Analys Kabe
Kabe: Mer malus än bonus
Kabe har en lång historik på den svenska marknaden. Bolaget grundades som ett hobbyprojekt redan 1958 av Kurt Blomqvist som då tillverkade husvagnar i det egna garaget.
I dag sysselsätter verksamheten drygt 600 anställda med en årsomsättning över 2 miljarder kronor. Börsvärdet är 1,5 mdr och tillverkning finns i egen fabrik i Tenhult i Småland.
Om Kabe
Kabe bedriver sin verksamhet över två huvudsakliga affärsben. Det handlar dels om försäljning av husvagnar och husbilar under olika varumärken, dels om försäljning av tillbehör och reservdelar. Genomgående är att Kabe säljer via ett större antal återförsäljare.
Husvagnar och husbilar
Via dotterbolaget Kabe Husvagnar säljs egenutvecklade husvagnar och husbilar under det egna varumärket Kabe, som riktar in sig mot premiumsegmentet. Man har också en importverksamhet (“Adria Caravan”) av externt utvecklade husvagnar och husbilar från slovenska Adria Mobil, med varumärken som Adria (mellanprissegmentet) och Sun Living (lågprissegmentet).
- Kabe Husvagnar: Utgör cirka 50 procent av omsättningen under det första halvåret. Tillverkningen sker i en fabrik i Tenhult som ligger nära Jönköping. Försäljningen sker i huvudsak via återförsäljare i Sverige och Norge. Beroende på modell kan en husvagn till nypris kosta allt mellan 298 000 kr till 1 028 000 kr. En husbil är klart dyrare. Den billigaste varianten landar kring 836 000 kr och den dyraste 1 992 000 kr.
- Adria Caravan: Utgör cirka 40 procent av omsättningen under det första halvåret. Vi har alltså att göra med en ren importverksamhet av fordon under varumärkena Adria och Sun Living. Kabe spelar rollen som Adrias kontakt med nordiska återförsäljare. Marginalerna särredovisas inte men lönsamheten är gissningsvis lägre än de egenproducerade fordonen.
Under året har Kabe också förvärvat en minoritetsandel i husvagnstillverkaren Coachman Group, som riktar sig mot premiumsegmentet på den engelska marknaden.
2017 sålde man husvagnar och husbilar för 2063 Mkr till en rörelsemarginal om 7 procent.
Tillbehör
Grossistverksamhet under dotterbolaget KAMA Fritid. Står för cirka 10 procent av omsättningen under det första halvåret. Produkterna kan vara allt från backspeglar och markiser till tält och grillar. Den röda tråden är att produkterna har någon slags koppling till husvagnar och husbilar. Bolaget har en webbshop men huvudstrategin verkar vara att öppna KAMA-butiker hos bolagets många återförsäljare.
2017 var omsättningen 234 Mkr med en rörelsemarginal på 9 procent.
Det hela är en rätt så imponerande utveckling som inte bygger enbart på låga räntor och höga villapriser – vilket i sin tur gynnar lyxkonsumtion som köp av nya husvagnar och husbilar. I Norden har Kabe ett starkt varumärke och tycks ha gjort många saker rätt när andra svenska husvagnstillverkare i stället fått klappa igen verksamheten.
Camping som företeelse växer och har ökat mellan en och fem procent årligen senaste åren. Den heta sommaren lär knappast ha minskat efterfrågan på semestrande i Sverige. (Även om man visserligen kan fundera på vad som händer på lång sikt när en generation dominerad av datorspelare och mobilsurfare växer upp.)
Förutsättningarna är alltså gynnsamma här och nu – men frågan är vart tillväxten ska komma från framöver. Kabe dominerar redan premiumsegmentet i Sverige, Norge och Finland och där är det nog svårt att växa mycket mer.
Inom låg- och mellanprissegmentet har Kabe visserligen en stor affär som importör av slovenska Adriavagnar. Men här är konkurrensen också betydligt hårdare från tyskar som Hymer och Knaus med betydligt större tillverkningsvolymer.
Totalt har koncernen (Kabe plus Adria-import) kring 40 procents marknadsandel på husvagnar. Det är en siffra som stått stilla senaste tre åren och lär bli svår att växa ytterligare.
Försäljningen av husvagnar faller dessutom när allt fler i stället väljer husbil där Kabe har en betydligt svagare position med 16 procents marknadsandel som dessutom minskat något senaste åren.
Kvar finns hoppet om tillväxt på exportmarknader. Men frågan är om svenska Kabe kommer stå sig lika väl på kontinenten med tanke på att en stor del av bolagets framgång bygger på vagnar som är särskilt anpassade för nordiska väderförhållanden.
Kabe | |||
Börskurs: | 161,00 | ||
Antal aktier (miljoner): | 9,0 | ||
Börsvärde: | 1 449 Mkr | ||
Nettokassa: | 36 Mkr | ||
VD | Alf Ekström | ||
Styrelseordförande | Nils-Erik Ingemar Danielsson | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 2 450 | 2 499 | 2 549 |
– Tillväxt | 6% | 2% | 2% |
Rörelseresultat | 159 | 175 | 178 |
– Rörelsemarginal | 6,5% | 7,0% | 7,0% |
Resultat efter skatt | 121 | 133 | 136 |
Vinst per aktie | 13,45 | 14,77 | 15,07 |
Utdelning per aktie | 5,50 | 5,50 | 6,00 |
Direktavkastning | 3,4% | 3,4% | 3,7% |
Operativt kapital/omsättning | 38% | 38% | 38% |
Nettoskuld/EBIT | -0,8 | -1,1 | -1,4 |
P/E | 12,0 | 10,9 | 10,7 |
EV/EBIT | 8,3 | 7,2 | 6,7 |
EV/Sales | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Något annat som avskräcker här och nu är införandet av det nya bonus malus-systemet där bilar och även husbilar med höga koldioxidutsläpp får högre fordonsskatt under bilens tre första år.
Att husbilar inte undantagits eller särbehandlas är något som upprört många i branschen eftersom resultatet kan bli att husbilar som tidigare beskattades med kanske 6 000-7 000 kronor per år nu kan kosta någonstans mellan 15 000-22 000 kronor årligen.
Eftersom fordon påställda före 1 juli inte drabbas lär det öka intresset för begagnade husbilar framöver, vilket kan slå mot försäljningen av nytillverkade fordon.
En uppenbar effekt är också att många som funderat på husbilsköp lär ha passat på under första halvan av 2018 då reglerna ännu inte hade trätt i kraft. Även många återförsäljare lär ha beställt stora volymer under våren för att ställa på dessa före 1 juli. Risken är alltså stor att årets tredje och fjärde kvartal blir riktiga rysare med betydligt klenare efterfrågan.
En annan sidoeffekt av bonus malus är också att importen av husbilar från framför allt Tyskland kan komma att öka. Trots att svenska kronan blivit allt svagare är det ett fenomen som växt över tid. Skulle kronan stärkas ökar risken ytterligare.
Trots att Kabe visat förvånansvärt stabil tillväxt och lönsamhet över tid är det en i grunden konjunkturkänslig verksamhet med förmodligen ganska begränsade tillväxtförutsättningar. Den låga värderingen kring 7 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) tar viss höjd för det – men vi avskräcks ändå av de kortsiktiga riskerna kring införandet av bonus malus-systemet.
Här och nu väljer vi därför att avvakta med Kabe även om aktien just nu ser billig ut.
Kabes 10 största ägare | Kapital | Röster |
Maud Blomqvist | 26,77% | 46,88% |
Anita Svensson | 22,35% | 13,97% |
Nordea Fonder | 7,49% | 4,68% |
Fidelity | 3,70% | 2,31% |
Bengt Karlsson | 3,03% | 1,90% |
Stig-Olof Simonsson | 2,19% | 1,37% |
Alf Ekström | 1,90% | 3,64% |
Sjöbergstiftelsen | 1,47% | 0,92% |
Reino Sigonius | 1,34% | 0,84% |
J O Hambro Capital Management | 1,29% | 0,81% |
Källa: Holdings |
Marknaden
Kabe är i allt väsentligt centrerat till den Nordiska marknaden, även om man har viss försäljning från Tyskland och Benelux. Den största delen av försäljningen kommer från Sverige.
Husvagnar och husbilar är ett populärt nöje bland många. Över tid har dock husbilar blivit mer populära framför husvagnar. Under det första halvåret ökade antalet registrerade husbilar i Norden med 15 procent, kontra husvagnarna som tappade 5 procent.
Kabe-varumärket riktar sig mot premiumsegmentet och mot kunder som sedan tidigare har husbil eller husvagn. Bolagets importprodukter Adria och Sun Living riktar sig snarare till förstagångsköpare och mer priskänsliga kunder.
I Sverige har Kabe-varumärket inom husvagnar en marknadsandel på 27 procent mot Adrias 28 procent. För husbilar är motsvarande siffror 6 och 10 procent. Sett till hela Norden har Kabe-koncernen (Kabe + Adria) en marknadsandel om 40 procent för husvagnar och 16 procent för husbilar per 2017.
Vid halvårsskiftet infördes ett nytt skattesystem kring miljöbilar. Det brukar “bonus malus” och innebär högre skatt de tre första åren för “miljöovänliga” produkter (och en bonus för “miljövänliga” varianter). Kabe bedömer att detta haft viss påverkan på marknaden för såväl nya som begagnade husbilar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.