Analys Jetpak
Jetpak: Kan bolaget leverera trots coronaeffekter?

Jetpak | |
Börskurs: 50,00 kr | Antal aktier: 12,0 m |
Börsvärde: 600 Mkr | Nettoskuld: 153 Mkr |
VD: Kenneth Marx | Ordförande: John Dueholm |
Jetpak (50 kr) erbjuder transport och logistiktjänster med fokus på tidskritiska expressleveranser i Norden. Kunderna utgörs huvudsakligen av företagskunder i olika branscher. Det kan till exempel handla om ett tillverkande företag som snabbt behöver få fram en reservdel till en maskin som gått sönder.
Segmentet är växande och Jetpak verkar ha ett bra erbjudande med en stark marknadsposition. Bolaget uppskattar själva att de har en marknadsandel på cirka 80 procent i Norden för ”samma-dag-leverans”.
Jetpak grundades 1979 och noterades på First North i slutet på 2018. Bolaget har cirka 230 anställda. Huvudkontoret ligger vid Arlanda flygplats. Bolaget använder sig nämligen mycket av flygfrakt. Jetpak finns representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Börsplus huvudscenario | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 900 | 927 | 955 |
– Tillväxt | 4% | 3% | 3% |
Rörelseresultat | 72 | 83 | 95 |
– Rörelsemarginal | 8,0% | 9,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 51 | 61 | 70 |
Vinst per aktie | 4,27 | 5,07 | 5,85 |
Utdelning per aktie | 4,00 | 2,00 | 2,00 |
Direktavkastning | 8,2% | 4,1% | 4,1% |
Operativt kapital/omsättning | 30% | 30% | 30% |
Nettoskuld/EBIT | 1,6 | 1,3 | 0,7 |
P/E | 11,5 | 9,7 | 8,4 |
EV/EBIT | 9,7 | 8,3 | 6,9 |
EV/Sales | 0,8 | 0,8 | 0,7 |
Verksamheten är organiserad i två affärsområden. Express Systemized samt Express Ad-hoc. De två affärsområdena är utgör ungefär hälften var av koncernens omsättning.
- Express Systemized – återkommande brådskande transportbehov. Här skräddarsys lösningar åt kund som har planerbart behov av snabb transport. i. Här är prisbilden lägre då transporterna är planerade på ett annat vis. Täckningsbidraget för affärsområdet var drygt 21 procent 2019.
- Express Ad Hoc – tillhandahåller tjänster för plötsliga och brådskande transportbehov. Här är prisbilden högre då kunderna är i större behov av leverans under samma dag. Täckningsbidraget var knappt 46 procent i fjol.
Logistikbranschen är generellt sett ganska konkurrensutsatt. Jetpak har under de senaste åren uppvisat en rörelsemarginal kring 10 procent. Det är bra.
Jetpak har en egenutvecklad IT-plattform som kallas JENA. Med hjälp av denna kan bolaget koppla samman alla partners i logistikkedjan. Det handlar om saker som att beräkna distanser, flygavgångar, transportalternativ samt övervakning. Det egna IT-systemet är således en viktig konkurrensfördel och kanske även en förklaring till bolagets fina rörelsemarginaler.
Andra operativa konkurrensfördelar är bolagets långa kundrelationer. Kundbasen verkar också vara väldiversifierad. Inom Express Ad Hoc har bolaget cirka 11 000 kunder medan de planerade leveranserna inom Express Systemized omfattar cirka 600 kunder.
Några konkurrenter till Jetpak är bolag som exempelvis Postnord, Bring, DHL och Schenker. Jetpak hanterar varje försändelse för sig medan större bolag som Postnord och DHL skickar försändelserna till ett centrallager för att samordna transporterna. Jetpak har tillgång till drygt 25 olika flygbolag och 4000 avgångar dagligen. Distributionsnätverket omfattar cirka 700 budbilar.
Marknaden för samma-dag-leverans är värd ungefär 300 miljoner kronor i Norden. Alltså ingen gigantisk marknad. Jetpak har enligt deras egen bedömning en marknadsandel på ungefär 80 procent inom detta segment. Att marknaden är relativt liten kan också leda till att potentiella konkurrenter tycker marknaden är för liten för att satsa på. Det totala segmentet som Jetpak adresserar är värt cirka 13 miljarder kronor och har vuxit med cirka 3–5 procent årligen de senaste åren.
2019 landade omsättningen på 864 Mkr. Intäkterna ökade med knappt 5 procent mot 2018. Den organiska ökningen var 3,5 procent. Vilket alltså är ungefär i nivå med marknadstillväxten. Rörelsemarginalen stärktes samtidigt till 10,6 procent mot 10,0 procent året innan (exklusive noteringskostnader 2018). Förbättringen drevs av högre effektivitet och volymer.
I slutet på 2019 förvärvade Jetpak det danska bolaget 3D Logistik. Bolaget är verksamma inom läkemedels- och temperaturkontrollerade transportlösningar. 3D Logistik omsatte drygt 140 Mkr 2019 med en rörelsemarginal före avskrivning på drygt 7 procent. Jetpak betalade cirka 80 Mkr motsvarande en multipel på ungefär 7 gånger rörelsevinsten.
Vi ser positivt på förvärvet då Jetpak ökar sin exponering mot segment som inte är lika beroende av det allmänna konjunkturläget. Det är extra aktuellt nu i dessa oroliga tider. Jetpak har inte skickat ut något pressmeddelande och kommenterat hur Covid-19 väntas påverka verksamheten. Det är dock troligt att inställda flyg och eventuell ökad sjukfrånvaro har påverkat verksamheten negativt.
Dock har många företag sannolikt haft störningar i sina försörjningsled. Jetpak kan därmed ha fått ett uppsving inom plötsliga och brådskande transportbehov.
I samband med bokslutet i mitten på februari föreslog styrelsen en utdelning på 4 kronor per aktie. Jetpak har tidigare inte delat ut pengar. Utdelningshöjningen andas optimism. Å andra sidan har det hänt mycket i världen de senaste veckorna så vi tror också det finns en risk att utdelningen kommer dras in. Nettoskulden inklusive förvärvet men exklusive leasingskulder uppgår till ungefär 153 Mkr.
Affärsmodellen är kapitalsnål, vilket vi gillar. Framöver skissar vi på att omsättningen för gamla Jetpak minskar med ungefär 10 procent i år. Prognososäkerheten är dock stor. Jetpak uppgav i samband med bokslutet att de hade en stark pipeline för 2020. Bolaget 3D Logistik kommer ingå i räkenskaperna framöver. Inklusive förvärvet räknar vi med att intäkterna ökat med ungefär 4 procent för koncernen som helhet.
Marginalmässigt skissar vi på en rörelsemarginal på 8 procent då förvärvet kommer påverka marginalen negativt kortsiktigt. På sikt räknar vi med en rörelsemarginal på 10 procent. Använder vi en multipel på 8 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 30 procent ett par år ut.
Vi gillar Jetpaks satsning på segment som inte är lika oberoende av konjunkturen. Kortsiktigt finns alltså risk att utdelningen dras in. Aktien värderas relativt lågt men i dessa tider vill vi ha ännu större säkerhetsmarginal. Rådet blir därmed neutral.
Jetpak tio största ägare | Andel |
Paradigm Capital Value Fund SICAV | 29,84% |
Paradigm Capital Value LP | 17,20% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 10,31% |
Tuna Holding AB | 5,95% |
Skandia Fonder | 5,27% |
JCE Group | 3,18% |
Peter Lindell | 3,03% |
Taaleritehtaan Rahastoyhtiö Oy | 2,92% |
Discover Capital GmbH | 2,50% |
Erik Penser Fonder | 2,16% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser