Analys Kid
Kid: Finns mer tillväxt att hämta
Kid ASA (NOK) | |
Börskurs: 91,00 NOK | Antal aktier: 40,6 m |
Börsvärde: 3 699 miljoner | Nettoskuld: 620 miljoner |
VD: Anders Fjeld | Ordförande: Petter Schouw-Hansen |
Kid (91 NOK) är en nordisk detaljhandelskedja inom hemtextil. I Sverige sker försäljningen under varumärket Hemtex och i Norge under varumärket Kid. Bolaget satsar även på att etablera Hemtex i Finland och Estland. På rullande tolv månader landade omsättningen på 3,1 miljarder norska kr.
Kid äger hela värdekedjan bortsett från produktionen och står själva för design, marknadsföring och försäljning. Det gör att de snabbt kan uppdatera sortimentet baserat på rådande trender samt att ledningen har god kontroll över prissättningen. Kid har 286 butiker och onlineandelen av försäljningen ligger kring 10%.
Största ägare är Bjørn Rune Gjelsten. Gjelsten är en norsk miljardär som bland annat varit VD för Aker på 90-talet och gjort en rad investeringar med Kjell Inge Rökke. Gjelsten äger drygt 10% av bolaget. VD Anders Fjeld äger aktier till ett värde av 11 MNOK.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 3 097 | 3 221 | 3 318 | 3 417 |
– Tillväxt | +3,4% | +4,0% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 541 | 515 | 514 | 513 |
– Rörelsemarginal | 17,5% | 16,0% | 15,5% | 15,0% |
Resultat efter skatt | 384 | 341 | 349 | 347 |
Vinst per aktie | 9,46 | 8,40 | 8,60 | 8,50 |
Utdelning per aktie | 9,00 | 7,70 | 7,70 | 7,70 |
Direktavkastning | 9,9% | 8,5% | 8,5% | 8,5% |
Avkastning på eget kapital | 31% | 24% | 23% | 22% |
Avkastning på operativt kapital | 81% | 70% | 66% | 63% |
Nettoskuld/Ebit | 2,0 | 1,6 | 1,6 | 1,7 |
P/E | 9,6 | 10,8 | 10,6 | 10,7 |
EV/Ebit | 8,0 | 8,4 | 8,4 | 8,4 |
EV/Sales | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Bra tillväxt i Q1 2022
Under Q1 växte Kids försäljning med 9,3% eller med 7,3% like-for-like (LFL). Under Q1 2021 landade tillväxten på 10,4%. Bruttomarginalen hölls intakt kring 61% trots stigande insatspriser, vilket enligt ledningen berodde på att Kid kontrollerar hela värdekedjan och därmed även prissättningen. Desto sämre utvecklades rörelsemarginalen som landade på 3,9% (5,2%).
Den svagare lönsamheten drevs av ökade rörelsekostnader. Personalkostnaderna steg med 9,4% på grund av ökad personal på huvudkontoret, nya butiker samt att personalen inte jobbade i samma utsträckning under 2021 på grund av pandemin. Ökningen av övriga kostnader drevs främst av reverserade hyresrabatter och ökade marknadsföringskostnader. Det handlar alltså i mångt och mycket om en normaliserad kostnadsbas.
Onlineförsäljningen minskade med 12,1% i kvartalet. E-handeln för alla svenska bolag minskade med 8% enligt PostNords e-barometer. Mycket av den minskade onlineförsäljningen går att förklara genom ökad trafik i butikerna. I tider av fallande e-handel (om än från höga nivåer) visar det på styrkan i omnikanalserbjudandet. Än så länge har inte heller butiksdöden nått Kid som gynnas av de lättade pandemirestriktionerna.
Osäkerheten inom leverantörskedjorna gör att Kid bygger lager för att undvika förseningar. Ledningen har tidigarelagt beställningar för de olika säsongerna, vilket ger ett ökat rörelsekapital och därmed svagare kassaflöde. Det är sannolikt en övergående historia. Ledningen guidar slutligen för att april startar starkt. Försäljningen ökade med 14,4% eller 10,6% LFL.
Satsar på större butiker och geografisk expansion
Kid har som mål att växa med 3-4% LFL. Bruttomarginalen ska vara i linje med 10-årssnittet på 61% och rörelsekostnaderna ska som mest motsvara 45% av försäljningen. Utdelningen ska uppgå till 80-100% av den justerade vinsten.
Ledningen planerar på att växa snabbare än tillväxtmålet genom tre olika strategier. Först och främst ska försäljningen drivas av ett expanderat produktutbud. Kid introducerar bland annat köksaccessoarer, lampor, mattor och möbler i sitt sortiment.
Tillväxt ska även genereras genom att utöka storleken på butikerna. Antingen genom att förflytta butikerna eller genom att bygga ut nuvarande butiker. Det gör att större delar av det utökade sortimentet ryms i butikerna. I genomsnitt har dessa initiativ enligt ledningen lett till en tillväxt på 7,9% mellan 2019-2021, att jämföra med LFL-tillväxten på 3,4%. Vidare är lönsamheten högre i större butiker. Här når bolaget en lönsamhet på Ebitda-nivå norr om 30%, för små butiker ligger siffran kring 25%. Vi noterar att Hemtex-butiksbeståndet består av mindre butiker. Här finns sannolikt mycket att göra för att optimera försäljningen och öka lönsamheten. Totalt lägger ledningen drygt 100 MNOK per år på renovering och på att förflytta affärer.
Slutligen växer Kid genom butiksexpansion. Idag har bolaget 286 butiker och ledningen bedömer att ett rimligt antal butiker ligger kring 320 stycken på några års sikt. Ledningen beslutade sig under 2020 för att expandera Hemtex-varumärket till Finland och Estland. Av de 34 nya butikerna som ska öppnas tycks det som att 13 av dessa ska slås upp i de nya marknaderna. Investeringarna landar vanligtvis kring 2 MNOK och det tar drygt 17 månader innan investeringen är återbetald. Positivt är att bolaget kan fortsätta att öppna nya butiker för att driva tillväxt. Ett minus är att ledningen verkar närma sig full kapacitet vad gäller butiker i hemmamarknaderna Norge och Sverige. På lång sikt tror vi att det krävs att satsningen i Finland eller Estland flyger.
Skissar på normaliserad lönsamhet
Kid förvärvade Hemtex under 2019 och verksamheten konsoliderades från och med mitten på maj 2019. Innan Hemtex förvärvades toppade marginalen kring 14,5%. Ledningen har ökat lönsamheten från tidigare 0-3% till dagens 9-12%. Under pandemin har utvecklingen på koncernnivå varit stark och lönsamheten har landat på 16 respektive 17,5% för 2020 och 2021. Det bygger på ökad bruttomarginal till 63% jämfört med det historiska snittet på 61%, samt något minskade rörelsekostnader i förhållande till omsättningen.
I huvudscenariot skissar vi på att Kid växer drygt 3-4% per år. Det handlar dels om marknadstillväxt och butiksexpansion ovanpå detta. Lönsamhetsmässigt tror vi att bruttomarginalen kan ligga kring 61% framgent. Vi skissar vidare på att rörelsekostnaderna inklusive avskrivningar ökar från 45,4% till drygt 47%. Det skulle ge en rörelsemarginal kring 15%. Dessa antaganden är mer konservativa än konsensusestimaten och i linje med kostnadsökningen vi såg i Q1. Analytikerkåren tror jämförelsevis på en tillväxt kring 5% samt en rörelsemarginal på 16,5%.
Låg värdering
Aktien har gått svagt i år och Kid värderas till EV/Ebit 10x, strax under det historiska snittet på 11x. Historisk ser Kid ut att ha presterat hyfsat i tider av kris och borde kunna möta ett försämrat konsumentsentiment helt okej. Bolagets sortiment är en form av hybrid mellan sällanköpsvaror och förbrukningsvaror. I termer av tillväxt har Kid möjlighet att både optimera det nuvarande butiksbeståndet samt att expandera geografiskt. Det senare ökar risken i caset men är viktigt för att säkra framtida tillväxt.
Ett axplock av andra detaljister handlas i genomsnitt till EV/Ebit 12x. Baserat på konsensusdata sticker Kid ut med låg värdering, god tillväxt och hög lönsamhet. Eftersom vi skissar något mindre optimistiskt förhåller vi oss till den historiska värdering på EV/Ebit 11x i huvudscenariot.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023E % |
Kid | -24,5 | 10,1 | 9,3 | 1,5 | 15,9 | 4,9 |
H&M | -37,6 | 20,1 | 17,6 | 1,2 | 6,9 | 7,1 |
Clas Ohlson | 26,5 | 15,1 | 12,1 | 0,9 | 7,7 | 2,9 |
Björn Borg | 72,3 | 12,5 | 10,0 | 1,4 | 13,6 | 8,2 |
Fenix Outdoor | -24,7 | 16,1 | 12,5 | 1,7 | 13,5 | 8,4 |
Genomsnitt | 2,4 | 14,8 | 12,3 | 1,3 | 11,5 | 6,3 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Slutsats
Kid börjar närma sig slutfasen av butiksexpansionen i Norge och Sverige men bör alltjämt kunna utvinna tillväxt genom att optimera butiksbeståndet och med hjälp av geografisk expansion. Vidare tror vi att hemtextil borde kunna parera ett sämre konsumentsentiment hyfsat. Risken är dock att konsumenterna drar in även på hemtextilköp i tuffare tider. Lyckas Kid hålla uppe marginalerna är direktavkastningen god och prislappen låg. Vi landar i ett köpråd.
Tio största ägare i Kid ASA (NOK) | Värde (MNOK) | Kapital | Röster |
Bjørn Rune Gjelsten | 380 | 10,2% | 10,2% |
Alfred Berg Kapitalforvaltning | 323 | 8,7% | 8,7% |
Nordea Fonder | 260 | 7,0% | 7,0% |
Pareto Fonder | 234 | 6,3% | 6,3% |
Allianz I.A.R.D. S.A. | 187 | 5,0% | 5,0% |
Folketrygdfondet | 173 | 4,7% | 4,7% |
Egil Stenshagen | 134 | 3,6% | 3,6% |
Salt Value AS | 118 | 3,2% | 3,2% |
Eika Kapitalforvaltning | 115 | 3,1% | 3,1% |
KLP Kapitalforvaltning AS | 103 | 2,8% | 2,8% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser