Analys IPO-guiden Komplett
Komplett återkomst till börsen
Komplett Group | |
Teckningskurs: 58,50 NOK | Antal aktier: 72,3 m |
Börsvärde: 4 227 MNOK | Nettoskuld: 181 MNOK |
VD: Lars Olav Olaussen | Ordförande: Nils Kloumann Selte |
I Sverige är Komplett Group (teckningskurs 55-62 norska kronor) kanske mest känt som en säljare av datorer, tillbehör och annan elektronik via Komplett.se och Webhallen.
Men bolaget driver e-handel också i Norge och Danmark, har en B2B-verksamhet som riktar sig mot nordiska företagskunder samt en verksamhet inom distribution av IT-prylar under varumärket Itegra.
Omsättningen är drygt 10 miljarder norska kronor på årsbasis. Av den tunna bruttomarginalen kring 13% lyckades bolaget under 2020 göra knappt 3% av försäljningen till rörelsevinst.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 9 866 | 9 866 | 10 260 | 10 671 |
– Tillväxt | +30,8% | 0,0% | +4,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | 276 | 296 | 308 | 320 |
– Rörelsemarginal | 2,8% | 3,0% | 3,0% | 3,0% |
Resultat efter skatt | 221 | 224 | 233 | 242 |
Vinst per aktie | 26,00 | 3,10 | 3,20 | 3,40 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 1,90 | 2,00 | 2,10 |
Direktavkastning | 0,0% | 3,2% | 3,4% | 3,6% |
Avkastning på eget kapital | 28% | 23% | 21% | 20% |
Avkastning på operativt kapital | 65% | 71% | 63% | 56% |
Nettoskuld/EBIT | 0,0 | -0,3 | -0,3 | -0,3 |
P/E | 2,3 | 18,9 | 18,3 | 17,2 |
EV/EBIT | 15,9 | 14,9 | 14,3 | 13,8 |
EV/Sales | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Komplett ska nu noteras på Oslo Børs. Idag ägs bolaget till 97% av den norska entreprenören Stein Erik Hagen, som främst är känd för att ha grundat dagligvarukedjan Rimi som 2004 såldes till ICA. Han säljer nu en tredjedel av sitt innehav i Komplett. Ingen nyemission görs i samband med noteringen.
Inga tecknings- eller garantiåtaganden finns i erbjudandet som uppgår till totalt dryga 1,3 miljarder kronor. Styrelse, ledning och anställda kommer äga 3,3% av bolaget efter noteringen. VD sedan 2018 heter Lars Olav Olaussen som dessförinnan haft ledande positioner i företag som Orkla, Findus och Procter & Gamble.
Läs om andra aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Komplett Group |
Lista | Oslo Børs |
Omsättning rullande tolv månader | 10 383 Mkr |
Antal anställda | 658 |
Teckningskurs | 58,50 kr (55,00 – 62,00) |
Rådgivare | ABG Sundal Collier, SEB |
Storlek på erbjudande | 1 332 Mkr (varav 0% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 4 185 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 15 Mkr (1,1% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | – |
Investerare som ska teckna i IPO | – |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2021-06-17 |
Beräknad första handelsdag | 2021-06-21 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 338 granskade börsnoteringar är 1,3 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Komplett Group
# CV med plumpar
För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett “bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella “plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.
En styrelseledamot i Komplett Group har varit VD i det ryska börsnoterade bolaget Vimplecom som varit indragen i en misstänkt muthärva av större mått där amerikanska, holländska och norska myndigheter stod på åklagarsidan. Vimplecom gjorde en ekonomisk uppgörelse på mångmiljardnivå med de amerikanska myndigheterna. IPO-guiden hissar en flagga.
Kompletts logistikapparat bygger till stor del på det automatiska Autostorelagret (se film på Youtube här) i Sandefjord där också bolagets huvudkontor finns. Där består arbetskraften först och främst av de 75 självkörande robotar som sköter lagret och plockar beställningar. Lösningen gör det möjligt att leverera 210 produkter i timmen.
Försäljning till privatpersoner stod för 62% av intäkterna under 2020 där merparten kommer från den norska och svenska affären. Konsumentmarknaden har historiskt haft något högre tillväxt (6% årligen 2016-2020) men med mer pressade marginaler än försäljning mot företagskunder.
Svenska Webhallen med e-handel och 20 fysiska butiker står för ungefär en fjärdedel av koncernens totala intäkter. Det är den enda verksamheten som drivs separat från övriga Komplett med egen IT-plattform och eget lager i Stockholm. Den lösningen verkar dock fungera halvdant för även om intäkterna växer så verkar Webhallen av allabolag.se att döma inte tjäna några pengar. Komplett överväger nu att investera i nytt automatiserat lager och slå samman IT-infrastrukturen med övriga koncernen. Webhallen grundades 1999 men förvärvades av Komplett under 2013.
Försäljning mot företag står för resterande knappa 40% av intäkterna och är indelat i två affärsområden. Dels ett B2B-segment som riktar sig främst mot små- och medelstora företagskunder som behöver datorer och annan IT-utrustning till kontoret och sina anställda. Det är koncernens minsta affärsområde med 13% av intäkterna – men också det mest lönsamma med rörelsemarginaler kring 5-6% vilket kan jämföras med konsumentbenets 1-3%.
Men också en distributionsaffär under varumärket Itegra som står för en fjärdedel av koncernens intäkter. Här säljs produkter primärt till andra återförsäljare av IT-produkter. Det norska avtrycket är här betydligt större än det svenska.
För övrigt kan nämnas att Komplett Group inte längre har särskilt mycket att göra med Komplett Bank som man grundade 2014 och sedan 2017 finns noterat i Norge. Komplett Group använder Komplett Bank för säljfinansiering i Norge och får även vissa mindre licensintäkter för bankens användning av varumärket. Men aktieägandet i banken är avyttrat sedan 2018.
Den finansiella historiken är svag och rörelsemarginalen kring 1% under 2018 och 2019 imponerar inte. Marginalen stärktes förvisso till 2,8% under 2020 – men det var knappast ett normalår och vi undrar i vilken utsträckning som siffrorna dopats av det starka intresse för datorspel och hemmakontor som följt i spåren av coronapandemin.
Bolaget bedömer att coronaeffekten lyft försäljningen med 500-600 Mkr under 2020. Då skulle 7 procentenheter av årets totala tillväxt på 31% bero på viruskrisen. Den starka trenden har fortsatt med oförminskad styrka i första kvartalet.
Komplett vill själva gärna förklara lyftet med att företaget sedan 2018 har ett nytt ledningsteam på plats som verkställt en ”tillbaka-till-kärnan”-strategi där diverse övriga verksamheter lämnats (e-handel inom apotek, bebisprylar, skönhetsprodukter, bildelar och inredning). Det verkar förstås vettigt men är knappast hela förklaringen.
Det kan också nämnas att Komplett var noterat under 2000 till 2011. Vid utköpet från börsen omsatte bolaget ungefär 4 miljarder vilket kan jämföras med dagens 10 miljarder. Då var bolaget en ganska svajig historia med rörelsemarginaler som pendlade mellan 0 och 5% med ett snitt på knappt 3%.
Bolaget gjorde då en del försök att expandera till bland annat Frankrike, Storbritannien, Tyskland och Österrike (samtliga stängdes 2008) samt Belgien, Irland och Nederländerna (samtliga såldes 2010).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Komplett Group | – | 17,7 | 14,1 | 0,4 | 3,0 | 6,0 |
Dustin | 105,6 | 15,2 | 12,2 | 0,5 | 4,5 | 18,2 |
Atea | 60,9 | 19,0 | 15,3 | 0,5 | 3,0 | 4,3 |
DistIT | 136,4 | 9,2 | 7,9 | 0,5 | 5,8 | 5,2 |
Genomsnitt | 100,9 | 15,3 | 12,4 | 0,5 | 4,1 | 8,4 |
Källa: Affärsvärlden (Komplett) och Factset (övriga). |
Komplett verkar nu stå inför något av en investeringsfas. Det tänkta bytet av lagerlokal och affärssystem för Webhallen väntas kosta 300 Mkr och nya packlösningar i det redan automatiserade Sandefjordlagret ytterligare 120 Mkr. Totalt väntas bolaget investera omkring 250 Mkr årligen 2022 och 2023 vilket kan jämföras med senaste årens avskrivningar kring 140 Mkr.
Ambitionen är att växa omsättningen med 10% årligen till och med 2025 för att då nå 15 miljarder. När det gäller lönsamhet är målet att öka marginalerna i samtliga segment för att 2025 nå en bruttomarginal kring 15% och rörelsemarginal runt 5%.
De låga marginalerna skvallrar om bransch med hård konkurrens där stordriftsfördelar är centralt. Covid är dessutom en osäkerhetsfaktor där fjolårets starka julhandel på nätet kan bli svår att slå i år om samhället öppnar upp till dess. Vi är försiktiga med tillväxtantagandena och vågar inte heller anta en långsiktig rörelsemarginal högre än 3,0%. Det skulle ändå vara något bättre än den historiskt starka 2020-siffran på 2,8%.
Värderar vi aktien till 14 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) finns då en uppsida på knappt 20% på några års sikt. Inte dåligt, men inte heller tillräckligt lockande för att man ska teckna aktien.
Vi uppfattar Komplett som ett välskött bolag med bra sortiment, snabba leveranser och låga priser åtminstone på konsumentsidan. Branschen är dock tuff och framtiden svårbedömd. Vi stannar med en neutral hållning till noteringen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser