Analys Link Mobility
Kommunikativ comeback-kid
Link Mobility | |
Börskurs: 44,81 NOK | Antal aktier: 272,1 m |
Börsvärde: 12 193 miljoner | Nettoskuld: 1 193 miljoner |
VD: Guillaume van Gaver | Ordförande: Jens Rugseth |
Kommunikationsbolaget Link Mobility (44,81 kr) är en nygammal bekantskap på Oslobörsen. Bolaget är verksamma inom plattformskommunikation, det som på branschspråk kallas CPaaS (Communication Platform as a Service). Den svenska kursraketen Sinch är en av bolagets närmsta konkurrenter.
Sedan bolaget grundades 2001 erbjuder man sina kunder en komplett lösning för att skicka stora mängder meddelanden till deras kunder, användare eller medarbetare. Kommunikationen sker främst via SMS men även via andra slags av kanaler som exempelvis WhatsApp eller Facebook Messenger. Till skillnad från USA-fokuserade Sinch har Link koncentrerat sig på Europa. Även kundbasen skiljer sig en del åt. Link har framför allt små och medelstora företag, medan Sinch har multinationella jättar som exempelvis Facebook.
Links strategi verkar fungera bra. Bolaget ökade intäkterna med 50% under 2018 och 2019 och verkar idag på ett tjugotal marknader med över 30 000 kunder. 2019 skickade man över 9 miljarder sms.
Bolaget har varit börsnoterat tidigare, men 2018 köptes man ut av private equity-fonden Abry Partners för 3,4 miljarder NOK. I höstas sattes bolaget åter på börsen. I samband med noteringen tog man in 2,5 miljarder NOK, med bland andra Swedbank Robur och TIN Fonder som ankarinvesterare. Noteringskursen sattes till 47 NOK, motsvarande ett börsvärde runt 14 miljarder NOK. Det blev en av Nordens största noteringar 2020.
Trots ett hyggligt 2020 handlas aktien på nivåer under noteringskursen. Är det ett ingångsläge vi ser?
Affärsvärldens huvudscenario | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 4 330 | 5 196 | 6 235 |
– Tillväxt | +22% | +20% | +20% |
Rörelseresultat* | 368 | 468 | 624 |
– Rörelsemarginal | 8,5% | 9,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 247 | 330 | 460 |
Vinst per aktie | 0,91 | 1,21 | 1,69 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Operativt kapital/omsättning | -6% | -6% | -6% |
Nettoskuld/EBITDA | 2,4 | 1,1 | 0,0 |
P/E | 49,4 | 36,9 | 26,5 |
EV/EBITDA | 35,6 | 27,2 | 19,5 |
EV/Sales | 3,0 | 2,4 | 2,0 |
*Kommentar: Link Mobility är ett förvärvsintensivt bolag. Vi använder oss därför av resultatmåttet ebitda som exkluderar immateriella förvärvsavskrivningar och speglar kassaflödet bättre än ebit. Prognostiserat rörelseresultat 2021-2023 avser ebitda. |
Kanske. Under våren har bolaget hunnit med att leverera styrkebesked i form av ett fint bokslut med en organisk tillväxt på 16% för helåret och förbättrad lönsamhet. Bolaget har tidigare varnat för negativa covid-effekter, och man bedömer att pandemin har påverkat försäljningen negativt med 2-3% för helåret 2020. Det är kanske bättre än befarat, men långt ifrån den explosionsartade tillväxten i Sinch där den organiska tillväxten landade på 34% för helåret 2020.
Tur då att det finns tillväxt till salu. Den europeiska CPaaS-marknaden är fragmenterad, och det verkar finnas en mängd intressanta uppköpskandidater på marknaden. Link har en uttalad förvärvsstrategi och fortsätter köpa bolag.
Dessutom till ett bra pris. Senast i februari förvärvades det nederländska CPaaS-bolaget Tismi. Prislappen landade på 20 MEUR, runt 200 MNOK, vilket motsvarar en EV/Ebitda-multipel runt 5,7 för 2021 års försäljning. Ett tjusigt litet multipelarbitrage, alltså. Links motsvarande värdering ligger kring 40.
Enligt Link Mobility kommer det nya förvärvet bidra med runt 70 miljoner NOK i omsättning och 35 miljoner i justerat ebitda i år. Genom förvärvet etablerar man sig i Benelux-länderna, men Affärsvärldens intryck är att förvärvet lika mycket genomförs för att komma åt tekniken i bolaget. Tismi verkar ligga i framkant gällande tvåfaktorsautentisering och number masking. Det senare är en teknik som används inom e-handeln för att skydda personliga telefonnummer. Number masking är en lösning för företag där det finns en risk för Ride Hailing, det vill säga att dela kundinformation till en tredje part. Dessa lösningar är särskilt eftertraktade inom e-handel och mobila betalningar, vilket bedöms vara en växande bransch.
Link Mobility har trenden i ryggen och framtiden för sektorn ser ljus ut. Analysföretaget IDC uppskattar att CPaaS-marknaden kommer att nå 151 miljarder NOK 2024, motsvarande en genomsnittlig årlig tillväxt på 38%. Links ledning med VD Guillaume van Gaver i spetsen verkar också optimistisk, och släppte i samband med bokslutet nya finansiella mål. Ambitionen är att nå en försäljning på 10 miljarder NOK 2024, motsvarande en genomsnittlig årlig tillväxt runt 30%. Det skulle innebära en andel på drygt 6% av den globala marknaden. Vi är inte riktigt lika övertygade, utan tror på en bibehållen årlig tillväxt kring 20% för våra prognosår.
Utöver detta har bolaget satt som mål att nå en justerad ebitda-marginal på 13-15% till 2024. Det beror såklart vad man justerar för, men Affärsvärlden är lite mer konservativa än så. Vi räknar med en ebitda-marginal på 10% för prognosåret 2023. För helåret 2020 var den 8,3%, nära sektorkollegan Sinchs 9%.
Så till värderingen. Det är en svårprissatt sektor, där värderingarna ser ut att ha tappat markkontakten på sina håll. Här och nu är aktien inget fynd ens räknat på försäljningen, även om värderingen ter sig något mer human än om vi räknar på Links fortfarande små vinster. Men lyfter vi blicken kan det finnas en hel del utrymme för uppvärdering kommande år. Vi använder oss av en EV/Sales-multipel på 3,0 för prognosåret 2023. Det är en motiverad rabatt relativt den betydligt större sektorkollegan Sinch, vars motsvarande prognosmultipel ligger på 4,7 i analytikersammanställningen i Factset.
I ett sådant scenario får vi en kurspotential på över 50%. Man ska dock ha med sig att det finns flera risker med caset, där teknikrisken kanske är den största. Marknaden är som sagt fragmenterad och det finns många konkurrenter som slåss om marknadsandelarna. I det här läget ser vi dock större möjligheter än risker. Vi utfärdar ett köpråd för Link Mobility.
Tio största ägare i Link Mobility | Värde (MNOK) | Kapital | Röster |
ABRY Partners LLC | 4 195 | 34,6% | 34,6% |
Swedbank Robur Fonder | 909 | 7,5% | 7,5% |
Karbon Invest AS | 715 | 5,9% | 5,9% |
Kabouter Management LLC | 598 | 4,9% | 4,9% |
Folketrygdfondet | 567 | 4,7% | 4,7% |
DNB Fonder | 450 | 3,7% | 3,7% |
Søren Sundahl | 393 | 3,2% | 3,2% |
SEI Investments | 326 | 2,7% | 2,7% |
DWS Investments | 235 | 1,9% | 1,9% |
SEB Fonder | 215 | 1,8% | 1,8% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser