Analys Itab Shop Concept
Itab: På förvärvsjakt
ITAB Shop Concept | |
Börskurs: 29,30 kr | Antal aktier: 217,7 m |
Börsvärde: 6 380 Mkr | Nettoskuld: 96 Mkr |
VD: Andréas Elgaard | Ordförande: Anders Moberg |
Itab Shop Concept (29,30 kr) utvecklar, tillverkar och säljer butiksinredningar till dagligvaru- och fackhandeln. Exempelvis kassadiskar, system för självscanning och annan butiksinredning.
Kunderna utgörs av bolag som exempelvis Axfood, Carrefour, H&M och IKEA. Huvudkontoret ligger i Jönköping. Itab har i dagsläget cirka 2 500 anställda, verksamhet i 24 länder och 15 produktionsanläggningar i Europa, Sydamerika och Kina.
Största ägare med cirka 25% av aktierna är ägarbolaget Acapital ITAB HoldCo AB som har kopplingar till norska investeringsbolaget Aeternum Capital. Näst största ägare med 17% är investeringsbolaget Pomona-Gruppen som också är storägare i småländska industribolaget Xano. Andréas Elgaard har varit VD sedan 2019 och äger aktier för drygt 20 Mkr (0,31% av kapitalet). Elgaard har tidigare haft en rad högre chefsposter på IKEA.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 6 139 | 6 500 | 6 890 | 7 235 |
– Tillväxt | -10,6% | +5,9% | +6,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 432 | 585 | 620 | 651 |
– Rörelsemarginal | 7,0% | 9,0% | 9,0% | 9,0% |
Resultat efter skatt | 270 | 432 | 480 | 511 |
Vinst per aktie | 1,24 | 1,99 | 2,20 | 2,35 |
Utdelning per aktie | 0,75 | 1,00 | 1,15 | 1,20 |
Direktavkastning | 2,6% | 3,4% | 3,9% | 4,1% |
Avkastning på eget kapital | 8% | 13% | 12% | 13% |
Kapitalbindning | 22% | 27% | 27% | 27% |
Nettoskuld/Ebit | 0,1 | 0,0 | -0,2 | -0,3 |
P/E | 23,7 | 14,7 | 13,3 | 12,5 |
EV/Ebit | 15,0 | 11,1 | 10,4 | 9,9 |
EV/Sales | 1,1 | 1,0 | 0,9 | 0,9 |
Kommentar: Organiskt sjönk omsättningen 15% år 2023. |
De senaste åren har omsättningen för Itab pendlat mellan 6-7 miljarder kronor. När pandemin bröt ut 2020 sjönk omsättningen till 5,3 miljarder och marginalen pressades till 2,1%. Som bekant fick e-handeln ett rejält uppsving under pandemiåren. I slutet av 2020 genomförde Itab en nyemission på cirka 770 Mkr för att stärka balansräkningen och sänka skuldsättningen.
Itab har också genomfört omstruktureringsprogram för att utvinna synergier, sänka kostnader och exempelvis centralisera inköp för att få större volymrabatter. Det har påverkat marginalen positivt senaste åren.
Koncernens mål är att växa 4-8% per år i snitt över en konjunkturcykel. Tillväxten ska ske både organiskt samt genom förvärv. Vidare är målsättningen att rörelsemarginalen (Ebit) skall uppgå till 7-9% över en konjunkturcykel. Senaste åtta åren är snittet 5,2%. Ambitionen är att kassaflödeskonverteringen (operativt kassaflöde/Ebitda) skall överstiga 80% över en konjunkturcykel. Slutligen är målet att dela ut minst 30% av vinsten. Utdelningen ska dock anpassas efter investeringsbehov och eventuella aktieåterköpsprogram.
2023 minskade omsättningen 11% för koncernen till drygt 6,1 miljarder. Organiskt var tappet 15%. Itab avvecklar sin ryska verksamhet på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Den ryska marknaden stod för 1,5% av intäkterna 2023 och redovisas som verksamhet under avveckling.
Tuff marknad 2023
Försäljningen under 2023 påverkades negativt av stigande inflation och räntenivåer vilket fick negativ effekt på investeringsviljan och efterfrågan för Itabs lösningar. Trots att omsättningen föll över 700 Mkr lyckades Itab stärka rörelseresultat och marginal som landade på 432 Mkr (403) respektive 7,0% (5,9). En viktig orsak var bruttomarginalen som stärktes från 23% till 28% till följd av mer fördelaktig produktmix, ökad andel tjänsteintäkter (med högre marginal) samt prishöjningar. Även kassaflödet stärktes rejält.
Itab är marknadsledande inom kassadiskar till detaljhandeln i Europa. Bolaget är också en av de största leverantörerna av butiksinredningar, grindar och belysningssystem i butik. Europa är den klart viktigaste marknaden och står för 86% av koncernens försäljning.
Branschbedömare uppskattar att moderna detaljhandlare investerar ungefär 3% av sina årliga intäkter i leverantörskedjan, butiker och online. Varav cirka 15% allokeras till butiksinvesteringar. Baserat på en uppskattning för detaljhandlare i Europa uppgår Itabs adresserbara marknad till 110 miljarder kronor.
Marknaden är generellt fragmenterad med ett antal nationella och internationella tillverkare och leverantörer. Itab bedöms vara en av de tre största leverantörerna inom butiksinredning i Europa. Ingen av de tre största aktörerna har en marknadsandel på över 10%.
Koncernens största kund står för cirka 10% av omsättningen. Ingen övrig kund utgör mer än 5% av försäljningen.
Sett till kundsegment är dagligvaruhandeln den klart viktigaste och stod för 53% av omsättningen ifjol. Några välkända kunder är ICA, Morrisons, Coop och Tesco. Bygg & Heminredning med kunder som IKEA, Coop Bygg, Bricoman och Tokmanni stod tillsammans för 13% av försäljningen. Butikskedjor inom konfektion, skor och smycken (kundgrupp Fashion) utgjorde 10%. H&M, Uniqlo och Pandora är några exempel på kunder.
Ökad investeringsvilja
Vid bokslutet i februari flaggade ledningen i Itab för att de såg tecken på en ökad investeringsvilja bland kunderna. I mitten av maj presenterade Itab räkenskaperna för Q1. Aktien steg drygt 29% på beskedet.
Itab | Q1 2024 | Q1 2023 |
Omsättning | 1576 Mkr | 1505 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 5% | -12% |
Tillväxt Q/Q | -2% | -12% |
Bruttomarginal | 30,2% | 26,5% |
Rörelsekostnader | 315 Mkr | 329 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -4% | 11% |
Rörelseresultat | 161 Mkr | 70 Mkr |
Ebit-marginal | 10,2% | 4,7% |
Vinst per aktie | 0,46 kr | 0,15 kr |
Omsättningen i första kvartalet steg 5% vilket i sin helhet var organisk tillväxt. Marknaden påverkas negativt av konjunktureffekter men osäkerheten på marknaden uppges ha minskat. Många kunder inom detaljhandeln har fokus på stöldförebyggande åtgärder. Men även andra lösningar som skapar effektivitet och minskar kostnader i butik.
Bruttomarginalen fortsatte att stärktas mot föregående år och landade på drygt 30%. Drivet av gynnsam produktmix och högre andel försäljning av tekniska lösning som “smarta grindar” för utpassering i butik. Rörelsekostnaderna hölls i schack och minskade 4% jämfört med Q1 2023 vilket resulterade i en Ebit-marginal på 10,2% (4,7). Det är den högsta rörelsemarginalen för första kvartalet i Itabs historia.
Flera stororder
Under första kvartalet påbörjade Itab leverans av 7200 självutcheckningskassor till en ledande (icke namngiven) dagligvarukedja i ett stort antal länder i Europa. Leveransen uppskattas vara klar i februari 2025 och har ett totalt ordervärde på 16 miljoner euro.
I januari tecknade Itab avtal med en ledande modekedja för leverans av skräddarsydda inredningar, kassadiskar och provrum för upprustning av befintliga butiker samt i nya butiker under tre år. Avtalet uppskattas vara värt kring 16 miljoner euro.
Under april fick Itab order från en dagligvarukedja för leverans av entré- och exitgrindar för butiker. Det är ytterligare ett tecken på att segmentet för stöldförebyggande åtgärder ökar i takt med att marknaden för självscanningslösningar växer. Avtalet väntas vara värt 8 miljoner euro över 3 år.
VD Andréas Elgaard lyfter fram att ordern är ett exempel på hur Itabs lösningar omfattar såväl produkter, tjänster som mjukvara för installation i ett stort antal butiker i många olika länder. “I takt med att lösningarna uppnår de önskade resultaten för kunden ges oftast möjligheter till merförsäljning i syfte att stärka butikernas effektivitet och lönsamhet ytterligare”, uppger Elgaard.
På förvärvsjakt
Itab har under de senaste åren fokuserat mycket på att öka kapitaleffektiviteten i bolaget och minska rörelsekapitalet. Kassaflödet i första kvartalet var stabilt på 64 Mkr (-8)
Vid utgången av första kvartalet hade Itab en nettoskuld på 96 Mkr (490) motsvarande 0,1x Ebitda (0,7) på rullande tolv månader. Itab har med andra ord en stark balansräkning. Ledningen i bolaget lyfter fram att bolagets finansiella ställning ger möjlighet att växa ytterligare genom strategiska förvärv. Och att Itabs ambition är att aktivt delta i den pågående konsolideringen på marknaden.
Historiskt sett har Itab köpt bolag för cirka 0,7x intäkterna (EV/Sales). Tabellen nedan visar de större förvärv Itab gjort senaste åren.
Bolag | Tidpunkt | Omsättning | Köpeskilling | EV/Sales |
LICHTSPIEL Lichtprojekte und Design | April 2016 | 4 Meuro | 2,6 Meuro | 0,7x |
MB Shop Design | Maj 2016 | 140 Mkr | 106 Mkr | 0,8x |
Pikval Group | Maj 2016 | 17 Meuro | 6,5 Meuro | 0,4x |
La Fortezza Group | Juli 2016 | 138 Meuro | 105 Meuro | 0,8x |
D&L Lichtplanung + D.Lindner Lichttechnische | Juni 2017 | 22 Meuro | 22 Meuro | 0,7x |
Oy Checkmark | Feb 2022 | 12 Meuro | 7,6 Meuro | 0,6x |
Källa: Bolagsrapporter, avser omsättning vid förvärvstillfället | Snitt: | 0,7x |
Itab har sedan i höstas återköpt aktier för 50 Mkr. Återköpsprogrammet avslutades i mars och Itab äger nu själva cirka 2% av kapitalet i bolaget.
Prognoser och värdering
För helåret 2024 skissar vi på cirka 6% tillväxt. Kommande år räknar vi med 5-6% årlig tillväxt drivet av en återhämtning på marknaden samtidigt som Itab fortsätter att stärka sin marknadsposition.
Marginalmässigt räknar vi med 9% både i år och under prognosperioden. Rörelsemarginalen i första kvartalet var drygt 10%. Samtidigt kan marginalen vara rätt volatil på kvartalsbasis. År 2015 toppade rörelsemarginalen på knappt 10%. Sedan dess har Ebit-marginalen pendlat mellan 2-8%.
Använder vi en multipel på 11x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns cirka 25% uppsida på radarn. I tabellen nedan visas en rad andra bolag som också säljer diverse lösningar till butiker.
Kan Itab nå sitt tillväxtmål och även göra lite förvärv kan aktien säkerligen få en något högre värdering, uppsidan är då fortsatt fin (optimistisk scenario). Risken är ökad konkurrens och prispress i sektorn (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Itab | 214% | 13,3x | 10,4x | 0,9x | 9,0% | 5,5% |
Strongpoint | -51% | 24,6x | 18,4x | 0,4x | 2,1% | 12,6% |
Pricer | 102% | 13,9x | 9,6x | 0,6x | 6,0% | 15,4% |
VusionGroup (tidigare SES Imagotag) | -11% | 21,7x | 16,7x | 1,9x | 11,4% | 28,8% |
Genomsnitt | 51% | 18,4x | 13,8x | 1,0x | 7,1% | 15,6% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Itab har gjort en framgångsrik turn-around med förbättrade marginaler och kassaflöde och sänkt skuldsättning. Balansräkningen är nu i bra skick och ledningen talar om att de vill konsolidera marknaden. Historiskt sett har Itab gjort en hel del förvärv.
Så agerar insiders
Hösten 2023 sålde Jesper Blomquist som då var VD för dotterbolaget Itab Shop Products aktier för 1,2 Mkr. Försäljningen gjordes kring 8,55-8,66 kronor per aktie. Inga insynsköp finns registrerade senaste året.
Uppsidan i huvudscenariot är okej. Men då krävs att Itab uthålligt kan visa att de kan tjäna marginaler kring 9% vilket bolaget inte mäktat med historiskt. Samtidigt har en hel del förändringar skett med ökad effektivitet som talar för att marginalnivån är realistisk.
Sammantaget landar vi ett neutralt råd. Vår favorit i sektorn är Pricer som har betydligt högre tillväxt och som också har den stora marginalresan framför sig.
Tio största ägare i ITAB Shop Concept | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Acapital ITAB HoldCo AB | 1 587,2 | 24,8% | 25,2% |
Pomona-gruppen | 1 104,2 | 17,0% | 17,3% |
Petter Fägersten | 721,8 | 11,1% | 11,3% |
Anna Benjamin | 414,7 | 6,4% | 6,5% |
Svolder | 385,3 | 5,9% | 6,0% |
Stig-Olof Simonsson | 329,7 | 5,1% | 5,2% |
Öhman Fonder | 153,8 | 2,4% | 2,4% |
ITAB Shop Concept | 128,5 | 2,0% | 0,2% |
Avanza Pension | 109,5 | 1,7% | 1,7% |
Kennert Persson | 84,2 | 1,3% | 1,3% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Anders Moberg | 54,0 | 0,8% | 0,8% |
Andréas Elgaard | 20,4 | 0,3% | 0,3% |
Jan Andersson | 4,4 | 0,1% | 0,1% |
Fredrik Rapp | 3,8 | 0,1% | 0,1% |
Ulrika Bergmo Sköld | 3,0 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 29,5% | 30,0% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser