Kid – Lyckad start på vändningen av Hemtex

Norska Kid har gjort en turn-around sedan bolaget fick en ny huvudägare i Björn Rune Gjelsten 2012. Fortsätter den positiva trenden för förvärvade Hemtex ser aktien intressant ut.
Kid – Lyckad start på vändningen av Hemtex - Hemtex
Kid förvärvade Hemtex 2019. Hemtex har 1,8 miljoner klubbmedlemmar i Sverige. Hemtex har också ett fåtal butiker i Finland och Estland. Foto: Hemtex
Kid ASA (NOK)
Börskurs: 101,00 NOK Antal aktier: 40,6 m
Börsvärde: 4 105 miljoner Nettoskuld: 1 040 miljoner
VD: Anders Fjeld Ordförande: Petter Schouw-Hansen

Kid (101 NOK) är en nordisk detaljhandelskedja för hemmatextil. Försäljningen sker genom varumärkena Kid i Norge och Hemtex i Sverige. Under 2020 omsatte bolaget runt 3 miljarder NOK med sina 2 000 anställda. Produkterna säljs online men främst i någon av bolagets 280 butiker.

VD är sedan 2018 Anders Fjeld som tidigare arbetat som operativ chef (COO) på sportkedjan XXL. Huvudägare Björn Rune Gjelsten äger 10% av bolaget. Gjelsten har nyligen avyttrat 59% av sitt innehav för att satsa på sina sportrelaterade innehav, bland annat Intersport och Löplabbet. Försäljningen har följts av en rad insiderköp av ledande personer.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 2 996 3 062 3 185 3 312
 – Tillväxt +27,8% +2,2% +4,0% +4,0%
Rörelseresultat 483 429 446 480
 – Rörelsemarginal 16,1% 14,0% 14,0% 14,5%
Resultat efter skatt 356 288 306 335
Vinst per aktie 8,76 7,10 7,50 8,20
Utdelning per aktie 4,40 6,00 6,50 7,00
Direktavkastning 4,4% 5,9% 6,4% 6,9%
Avkastning på eget kapital 31% 24% 24% 25%
Avkastning på operativt kapital 73% 74% 87% 100%+
Nettoskuld/EBIT 2,2 2,1 1,7 1,3
P/E 11,5 14,2 13,5 12,3
EV/EBIT 10,7 12,0 11,5 10,7
EV/Sales 1,7 1,7 1,6 1,6
Kommentar: Den starka tillväxten 2020 drivs dels av pandemin men även av att Hemtex inte var inkluderat i Q1 2019.

Kid startade som en skoproducent i slutet på 30-talet. Gradvis har verksamheten skiftats mot hemmatextiler. År 2005 gjorde grundarfamiljen exit och sålde till IK Investments (Industri Kapital). Skuldsättningen ökade kraftigt under IK:s regi och en misslyckad expansion gjorde att bolaget var på randen till konkurs 2009. Den norska banken DNB tog över och vände bolaget till lönsamhet. Sedan 2012 är Gjelsten Holding största ägare. Under Gjelstens tid har bolaget lyckats med lönsam tillväxt och har expanderat den norska marknadsandelen till 37%.

Kid hanterar själva hela värdekedjan förutom produktionen. Detta innefattar design, inköp, logistik, marknadsföring och försäljning. Nästan hela sortimentet säljs under egna varumärken. Bolaget tjänar runt hälften av sin rörelsevinst under Q4 när den viktiga julförsäljningen sker. Även Q3 är ett säsongsmässigt starkt kvartal medan Q2 och framförallt Q1 är svaga kvartal.

Kid är klart marknadsledande i Norge med 37% av marknaden. I Sverige är marknadsandelen genom Hemtex runt 10%. Konkurrenterna erbjuder ofta ett bredare sortiment än bara hemtextiler. Exempelvis har bland annat Zara Home och H&M Home snabbt fått en stark ställning inom inredning. Jotex är en direkt konkurrent som enbart verkar online. Utöver dessa konkurrerar de även med Princess i Norge samt Jysk och likande butiker.

Kid har också, kanske tack vara att de äger hela värdekedjan, uppvisat starka marginaler mot sina konkurrenter. Ytterligare ett styrketecken är bolagets 1,8 miljoner klubbmedlemmarna i Sverige samt de 0,8 miljoner klubbmedlemmarna i Norge. I Norge känner 99% av kvinnorna till varumärket. Även onlineförsäljningen har tagit fart och växer starkt, dock från låga nivåer. För Q4 2020 var andelen av online 10%, upp från 6% 2019 och 4,6% 2018. Bolaget har inte kommunicerat något kring lönsamheten online.

I början av 2019 förvärvade Kid Hemtex från ICA-gruppen och gjorde därmed intåg på den svenska marknaden. Hemtex hade länge varit ett sorgebarn för ICA-gruppen. Hemtex kostade 226 Mkr på skuldfri basis vilket gav ett EV/S på 0,2.  Målsättningen för förvärvet var att göra en turn-around likt den resa Gjelsten redan gjort med Kid. Målet är att genom minskade rörelsekostnader kraftigt öka lönsamheten från de tidigare rörelsemarginalerna kring 0-3%. Olönsamma butiker ska stängas. Gemensamma inköp ska göras och Kids framgångsrika produkter har lanserats i Hemtex sortiment.

Bolaget är på god väg att lyckas med sin målsättning. Under 2019 ökade marginalerna inom Hemtex till runt 7% och under 2020 till 9%. Det ska dock nämnas att bolaget är en coronavinnare och att både omsättning och marginal är något dopade av pandemin. Oavsett är det imponerande marginallyft och förvärvet ser ut att ha varit en god idé. Ser man till 2020 års EBIT gjordes förvärvet till en EV/EBIT-multipel på 2, vilket är otroligt billigt.

Den stora frågan är vad Kids långsiktiga rörelsemarginal kommer att vara. Skulle vi se marginalpress likt den H&M kämpat med, så är aktien en värdefälla.

Bolagets höga rörelsemarginal stack ut redan vid börsintroduktionen 2015. Då låg Kid på 15% och konkurrenternas genomsnitt var 7%. Vi tror att marginalpress först och främst kommer att visas genom sänkt bruttomarginal. Trots intåg från H&M Home och Zara Home har Kid försvarat sin bruttomarginal på 60%. Även online är konkurrenssituationen mer eller mindre densamma och vi tror inte nödvändigtvis att en högre andel online kommer att skada bolagets marginaler.

Inte heller analytikerkonsensus tror på någon marginalpress. Den långsiktiga rörelsemarginalen är estimerad till 15,8%. Vi tycker det ser något högt ut och landar i en rörelsemarginal kring 14%, i linje med vad bolaget presterat historiskt.

Aktien har dubblats mot nivåerna innan pandemin. Trots den starka kursresan handlas Kid till låga EV/EBIT 10 (dock på något dopade nivåer). I närtid tror vi att Q1 kan komma att bli extra svagt med tanke på att en rad norska butiker är stängda. Det är dock ett förhållandevis oviktigt kvartal. Direktavkastningen är hög framgent, mellan 6-7%. Kid delar ut ca 80% av vinsten. Runt 80 miljoner NOK går årligen till CAPEX.

Framgent skissar vi enligt följande:

  • Tillväxt: Vi tror att tillväxten kommer att vara blygsam, runt 1%, för 2021 sett till det starka pandemiåret 2020. För 2022 och 2022 tror vi att tillväxten landar kring 3%.
  • Marginal: Vi tror att en långsiktig rimlig lönsamhet för bolaget bör vara kring 14%. Marginalerna för 2020 var något dopade och ska alltså ned något.
  • Värdering: Det är tydligt att marknaden inte är förälskad i detaljhandel. Trots att aktien har dubblats sedan nivåerna innan pandemin är EV/EBIT fortfarande kring 10. Vi tror inte på någon större uppvärdering och sätter EV/EBIT 11 för 2023.

I huvudscenariot ser vi en uppsida om 26%. I det pessimistiska scenariot, där vi räknar med -10% omsättningstillväxt för 2021, svagare marginaler och något lägre multipel är nedsidan kring 36%. I ett optimistiskt scenario med något högre multipel, tillväxt samt marginal, ser vi en uppsida kring 70%.

Vi landar i ett köpråd för den som inte skyr detaljhandel och som håller ett öga på bruttomarginalen.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF