Analys Jetpak
Jetpak: Fler förvärv att vänta
Jetpak | |
Börskurs: 94,00 kr | Antal aktier: 12,2 m |
Börsvärde: 1 146 Mkr | Nettoskuld: 76 Mkr |
VD: Kenneth Marx | Ordförande: John Dueholm |
Jetpak (94 kr) erbjuder transport och logistiktjänster med fokus på tidskritiska expressleveranser i Norden. Kunderna utgörs huvudsakligen av företagskunder i olika branscher. Det kan till exempel handla om ett tillverkande företag som snabbt behöver få fram en reservdel till en maskin som gått sönder.
Marknaden för ”samma-dag-leverans” uppgår till cirka 700 Mkr i Nordeuropa. Jetpak har en stark position med en marknadsandel på cirka 70% inom segmentet.
Paradigm Capital
Paradigm var bland annat med och köpte Engelska Skolan i slutet av 2020 tillsammans med Hans och Barbara Bergström. Paradigm är bland annat tionde största ägare i Fasadgruppen med 3,3% av aktierna.
Jetpak grundades 1979 och har cirka 230 anställda. Huvudkontoret ligger vid Arlanda flygplats. Bolaget använder sig nämligen mycket av flygfrakt. Jetpak finns representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Största ägare är investeringsbolaget Paradigm Capital med 49% av aktierna. Kenneth Marx är VD sedan 2016 och äger aktier för cirka 10 Mkr (0,9% av bolaget).
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 1 001 | 1 250 | 1 300 | 1 352 |
– Tillväxt | +13,4% | +24,9% | +4,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | 103 | 125 | 130 | 135 |
– Rörelsemarginal | 10,3% | 10,0% | 10,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 70 | 83 | 95 | 102 |
Vinst per aktie | 5,85 | 6,80 | 7,80 | 8,40 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 2,50 | 3,00 | 3,50 |
Direktavkastning | 0,0% | 2,7% | 3,2% | 3,7% |
Avkastning på eget kapital | 11% | 11% | 11% | 11% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/Ebit | 1,2 | 0,4 | -0,1 | -0,5 |
P/E | 16,1 | 13,8 | 12,1 | 11,2 |
EV/Ebit | 11,9 | 9,8 | 9,4 | 9,0 |
EV/Sales | 1,2 | 1,0 | 0,9 | 0,9 |
Sedan noteringen i slutet av 2018 (teckningskurs 45 kr) har Jetpak vuxit cirka 6% organiskt per år. Det är något över bolagets mål om 5% årlig organisk tillväxt i snitt över en konjunkturcykel. Under 2020 när pandemin bröt ut föll försäljningen 7% organiskt. Ifjol var den organiska tillväxten 13,6% vilket är ungefär i nivå under de första kvartalen 2022 (13,2%). Utöver organisk tillväxt har bolaget gjort några förvärv, mer om det senare.
Rörelsemarginalen har varit runt 10%, där Jetpaks ambition är att nå en justerad Ebita-marginal på 12%. Ebita har under de senaste åren varit att likställa med Ebit. Vidare är målsättningen att nettoskulden i relation till Ebitda på rullande tolv månaders-basis inte skall överstiga 2,5 gånger. Undantag kan göras vid förvärv. Vid utgången av Q3 2022 var kvoten 0,6 gånger.
Två segment
Verksamheten redovisas i två segment, som är ungefär jämnstora omsättningsmässigt.
- Express Air där kundens normalt mycket snabba transportbehov kan lösas med hjälp av flygfrakt.
- Express Road, renodlad kurirtransport på marken via budbilar eller liknande.
Tidigare redovisade Jetpak verksamheten i två segment Express Systemized (återkommande transportbehov) samt Express Ad Hoc (plötsliga och brådskande transportbehov). Bruttomarginalerna inom Express Air är runt 40% medan motsvarande marginal för Express Road är omkring 20%.
Jetpaks starkaste erbjudande handlar om att lösa plötsligt uppkomna, tidskritiska transportbehov. Det rör sig om frakt av paket på upp till 31,5 kilo. Kanske en reservdel till en maskin hos en industri. Eller medicinteknisk utrustning på ett sjukhus. Handlar det om att nå lite mer avlägsna orter i norra Norge, Sverige och Finland så finns knappt alternativ till Jetpak.
Logistikbranschen är generellt sett ganska konkurrensutsatt. Jetpak har en egenutvecklad IT-plattform som kallas JENA. Med hjälp av denna kan bolaget koppla samman alla partners i logistikkedjan. Det handlar om saker som att beräkna distanser, flygavgångar, transportalternativ samt övervakning. Det egna IT-systemet är således en viktig konkurrensfördel och kanske även en förklaring till bolagets fina rörelsemarginaler.
Andra operativa konkurrensfördelar är bolagets långa kundrelationer. Kundbasen verkar också vara väldiversifierad. Bolaget har cirka 11 000 kunder inom plötsliga leveranser och runt 600 inom planerade leveranser. Ingen enskild kund utgör mer än 10% av koncernens intäkter.
Sverige och Norge är bolagets två viktigaste marknaden som tillsammans utgör 64% av omsättningen senaste tolv månaderna.
Konkurrenter är bolag som exempelvis Postnord, Bring, DHL och Schenker. Jetpak hanterar varje försändelse för sig medan större bolag som Postnord och DHL skickar försändelserna till ett centrallager för att samordna transporterna. Jetpak har tillgång till drygt 25 olika flygbolag och 4000 avgångar dagligen. Distributionsnätverket omfattar cirka 950 budbilar.
Marknaden för samma-dag-leverans är värd ungefär 700 miljoner kronor i Nordeuropa. Alltså ingen gigantisk marknad. Jetpak har enligt deras egen bedömning en marknadsandel på ungefär 70% inom detta segment. Att marknaden är relativt liten kan också leda till att potentiella konkurrenter tycker marknaden är för liten för att satsa på. Det totala segmentet som Jetpak adresserar är värt cirka 30 miljarder kronor och har vuxit med cirka 3–5% årligen de senaste åren.
Växer genom kompletterande förvärv
Förvärv | Tidpunkt | Omsättning | Rörelsemarginal | Köpeskilling | EV/S | EV/EBIT |
CTS Express Holding | December 2021 | 56 Mkr | 4,5% | 22,2 Mkr | 0,4x | 8,9x (Ebitda) |
3D Logistik | December 2019 | 140 Mkr | Okänt | 75,7 Mkr | 0,5x | Okänt |
Right Away | November 2018 | 40 Mkr | 5,0% | 16,8 Mkr | 0,4x | 8,4x |
Totalt: | 236 Mkr | – | 114,8 Mkr | 0,5x | 8,7x |
Förutom organisk tillväxt växer Jetpak också genom förvärv. De senaste åren har tre förvärv genomförts. Senaste förvärvet var av danska CTS Express som levererar tidskritiska logistiklösningar för B2B-marknaden med flyg och kurirtransporter. CTS hade 16 anställda vid förvärvet och huvudkontor ligger vid Nordens största flygplats Kastrup i Köpenhamn.
I snitt har Jetpak betalt kring 0,5 gånger omsättningen för förvärven och cirka 9 gånger rörelsevinsten. På börsen värderas Jetpak till runt 1x försäljningen samt 10x rörelsevinsten jämförelsevis.
Stark kassaflödesgenerering
Jetpak | 2020 | 2021 | Q1-Q3 2022 |
Rörelseresultat (Ebit) | 73,8 Mkr | 102,8 Mkr | 93,1 Mkr |
Kassaflöde löpande | 84,4 Mkr | 89,9 Mkr | 80,6 Mkr |
Fritt kassaflöde ex förvärv | 73,5 Mkr | 80,1 Mkr | 74,6 Mkr |
Fritt KF / Ebit | 100% | 78% | 80% |
Nettoskuld/Ebitda R12M | 1,6x | 0,9x | 0,5x |
Jetpak har en stark kassagenerering. I tabellen här intill visas bolagets rörelseresultat, kassaflöde från löpande verksamheten samt bolagets fria kassaflöde exklusive förvärv (löpande verksamheten minus investeringsverksamheten).
De senaste åren har bolaget minskat nettoskulden som uppgick till 76,4 Mkr vid utgången av Q3 (155,4 Mkr Q3 2021). Nettoskulden i relation till Ebitda har fallit till 0,5x jämfört med 1,6x vid utgången av 2020. Ledningen i Jetpak uppger att man fortsätter att leta efter potentiella förvärvsobjekt och är i dialog med några kandidater. Transaktionerna väntas dock inte stängas kommande månader på grund av det osäkra ekonomiska läget i världen. Jetpak ser dock möjlighet att osäkerheten kan medföra att värderingarna för onoterade bolag kommer ned ytterligare. Att bolaget är försiktigt ser vi positivt på. Hellre att det tar tid och blir rätt än att det går fort och blir fel.
Ambitionen med förvärven är att fortsätta stärka bolagets marknadsposition och kunna utvinna synergier. På grund av bolagets expansionsplaner har Jetpak inte betalt någon utdelning senaste åren. Givet bolagets finansiella ställning finns utrymme för utdelning och/eller förvärv.
Jetpak | Q3 2022 | Q3 2021 |
Omsättning | 308,4 Mkr | 250,4 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 23,1% | 14,8% |
Organisk tillväxt | 11,8% | 15,1% |
Bruttomarginal | 30,0% | 30,5% |
Rörelsekostnader | 61,8 Mkr | 52,0 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 18,9% | 16,2% |
Rörelseresultat | 30,7 | 24,4 |
Ebit-marginal | 10,0% | 9,7% |
Vinst per aktie | 1,74 kr | 1,36 kr |
SAS-strejk i Q3
Utvecklingen i tredje kvartalet som redovisades 24 november var stabil. Organiskt landade tillväxten på knappt 12%. Bruttomarginalen försämrades något medan rörelsemarginalen stärktes till 10,0% (9,7).
Segment Express Air växte 37% och drevs särskilt av Europa men också Danmark och Norge. Aktiviteten var hög för stora kunder inom ad-hoc och planerade leveranser.
Pilotstrejken hos SAS som pågick i 15 dagar under inledningen av det tredje kvartalet påverkade främst verksamheten i Sverige och Norge med försämrad flygfrekvens. Ledningen bedömer att strejken hade en negativ påverkan på omsättningen inom ad-hoc-tjänster på 3,5 Mkr. Jetpak uppger att de har god beredskap för risker av dessa slag och kunde omplanera och skifta leverantörer för att minska påverkan för koncernen och kunderna.
Kriget i Ukraina har en indirekt negativ påverkan i form av ökade drivmedelskostnader både avseende väg- och flygtransportleverantörer. Jetpak har genomfört prisökningar mot kund för att minska effekterna.
Lägre tillväxtförväntningar för 2023
Vidare uppger Jetpak att de har ytterligare initiativ för kostnadseffektivisering som skall skydda bolagets marginaler vid ett tuffare marknadsklimat kommande år. Jetpak beskriver tillväxtförväntningarna för 2023 som måttliga. Om volymerna skulle falla så kommer marginalerna troligen att pressas. Coronadrabbade 2020 var såklart speciellt. Då sjönk intäkterna 7% organiskt och rörelsemarginalen till 8,4% (10,9). Jetpak kommer troligen att påverkas en del om konjunkturen viker ned. Samtidigt finns ett ständigt behov av transporter kring till exempel kritiska komponenter för kunderna.
Vi skissar på 3% tillväxt 2023 och 5% 2024. Marginalmässigt räknar vi med en rörelsemarginal på 10% under hela prognoshorisonten. De fåtal analytiker som följer Jetpak penslar in 11,4% marginal 2024 jämförelsevis. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten finns 30% uppsida på sikt.
Kan Jetpak fortsätta växa och stärka marginalerna så finns fin potential (optimistiskt scenario). Risken är att aktien är en värdefälla (pessimistiskt scenario).
Jetpak har en stark marknadsposition inom “samma-dag-leverans”. Risken är att efterfrågan varit dopad sedan pandemin slog till då många bolag haft och har utmaningar med logistikkedjan. Avslutningen på 2022 kommer troligen bli stabil. Utsikterna för 2023 är grumligare och ledningen väntar sig lägre tillväxt.
Balansräkningen är i okej skick med en solid kassaflödesgenerering som möjliggör utrymme för fler förvärv. Senaste året har insiders sålt aktier för 3,6 Mkr. Inga köp finns registrerade. Likviditeten i aktien är rätt låg. Aktien värderas lågt kring 10 gånger rörelsevinsten. Investerare som inte räds risken för vikande efterfrågan och ökade kostnader kan överväga en post. Rådet blir köp.
Tio största ägare i Jetpak | Värde (Mkr) | Andel |
Paradigm Capital AG | 573,1 | 49,1% |
Tuna Holding AB | 132,3 | 11,3% |
BI Asset Mgmt Fondsmaeglerselskab A/S | 114,7 | 9,9% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 81,6 | 6,9% |
Skandia Fonder | 58,6 | 5,0% |
Peter Lindell | 46,6 | 4,0% |
JCE Group | 42,1 | 3,6% |
Ingvar Vigstrand | 17,4 | 1,5% |
Aktia Asset Management | 14,0 | 1,2% |
Kenneth Marx | 10,2 | 0,9% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Rikard Lidén | 2,9 | 0,2% |
Rasmus Enderslev | 1,8 | 0,2% |
Christian Høy | 1,6 | 0,1% |
John Dueholm | 0,9 | 0,1% |
Lone Møller Olsen | 0,6 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 1,6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser