Analys Jetpak
Jetpak: Bud på väg
SAMMANFATTNING INVESTERINGSCASET (LÄSTID <1 MINUT)
- Jetpak erbjuder transport- och logistiklösningar och vänder sig främst till företagskunder
- Stark position >80% marknadsandel i Norden inom nischen “samma-dag-leveranser” (värd 800 Mkr / år)
- Stark kassagenerering
- Solid balansräkning (32 Mkr nettoskuld) möjligheter till värdeskapande förvärv
- CAGR 2018-2022 10% omsättningstillväxt, 6% Ebit-tillväxt
- EV/S 0,9x samt EV/Ebit ~9x R12M
Jetpak | |
Börskurs: 83,40 kr | Antal aktier: 12,2 m |
Börsvärde: 1 016 Mkr | Nettoskuld efter förvärv: 32 Mkr |
VD: Kenneth Marx | Ordförande: John Dueholm |
Jetpak (83,40 kr) erbjuder transport och logistiktjänster med fokus på tidskritiska expressleveranser i Norden. Ett typiskt uppdrag kan handla om ett tillverkande företag som snabbt behöver få fram en reservdel till en maskin som gått sönder.
Affärsmodellen är kapitallätt med starka kassaflöden. Huvudkontoret ligger vid Arlanda flygplats. Bolaget använder sig nämligen mycket av flygfrakt. Jetpak grundades 1979 och finns representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Bolaget noterades i slutet av 2018 (teckningskurs 45 kr). Kenneth Marx är VD sedan 2016 och är nionde största ägare med aktier för knappt 9 Mkr (0,9% av bolaget).
Investeringsbolaget Paradigm Capital som är största ägare köpte mer aktier häromveckan och passerade då gränsen för budplikt. Aktierna förvärvades till ett högsta pris om 79 kronor per aktie. Senast den 19 februari kommer Paradigm presentera ett budpliktsbud alternativt avyttra aktier så de inte längre kontrollerar mer än 30% av rösterna. UPPDATERING: Paradigm har nu avyttrat aktier och äger mindre än 30% vilket inte längre innebär skyldighet att lägga budpliktsbud.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 1 219 | 1 183 | 1 325 | 1 378 |
– Tillväxt | +21,9% | -3,0% | +12,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | 122 | 112 | 123 | 124 |
– Rörelsemarginal | 10,0% | 9,5% | 9,3% | 9,0% |
Resultat efter skatt | 87 | 78 | 94 | 97 |
Vinst per aktie | 7,13 | 6,40 | 7,70 | 7,90 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 3,00 | 3,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 3,6% | 3,6% |
Avkastning på eget kapital | 11% | 9% | 10% | 10% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/Ebit | 0,3 | 0,2 | -0,8 | -1,2 |
P/E | 11,7 | 13,0 | 10,8 | 10,6 |
EV/Ebit | 8,6 | 9,3 | 8,6 | 8,5 |
EV/Sales | 0,9 | 0,9 | 0,8 | 0,8 |
Kommentar: Exklusive goodwill-nedskrivning på 51,7 Mkr för 2023. |
Jetpak är särskilt starka inom segmentet för expressleveranser med paket som levereras samma dag. Det handlar om plötsligt uppkomna, tidkritiska transportbehov. Det rör sig om frakt av paket på upp till drygt 30 kilo. Exempelvis en reservdel till en maskin hos en industri eller medicinteknisk utrustning på ett sjukhus.
Flygkurirmarknaden är nischad. Marknaden för spontana flygbaserade expressförsändelser som levereras samma dag uppgår till cirka 800 Mkr per år. Jetpak har en dominerande ställning med cirka 80% marknadsandel inom nischen.
Logistikbranschen är generellt sett ganska konkurrensutsatt. Jetpak har en egenutvecklad IT-plattform som kallas JENA. Med hjälp av denna kan bolaget koppla samman alla partners i logistikkedjan. Det handlar om saker som att beräkna distanser, flygavgångar, transportalternativ samt övervakning. Det egna IT-systemet är således en viktig konkurrensfördel och kanske även en förklaring till bolagets fina rörelsemarginaler.
Andra operativa konkurrensfördelar är bolagets långa kundrelationer. Kundbasen är också väldiversifierad med 11 000 kunder inom plötsliga leveranser samt runt 600 inom planerade leveranser.
Utveckling 2023
Jetpak | Q1-Q3 2023 | Q1-Q3 2022 |
Omsättning | 866,1 Mkr | 908,5 Mkr |
Tillväxt y/y | -4,7% | |
Organisk tillväxt | -5,2% | 13,2% |
Bruttomarginal | 30,7% | 31,0% |
Justerad Ebita | 88,5 Mkr | 95,6 Mkr |
Justerad Ebita-marginal | 10,0% | 10,3% |
Vinst per aktie | 1,19 kr | 5,36 kr |
Första nio månaderna 2023 sjönk omsättningen knappt 5% organiskt. Bruttomarginalen och den justerade rörelsemarginalen var i stort sett oförändrad.
Marknadsklimatet har generellt sett varit utmanande. Intäkterna från segment reservdelslogistik har minskat då kunder har initierat kostnadsbesparingsprogram. En del kunder har efterfrågat standardiserade logistiklösningar till låga priser, vilket inte är Jetpaks kärnverksamhet. Efterfrågan väntas vara lite svagare kommande kvartal vilket kan resultera i en ökad prispress.
Växer genom förvärv
Jetpak har däremot en fortsatt stark kassagenerering och balansräkning (15 Mkr i nettokassa per 30 september 2023). Bolaget har under det senaste året gjort en trio förvärv, varav två stycken under fjärde kvartalet.
I början av oktober förvärvade Jetpak bolaget BudAB för initialt 24,8 Mkr. Därutöver kan en tilläggsköpeskilling om maximalt 10,4 Mkr tillkomma beroende på resultatnivån räkenskapsåret 2025. 2022 omsatte bolaget 53,9 Mkr med ett rörelseresultat på 6,2 Mkr, motsvarande 11,5% rörelsemarginal. Prislappen var 0,7x omsättningen samt 5,7x rörelsevinsten inklusive tilläggsköpeskilling (EV/Sales 0,5x samt EV/Ebit 4,0x exklusive).
Strax innan jul köptes norska bud- och distributionsbolaget Kvalitetstransport för 22 MNOK på skuldfri basis. 2022 omsatte bolaget drygt 100 MNOK med en rörelsemarginal på 3,5%. Prislappen landade på 0,2x omsättningen (EV/Sales) samt 6,2x rörelsevinsten (EV/Ebit).
I snitt har Jetpak betalt 0,5x omsättningen respektive 7,2x rörelsevinsten för förvärven.
Förvärv | Tidpunkt | Omsättning | Rörelsemarginal | Köpeskilling | EV/Sales | EV/Ebit |
Kvalitetstransport A/S | December 2023 | 101,2 Mkr | 3,5% | 22,0 Mkr | 0,2x | 6,2x |
BudAB | Oktober 2023 | 53,9 Mkr | 11,5% | 35,2 Mkr | 0,7x | 5,7x |
Budakuten i Malmö | Maj 2023 | 25,6 Mkr | 14,8% | 25,0 Mkr | 1,0x | 6,6x |
CTS Express Holding | December 2021 | 56 Mkr | 4,5% | 22,2 Mkr | 0,4x | 8,9x |
3D Logistik | December 2019 | 140 Mkr | Okänt | 75,7 Mkr | 0,5x | Okänt |
Right Away | November 2018 | 40 Mkr | 5,0% | 16,8 Mkr | 0,4x | 8,4x |
Totalt / (snitt) | 417 Mkr | 6,5% | 114,8 Mkr | 0,5x | 7,2x |
Efter de två senaste förvärven uppgår nettoskulden till drygt 30 Mkr. När marknaden är lite svagare så finns det sannolikt fler möjligheter att komma över förvärven till lite lägre prislappar. Jetpak har som ambition att fortsätta konsolidera marknaden genom förvärv för att stärka koncernens marknadsposition och utvinna operativa och kommersiella synergier.
Paradigm Capital
Paradigm Capital har via fonden Capital Value Fund (Sicav) nyligen förvärvat drygt 6% av aktierna och har nu ett ägande på 34,5% vilket alltså utlöser skyldighet att presentera ett budpliktsbud inom fyra veckor (senast 19 februari). Alternativt minska innehavet så det understiger 30%. UPPDATERING: Paradigm har nu avyttrat aktier och äger mindre än 30%.
Positivt är att Jetpak har två enskilda ägare som vardera har över 10% av aktierna (Tuna Holding AB 11,8% samt Peter Lindell 11,4%). Båda ägarna har ökat sina innehav under 2023 och köpte mer aktier i december. Det är troligen någon form av garanti för att inte Paradigm skulle komma över Jetpak alltför billigt vid ett eventuellt bud på sikt.
Köpte ut Engelska Skolan
Hösten 2020 lade Paradigm Capital Value Fund Sicav (tillsammans med grundarna av Engelska Skolan) ett budpliktsbud på friskolekoncernen uppgående till 77,04 kronor per aktie. Det var en premie på -1% jämfört med kursen sista handelsdagen innan budpliktsskyldigheten. Budet rekommenderades inte av budkommitteen. Några veckor senare höjdes budet till 82 kronor per aktie.
Bakåtblickande värderas Jetpak till 0,8x omsättningen och 8,8x rörelsevinsten (exklusive nedskrivning som gjordes i Q2 2023). För 2024 skissar vi på 12% tillväxt i sin helhet drivet av de gjorda förvärven. Organiskt räknar vi med att omsättningen minskar något.
Vi räknar med en rörelsemarginal (exklusive nedskrivning) på 9,5% för 2023. Senaste förvärvet av norska Kvalitetstransport har lägre marginaler. För innevarande år 9,3% och 9,0% år 2025. Använder vi en multipel på 9x rörelsevinsten finns 30% uppsida på radarn. Därutöver finns möjlighet till värdeskapande förvärv.
Så agerar insiders
Inga insynstransaktioner finns registrerade senaste året.
Kortsiktigt är osäkerheten på marknaden rätt stor. Jetpak har två kvartal i rad där omsättningen fallit organiskt med mer än 10%. Samtidigt öppnar det upp möjligheterna för konsolidering och Jetpak har som sagt en solid balansräkning och starka kassaflöden.
Oaktat budpliktsbudet (som alltså nu inte blir av) så tycker vi Jetpak-aktien är intressant. Vi höjer aktien till köp.
Tio största ägare i Jetpak | Värde (Mkr) | Andel |
Paradigm Capital AG | 567,8 | 55,1% |
Tuna Holding AB | 122,4 | 11,8% |
Peter Lindell | 117,8 | 11,4% |
BI Asset Mgmt Fondsmaeglerselskab A/S | 51,9 | 5,0% |
JCE Group | 37,1 | 3,6% |
Skandia Fonder | 20,5 | 2,0% |
Ingvar Vigstrand | 15,3 | 1,5% |
Aktia Asset Management | 12,3 | 1,2% |
Kenneth Marx | 9,0 | 0,9% |
HC Capital Advisors GmbH | 6,6 | 0,6% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Rikard Lidén | 2,6 | 0,2% |
Rasmus Enderslev & Family | 1,4 | 0,1% |
Christian Høy | 1,4 | 0,1% |
John Dueholm | 0,8 | 0,1% |
Lone Møller Olsen | 0,5 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 1,6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser