Analys Autoliv
Köpvärt Autoliv kräver is i magen
Till skillnad från andra kvartalets bokslut, då Autoliv bommade förväntningarna, lyckades bolaget nu leverera en rapport som var något bättre än förväntat på rörelsenivå.
Tillväxten i guldägget Aktiv Säkerhet, som producerar bland annat utrustning för mörkerseende och fotgängarskydd, var dock en besvikelse. Den organiska tillväxten inom Aktiv Säkerhet hoppade ned till 9 procent (från 30 procent under det andra kvartalet). Bolaget förklarar det med en minskning inom GPS-moduler samt bromskontrollprodukter. Dessutom meddelar Autoliv att det decennium-mål som satts upp för försäljning inom Aktiv Säkerhet kommer försenas med ett år.
Det gillades inte av börsen som fäster stor vikt vid den (förhoppningsvis) snabbväxande divisionen Aktiv Säkerhet. Autolivs aktie har alltså fallit cirka 5 procent sedan rapporten kom i torsdags.
Lönsamheten var däremot bättre än vad marknaden trodde på förhand, med en rörelsemarginal som landade på 8.1 procent, runt en halv procentenhet över både analytikernas och bolagets egna prognos.
När vi själva blickar längre ut så bedömer vi överlag tillväxtutsikterna som fortsatt goda pådrivet av att säkerhetsinnehållet per bil ökar.
Vi tror dock att 2017 blir något av ett mellanår.
Autoliv gynnas såklart av konkurrenten Takatas kollaps och vi är eniga med de flesta bedömare om att Autolivs marknadsposition stärks väsentligt till följd av detta.
Orderingången har exempelvis svällt rejält under de senaste kvartalen då kunder valt bort Takata till förmån för Autoliv. Men som vi skrev i vår analys i augusti är det långa ledtider i den här industrin. Det kan ta så länge som två-tre år från order till produktion. Det dröjer alltså innan Autoliv kan omvandla ordrar till intäkter. Vi tror att Autoliv kommer kunna skörda frukterna av Takatas problem först under 2018.
Dessutom verkar tillväxten växla ned lite grann i närtid vilket talar för att 2017 kan bli en prövning med både lite försäljningsmässig motvind och stigande kostnader.
Autoliv flaggar för högre kostnader för forskning och utveckling i år och nästa år för att kunna möta den starka efterfrågan som de ser längre fram.
Det här kan pressa marginalerna en hel del. Vi skriver ner våra förväntningar på 2017 en del och ser att även analytikerkåren måste göra detsamma.
Grafiken ovan visar det historiska sambandet mellan FoU-kostnader och rörelsemarginal i Autoliv samt analytikernas bedömningar för framtiden. Det som är tydligt är att det finns en stor risk för kortsiktiga besvikelser på marginalfronten när Autoliv storsatsar på längre sikt.
Sammantaget håller vi fast vid köprådet från i augusti (se länken) men vill betona att det kräver rätt mycket is i magen kommande halvår och vi utesluter inte ännu bättre köptillfällen längre fram.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.