Kapsejsad fartygsmarknad ett sänke för Alfa Laval

Verkstadspärlan Alfa Laval har haft ett svagt år med kraftigt fallande intäkter och krympande marginaler. Aktien har underpresterat en i övrigt stark svensk verkstadssektor. Frågan är nu om Alfa är en köpvärd eftersläntrare eller om fler dåliga nyheter ligger i korten.

Med sin långa historik och marknadsledande ställning får Alfa Laval anses vara en de verkliga klassikerna inom svensk verkstad tillsammans med kollegor som Atlas Copco, Sandvik och SKF.

Vad gäller både produktsortiment och slutmarknader skiljer dock bolaget sig avsevärt från kollegorna. Medan Atlas, Sandvik och SKF är fokuserade på bland annat gruvsektorn och bilindustrin så har Alfa Laval sina största kunder inom varvs- och oljeindustrin.

Bolagets produkter kan grovt delas in i tre olika områden bestående av värmeöverföring (värmeväxlare), separering (separatorer) och flödeshantering (pumpar och ventiler), som säljs till bland annat fartygstillverkare och oljeplattformar.

Som bekant har bolagets kunder inom varvs- och oljeindustrin inte haft några sötebrödsdagar på senare tid. Den marina sektorn har tagit rejält med stryk till följd av ett kraftigt överutbud av större fraktfartyg på marknaden medan oljeindustrin lidit sviterna av ett kollapsande oljepris.

Om man kikar in i Alfas räkenskaper så råder det ingen tvekan om att dessa omständigheter haft en betydande inverkan på verksamheten. Bolaget har exempelvis levererat negativ organisk intäktstillväxt fyra kvartal i rad. Lönsamheten har också försämrats och bolaget är nu nere på en EBITA-marginal omkring 16 procent från att ha varit över 20 procent för några år sedan.

Alfa Laval SEK
Börskurs: 149,20
Antal aktier (miljoner): 419,5
Börsvärde: 62 583 Mkr VD Tom Erixon
Nettoskuld: 13 009 Mkr Styrelseordförande Anders Narvinger
SvD Börsplus förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 39 746 35 096 32 639 33 292
– Tillväxt 13,3% -11,7% -7,0% 2,0%
Rörelseresultat 5 717 2 948 3 884 4 095
– Rörelsemarginal 14,4% 8,4% 11,9% 12,3%
Resultat efter skatt 3 839 2202 2690 2857
Vinst per aktie 9,15 5,25 6,41 6,81
Utdelning per aktie 4,25 4,25 4,25 4,50
Avkastning på eget kapital 22% 8% 11% 12%
Operativt kapital/omsättning 10% 11% 12% 13%
Nettoskuld/EBIT 2,0 3,4 2,4 2,2
P/E 16,3 28,4 23,2 21,9
EV/EBIT 13,2 25,6 18,6 18,0
EV/Sales 1,9 2,2 2,3 2,3

I M&D-divisionen, där den marina exponeringen finns, ser det värst ut. Intäkterna har rasat under det senaste året, och föll med så mycket som 19 procent organiskt i det tredje kvartalet.

Även Process Technology-divisionen, som säljer pumpar och ventiler till oljeindustrin, har problem. Intäkterna sjönk med 15 procent organiskt i Q3 samtidigt som marginalerna har eroderat kraftigt.

Equipment-divisionen, som utgör det tredje och sista affärsområdet inom Alfa Laval, är det enda segmentet som uppvisat någorlunda stabilitet med oförändrade intäkter under de första nio månaderna i år parallellt med en förbättrad lönsamhet.

Den givna frågan när man ska bedöma bolaget är om det verkligen kan bli värre än så här?

I M&D-divisionen så tror vi tyvärr det. Vi bedömer att en majoritet av alla större fartyg (fraktfartyg och liknande) som byggs har minst en produkt installerad som är tillverkad av Alfa Laval. Det innebär att M&D-divisionens utveckling är starkt beroende av hur många stora fartyg som tillverkas globalt varje år.

Enligt Clarkson Research, som sammanställer statistik inom marinsektorn, så beställdes endast 88 st större fartyg under Q3 i år (läs mer här). Detta kan jämföras med 481 st fartygsordrar under samma period förra året – ett fall på hiskeliga 81 procent. Till Alfas förtret är det inte bara det tredje kvartalet som har varit svagt utan hela 2016 har präglats av kraftiga volymfall.

Vi tror att det normalt tar 6–9 månader från att ett nytt skepp beställs tills att Alfa får en utrustningsorder från skeppstillverkaren. Efter att Alfa fått ordern så kan det ta ytterligare ett halvår innan bolaget levererar slutprodukten. Med andra ord finns det ofta en sammanlagd fördröjningseffekt på över 1 år från tidpunkten då fartygsbeställningen görs tills att Alfa kan boka intäkter.

Det innebär att marinsegmentets intäkter och orderingång ännu inte reflekterar det enorma fall i globala fartygsordrar som skett under andra halvåret i år. Det gör att vi på goda grunder misstänker att den värsta smällen fortfarande ligger framför M&D.

Aktiemarknaden är såklart inte omedveten om problemen inom marint – konsensus har exempelvis tagit höjd för att intäkterna i M&D-divisionen faller med omkring 15 procent under 2017. Vi tror dock att det är för optimistiskt givet att orderingången redan är ned med över 30 procent hittills i år samtidigt som fartygsbeställningarna rasade med 80 procent på årsbasis i Q3.

Vad gäller PT-divisionen, som är starkt beroende av aktiviteten i oljeindustrin, så är vi lite mer positiva och ser framför oss en gradvis återhämtning från låga nivåer baserat på att oljepriset har bottnat ur. Det tredje affärsområdet, Equipment, har vi ljusast syn på. Här tror vi på en ganska skaplig tillväxt framöver utifrån att orderingången i Q3 förbättrades rejält.

När vi adderar ihop ovan antaganden så landar vi i ett scenario där Alfa omsätter 32,6 miljarder nästa år – en minskning med 7 procent jämfört med 2016.

Givet bolagets stora fasta kostnader, som de inte kan kapa i samma takt som försäljningen minskar, så ser vi framför oss att lönsamheten tar ytterligare stryk under 2017. Vi tror framförallt att M&D-divisionen kommer bidra till nedgången. När vi väger samman våra lönsamhetscenarion för de olika divisionerna så hamnar vi på en EBIT-marginal på 11,9 procent för koncernen som helhet.

De ska sägas att bolaget har initierat ett kostnadsbesparingsprogram för att motverka den fallande försäljningen men vi tror inte att det kommer bita på allvar förrän 2018. Det gör att 2017 ser ut att kunna bli ett riktigt tungt år där vinsten faller rejält.

Värderingen hamnar på höga EV/EBITDA 13,2, respektive EV/EBIT 18,6x för nästa år. Givet de svaga utsikterna och den stora cykliska komponenten i bolaget så tycker vi inte att det finns någonting som berättigar så pass höga vinstmultiplar.

Ställt mot den nordiska verkstadssektorn så blir dessutom slutsatsen att Alfa handlas till en premie på 30 procent (se tabell längst ned i artikeln). Vi är tveksamma till att ge aktien en sådan särbehandling och skulle snarare sätta en något mer normal verkstadsmultipel på ev/ebit 14 eller p/e 17 på intjäningen när vi blickar bort mot 2018. Då finns en tydlig nedsida i aktien.

Om man som investerare önskar ha exponering mot verkstadssektorn så tycker vi att det finns betydligt bättre val än Alfa Laval. Vårt råd blir därför sälj.

Läs fördjupad analys

Marknaden

Bolagets produkter kan grovt delas in i tre olika områden bestående av värmeöverföring (värmeväxlare), separering (separatorer) och flödeshantering (pumpar och ventiler).

Inom värmeöverföring bedömer bolaget sig ha den ledande positionen globalt med över 30 procent av världsmarknaden. Produkter inom denna kategori utgör i sin tur cirka 45 procent av koncernen totala försäljning.

Marknadsandelen inom separering är omkring 25–30 procent och bolaget är den dominerande aktören globalt. Produkter av detta slag står för en femtedel av Alfas försäljning.

Inom flödeshantering är marknadsandelen lite lägre, omkring 10–12 procent, men bolaget bedömer sig likväl vara den största aktören globalt. Flödeshanteringsprodukter står för omkring 25 procent av bolagets omsättning.

Bolaget verkar i en cyklisk bransch drivet av att de typiska kunderna återfinns i konjunkturkänsliga sektorer som t ex varvs- och oljeindustrin. Marknadstillväxten är därmed volatil och kan skifta rejält från år till år.

Affärsmodell

Alfa Laval är ett ledande globalt verkstadsföretag som producerar och säljer produkter inom värmeöverföring, separation och flödeshantering. Kunderna finns inom bland annat varvs-, olje- och livsmedelsindustrin.

Alfa Laval har över 17 000 anställda och finns i 100 länder. Försäljningen uppgår till cirka 36 miljarder kronor.

Bolaget är indelat i tre affärsområden.

Marine & Diesel (M&D)

Segmentet förser redare, varv och dieselmotorproducenter med ett stort urval av produkter – exempelvis separatorer, värmeväxlare, färskvattengeneratorer, tankreningsutrustning och ballastvattenreningssystem. Divisionen har en stor exponering mot den marina sektor och vi bedömer att en majoritet av alla större fartyg (fraktfartyg och liknande) som byggs har minst en produkt installerad som är tillverkad av Alfa Laval. M&D står för ungefär 35 procent av koncernens försäljning.

Process Technology

Affärsområdet säljer produkter inom bland annat flödeshantering (såsom pumpar) som används vid såväl olje- och gasutvinning som kraftproduktion. Inom segmentet finns huvuddelen av bolagets oljeexponering. Process Technology står för omkring 35 procent av bolagets omsättning.

Equipment

Divisionen säljer exempelvis värmeväxlare avsedda för fjärrvärme och luftkonditionering samt separatorer för att temperaturreglera och/eller rena vätskor. Kunderna finns inom dryckes-, mejeri-, livsmedels och bioteknikindustrin. Segmentet utgör cirka 30 procent av koncernens intäkter.

Mål och strategier

Alfa Laval har följande finansiella mål:

Tillväxt: Årlig genomsnittlig tillväxt på minst 5 procent över en konjunkturcykel.

Lönsamhet: Rörelsemarginal (justerad EBITA) på 15 procent över en konjunkturcykel.

Kapitalanvändning: Avkastning på sysselsatt kapital på minst 20 procent.

Skuldsättning: Nettoskuld i förhållande till EBITDA, eller rörelseresultat före avskrivningar samt avskrivningar på övriga övervärden, ska långsiktigt vara högst 2x.

De senaste 10-åren har den totala tillväxten varit cirka 6 procent i genomsnitt. Under samma period har EBITA-marginalen varit nära 18 procent. Avkastningen på sysselsatt kapital har fluktuerat omkring 20 procent de senaste åren men ser ut att bli betydligt lägre för helåret 2016. Nettoskulden i förhållande till EBITDA hamnar på omkring 1.7x i slutet av 2016 enligt våra prognoser.

Bolagets största ägare
Tetra Laval B.V. 29,09%
Swedbank Robur Fonder 7,33%
Alecta Pensionsförsäkring 7,18%
AMF Försäkring & Fonder 5,09%
FAM AB 2,99%
Fidelity 1,86%
Vanguard 1,66%
Fjärde AP-Fonden 1,61%
BlackRock 1,52%
Harding Loevner 1,02%
Källa: Holdings

Om aktien

Huvudägare är sedan länge Tetra Laval med 29,1 procent av aktierna. Tetra Laval ökade under hösten sitt ägande när de köpte en aktiepost på cirka 3 procent av Wallenbergkontrollerade FAM.

Till kursen 148,10 kronor har Alfa Laval ett börsvärde på drygt 62 miljarder kronor. Aktien handlas på Large Cap-listan på Stockholmsbörsen och har god likviditet.

Alfa-aktien värderas högt om man jämför den med andra nordiska verkstadsbolag. Det speglar delvis att dagens lönsamhet är pressad av de svaga fartygs- och energimarknaderna. Men en stor del av Alfas premiumvärdering framstår för SvD Börsplus som obefogad givet utsikterna för bolaget. Nedan finns en tabell som visar värderingarna inom nordisk verkstad.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2017 EV/EBIT 2017 EV/Sales 2017 EBIT-marginal 2017 % Årlig omsättningstillväxt 2016-2018 %
Alfa Laval 0,9 23,4 18,6 2,2 11,8 -2,1
ABB 34,0 19,6 13,3 1,5 11,0 1,0
Assa Abloy -2,1 21,5 16,9 2,8 16,5 6,2
Atlas Copco 33,8 20,4 14,7 2,9 19,5 6,9
Autoliv -11,8 15,6 10,6 0,9 8,8 5,6
Cargotec 28,4 15,9 12,7 1,0 7,5 0,2
Concentric 13,9 18,4 12,5 2,1 17,1 5,4
Electrolux 16,4 13,5 9,3 0,5 5,4 3,6
FLSmidth 27,0 22,3 12,4 1,0 8,0 1,9
Hexagon 7,9 19,4 16,9 4,1 24,2 6,1
Hexpol -2,8 20,4 14,3 2,5 17,1 5,7
Husqvarna 29,0 15,2 11,4 1,1 9,9 4,8
Kone 9,8 21,4 16,3 2,4 14,5 3,3
Konecranes 58,1 23,2 15,0 1,0 7,0 1,5
Metso 37,8 22,8 14,3 1,6 10,9 3,5
Nibe 4,2 19,0 17,4 2,2 12,9 12,6
Nobia -22,8 13,0 9,5 1,0 10,1 2,2
Nokian Tyres 9,7 17,6 14,2 3,3 23,4 6,7
Outotec 52,0 36,2 21,5 1,0 4,6 3,3
Saab 36,0 20,9 14,8 1,2 8,0 6,4
Sandvik 58,3 20,0 15,6 2,1 13,7 3,5
SKF 27,5 15,7 10,9 1,2 10,8 3,4
Trelleborg 12,9 16,9 14,4 2,0 13,6 8,6
Volvo 44,0 15,8 16,1 1,1 7,0 2,4
Wärtsilä 1,8 18,6 14,2 1,8 12,4 3,0
Genomsnitt 20,2 19,5 14,3 1,8 12,2 4,2
Alfa Laval 0,9 23,4 18,6 2,2 11,8 -2,1
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2017 EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2017 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017 Förväntad rörelsemarginal 2017 Förväntad årlig tillväxt 2016-2018
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från ABG Sundal Collier