiktigt osäkra utsikterna ligger bevisbördan på Mips. Vi landar i en neutral hållning.

Mips tio största ägare Kapital och röster
Swedbank Robur Fonder 9,56%
Capital Group 4,56%
Tredje AP-fonden 3,70%
C WorldWide Asset Management 2,58%
Handelsbanken Fonder 2,46%
AMF Försäkring & Fonder 2,39%
Artisan Partners 2,24%
Eleva Capital LLP 2,07%
ERAFP 1,58%
Berenberg Funds 1,57%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser