Analys Kopparbergs
Kopparbergs: Ny tillväxtmotor med rosa gin i tanken?
Kopparbergs |
|
Börskurs: 150,00 kr | Antal aktier: 20,609 m |
Börsvärde: 3 091 Mkr | Nettoskuld: 426 Mkr |
VD: Peter Bronsman | Styrelseordförande: Mikael Jönsson |
Kopparbergs (150 kr) brygger, säljer och distribuerar framför allt cider och öl men även mindre volymer andra alkoholhaltiga drycker och vatten.
Sverige är tillsammans med Storbritannien de klart viktigaste marknaderna för Kopparbergs som i många års tid växte kraftigt här. Senaste åren har bjudit på mindre av den varan vilket tillsammans med hotet om Brexit pressat värderingen på aktien till omkring 13 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).
Börsplus huvudscenario | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 2 009 | 1 950 | 2 009 | 2 069 |
– Tillväxt | +3,8% | -2,9% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 277 | 273 | 281 | 290 |
– Rörelsemarginal | 13,8% | 14,0% | 14,0% | 14,0% |
Resultat efter skatt | 196 | 201 | 197 | 203 |
Vinst per aktie | 9,49 | 9,80 | 9,60 | 9,80 |
Utdelning per aktie | 6,10 | 6,10 | 6,50 | 7,00 |
Direktavkastning | 4,1% | 4,1% | 4,3% | 4,7% |
Avkastning på eget kapital | 25% | 23% | 21% | 20% |
Operativt kapital/omsättning | 40% | 40% | 40% | 40% |
Nettoskuld/EBIT | 0,2 | -0,3 | -0,5 | -0,6 |
P/E | 15,8 | 15,3 | 15,6 | 15,3 |
EV/EBIT | 12,7 | 12,9 | 12,5 | 12,1 |
EV/Sales | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,7 |
Svenska marknaden
Öl på Systembolaget | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Omsättning på marknaden (Mkr) | 8 263 | 8 592 | 8 785 | 9 388 |
– tillväxt | +4% | +2% | +7% | |
Försäljning av Kopparbergs (Mkr) | 760 | 765 | 755 | 759 |
– tillväxt | +1% | -1% | +1% | |
Kopparbergs marknadsandel | 9,2% | 8,9% | 8,6% | 8,1% |
Cider & blanddrycker på Systembolaget | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Omsättning på marknaden (Mkr) | 878 | 921 | 950 | 1 084 |
– tillväxt | +5% | +3% | +14% | |
Försäljning av Kopparbergs (Mkr) | 129 | 128 | 121 | 146 |
– tillväxt | -1% | -5% | +20% | |
Kopparbergs marknadsandel | 14,7% | 13,9% | 12,7% | 13,4% |
I tabellerna bredvid finns en översikt av Kopparbergs ställning på den svenska marknaden. Samtliga omsättningssiffror avser försäljningsvärde i kundledet på Systembolaget. Det är alltså inte detsamma som Kopparbergs redovisade intäkt vilket bara är en andel av vad slutkunden betalar. I statistiken syns inte heller siffror från försäljning i restauranger och barer.
Kopparbergs försäljning domineras av öl med tyngdpunkt mot varumärken som Sofiero vilket många nog skulle kalla för ”fulöl”. Marginalerna lär dock vara högre inom cider och där säljer Kopparbergs som mest av sina riktigt starka produkter med alkoholhalt på 7,0%.
Trenden över tid är att försäljningen av såväl öl som cider växt senaste åren – men att Kopparberg inte riktigt lyckats ta sin del. 2018 sticker ut som ett riktigt bra år (varma sommar-effekten?) där Kopparberg faktiskt också kom ut som en vinnare. 2019 ser hittills ut att bli något svagare.
Inom öl sticker Spendrups ut som en relativ vinnare senaste åren då det bolaget ökat sin marknadsandel från drygt 21% under 2015 till närmre 25% för 2018.
Inom cider verkar det snarare som att samtliga jättar har tappat till nya uppstickare. En trend som diskuteras en del och som eventuellt kan ligga bakom är att många unga tycks dricka mindre volym, men bättre kvalitet. Något som talar mer för hantverkmässiga produkter med pigga varumärken, än Kopparbergs.
Brittiska marknaden
I Storbritannien har Kopparbergs en riktigt bra ställning och på den marknaden finns ett par starka trender som verkar i lite olika riktning för Kopparbergs:
- (-) Den totala cidermarknaden verkar ha backat en del från toppen kring 2010.
- (+) Men under ytan verkar sötare cider på annan frukt än äpple växt fram från knappt ingenting 2010 till att idag utgöra mer än en fjärdedel av marknaden. Här är Kopparbergs generellt starka.
- (-) Den starkaste tillväxten för fruktcider verkar dock vara på fat i pubar och restauranger. Kopparberg är dock starkast på flaska och i butiker. Ofta finns kanske bara en eller två tappkranar för cider och då tycks valet oftare falla på någon av de inhemska namnen som Strongbow, Thatchers eller Weston’s.
Det är svårt att veta vad nettoeffekten blir. Men marknadsstatistik som Börsplus tagit del av pekar på att Kopparbergs växt volymerna en del på den brittiska marknaden under 2016-2018, men att den svaga utvecklingen för pundet motverkat detta. Vi skulle nog räkna med att tillväxten fortsätter men i ganska långsam takt.
Nya tillväxthopp?
Givet utvecklingen i Sverige och Storbritannien, samt att hela koncernens omsättning stått still sedan 2015, blir den logiska tolkningen att nya marknader som USA, Australien och Sydafrika inte heller växt särskilt mycket. Åtminstone inte tillräckligt för att ge ordentligt avtryck på Kopparbergs räkenskaper. Att få fart på tillväxten ser vi som en av Kopparbergs större utmaningar just nu.
Bryggeriets senaste giv på det temat är den brittiska lanseringen av smaksatt så kallad ”pink gin”. Dels på 70 cl flaska med 37,5% alkoholhalt och dels som färdigmixad drickbar 25 cl burk med alkoholhalt på 5,0%.
Lanseringen ska tydligen ha gått långt bättre än väntat och sålt så bra att bolaget fått skjuta upp lanseringen på andra marknader för att här och nu fokusera enbart på den brittiska.
Gin är i Storbritannien en snabbt växande marknad värd någonstans kring 30 miljarder kronor där pink gin står för en knapp tredjedel av detta. Det är ganska lättproducerat (kräver exempelvis ingen lagring) och i landet finns hundratals ginproducenter varav många är små regionala spelare.
I intervju med Börsplus säger VD Peter Bronsman att Kopparberg inom pink gin är den näst mest sålda produkten på de försäljningsställen där bolaget i dag finns representerat. Hittills är distributionen ungefär 25% av vad bolaget vill åstadkomma på lite sikt. Om försäljningen går fortsatt starkt lär det inte vara några problem att utöka den siffran, men att nå ut till alla större kedjor och handlare kan ta tid. Kanske något år eller två. Detta kan alltså ge lite tillväxt framöver.
Så värderas bryggerierna
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % | Direktavkastning % |
Kopparbergs | -26,9 | 15,6 | 12,5 | 1,8 | 14,0 | 3,0 | 4,1 |
Carlsberg | 33,6 | 22,3 | 15,9 | 2,6 | 16,1 | 3,6 | 1,8 |
Royal Unibrew | 2,2 | 22,7 | 19,6 | 3,8 | 19,3 | 2,9 | 2,0 |
Anheuser-Busch | 14,0 | 19,6 | 15,6 | 5,3 | 34,0 | 3,8 | 1,5 |
Heineken | 21,4 | 20,4 | 16,2 | 2,8 | 17,0 | 4,5 | 1,7 |
Diageo | 27,5 | 22,8 | 20,5 | 6,6 | 32,4 | 6,4 | 2,1 |
Constellation Brands | -2,3 | 21,7 | 19,7 | 6,7 | 34,0 | 4,2 | 1,4 |
Molson Coors | -11,6 | 12,3 | 14,7 | 2,0 | 13,8 | -0,1 | 3,0 |
Ambev | 4,7 | 22,5 | 15,1 | 5,2 | 34,6 | 7,2 | 2,5 |
ICA Gruppen | 71,7 | 23,3 | 20,6 | 0,9 | 4,5 | 2,1 | 2,5 |
Axfood | 26,9 | 25,4 | 21,0 | 0,9 | 4,4 | 3,3 | 3,4 |
Genomsnitt | 14,7 | 20,8 | 17,4 | 3,5 | 20,4 | 3,7 | 2,4 |
Källa: Börsplus (Kopparbergs) och Factset (övriga) |
Aktien är billig jämfört med andra större bryggerikoncerner. Men så har det länge sett ut och vi hyser egentligen inga förhoppningar om att det gapet skulle stängas med mindre än ett bud på bolaget. Men frågan är om bröderna Bronsman är intresserade av att sälja. Det tror inte vi.
Något som hänt sedan sist är att även konjunkturstabila bolag som ICA Gruppen och Axfood (längst ned i tabellen) skenat i värde på börsen. Kopparbergs borde ju höra till den kategorin och aktien lockar dessutom med en direktavkastning 4% vilket är högre än samtliga bolag i jämförelsetabellen. Kanske kan Kopparbergs få en släng av det kapital som värderat upp dagligvaruhandlarna?
Börsplus slutsats
Den stora frågan är vart tillväxten ska komma ifrån. Cider växer i Sverige men Kopparbergs verkar ha svårt att ta sin andel av detta. Lite tillväxt finns nog i Storbritannien, men där finns samtidigt hotet om en avtalslös Brexit som lika gärna kan skicka utvecklingen i andra riktningen. Kopparbergs har visserligen förberett sig genom att flytta delar av produktion och tillverkning till Storbritannien för att minska effekten – men magkänslan kommer förstås vara att handla ned aktien på ett dåligt Brexit-besked tills de eventuella effekterna klarnar.
Gin är ett nytt hopp för Kopparbergs. Det är just nu en snabbväxande produkt som kan ge lite tillväxt under kommande år. Det är förstås positivt men vi har svårt att se något större bidrag relativt Kopparbergs storlek.
Vi landar i att Kopparbergs är en hyfsat billig aktie med stabila intäkter och hyfsad direktavkastning. Även med låg tillväxt och en beskedlig värdering på 12 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) går aktien att räkna hem. Det tycker vi räcker för ett köpråd även om aktien inte är någon favorit. Den som letar stabila aktier kan dock mycket hellre äga Kopparbergs än snordyra ICA eller Axfood.
Tio största ägare i Kopparbergs | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Dan-Anders & Peter Bronsman | 695 | 22,8% | 65,3% |
Nils-Olov Jönsson inkl. bolag/stiftelser | 451 | 14,8% | 6,7% |
Didner & Gerge Fonder | 263 | 8,6% | 3,9% |
Kurt Carlsson | 125 | 4,1% | 1,8% |
Anders Andersson | 89 | 2,9% | 1,3% |
Karl Magnus Thuresson | 76 | 2,5% | 1,1% |
Wolfgang Voigt | 60 | 2,0% | 0,9% |
Håkan Thuresson | 49 | 1,6% | 0,7% |
Parkallen Invest AB | 32 | 1,0% | 0,5% |
Jonas Jonsson | 32 | 1,0% | 0,5% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser