Kabe: Skattelättnad kan bli bonus för aktieägarna

Förändrade skatteregler i form av Bonus-Malus har satt press på Kabe senaste året. Förra veckan tvingades bolaget att vinstvarna. Snart presenteras Regeringens nya utredning om skattelättnad på husbilar som kan få fart på aktien igen.
Kabe
KABE utvecklar, tillverkar och säljer husvagnar och husbilar.
Kabe
Börskurs: 146,00 kr Antal aktier: 9,0 m
Börsvärde: 1 323 Mkr Nettokassa: 3 Mkr
VD: Alf Ekström Styrelseordförande: Nils-Erik Danielsson

Kabe (146 kr) utvecklar, tillverkar och säljer husvagnar och husbilar. Verksamheten startade 1957 och huvudkontor och produktionsanläggning finns i småländska Tenhult.

Utöver den egna tillverkningen importerar och säljer bolaget även husvagnar och husbilar för det slovenska varumärket Adria Mobils produktprogram i Sverige, Norge och Finland. Kabe-koncernen har även försäljning av tillbehör till husvagnar, husbilar och campingtillbehör genom grossistbolaget Kama Fritid.

Kabe grundades av Kurt Blomqvist och idag är det Kurts två döttrar som är största ägare i bolaget. Kabe har idag cirka 600 anställda och varit noterat på börsen sedan 1983. Försäljning sker genom ett hundratal återförsäljare. Ungefär 35 procent av försäljningen går på export. Alf Ekström har varit VD sedan 1995.

Förra veckan vinstvarnade Kabe på grund av en utmanande marknad. Mer om det lägre ned.

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 2 752 2 362 2 173 2 130
 – Tillväxt +19,0% -14,2% -8,0% -2,0%
Rörelseresultat 195 144 126 117
 – Rörelsemarginal 7,1% 6,1% 5,8% 5,5%
Resultat efter skatt 158 120 98 92
Vinst per aktie 17,56 13,30 10,90 10,20
Utdelning per aktie 5,50 4,50 4,50 4,00
Direktavkastning 3,7% 3,1% 3,1% 2,7%
Avkastning på eget kapital 16% 11% 9% 8%
Operativt kapital/omsättning 37% 36% 34% 33%
Nettoskuld/EBIT 0,0 -1,9 -3,3 -4,4
P/E 8,4 11,1 13,5 14,4
EV/EBIT 6,8 9,2 10,5 11,3
EV/Sales 0,5 0,6 0,6 0,6

Kabes husbilar och husvagnar är byggda för att kunna användas året runt och är således anpassade för det skandinaviska klimatet. Produkterna riktar sig till premiumsegmentet och har generellt en hög utrustningsnivå. Prismässigt ligger Kabe således i det övre segmentet. Kunderna är främst personer som redan äger en husvagn eller husbil.

Bolaget har dock vissa modeller (exempelvis Classic) som kan ses som en slags instegsmodell för personer som vill testa en något billigare variant.

Kabe bedriver som sagt även importverksamhet genom varumärkena Adria och Sun Living och är med detta Nordens största importör av husvagnar och husbilar. Marginalerna särredovisas inte på respektive segment. Men marginalen är sannolikt lägre på importverksamheten jämfört med Kabes egna varumärke.

Genom Kama Fritid säljer man olika tillbehör. Allt från backspeglar, markiser till tält och grillar. Bolaget har en egen webbshop.

Marginalerna har varit relativt stabila över tid.

2018 var ett rekordår för Kabe försäljningsmässigt med 19 procent tillväxt. Rörelsemarginalen landande på 7,1 procent. Kabe-koncernen hade totalt sett en marknadsandel i Sverige, Norge och Finland på 42 procent (40) för husvagnar och 17 procent (16) för husbilar.

2019 var desto mer utmanade. Anledningen stavas Bonus-Malus som infördes 1 juli 2018. Bonus Malus-systemet innebär kortfattat att bilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som tagits i trafik efter den 1 juli 2018 drabbas av högre fordonsskatt. Skatten blir högre under de tre första åren samtidigt som köparen kan få en bonus om koldioxidutsläppen ligger på en riktigt låg nivå.

En annan sak är att beräkningen av skatten har ändrats. Tidigare användes metoden NEDC för att mäta fordonens utsläpp. Numera är det en ny metod kallad WLTP. Denna nya metod skall ge en mer rättvisande bild av fordonets faktiska förbrukning och utsläpp. Via denna länk finns mer information för den som är extra intresserad.

Förra veckan vinstvarnade Kabe på grund av lägre försäljning och resultat. Minskningen beror på en vikande husbilsmarknad och höjda lagernivåer av husbilar hos återförsäljarna. Som alltså till stor del är ett resultat av ovan nämnda skatteeffekt.

Kabe Group Q1 2018 Q2 2018 Q3 2018 Q4 2018 Q1 2019 Q2 2019 Q3 2019 Q4 2019
Omsättning (Mkr) 589 851 610 702 652 745 514 450
Tillväxt Y/Y 11% 19% 29% 20% 11% -12% -16% -36%
Bruttomarginal 14,4% 13,4% 16,7% 14,0% 12,7% 13,4% 15,8% Okänt
EBIT-marginal 7,5% 7,6% 7,9% 5,4% 7,4% 7,7% 5,6% Okänt
Resultat efter finansnetto (Mkr) 43 67 49 42 49 58 32 11
Marginal efter finansnetto 7,3% 7,9% 8,0% 6,0% 7,5% 7,8% 6,2% 2,4%
  • I fjärde kvartalet minskade försäljningen med 36 procent enligt de preliminära siffrorna.
  • Resultatet efter finansnetto blev 11 Mkr jämfört med 42 Mkr Q4 2018. Avslutade kvartalet 2018 var dock ovanligt starkt.

På helårsbasis 2019 sjönk omsättningen med 14 procent och rörelsemarginalen med ungefär en procentenhet till 6,1 procent (7,1). Statistik från Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) visar att antalet nyregistrerade husbilar sjönk med hela 42 procent jämfört med 2018. Det finns dock osäkerhet i siffrorna, men att tappet är stort är dock klart. Samtidigt var siffrorna från 2018 starka med en ökning på 12 procent mot 2017.

Statistik från HRF visar att Kabe-varumärket hade en marknadsandel på 24,3 procent under 2019. 2018 var motsvarande siffra 26,9 procent. Adria-varumärket hade en marknadsandel på 27,4 procent en ökning från 26,4 procent 2018. Konkurrenten Hobby som också är stark i Norden hade 21,5 procent (20,6).

Ledningen i Kabe har under året arbetat med åtgärder för att minska kostnaderna. I början av 2019 var Kabe 659 anställda medan man var nere på 609 personer i slutet på Q3. Samtidigt är ledningen tydliga med att kostnaderna inte har kunnat justerats i samma takt som den minskade försäljningen.

Det finns dock hopp om ljusning. Skatteverket och Transportstyrelsen genomför på uppdrag av Regeringen en utredning om flexiblare skatteregler vid avställning av husbilar. Denna utredning väntas presenteras senast den 28 februari. Kanske återhämtar sig husbilsmarknaden sig vid ett positivt utfall. Å andra sidan är Kabe starkast inom husvagnar.

Frilufts- och campingtrenden ökar generellt i samhället. Branschorganisationen Svensk Camping visar att beläggningen under 2019 har ökat. Cirka 35 procent av Kabes försäljning går på export. Bolagets målsättning är att nå 50 procent på sikt för att minska beroendet av enskilda marknader. Det är sunt. Samtidigt så har Kabe redan ett stark position i Norden. Frågan är hur bra bolagets husvagnar och husbilar passar för den sydeuropeiska marknaden.

Med tanke på att marknadsutsikterna är ganska suddiga så är osäkerheten i prognoserna större än vanligt. Vår bästa gissning är att försäljningen minskar under 2020 men att den sedan stabiliseras under 2021. Kabe har en stark position och en god lönsamhetshistorik. I samband med finanskrisen 2008 bottnade rörelsemarginalen på 5,6 procent. Vi räknar konservativt med en marginal på 5,5 procent 2021. Använder vi en multipel på 9 gånger rörelseresultatet finns en uppsida på cirka 25 procent.

Aktiemarknadens förväntningar på att Kabe skall kunna växa vinsten framöver är med andra ord låga. Om riksdagen beslutar att genomföra skattelättnader och Kabe börjar växa igen så är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Eller är Kabe en värdefälla?

I tabellen nedan finns ett antal bolag som också är exponerande mot camping och/eller friluftsmarknaden. Thule som bland annat säljer takboxar och cykelhållare har fina marginaler och värderas högst. Den riktige optimisten drömmer om att Dometic förvärvar Kabe. Kanske finns det synergier med bolagets tillverkning av kylskåp och annan utrustning för mobila hem? Men det är med handen på hjärtat kanske inte så sannolikt. Franska Triagno som också säljer varumärket Adria (precis som Kabe) värderas lågt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2020E EV / Ebit 2020E EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Kabe 9,5 13,8 10,7 0,6 5,8 -8,0
Dometic 45,7 16,2 14,1 1,9 13,8 2,5
Thule 31,4 23,5 18,7 3,4 18,2 5,3
Fenix Outdoor 20,3 17,3 13,8 2,2 15,8 6,5
Thor Industries 25,6 14,8 12,5 0,7 5,5 7,1
Trigano -0,5 9,6 7,3 0,7 9,4 2,5
Genomsnitt 22,0 15,8 12,8 1,6 11,4 2,7
Källa: Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E Förväntad rörelsemarginal 2020E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Börsplus slutsats

Kabe framstår som ett välskött bolag som över tid har levererat stabila marginaler. Bolaget har en stark marknadsposition i Norden och balansräkningen är i bra skick.

Knäckfrågan handlar mycket om tillväxten. Det är en viktig värdedrivare. I den positiva vågskålen finns möjligheter för en skattelättnad för husbilar. Men risken är att marknaden som helhet fortsätter att vara utmanande och att det blir ännu lite sämre innan det blir bättre. De suddiga utsikterna gör att vi landar i ett neutralt råd.

Kabe tio största ägare Kapital Röster
Maud Blomqvist (dotter till grundaren) 26,8% 46,9%
Anita Svensson (dotter till grundaren) 22,4% 14,0%
Nordea Fonder 10,78% 6,74%
Fidelity Investments (FMR) 4,01% 2,51%
Bengt Karlsson 3,60% 2,25%
Stig-Olof Simonsson 2,22% 1,39%
Alf Ekström 1,93% 3,66%
Reino Sigonius 1,36% 0,85%
Peter Blomqvist 1,10% 3,13%
Mikael Blomqvist 1,07% 3,12%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från VECKANS FÖRETAG