Analys Jetpak
Jetpak: Stabil leverans
Jetpak | |
Börskurs: 108,00 kr | Antal aktier: 12,2 m |
Börsvärde: 1 315 Mkr | Nettoskuld: 159 Mkr |
VD: Kenneth Marx | Ordförande: John Dueholm |
Jetpak (108 kr) är ett transportbolag med inriktning på snabba leveranser åt företagskunder. Ofta använder de sig av flygfrakt. Den ursprungliga affärsidén vid starten 1979 var just att ta tillvara på outnyttjat lastutrymme i flygplan.
Idag är omsättningen kring 1 miljard kr och Jetpak har drygt 200 anställda. Företaget börsnoterades 2018 till kursen 45 kr. Största ägare är den tyska fonden Paradigm. De äger 47% av aktierna. VD är sedan 2016 Kenneth Marx som äger drygt 50 000 aktier.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Intäkter | 912 | 1 068 | 1 121 | 1 177 |
– Tillväxt | +5,5% | +17,0% | +5,0% | +5,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 76,6 | 112 | 123 | 129 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 8,4% | 10,5% | 11,0% | 11,0% |
Resultat efter skatt | 44 | 79 | 90 | 96 |
Vinst per aktie | 3,69 | 6,50 | 7,40 | 7,90 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 3,25 | 3,75 | 4,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 3,0% | 3,5% | 3,7% |
Avkastning på eget kapital | 7% | 12% | 13% | 13% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/EBITA | 2,2 | 1,2 | 0,7 | 0,3 |
P/E | 29,3 | 16,6 | 14,6 | 13,7 |
EV/EBITA | 20,0 | 13,2 | 12,0 | 11,4 |
EV/Sales | 1,6 | 1,4 | 1,3 | 1,3 |
Jetpaks starkaste erbjudande handlar om att lösa plötsligt uppkomna, tidskritiska transportbehov. Det rör sig om frakt av paket på upp till 31,5 kilo. Kanske en reservdel till en maskin hos en industri. Eller medicinteknisk utrustning på ett sjukhus. Handlar det om att nå lite mer avlägsna orter i norra Norge, Sverige och Finland så finns knappt alternativ till Jetpak.
Ofta är det flygtransport som gäller. Bolaget hyr in sig hos SAS och andra flygbolag. Tack vare närvaro på 170 orter och ett nätverk med 820 budbilar, ofta underleverantörer, kan dörr-till-dörr-leverans garanteras.
Att Jetpak levererar dörr-till-dörr skiljer dem från stora transportbolag som Fedex eller Postnord. De skickar alla försändelser till centrala hubbar som sedan fördelar ut dem. Att leverera som Jetpak kostar mer men ger å andra sidan mer precisa och snabba leveranser. Jetpak agerar ibland underleverantör åt de större bolagen.
Två segment
Bolaget delar numera in sina affärer i de två segmenten Express Air och Express Road. Leveranser där flygfrakt är involverat redovisas inom Express Air som omsätter 440 Mkr i årstakt. Det är cirka 45% av Jetpaks totala omsättning. Inom Road, med 55% av omsättningen, sker leverans endast med vägtransport.
Det finns en klar lönsamhetsskillnad mellan segmenten där bruttomarginalen är runt 40% inom Air och runt 20% inom Road. Det kan nämnas att Jetpak inte konkurrerar på B2C-marknaden inom Road med de många logistikbolag som hanterar e-handelsförsändelser. Istället är fokus på företagskunder och deras behov.
Den affär som ökat mest sedan börsnoteringen är Express Road. I slutet av 2019 köptes ett danskt bolag med inriktning på kylda transporter som adderade 140 Mkr till detta segment.
Historisk och nuvarande lönsamhet
Målet är att nå 12% justerad rörelsemarginal före förvärvsavskrivningar (ebita). Jetpak har sedan 2016 snittat 9,1% och nått 10,6% som bäst, under 2019. Tillväxtmässigt är målet 5% organisk ökning per år, över en konjunkturcykel.
Under Covid-drabbade 2020 påverkades bolaget drastiskt av att flygbolagen drog ned sina flygningar. Till liten del uppvägdes detta av att landtransporter tog över fraktvolymerna, men nettot blev ändå klart negativt. Den organiska tillväxten var -7%. Segmentet Express Air tappade 25% medan Road organiskt ökade cirka 5%. Lönsamheten var nere kring 5% (se tabellen) under inledningen av 2020.
I takt med besparingar och återupptagen flygtrafik, och ökade intäkter inom Express Air, har lönsamheten ökat 2021 men är ännu ej helt återställd.
Utveckling första halvåret 2021-2018
(Mkr) | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
Intäkter | 507 | 443 | 431 | 407 |
Omsättning | 491 | 429 | 419 | 396 |
Bruttoresultat | 152 | 134 | 152 | 142 |
Bruttomarginal | 30% | 30% | 35% | 35% |
Rörelsevinst (Ebita) | 46,6 | 23,1 | 46,6 | 42,3 |
Marginal | 9,2% | 5,2% | 10,8% | 10,4% |
Bortser vi från 2020 så är trenden att lönsamheten ökar över tid. Detta drivs av effektivitet då fasta kostnader inte stiger i takt med omsättningen. Det tror bolaget kan fortsätta. Jetpak är troligen konjunkturkänsligt men det tonas ned av ledningen som lyfter fram att kunderna ofta rationaliserar rörelsekapitalet hårt i lågkonjunktur – vilket skapar ökat behov av expressleveranser när oväntade behov uppstår.
På kort sikt är det återupptagen flygtrafik och ökad intäktsmix från Air som bör driva upp rörelsemarginalen. Afv tycker det är realistiskt att bolaget klarar 11% på sikt.
Tillväxtkraft?
Detta ser Afv som svagheten i Jetpak-caset. Tillväxten har varit 5,5% per år sedan 2016. Då ingår ett par förvärv. Till exempel danska 3D som är skickliga inom kylda transporter för hälsovårdsbranschen. De sköter till exempel vaccinleveranser i Norge. Bolaget köptes 2019 för ca 7 gånger rörelsevinsten.
Det ser ut som en bra affär men tillgången på sådana verkar begränsad – även om Jetpak ständigt söker möjligheter.
Jetpaks mest lönsamma segment, Express Air, är svårt att utöka eftersom marknaden är liten. Den är värd 300 Mkr per år i Norden och Jetpak har redan 80% av den. Det finns chans att dörr-till-dörr-leverans på sikt kan växa sina andelar. Till exempel om kundledet alltmer går över till lösningar med centrallager. Då uppstår typiskt sett mer behov av blixtsnabba leveranser än i system med mer lokal lagring. Men det är troligen en långsiktig utveckling.
Det Jetpak rent konkret jobbar med är att bygga upp relationer med flygbolag och underleverantörer i Europa för att kunna erbjuda snabb dörr-till-dörr-leverans på fler marknader. I bakfickan finns det starka Nordiska nätverket som ger unika fördelar för kunder med affärer här.
Ett mer avgränsat erbjudande byggs även upp för kunder med verksamhet i Benelux-området och Norden. På bägge dessa områden sker produktlanseringar i år. Det återstår att se vad det kan tillföra i intäkter under 2022, men Afv har inte modellerat några större tillskott utan en tillväxt i linje med marknaden på 5%.
Värdering
När vi antar att Jetpak når en normaliserad lönsamhet på 11% rörelsemarginal, växer 5% per år och värderas till EV/Ebita 13 finns en godkänd uppsida i aktien. Knappt 30% inklusive utdelningar.
Multipeln är något högre än vi vanligen har använt för den här typen av bolag. Alltså stabilt lönsamma bolag med starka konkurrensfördelar i en mindre nisch – men med något tveksamma tillväxtutsikter. EV/Ebita 13 motsvarar i termer av p/e-tal 17x. Det är i linje med börsen idag.
Troligen tar man inte skada av att äga en aktie som Jetpak. Bolaget har stabil lönsamhet och klarade mycket svåra omständigheter under viruskrisen utan röda siffror. Marknadspositionen är stark. Vi sätter ett köpråd. Om ledningen lyckas hitta ett tillväxtspår för Jetpak kan aktien bli mycket bra.
Tio största ägare i Jetpak | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Paradigm Capital AG | 610 | 47,0% | 47,0% |
Tuna Holding AB | 131 | 10,1% | 10,1% |
Skandia Fonder | 66 | 5,1% | 5,1% |
BI Asset Mgmt A/S | 61 | 4,7% | 4,7% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 53 | 4,1% | 4,1% |
JCE Group | 47 | 3,6% | 3,6% |
Taaleri Rahastoyhtiö Oy | 41 | 3,1% | 3,1% |
Peter Lindell | 34 | 2,6% | 2,6% |
Equinor Pensjon | 29 | 2,2% | 2,2% |
Ålandsbanken Fonder | 23 | 1,8% | 1,8% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser