Analys Kabe
Kabe: Småländsk kvalitet
Kabe | |
Börskurs: 340,00 kr | Antal aktier: 9,0 m |
Börsvärde: 3 060 Mkr | Nettokassa: 244 Mkr |
VD: Alf Ekström | Ordförande: Nils-Erik Danielsson |
Kabe (340 kr) utvecklar, tillverkar och säljer husvagnar och husbilar. Bolaget importerar och säljer även husvagnar och husbilar för det slovenska varumärket Adria Mobil och deras produktprogram i Sverige, Norge och Finland.
Vidare säljer Kabe tillbehör till husvagnar, husbilar och campingtillbehör genom grossistbolaget Kama Fritid.
Kabe har en stark position med 40% marknadsandel i Sverige, Norge och Finland för husvagnar samt 19% för husbilar. Försäljning sker genom ett hundratal återförsäljare i ett tiotal länder.
Kabe grundades av Kurt Blomqvist och idag är det Kurts två döttrar som är största ägare i bolaget. Alf Ekström har varit VD sedan 1995 och äger aktier 1,9% av kapitalet samt 3,6% av rösterna. Ekström är gift med ena dottern Maud Blomqvist. Aktien noterades på börsen 1983 och koncernen har idag drygt 1030 anställda.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 4 084 | 4 166 | 4 499 | 4 769 |
– Tillväxt | +11,4% | +2,0% | +8,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | 280 | 292 | 315 | 334 |
– Rörelsemarginal | 6,9% | 7,0% | 7,0% | 7,0% |
Resultat efter skatt | 230 | 238 | 257 | 272 |
Vinst per aktie | 25,56 | 26,50 | 28,50 | 30,20 |
Utdelning per aktie | 8,00 | 8,50 | 9,00 | 9,50 |
Direktavkastning | 2,4% | 2,5% | 2,6% | 2,8% |
Avkastning på eget kapital | 15% | 14% | 13% | 13% |
Avkastning på operativt kapital | 26% | 22% | 23% | 23% |
Nettoskuld/Ebit | -0,7 | -1,4 | -1,6 | -1,9 |
P/E | 13,3 | 12,8 | 11,9 | 11,3 |
EV/Ebit | 10,1 | 9,7 | 8,9 | 8,4 |
EV/Sales | 0,7 | 0,7 | 0,6 | 0,6 |
Kommentar: Exklusive valutaeffekter var tillväxten 7% år 2023. |
CAGR 2019-2023 | |
Omsättningstillväxt | 8,2% |
Tillväxt rörelseresultat | 7,5% |
Snitt Ebit-marginal | 6,3% |
Tillväxt vinst per aktie | 7,8% |
Under de senaste fem åren har Kabe ökat omsättningen med drygt 8% per år i snitt. Kabes ambition är att växa organiskt snabbare än den totala marknaden samt även expandera genom kompletterande förvärv.
Rörelseresultatet har under samma period (2019-2023) ökat med 7,5% årligen och vinst per aktie med 7,8%. Ebit-marginalen har varit 6,3% i genomsnitt. Målsättningen är att rörelsemarginalen ska vara 8-10 % under en konjunkturcykel. Vidare är målet att dela ut 30-50% av årets resultat. Dessutom ska soliditeten överstiga 40%.
2023 ökade Kabe omsättningen med 11% till knappt 4,1 miljarder. Exklusive valutaeffekter var tillväxten 7%. Det är rätt imponerande med bakgrund av en utmanande marknad samt högre räntor och inflation. Mer om det senare. En orsak är att Kabe under de senaste åren expanderat geografiskt och nu inte längre är lika beroende av den svenska hemmamarknaden som under 2023 stod för 34% av koncernens intäkter. Under 2018 utgjorde Sverige 63% av försäljningen jämförelsevis.
Lyckosamt förvärv
Kabe har under flera år ruvat på en nettokassa och har på senare år gjort några förvärv. Det mest utmärkande är brittiska Coachman. Under 2018 köpte Kabe drygt 20% av bolaget. I februari 2021 förvärvade Kabe resterande cirka 80% av aktierna för runt 140 Mkr. Coachman har sedan dess uppvisat stark operativ utveckling och räknat på faktiskt utfall för 2021 betalade Kabe 0,4 gånger omsättningen (EV/Sales) samt 5,5 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit). Ett billigt och värdeskapande förvärv.
Bolag | Tidpunkt | Omsättning | Rörelsemarginal | Köpeskilling | EV/S | EV/Ebit |
Nordic Specialhusbilar | Oktober 2023 | 30 Mkr | Okänt | 2 Mkr | 0,1x | – |
S. Karosser | September 2022 | 36,7 Mkr | 7,9% | 6,1 Mkr | 0,2x | 2,1x |
Coachman | Februari 2021 | 513 Mkr | 6,4% | 140 Mkr | 0,4x | 5,5x |
Totalt / (snitt) | 580 Mkr | (6,2%) | 148 Mkr | (0,2x) | (4,4x) |
Under de senaste två åren har Kabe även gjort ett par mindre förvärv. I september 2022 köpte Kabe svenska S. Karosser som tillverkar och säljer pickup-campers som enkelt lyfts på och spänns fast på ett pickup-flak. S. Karosser tillverkar även utställningsbilar för verktyg och profilprodukter. Verksamheten bedrivs i Dorotea och bolaget omsatte cirka 37 Mkr vid förvärvstillfället med knappt 8% rörelsemarginal.
I höstas förvärvade Kabe konkursboet från Nordic Specialhusbilar. Bolaget tillverkar och säljer specialfordon i form av yrkesfordon som används i vården och polisväsendet. Exempelvis husbilar som polisen använder vid evenemang/större insatser. Affärsområdet för specialfordon slås samman med dotterbolaget S. Karosser. Förvärvet stärker Kabes position i segment riktat mot företag och offentlig verksamhet.
Utmanande marknad
Efter flera år av tillväxt minskade den europeiska försäljningen av husvagnar och husbilar med cirka 16% under 2023.
Antal sålda husvagnar i Europa minskade med 11% för marknaden som helhet och uppgick till 63 751 stycken (71 545). Utvecklingen varierar mycket mellan olika länder. Utöver de nordiska länderna (-26%) så stod Österrike, Belgien och Spanien för det största tappen där minskningen var cirka 20% jämfört med år 2022. Tyska marknaden tappade 11% medan Storbritannien minskade med 6%. På sajten Husvagnsbranschen finns säljstatistik uppdelat på respektive varumärken i Sverige för den som är extra intresserad.
Försäljningen av husbilar i Europa minskade medan det fortfarande är ett stort intresse för vans. Totala försäljningen uppgick till 146 339 enheter (147 804) motsvarande ett tapp på 1%. Sverige, Norge och Österrike tappade mest. Medan Tyskland och Luxenburg ökade försäljningen. I Norden sjönk försäljningen av husbilar med 20% under 2023 till 6347 st (7907).
Att Kabe trots en utmanande marknad lyckats öka försäljningen är imponerande. Kabe redovisar intäkterna i två segment. Husvagnar och husbilar samt segment tillbehör. Lönsamheten på husbilar är högre relativt husvagnar.
Dotterbolaget Kama Fritid är den största grossisten för fritidsprodukter till husvagnar och husbilar i Norden. Kama säljer produkter för mobilt boende och reservdelar till husbilar och husvagnar. Försäljningen sker genom 300 fristående återförsäljare. Marginalerna inom Kama Fritid är dessutom högre (kring 8-10%) jämfört husbil och husvagnssegmentet (5-7%).
Orimligt hög skatt menar Kabe
Sommaren 2018 infördes skattereglerna Bonus-Malus, som kortfattat innebär att bilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som tagits i trafik efter halvårsskiftet 2018 har fått högre fordonsskatt. Den årliga fordonsskatten för en husbil ökade från cirka 7 500 kronor till ca 30 000 kronor per år, under de tre första åren.
Under våren 2021 ändrades kraven på antal dagar som en husbil skall vara avställd för att undgå skatt, då den kortades från 14 till 4 dagar. Det har påverkat efterfrågan positivt. Samtidigt är skatten i Sverige fortsatt “orimligt hög, jämfört med alla andra europeiska marknader” menar Kabe.
Försäljningen av husbilar och vans har utvecklats avsevärt sämre i Sverige jämfört med i övriga Europa de senaste åren. Branschförbundet för husvagnar och husbilar arbetar för att få regeringen att sänka skatten till en europeisk nivå.
Kabe | Q1 2024 | Q1 2023 |
Omsättning | 1055 Mkr | 1046 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 1% | 21% |
Tillväxt Q/Q | 21% | 12% |
Bruttomarginal | 13,5% | 14,3% |
Röresekostnader | 62 Mkr | 72 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -13,9% | 33,3% |
Rörelseresultat | 80 Mkr | 78 Mkr |
Rörelsemarginal | 7,6% | 7,5% |
Vinst per aktie | 7,33 kr | 7,11 kr |
Anställda | 1032 | 1047 |
Höga lagernivåer
I första kvartalet som redovisades i veckan landade omsättningen på 1055 Mkr (1046) vilket var 1% högre än Q1 2023. Bruttomarginalen sjönk knappt en procentenhet jämfört med ifjol medan rörelsekostnaderna minskade och såväl rörelseresultat 80 Mkr (78) som rörelsemarginal 7,6% (7,5) stärktes relativt förra året.
Andelen producerade men ej färdigställa enheter var höga under kvartalet på grund av tidigare förseningar. Det medförde att dessa enheter inte har kunnat fakturerats och levererats till återförsäljarna. Merparten av enheterna väntas däremot färdigställas och levereras under Q2 2024.
Intresset för mobilt boende är fortsatt stort, både generellt på marknaden samt specifikt för Kabes produkter. Den sena våren har däremot haft en återhållande effekt på försäljningen hos återförsäljarna. Konsumenternas köpprocesser verkar vara längre än tidigare.
Efterfrågan på enheter som riktar sig särskilt till barnfamiljer har varit lägre och påverkats negativt av höga räntor. Lagernivåerna av husbilar i Europa börjar bli relativt höga hos återförsäljarna uppger Kabe.
Kabe och Coachman som förvärvades häromåret har ett nära samarbete och fortsätter utveckla premiumhusbilar anpassade för den brittiska marknaden. Husbilarna tillverkas i Kabes produktionsanläggningar i Tenhult och säljs genom Coachmans återförsäljarnät i Storbritannien under varumärket Coachman. Ambitionen är att stärka koncernens position ytterligare i Storbritannien.
Under pandemin semestrade många människor på hemmaplan och intresset för friluftsaktiviteter steg kraftigt. De senaste åren har den organiska tillväxten bromsat in på grund av allt högre räntor.
Vid utgången av första kvartalet hade Kabe en nettokassa på 244 Mkr motsvarande 27 kronor per aktie. Styrelsen har föreslagit att dela ut 8,0 kronor per aktie (8,0) vilket är 31% av resultatet (32). 4 kronor har delats ut nu under maj och andra hälften delas ut i november.
Prognoser och värdering
För helåret 2024 skissar vi på 2% tillväxt. Kommande år räknar vi med 6-8% årlig tillväxt. Kabe har uppvisat en imponerande tillväxt senaste åren både i absolut tal och jämfört med andra bolag med exponering mot friluftstrenden.
Marginalmässigt skissar vi på 7% under hela prognoshorisonten. Kabe har de senaste åtta åren haft en rörelsemarginal på 6,8% jämförelsevis. Och bolaget är skickliga på att parera upp- och nedgångar i marknaden med en flexibel och rörlig kostnadsstruktur. En konkurrensfördel är att Kabe har ett moduluppbyggt produktionsflöde.
Kabe-aktien brukar i regel inte värderas särskilt högt. Snittet senaste fem åren är knappt 10x rörelsevinsten bakåtblickande. Det är också ungefär så aktien värderas för tillfället. Använder vi en multipel på 9x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns cirka 25% uppsida på radarn.
Kan Kabe fortsätta växa och närma sig bolagets marginalmål (8-10%) finns fin uppsida (optimistiskt scenario). Risken är att efterfrågan viker ned och marginalerna pressas (pessimistiskt scenario).
Värderingarna bland bolag som har exponering mot friluftstrenden är generellt inte så höga (Thule undantaget). Amerikanska Thor Industries är en stor tillverkare av fritidsfordon medan franska Trigano äger bland annat Adria (är en av Europas största tillverkare av husbilar, vans och husvagnar) som Kabe är återförsäljare av. Våren 2023 förlängde Kabe sitt sitt distributionsavtal med Adria Mobil i Slovenien, till och med juni 2034 med option om ytterligare fyra år. Det tidigare distributionsavtalet löpte ut juni 2026.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Kabe | 55 | 11,9 | 8,9 | 0,6 | 7,0 | 7,0 |
Nimbus | -29 | 5,6 | 6,9 | 0,5 | 7,5 | 4,0 |
Dometic | 18 | 11,9 | 11,7 | 1,4 | 12,3 | 3,9 |
Trigano | 18 | 8,2 | 4,7 | 0,6 | 11,9 | 0,2 |
Thor Industries | 33 | 13,3 | 11,0 | 0,6 | 5,6 | 6,9 |
Thule Group | 22 | 22,6 | 17,9 | 3,5 | 19,3 | 6,2 |
Genomsnitt | 20 | 12,3 | 10,2 | 1,2 | 10,6 | 4,7 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Kabe har uppvisat en imponerande finansiell utveckling de senaste åren och utvecklats tydligt bättre än andra bolag exponerade mot friluftstrenden. Kortsiktigt finns risker med höga lagernivåer hos återförsäljarna.
Så agerar insiders
Det finns inga insynstransaktioner registrerade senaste året, varken köp eller sälj.
Att bolaget minskat beroendet av enskilda marknader de senaste åren är bra. Förvärvet av Coachman har varit en fullträff. Balansräkningen är i fortsatt bra skick och möjliggör utrymme för fler förvärv på sikt.
Kabe gynnas också av det växande intresset för friluftsliv och mobilt boende. Aktien värderas (som vanligt) inte särskilt högt och Kabe lever en ganska anonym börstillvaro. Uppsidan är helt okej. Sammantaget blir rådet neutral.
Tio största ägare i Kabe | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Maud Blomqvist | 838,4 | 26,8% | 46,9% |
Anita Svensson | 660,1 | 21,1% | 13,2% |
Nordea Funds | 434,2 | 13,9% | 8,7% |
Bengt Karlsson | 116,8 | 3,7% | 2,3% |
Fidelity Investments (FMR) | 110,0 | 3,5% | 2,2% |
Stig-Olof Simonsson | 90,4 | 2,9% | 1,8% |
Alf Ekström | 59,5 | 1,9% | 3,6% |
Reino Sigonius | 42,7 | 1,4% | 0,9% |
Avanza Pension | 38,3 | 1,2% | 0,8% |
Peter Blomqvist | 34,3 | 1,1% | 3,1% |
Fyra största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Mikael Blomqvist | 33,5 | 1,1% | 3,1% |
Nils-Erik Danielsson | 5,2 | 0,2% | 0,1% |
Ulf Rostedt | 0,9 | 0,0% | 0,0% |
Eric Stegemyr | 0,2 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 52,1% | 70,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser