Invent Medic: Redo för marknadslansering

CE-märkning, utrullningsplan och kapital är på plats. Efter sommaren ska Invent Medics hjälpmedel för användning vid ansträngningsinkontinens lanseras. Det krävs framgång och betydande intäkter för att försvara aktiens värdering.

Medicinteknikbolaget Invent Medic från Lund har utvecklat ett hjälpmedel för kvinnor mot ansträngningsinkontinens. Förra våren publicerade vi en analys som kan läsas här. Ansträngningsinkontinens innebär ofrivilligt urinläckage vid ansträngning och drabbar kvinnor. Främst försöker man komma till rätta med tillståndet genom bäckenbottenträning. Vid stora problem kan ett kirurgiskt ingrepp bli aktuellt. Invent Medics TVS (Tension Free Vaginal Support) är en vaginal produkt i mediciniskt silikon som är lätt att använda. TVS är en flergångsprodukt och finns i tre olika storlekar. Produkten är patentskyddad i Europa och USA. I en multicenterstudie som nyligen genomförts på fyra kliniker i Sverige använde 97 kvinnor TVS. Urinläckage minskade med i genomsnitt 77 %. Inga allvarliga biverkningar rapporterades och produkten upplevdes som enkel att använda.

När vi analyserade Invent Medic förra våren spekulerade vi i att den då pågående nyemissionen skulle vara den sista. Det var också bolagets övertygelse men CE-märkning och marknadslansering av TVS har båda blivit försenade ungefär ett år. Marknadslansering skulle enligt den ursprungliga planen skett andra halvåret 2017. Invent Medic har bland annat därför nyligen genomfört ytterligare en nyemission som tillfört bolaget cirka 18 Mkr efter kostnader. Förseningar är snarare regel än undantag inom life science och förmodligen något aktieägarna kan förlåta eftersom bolaget nu aviserat att marknadslansering sker efter sommaren.

Invent Medic Augusti 2018
VD: Karin Bryder
Styrelseordförande: Lars Persson
Antal anställda: 3
Nyckelpersoners ägande: Cirka 36 %
Lista: Spotlight Stock Market
Aktiekurs: 18,85 kr
Antal aktier ink. utspädn: 10,3 miljoner
Börsvärde: 194 Mkr
Nettokassa: 24 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -10 Mkr
Källa: SvD Börsplus /Bolaget Räknat på max antal aktier.

Börsplus syn på Invent Medic

Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.

———

1. Incitament nyckelpersoner

Uppfinnarna bakom TVS är Jan Clarén och Lars-Olof Henriksson. Dessa båda äger cirka 17 % av Invent Medic tillsammans. Vd Karin Bryder äger cirka 2 % av bolaget och den störste ägaren är styrelseordförande Lars Persson som kontrollerar cirka 17 % av aktierna.

Lock-up i den senaste nyemissionen är anmärkningsvärt liberal. Bryder & Persson har förbundit sig att inte avyttra mer än 40 % av sina respektive innehav 9 månader efter genomförd nyemission. Efter det har Lars Persson avyttrat 80 000 aktier enligt insynsregistret. Det är en liten del av hans totala innehav men ingen positiv signal.

2. Track record nyckelpersoner

Styrelse & ledning ser på pappret väldigt stark ut med erfarenhet och kompetenser inom relevanta områden. Vi räknar med att en del av bolagets välfyllda kassa på uppskattningsvis 23 Mkr kommer att användas för investeringar i personal med fokus på marknadsföring och försäljning.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

Många kvinnor besväras av ansträngningsinkontinens. Så många som 200 000 kvinnor i Sverige uppger att de har dagliga besvär. TVS är inte prissatt än men bolaget exemplifierar med en årskostnad för användaren på 2500 kronor. Om 10 % av kvinnorna med dagliga besvär kan nås ger det intäkter på cirka 50 Mkr. Bruttomarginalen räknar vi med är hög och Invent Medic blir i det scenariot snabbt ett mycket lönsamt bolag bara i Sverige.

Efter sommaren drar marknadslanseringen igång i Sverige och senare i övriga Norden. Produktionen är säkerställd. TVS kommer att lanseras både mot konsumentmarknaden och sjukvården. Tanken är att nå kvinnor som lider av ansträngningsinkontinens men inte tagit kontakt med sjukvården såväl som de som är i kontakt med vården. Mer om hur utrullningen är tänkt vet vi inte, men gissar på det vanliga upplägget med opinionsbildning, marknadsföring och etablering hos de kliniker som deltagit i multicenterstudien. Distributionskanaler kan bli t ex webförsäljning, på apotek eller gym. Att nå ut på apoteken blir viktigt. Det är en process som kan ta tid. En klar fördel för TVS är att det inte finns några konkurrerande produkter i apotekens sortiment idag. 2019 ska lansering ske i ytterligare europeiska länder genom utlicensiering eller distributörer och redan 2020 är det aktuellt för lansering på den amerikanska marknaden med en samarbetspartner. Upplägget att bearbeta de nära marknaderna själv och marknader längre bort med samarbetspartners är en vedertagen modell.

Det finns flera konkurrerande produkter förutom träning, bindor och pessar. I Sverige finns Contrelle som är en kontinensbåge som ger stöd mot slidväggen men med en annan utformning. Det är en engångsprodukt och årskostnaden vid dagligt bruk blir cirka 8500 kronor. Contrelle finns bara tillgängligt genom sjukvården. På den brittiska marknaden finns IncoStress, I USA Poise Impressa och i Kanada Uresta. Uresta är den produkt som liknar TVS mest. Att det finns flera konkurrerande produkter stärker oss i uppfattningen att det finns en betydande marknad för TVS. Det hade varit informativt att veta vad dessa produkter omsätter på olika marknader. Det har vi dock inte kunnat reda ut eller fått hjälp med.

På sikt är tanken att ta in fler produkter med fokus på kvinnohälsa under varumärket Arcamea. Det är logiskt på ett sätt men frågan känns lite tidigt väckt. Det viktiga nu är ju att TVS först blir en framgång.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Marknadslanseringen sker nu och leder till omedelbara intäkter
  • Invent Medic når breakeven något år efter lansering
  • TVS börjar rullas ut i resten av europa och senare i USA via partners

Den viktigaste värderdrivaren för Invent Medic nu är försäljning. En lyckad lansering i Sverige och övriga Norden som leder till att bolaget når breakeven inom ett år skulle innebära att framgångar i resten av världen kan börja diskonteras. Då kan Invent Medic bli en framgångssaga.

Invent Medic Sweden Idag Tänkbart 2021
Avklarad milstolpe Bevisad effekt, CE-märkt Försäljningsframgångar i Norden
Kommande värdedrivare (i) Försäljning Lansering på större marknader i EU och USA
Värderingsmodell (ii) e.m P/S 10
Resultatnivå, årstakt Cirka -10 Mkr Positivt
Börsvärde, Mkr (iii) 194 Mkr 400
Optimistisk vinstchans (iv) 110%

Tabellförklaring

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Optimistiskt scenario

Invent Medic är sparsamma med prognoser men tidigare har bolagets målsättning varit att nå breakeven 6-12 månader efter marknadslansering. Vi gissar att bolagets burn-rate kommer att ligga på cirka 1 Mkr i månaden framöver. Om TVS får det genomslag på marknaden som bolaget målar upp borde en årsomsättning på 40 Mkr vara möjligt om tre år när produkten är lanserad i Norden och flera europeiska länder. Då är Invent Medic ett lönsamt bolag. Viktigare är att det skulle bekräfta potentialen för TVS och aktiemarknaden kommer att börja diskontera framgångar på större marknader. Bruttomarginalen är hög så även om intäkterna utanför närmarknaderna ska delas med partners blir det en bra affär för Invent Medic. Vi kan se en värdering på 10 gånger omsättningen i ett sådant scenario om vi tar i. Det skulle innebära ett börsvärde på 400 Mkr jämfört med dagens 200 Mkr. Dubblingspotential med andra ord.

Pessimistiskt scenario

I ett pessimistiskt scenario tar det tid att få uppmärksamhet för produkten och få ut den till kunderna. Nyttan av TVS verkar självklar men det finns konkurrerande produkter och andra lösningar. Oavsett är det inte ovanligt att även genialiska medicintekniska produkter får vänta på sitt genombrott om det kommer alls.

Statistiken visar att ansträngningsinkontinens är frekvent förekommande men kanske är obehaget av produkten att jämställa med obehaget av inkontinensen beroende på graden av problem? Då är frågan hur stor den verkliga marknaden är? Varför har ingen av produkterna som finns på världsmarknaden lanserats i Sverige och Norden om marknaden bedöms vara stor nog?

Börsplus slutsats

Invent Medic är ett seriöst bolag och TVS ser ut att lösa ett problem. Marknadslansering sker nu och allt som krävs, inklusive kapital, är på plats.

Det blir en intressant höst där man lätt kan tänka sig ett ”trading case” där TVS kommer in i någon stor apotekskedja med bra initial försäljning och haussad stämning kring aktien. Uppsidan är här rätt stor.

Men det är redan väldigt höga förväntningar inbakade i börskursen. Det vill alltså till att ledningen visar sig vara duktiga även på försäljning och marknadsföring.

Så ser Börsplus på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Börsplus slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj

3 eller 4 = Neutral

5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF