Kopparbergs: Nedkyld aktie

Bryggerikoncernens marginaler har försvagats senaste kvartalen. Bolaget har genomfört prishöjningar för att kompensera tappet. Kan Kopparbergs nå historiska marginalnivåer är aktien långt ifrån dyr.
Kopparbergs: Nedkyld aktie - Kopparbergs
Foto: Kopparbergs
Kopparbergs
Börskurs: 129,00 kr Antal aktier: 20,6 m
Börsvärde: 2 659 Mkr Nettoskuld: 72 Mkr
VD: Peter Bronsman Ordförande: Mikael Jönsson

Kopparbergs (129 kr) brygger, säljer och distribuerar framför allt cider och öl men även en del andra alkoholhaltiga drycker och vatten. De mest kända varumärkena för svenska konsumenter är Sofiero Öl, Höga Kusten och Kopparbergs Cider.

Den svenska hemmamarknaden utgör knappt 30% av intäkterna. Storbritannien är klart största marknad med runt 60% av koncernens intäkter. Medan övriga Europa står för omkring 7% och Övriga marknader för 3%. Bröderna Dan-Anders och Peter Bronsman är största ägare med 22,8% av kapitalet och 65,3% av rösterna.

Koncernen har tre produktionsanläggningar, Kopparbergs Bryggeri (Kopparberg), Zeunerts Bryggeri (Sollefteå) samt Sofiero Bryggeri (Laholm). Kopparbergs har drygt 420 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 2 078 2 223 2 268 2 313
 – Tillväxt +8,9% +7,0% +2,0% +2,0%
Rörelseresultat 208 233 272 301
 – Rörelsemarginal 10,0% 10,5% 12,0% 13,0%
Resultat efter skatt 156 155 189 210
Vinst per aktie 7,55 7,50 9,20 10,20
Utdelning per aktie 7,25 7,25 7,50 7,50
Direktavkastning 5,6% 5,6% 5,8% 5,8%
Avkastning på eget kapital 15% 14% 16% 17%
Avkastning på operativt kapital 24% 25% 27% 29%
Nettoskuld/Ebit -0,4 -0,3 -0,4 -0,5
P/E 17,1 17,2 14,0 12,6
EV/Ebit 13,1 11,7 10,0 9,1
EV/Sales 1,3 1,2 1,2 1,2

När pandemin slog till påverkades Kopparbergs negativt då många pubar och restauranger tvingades hålla stängt på grund av restriktioner. Sett över de senaste fem åren har omsättningen i stort sett varit oförändrad.

Just tillväxten har varit ett problem för Kopparbergs även innan pandemin slog till. Under de senaste fem åren har Kopparbergs minskat sin marknadsandel på Systembolaget i Sverige från 5,7% till 4,8%. Bolaget har lanserat en hel del nya produkter i form av pink gin, hard seltzer (vatten, alkohol och smakämnen) och rom. Lanseringarna verkar gått helt okej men ingen dundersuccé, än så länge.

Stark position inom cidersegmentet

Det viktigaste intäktsbenet i Sverige är försäljningen till Systembolaget. Kopparbergs är stora inom cidersegmentet med bolagets Päroncider och Äppelcider. Totalt har Kopparbergs en marknadsandel på 17,4% (16,5) inom cidersegmentet. Störst med 24,3% av marknaden har Spendrups Bryggeri med deras varumärke Briska. Krönleins har 12,8%. Deras mest kända varumärke är Cid och Halmstad Cider. Carlsberg har varumärket Somersby medan Åbro fokuserar på Rekorderlig. Cidersegmentet växte 3,5% mätt i volym under 2022.

Inom ölsegmentet är Sofiero Original som lanserades för tjugo år sedan den femte mest sålda ölen. Kopparbergs hade 7,7% marknadsandel inom ölsegmentet år 2022. De tre dominerande aktörerna har tillsammans två tredjedelar av marknaden. Det är Spendrups (28,7%), Carlsberg (21,6%) samt Åbro (16,5%).

Tjugotal pubar

Restaurangmarknaden är en viktig kanal för att synas och marknadsföra nya produkter. Kopparbergs driver pubkonceptet John Scott’s med ett tjugotal verksamheter. Mestadels kring Göteborgsområdet men bolaget har även pubar i Stockholm, Malmö, Helsingborg och Marbella och Malaga (sedan våren 2023).  Under 2022 utgjorde John Scott´s drygt 6% av koncernens omsättning (motsvarande 125 Mkr).

Som vi skrev inledningsvis är Storbritannien bolagets klart viktigaste marknad. Där har Kopparbergs rönt framgångar med sin söta cider. Kopparbergs produkter verkar ofta få bra hyllplats i butik eftersom de säljs till betydligt högre snittpris än de närmsta konkurrenterna och därmed är mer lönsamma för handlaren. Några konkurrenter i Storbritannien är Strongbow och Thatchers. Cidermarknaden i landet står för cirka 40% av världsmarknaden för cider enligt branschstatistik.

Tillväxten för cidermarknaden i Storbritannien har mattats av över tid och tappet sedan toppåren kring 2010. Marknaden kan beskrivas som rätt mogen. Däremot finns det fortsatt god potential för Kopparbergs att ta marknadsandelar. Både i Storbritannien samt på nya marknader som Grekland och Spanien vilka växa uppvisa tvåsiffrig tillväxt framöver.

Kopparbergs har lanserat en Mixed Fruit Tropical som fått pris för “Årets produktlansering bland alkoholdrycker” ifjol. Bolaget har lanserat ett mixat ciderpaket med olika smaker i tio-pack som verkar uppskattas av konsumenterna.

Att cider som kategori vinner mer mark generellt i nya länder är ett tillväxthopp. Turistmarknader som Spanien, Cypern, Grekland och Malta har nu öppnat upp efter pandemin och restriktioner har tagits bort. Det är positivt och borde kunna ge viss skjuts. Turistsäsongen 2023 blir den första riktiga efter covid. Dessa länder är viktiga ur marknadsföringssynvinkel och som skyltfönster mot övriga länder.

Tillväxtpotential inom alkoholfritt

Under det senaste året har tillväxten pendlat mellan 8-16% på kvartalsbasis. I första kvartalet 2023 var tillväxten 16%. Största delen beror på ökad försäljningsvolym. Kopparbergs Cider är alltjämt den mest sålda cidern inom segmentet smaksatt cider i Storbritannien. Kopparbergs ligger på plats elva över de mest sålda öl- och cidervarumärkena i Storbritannien. Vidare uppger Kopparbergs att den alkoholfria trenden fortsätter växa. Kopparbergs alkoholfria cider är den mest sålda på den brittiska marknaden inom segmentet.

Rörelsemarginalen har däremot pressats en hel del senaste två kvartalen och var 0,1% i Q4 samt 6,2% första kvartalet i år.

VD Peter Bronsman uppger att resultatförsämringen beror på ökade kostnader för råvaror, förpackningsmaterial och frakter. Det fins en eftersläpning gällande prisjusteringar mot kund. Kopparbergs räknar med att ha fullt genomförda prisjusteringar och att marginalerna kommer tillbaka under slutet av 2023.

Systembolaget justerar priserna mot kund två gånger per år, 1 mars och 1 september. I mars i år var den genomsnittliga ökningen 2,6%. Det är en bra bit lägre än inflationen som bekant varit betydligt högre än så.

Som vi på Affärsvärlden påpekat länge finns klar förbättringspotential gällande transparensen i rapporterna. Med försäljning per geografi på kvartalsbasis, hur stor del av tillväxten som är volym, pris respektive valuta samt att flera poster i balansräkningen buntas samman, för att nämna några grejer.

Prognoser och värdering

Kopparbergs har inte uttalat mål avseende tillväxt eller rörelsemarginal. De senaste fem åren har rörelsemarginalen varit 13,2% i snitt. Större bryggerijättar som Carlsberg och Heineken tjänar omkring 15-16% jämförelsevis.

För 2023 skissar vi på 7% tillväxt. Kommande år räknar vi konservativt med 2% tillväxt. Carlsberg växte volymerna med 2,1% i Q1 samt totala försäljningen med 14,2% inklusive prisjusteringar. I takt med prishöjningar borde Kopparbergs kunna stärka marginalen under andra halvåret.

En viktig komponent är också valutan. Största delen av bolagets exportförsäljning sker i euro och pund. En procents försvagning av kronan mot EUR och GBP skulle påverka resultatet positivt med 7,3 Mkr per år. Pundet har exempelvis stärkts en hel del mot kronan de senaste månaderna vilket alltså borde påverka Kopparbergs positivt.

Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten finns 30% uppsida på sikt. Historiskt har Kopparbergs värderats högre än så (kring EV/Ebit 12-13x). Aktien värderas precis som tidigare till en tydlig rabatt mot större internationella bryggerier.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Kopparbergs -18,0 14,0 10,0 1,2 12,0 2,0
Ambev 23,2 15,6 10,7 2,6 24,6 6,3
Carlsberg 16,0 17,6 14,1 2,2 15,5 4,4
Constellation Brands -2,0 18,3 16,9 5,6 33,2 6,6
Diageo -9,8 19,0 16,7 5,2 31,3 3,8
Heineken 4,7 15,5 13,0 2,1 15,8 5,8
Royal Unibrew -5,1 19,9 16,7 2,4 14,4 3,8
Genomsnitt 1,3 17,1 14,0 3,0 21,0 4,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

Kan Kopparbergs få ordning på marginalen igen och nå historiska nivåer så borde det finnas hygglig kurspotential i aktien. Bolaget har trots allt en stark marknadsposition inom ciderkategorin i både Sverige och Storbritannien. Kan bolaget få fäste på fler marknader är uppsidan stor (optimistiskt scenario).

Så agerar insiders

Inga insynstransaktioner finns registrerade senaste året.

Verksamheten är relativt konjunkturstabil. Balansräkningen är därtill i hyfsat skick och direktavkastningen kring 6% helt okej. Kortsiktigt borde Kopparbergs även ha medvind från valutaeffekter. Rådet blir köp.

Tio största ägare i Kopparbergs Värde (Mkr) Kapital Röster
Dan-Anders & Peter Bronsman 613,1 22,8% 65,3%
Nils-Olov Jönsson inkl. bolag/stiftelser 424,1 15,8% 7,1%
Familjen Järvmarker 326,2 12,1% 5,5%
Didner & Gerge Fonder 144,5 5,4% 2,4%
Kurt Carlsson 110,3 4,1% 1,8%
Anders Andersson 73,6 2,7% 1,2%
Magnus Thuresson 67,4 2,5% 1,1%
Avanza Pension 40,3 1,5% 0,7%
Wolfgang Voigt 33,2 1,2% 0,6%
Liz Ebercrantz 25,6 1,0% 0,4%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  39,8% 72,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group